Oletko joutunut sairasloman takia pomon puhutteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ninni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Ninni"

Vieras
Olin elämäni ekan kerran pidemmällä sairaslomalla (2vkoa), koska loukkasin käteni ja tämän jälkeen olin pari päivää töissä ja sain kovan flunssan, jonka takia jouduin olemaan pari päivää kuumeen takia pois. Tämän seurauksena jouduin pomon puhutteluun työssä jaksamiseni takia ja minulle tuosta tuli sellainen tunne, kuin olisi epäilty olleen poissa keksityn syyn takia. Lisäksi vielä syyllistetiin siitä, että muut ovat joutuneet hoitamaan hommiani poissaoloni aikana. Myös lasten sairauksien takia poissaolot piti mainita, vaikka olen ollut kokonaista kolme päivää sen takia poissa koko viime vuoden aikana. Olin aivan tyrmistynyt. Onko tälläinen joku normaali käytäntö, että ripitetään sairasloman jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja meilöä;23319553:
Jos yli 20 saikkupäivää niin keskustelu.

No ja höpöhöpö. Koskaan työntekijää ei saa syyllistää tai kyseenalaistaa hänen poissaolostaan, mielestäni törkeää. Jos laillistettu lääkäri on sairauden todennut, niin iso pomo voi mielestäni soittaa vaikka lääkärille. Tosin ei sekään mitään kerro. Terv esimies

Tästä on muuttumassa käsittääkseni lakikin nyt. Siis sairauspäivistä ja miten pitää puuttua jos rajat ylittyy. Saikkuja käytetään nykyään aika paljon väärin ja työssä jaksamattomuushan on yleistyvä syy. Ihmisten tietous ikään kuin kääntyy itseä vastaan. Tämä nyt tällei ohimennen sanottuna.

No ja höpöhöpö. Koskaan työntekijää ei saa syyllistää tai kyseenalaistaa hänen poissaolostaan, mielestäni törkeää. Jos laillistettu lääkäri on sairauden todennut, niin iso pomo voi mielestäni soittaa vaikka lääkärille. Tosin ei sekään mitään kerro. Terv esimies

Esimiehelle Ehdotan tutustumista esim kolmikantaneuvotteluun. Toisaalta, hyvä jos itselläsi ei ole ollut epäselviä tilanteita.

Meillä on ihan velvollisuus siihen. Kun jonkun työntekijän sairaspäivät ylittävät tietyn rajan, tulee meille spostia ja kehoitus ottaa asia puheeksi ko. työntekijän kanssa. Tämä on myös työntekijän hyväksi, kartoitetaan motivaatiota ja sitä, että onko kenties mt- tai alkoholiongelmaa... voidaan sitten auttaa, jos on tervetta. Meillä on ainakin on myös näitä saikuttajia, jotka ovat jokaisen nuhan takia poissa, kun työ ei yksinkertaisesti kiinnosta. Näiden kanssa pitääkin sitten keskustella vähän eri sävyyn. Ja kyllä, se on suoraan sanottuna vittumaista ainakin meidän alalla, jos on ihmiset pitkiä aikoja poissa. Jos on sairas oikeasti, niin sille ei mitään voi, tietenkään. Mutta voi vaikuttaa silti, että syyllistämme. Oikeasti olemme itsekin niin poikki, että kuulostamme varmaan vaan syyllistäviltä---

Meillä jos on yli 10 saikkupäivää vuoden aikana niin keskustellaan niistä esimiehen kanssa. Mut se on vaan ihan keskustelu jos on pätevät syyt olla pois. Toi koskee siis omaa sairastelua, ei lasten takia olevia poissaoloja. Meillä kun saa olla pois omalla ilmoituksella pelkästään niin tolla ne pidetään kurissa.

Toissa vuonna mulla oli 11 päivää keuhkokuumeen takia. Esimies vaan totesi asian keskustelussa koska silloin mulla oli tietty sakkulappukin lääkäriltä kun sinne kerran jouduinkin. Viime vuonna poissaolopäiviä oli kolme.

Meillä jos on yli 10 saikkupäivää vuoden aikana niin keskustellaan niistä esimiehen kanssa. Mut se on vaan ihan keskustelu jos on pätevät syyt olla pois. Toi koskee siis omaa sairastelua, ei lasten takia olevia poissaoloja. Meillä kun saa olla pois omalla ilmoituksella pelkästään niin tolla ne pidetään kurissa.

Toissa vuonna mulla oli 11 päivää keuhkokuumeen takia. Esimies vaan totesi asian keskustelussa koska silloin mulla oli tietty sakkulappukin lääkäriltä kun sinne kerran jouduinkin. Viime vuonna poissaolopäiviä oli kolme.

10 kuulostaa aika vähältä, koska sehän menee helposti juuri yhden sairauden takia. 20 ois minusta sopivampi.

Niin...ja siihenhän voin vain itse vaikuttaa...siihen työssäjaksamiseen ja tukemiseen. Jos ne asiat ei ole kunnossa niin ihan varmasti saapi selvitellä epäilyttäviä poissaoloja...

Mutta nämäkin on asioita, joihin jokaisen työntekijän henkilökohtainen asenne vaikuttaa. Meillä ne on aina ne samat naamat, jotka on usein sairaana tai "sairaana". Kehityskeskusteluissa ja muissa keskusteluissa koetetaan saada sitä motivaatiota kehiin, ehdotetaan koulutusta tms., mutta kun ei niin ei... ja työnjälkikään ei ole hyvää. Alkaa vähitellen esimiestäkin nyppiä, kun yrittää saada jotain kipinää edes siihen työntekijään, mutta vastakaikua ei saa.

[QUOTE="vieras";23319681]Meillä on ihan velvollisuus siihen. Kun jonkun työntekijän sairaspäivät ylittävät tietyn rajan, tulee meille spostia ja kehoitus ottaa asia puheeksi ko. työntekijän kanssa. Tämä on myös työntekijän hyväksi, kartoitetaan motivaatiota ja sitä, että onko kenties mt- tai alkoholiongelmaa... voidaan sitten auttaa, jos on tervetta. Meillä on ainakin on myös näitä saikuttajia, jotka ovat jokaisen nuhan takia poissa, kun työ ei yksinkertaisesti kiinnosta. Näiden kanssa pitääkin sitten keskustella vähän eri sävyyn. Ja kyllä, se on suoraan sanottuna vittumaista ainakin meidän alalla, jos on ihmiset pitkiä aikoja poissa. Jos on sairas oikeasti, niin sille ei mitään voi, tietenkään. Mutta voi vaikuttaa silti, että syyllistämme. Oikeasti olemme itsekin niin poikki, että kuulostamme varmaan vaan syyllistäviltä---[/QUOTE]

Tämä esimerkki kuulostaa hoitoalalta. Teillä jos jossakin pitäisi pystyä tukemaan työssäjaksamista, mutta mitenpä sitä ehtii...

[QUOTE="vieras";23319785]Mutta nämäkin on asioita, joihin jokaisen työntekijän henkilökohtainen asenne vaikuttaa. Meillä ne on aina ne samat naamat, jotka on usein sairaana tai "sairaana". Kehityskeskusteluissa ja muissa keskusteluissa koetetaan saada sitä motivaatiota kehiin, ehdotetaan koulutusta tms., mutta kun ei niin ei... ja työnjälkikään ei ole hyvää. Alkaa vähitellen esimiestäkin nyppiä, kun yrittää saada jotain kipinää edes siihen työntekijään, mutta vastakaikua ei saa.[/QUOTE]

Juu tiedän. Siksipä olenkin siinä onnellisessa asemassa että itse päätän ketä töihin otan ja voin vain itseäni syyttää jos valinta menee puihin. Nuo on hankalia tilanteita koska jos asenne todella on ketullaan niin se kans on. Sisäistä motivaatiota kun ei voi ulkoa rakentaa...

Todellakin nykyään pitää keskustella jos on poissoloja. Muutenkin nykyään ajatellaan, että se on työnantajan velvollisuus ja kunnia maksaa vaan kiltisti joka asiasta. En viittaa mitenkään ap:n juttuun vaan tarkoitan noin yleensä.

Todella moni ei esim. tiedä sitä, että kaikki sairas- ja poissaolot eivät ole palkallisia, vaan oikeuttavat ainoastaan olemaan poissa töistä. Ennen kun alatte tästä vouhkamaan vastaan, niin ottakaa asiasta selvää.

Työehtosopimuksen sairausajan palkkaa koskevan määräyksen mukaan työntekijän työkyvyttömyys todetaan ensisijaisesti yrityksen työterveyslääkärin lääkärintodistuksella. Muun lääkärin antama todistus hyväksytään palkanmaksun perusteeksi vain määräyksessä todetuissa poikkeustapauksissa.

Nämä on sellaisia hommia, että nykyään automaattisesti oletetaan työnantajan maksavan palkkaa kun olet sairaana, kun on paha mieli, kun parisuhde rakoileee tai kun lapsesi on sairaana samoin kun oletetaan, että työnantaja aina maksaa loma- ja/tai lomaltapaluurahaa, vaikka sille ei ole mitään lakipohjaista velvoitetta automaattisesti.

Tuohon ap:n asiaan sanoisinkin, että miksi kanssasi ei olisi saanut jutella? Hehän sen palkan maksavat!

[QUOTE="Akka";23319829]Todellakin nykyään pitää keskustella jos on poissoloja. Muutenkin nykyään ajatellaan, että se on työnantajan velvollisuus ja kunnia maksaa vaan kiltisti joka asiasta. En viittaa mitenkään ap:n juttuun vaan tarkoitan noin yleensä.

Todella moni ei esim. tiedä sitä, että kaikki sairas- ja poissaolot eivät ole palkallisia, vaan oikeuttavat ainoastaan olemaan poissa töistä. Ennen kun alatte tästä vouhkamaan vastaan, niin ottakaa asiasta selvää.

Työehtosopimuksen sairausajan palkkaa koskevan määräyksen mukaan työntekijän työkyvyttömyys todetaan ensisijaisesti yrityksen työterveyslääkärin lääkärintodistuksella. Muun lääkärin antama todistus hyväksytään palkanmaksun perusteeksi vain määräyksessä todetuissa poikkeustapauksissa.

Nämä on sellaisia hommia, että nykyään automaattisesti oletetaan työnantajan maksavan palkkaa kun olet sairaana, kun on paha mieli, kun parisuhde rakoileee tai kun lapsesi on sairaana samoin kun oletetaan, että työnantaja aina maksaa loma- ja/tai lomaltapaluurahaa, vaikka sille ei ole mitään lakipohjaista velvoitetta automaattisesti.

Tuohon ap:n asiaan sanoisinkin, että miksi kanssasi ei olisi saanut jutella? Hehän sen palkan maksavat![/QUOTE]

Hmmm...kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Meillä ei saa olla päivääkään poissa ilman sairaslomatodistusta joten en minä kyseenalaista jos saikkulapussa lukee syy ja lääkäri on sen määrännyt. Haluan luottaa työntekijöihini ja tämä edellinen kirjoitus on osaltaan totta, mutta se myös osaltaan saa niskavillani pystyyn, koska se aiheuttaa työntekijöissä tunteen epäluotettavuudesta. Tottahan olen sitä mieltä että jos poissaolon syy on vahvasti henkinen, niin keskustelu on paikallaan. Mutta haloo, jos saikkulapussani lukee "kiertäjäkalvosinten tulehdus, tenniskyynärpää ja rannekanavan ahtauma" niin lienee selvää että töitä ei voi ko kädellä tehdä. Ainoa mitä kysyisin saikun jälkeen on, että voinko tehdä jotakin ergonomian parantamiseksi.....

Juu tiedän. Siksipä olenkin siinä onnellisessa asemassa että itse päätän ketä töihin otan ja voin vain itseäni syyttää jos valinta menee puihin. Nuo on hankalia tilanteita koska jos asenne todella on ketullaan niin se kans on. Sisäistä motivaatiota kun ei voi ulkoa rakentaa...

No, näitä en ole itse palkannut, vaan ovat olleet töissä talossa jo ennen minua. Työntekijän irtisanominenkaan ei ole helppoa, kun se motivaation puute ei oikein riitä irtisanomissyyksi.

En joutunut ihan suoranaiseen puhutteluun, mutta kesällä keskenmenon jälkeen kun viikon saikun jälkeen ilmoitin, että olen vielä toisen viikon poissa, niin tuntu että pilaan pomon elämän tällä ilmoituksella. Alko niin keittään että meinasin kysyä että paljonkos hän pitää sopivana poissaolomääränä sitten jos oma lapsi kuolee. Ja kun töihin palasin, niin jouduin keskustelemaan hänen kanssaan heti kun tein yhden mokan, joo-o, parin viikon poissaolon jälkeenhän pääsee heti kärryille että mitä firmassa tapahtuu. Ja siellä hän sitten mainitsi että on aika paljon nuita sairaspoissaolojaki. Mutta ei jatkanu valitusta niistä sitten sen enempää, kun näki varmasti että oon itkuun purskahtamaisillani jo tästä muistutuksesta.
Ja sairasloma oli ihan lääkärin määräämä, josta toisen viikon määräsi vielä firman oma työterveyshuolto.

Viimeksi muokattu:
Tiesikö pomosi syyn poissaoloon? Jos tiesi, niin sitten musta se on käsittämätöntä että haluaa keskustella poissaoloistasi tai ottaa silmätikukseen sinut. olisit todellakin kysynyt sen mitä meinasit, olis voinut pomo mennä hiljaiseksi. Ja olis ollut oikein sille.

Se, että puututaan liiallisiin poissaoloihin on hyvä.

En joutunut ihan suoranaiseen puhutteluun, mutta kesällä keskenmenon jälkeen kun viikon saikun jälkeen ilmoitin, että olen vielä toisen viikon poissa, niin tuntu että pilaan pomon elämän tällä ilmoituksella. Alko niin keittään että meinasin kysyä että paljonkos hän pitää sopivana poissaolomääränä sitten jos oma lapsi kuolee. Ja kun töihin palasin, niin jouduin keskustelemaan hänen kanssaan heti kun tein yhden mokan, joo-o, parin viikon poissaolon jälkeenhän pääsee heti kärryille että mitä firmassa tapahtuu. Ja siellä hän sitten mainitsi että on aika paljon nuita sairaspoissaolojaki. Mutta ei jatkanu valitusta niistä sitten sen enempää, kun näki varmasti että oon itkuun purskahtamaisillani jo tästä muistutuksesta.
Ja sairasloma oli ihan lääkärin määräämä, josta toisen viikon määräsi vielä firman oma työterveyshuolto.

Juuri tätä tarkoitin. En menisi esimiehenä hämmentämään ainakaan ns puhuttelulla joka on jo ihan kammottava sanakin ts tuo mieleen että varmasti olet jotakin väärin tehnyt :(

Meidan sairaalassa (Englannissa) on nykyaan aika tiukat rajat. Taallahan saa olla poissa 7 paivaa omalla luvalla, tuon yli menevalta ajalta tarvitsee sairaslomalapun. meilla joutuu human resourcen haastatteluun (en tieda mika HR on suomeksi), jos sairausepisodeja on viimeisen 12 kk aikana kolme, riippumatta siitao nko kyseessa pitkat vai lyhyet poissaolot.

Tästä on muuttumassa käsittääkseni lakikin nyt. Siis sairauspäivistä ja miten pitää puuttua jos rajat ylittyy. Saikkuja käytetään nykyään aika paljon väärin ja työssä jaksamattomuushan on yleistyvä syy. Ihmisten tietous ikään kuin kääntyy itseä vastaan. Tämä nyt tällei ohimennen sanottuna.

Pitkistä masennusjaksoista ei ehkä enää makseta, oikein. Mikäs se on ottaa saikkua, kun rahaa tulee ja työpaikka säilyy.

Tiesikö pomosi syyn poissaoloon? Jos tiesi, niin sitten musta se on käsittämätöntä että haluaa keskustella poissaoloistasi tai ottaa silmätikukseen sinut. olisit todellakin kysynyt sen mitä meinasit, olis voinut pomo mennä hiljaiseksi. Ja olis ollut oikein sille.

Se, että puututaan liiallisiin poissaoloihin on hyvä.

Tiesi, itseasiassa pomo oli lääkärin ja miehen jälkeen ensimmäinen joka tiesi, kun tottakai soitin samantien ilmoittaakseni että en pääse töihin, kun vuoro olisi alkanut tunnin päästä. Ensimmäisellä kerralla oli vielä kovin osaaottava, kun itkun seasta sain soperrettua etten pääse töihin, ei tarvinnu lähteä viemään saikkulappua samantien (muuten piti saikkulappu toimittaa samantien kun lääkäristä pääsee vaikka olis ollu pää kainalossa) tms. mutta kun ilmoitin sairasloman jatkosta niin tuntu että otti henkilökohtaisena vittuiluna sen ja jatkosaikkulappu piti olla hänellä tunnin sisällä. Olisinki varmasti ollut iloinen asiakaspalvelija jos olisi töihin pakotettu...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja kallista yrittäjälle;23320387:
Pitkistä masennusjaksoista ei ehkä enää makseta, oikein. Mikäs se on ottaa saikkua, kun rahaa tulee ja työpaikka säilyy.

Mutta ei kai niistä kovin pitkään makseta muutenkaan (meidän alalla 4 viikkoa ) eli Kelahan sen maksaa...

Moni ei myöskään tiedä sitä, että lääkärin määräämä sairasloma ei automaattisesti anna oikeutta jäädä pois töistä. Työnantaja voi halutessaan ottaa riskin, ja määrätä potilaan johonkin muihin sopiviin hommiin. Aika harva tätä oikeutta kuitenkaan käyttää.

[QUOTE="vieras";23322602]Moni ei myöskään tiedä sitä, että lääkärin määräämä sairasloma ei automaattisesti anna oikeutta jäädä pois töistä. Työnantaja voi halutessaan ottaa riskin, ja määrätä potilaan johonkin muihin sopiviin hommiin. Aika harva tätä oikeutta kuitenkaan käyttää.[/QUOTE]

juu tästä olikin joku aika sitten juttua että periaatteessa työnantaja voi päättää onko työntekijä työkykyinen, ei lääkäri! :O
mut aika paha olisi jos vaikka flunssaisen pakottaa töihin ja siitä sitten seuraa keuhkokuume ja vaikka pahempaa....

Yhteistyössä