Oletko huomannut opettaa lapsille odottamisen taitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitaja"

Vieras
Täytyy myöntää että mikään ei ole niin rasittavaa lastenhoidossa, kuin se, että lapset kuvittelevat kaiken kuuluvan heille heti. Mitään ei jakseta odottaa edes kahta sekuntia.

Seuraapa lastasi vähän kuin ulkopuolisen silmin ja päättele oletko onnistunut opettamaan kärsivällisyyttä. Jos olet, muiden on paljon helpompi kestää häntä jos joutuvat ottamaan joskus hoitoon. Ja toiset lapsetkaan eivät joudu kärsimään "kiipijälapsestasi".

Niin. Saako lapsesi tahtonsa läpi esim. silloinkin kun hän pyytää rumasti ja vaativasti jotain? Silloin olisi ainakin hyvä tilanne sanoa, että en halua antaa tätä, kun et pyydä kauniisti. Ja jos kieltämisestä alkaa hirveä temppuilu ja rääkyminen, niin kestääkö pokkasi odotuttaa siinä tilanteessa kuitenkin.

[QUOTE="vieras";23863696]Ihan hyviä ajatuksia, mutta otathan sitten kanssa huomioon lapsen ikätason. On eri asia odottaa 2-vuotiaana tai 5-vuotiaana.[/QUOTE]

Tiedän aika paljon siitä, miksi jo alle 2 vuotiaskin on opetettava odottamaan. Myöhemmin alkaa olla jo myöhäistä nääs.

Tiedän aika paljon siitä, miksi jo alle 2 vuotiaskin on opetettava odottamaan. Myöhemmin alkaa olla jo myöhäistä nääs.

Saan tekstistäsi aika negatiivisen kuvan sinusta ja päiväkodistasi (?). Kyllä, minunkin mielestäni lapsia pitää opettaa odottamaan ja vanhempi on perheen pomo ja ihan varmasti on vaikka mitä hirviöipanoita. Mutta jotenkin on kyllä hoitolaitoksessasi arvot vääristyneet, kun tällaista tänne noin angstisena kirjoitat. Ovatko lapset vain taakka ja riesa?

[QUOTE="vieras";23863724]Saan tekstistäsi aika negatiivisen kuvan sinusta ja päiväkodistasi (?). Kyllä, minunkin mielestäni lapsia pitää opettaa odottamaan ja vanhempi on perheen pomo ja ihan varmasti on vaikka mitä hirviöipanoita. Mutta jotenkin on kyllä hoitolaitoksessasi arvot vääristyneet, kun tällaista tänne noin angstisena kirjoitat. Ovatko lapset vain taakka ja riesa?[/QUOTE]

Aikamoisia johtopäätöksiä teet :D Jos sattuisin olemaan töissä päiväkodissa, niin enkö saisi arvostella vanhempien kyvyttömyyttä huomata eri asioita.

Juu olen toki :). Mun lapset ovat joutuneet oppimaan väkisinkin tuota odottamisen jaloa taitoa, koska mä tuppaan jumittumaan erinäisiin paikkoihin ja toimintoihin. Toisaalta, mitään hyötyä siitä ei ole juurikaan ollut, tai sitten se vaan on perityvää... Mä en todellakaan jaksa odottaa mitään, mutta iän myötä olen sopeutunut siihen että joskus on vaan pakko.

Joo. Ehkä liiankin hyvin. On aina viimeinen. Suosiolla antaa toisten mennä aina edellä. Kun toisilla on aina niin kova kiire. Tulee aina viimeisenä luokasta, jos on ollut kuvista tai jotain, jossa tavarat pitää viedä paikoilleen, ja siihen kaapin eteen tulee jono. Ja kaikki ei mahdu viemään samaa aikaa. Tai pukemaan samaa aikaa. Omani on AINA viimeinen. Hän on 7v ekaluokkalainen, joka antaa toisten mennä edellä. Ei etuile, tai etsi omaa etuaan missään.

Olen huomannut, että toisilla on kyynärpääät terävät ja kiire persuuksissa.

Olen opettanut tietoisesti jo alle vuoden ikäisestä. Lapseni nyt vaan sattuu olemaan erittäin kärsimätön tapaus, joten se, että malttaa odottaa pienen hetken nyt pari vuotiaana on jo pitkän ja sitkeän työn tulos, mutta sitäkään ei aina malta, jos lapselle ei selitä rauhassa, että hänet on kuultu ja saa kyllä, kun odottaa pienen hetken. Kärsimättömyys jatkuu niin kauan, kun epäilee, ettei häntä ole huomattu. Joku toinen lapsi saattaa odottaa tuon aikaa ihan opettamattakin.

En todellakaan tykkäisi, jos lapseni hoitaja leimaisi hänet huonosti kasvatetuksi ja kiipijäksi vain siksi, että hänelle odottaminen on ollut aina sangen vaikeaa. Mutta harjoiteltu on ja harjoitellaan yhä, sekä edistystäkin tapahtuu, ja toivoisin lapsen hoitajan osaavan arvostaa lapsen edistystä asiassa vaikka se ei kovin nopeaa olekaan.

[QUOTE="hoitaja";23863686]Niin. Saako lapsesi tahtonsa läpi esim. silloinkin kun hän pyytää rumasti ja vaativasti jotain? Silloin olisi ainakin hyvä tilanne sanoa, että en halua antaa tätä, kun et pyydä kauniisti. Ja jos kieltämisestä alkaa hirveä temppuilu ja rääkyminen, niin kestääkö pokkasi odotuttaa siinä tilanteessa kuitenkin.[/QUOTE]

Ei pyydä rumasti mitään. Jopa sellaisia asioita pyytää kauniisti, joita ei tarvitsisi. Esim. että voisitko äiti ajaa hiljempaa pyörällä nuo liittymäkohdat. Kun sattuu kun ajat lujaa. Kyllä tuollaisessa tilanteessa voisi sanoa, että aja hiljaa kun sattuu takalistoon kun ajat lujaa jalkakäytävien liittymät.

Yhteistyössä