olet raskaana,12v teini ämmittelee, läppäsee,heittää jakkaralla

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
koska piti luovuttaa puhelin mulle ja hän oli sitä mieltä että vie sen mun veljelle. jolloin mä pysäytin lapsen,otin kännykän pois ja huusin takas teinille että sä et mua ämmittele,et läpsi,etkä heittele tavaroita.

veli menee teinin huoneeseen kun tämän olisi pitänyt mennä nukkuu, ja kuuntelee teinin tilitystä kuinka mä oon paska mutsi ja myötäilee tätä teinille. Mua ärsyttää että mun yli kävellään. sanoin teinille että nyt se kuuntelee mua ja menee nukkumaan. niin eiköhän tämä lähde huutaen ja raivoten ja haukkuen muualle. menin ite eteen että nyt sä oikeasti kuuntelet mua.

Lopuksi vielä heitti harjan ylhäältä alas (vauva voi vahingoittua jos saan iskun mahaan, niin tottakai suutuin asiasta, niinku kuuluukin) Niin veli änkee mun vuokra-alueelle perässä kyttäämään ja kritisoimaan mua kuinka mä toimin väärin.
Ai että mun pitää lässyttää ja silittää 12v kun se aiheuttaa syntymättömälle lapselle vaaratilanteen. on uhmakas,ei noudata sääntöjä, läpsii,ämmittelee jne. Käskin veljen lähtee pois mun vuokra-alueelta välittömästi niin tää kusipää mun suljettua oven tuuppaa ovea auki mun päälleni, suljin uudelleen oven ja kskin lähtee, niin tää tuuppaa uudelleen ovea mun päälle. siibä vaiheessa räjähdin sille että nyt vittuun mun vuokra-alueelta heti tai soitan poliisin. sit lähti ihan käsittämätöntä.
 
vierailija
Olen siis huono äiti kun teini ei saa hyppiä silmille, mitä itse tekisitte?
-teinin kanssa sovittu että hänellä on nettipaketti sillä ehdolla että tuo illalla sovitusti puhelimen mulle
-ei tuonut sovitusti pois,vaan tuli klo 21.30 keittiöön kun olin useamman kerran käskenyt että puhelin pois ja iltapala. ei luovuttanut puhelinta, kun teen pelissä vielä jutun x.
-Kun totesin että nyt puhelin tänne, hän ei noudata sitä,vaan päätti että vie puhelimen veljelle
-kielsin ja käskin antaa mulle sen, läpsi ja ämmitteli
-otin puhelimen pois , heitti jakkaralla ja jatkoi haukkumista.
-sen jälkeen menee valittaa veljelleni että mä kävin käsiksi ja oon vitun hirvee ämmä.
(joo otin puhelimen pois kädestä,kun ei sitä usean kehotuksen jälkeen antanut)
-veli syyttää mua kysymättä mitä on tapahtunut , eikä sano teinille että nyt loppuu.
-tuuppii ovella mua, ei poistunut mun vuokra-alueelta useasta pyynnöstä käskystä huolimatta
-ohittaa mun määräykset lasten kanssa joiden huoltaja olen minä,ei hän.

Olen sanonut monta kertaa etä aikuisen kuuluu laittaa rajat ja minä olen se aikuinen joka ne asettaa,eikä hän voi tulla niitä muuttaa, hän ei kuitenkaan kunnioita sitä ollenkaan.
 
vierailija
Tämä ns. teini ei siis ole oma lapsesi, kuten ei hänen isoveljensäkään. Hän on nyt mustasukkainen, kun isänsä saa uuden vauvan uuden naisensa kanssa. Ihan ymmärrettävää käytöstä.
Sä olet siis vuokralla miehesi omistamassa asunnossta tietyllä alueella? Saatko käyttää muuta osaa talosta / saavatko muut tulla sinun vuokra-alueellesi?
Teiniksi muuten lasketaan ikävuodet 13-19.
 
vierailija
No ei tietenkään, lakikin jo kieltää sen. Mutta mua ärsyttää eniten toi aikuinen veli, että millä oikeudella se kävelee mun yli kasvatusasioissa kun ne on mun päätös.
Oli se kielletty jo 80-luvulla mutta silti pitkään senkin jälkeen ihmiset uskalsivat käyttää maalaisjärkeään mitä tuli kurinpitoon.

Enkä kyllä ole samaa mieltä siitä, että veli olisi tässä se suurin ongelma. Veljen kanssa luultavasti pystyt keskustelemaan tai ainakin saat sen pois jos haluat. Mutta jos sen 12v lapsukaisesi asenneilmasto on tuota sorttia, niin se on aina vaan isompi piina teillä perheessä ja vähän vanhempana herkästi ihan turvallisuusriskikin, jos se ei sinua kunnioita.

Kyllä sinun nyt vaan pitää takoa sille 12v:lle kalloon, että sinua kohtaan ei käyttäydytä epäkunnioittavasti pätkänkään vertaa ja että sinua totellaan ja piste. Olet sen lapsukaisen esivalta ja perheen poliisi/tuomari ja jos sallit siltä v*ttuilun niin sen jälkeen teidän perheen hallintomuoto on anarkia ja se on katastrofi se.

Jos et selkään halua antaa eikä tuo kännykkähomma tehoa niin raahaa se vaikka nurkkaan seisomaan ja käske olla siellä kunnes on nöyrä, meni siinä sitten vaikka monta tuntia. Jos se tulee pois sieltä niin vie väkisin takaisin ja pidennä seisomisaikaa. Tai ihan mitä tahansa millä saat sen kuriin ja näyräksi. Käytä mielikuvitusta.
 
  • Vihainen
Reactions: Lispetti
vierailija
Saako joku takavarikoida sinun puhelimesi, kun töppäät jotain?
Saako mukulan laittaa vankilaan? Ai eikö saa? Aikuisen saisi. Joku juttu pitää olla kaikilla millä voi painostaa jos ei puhetta usko. Aikuisilla vankila ja sakot. Mukuloille mukuloiden kuritus. Sitäpaitsi ei sillä mukulalla ole mitään oikeutta siihen puhelimeen kun se ei siitä itse maksa.
 
vierailija
Saako mukulan laittaa vankilaan? Ai eikö saa? Aikuisen saisi. Joku juttu pitää olla kaikilla millä voi painostaa jos ei puhetta usko. Aikuisilla vankila ja sakot. Mukuloille mukuloiden kuritus. Sitäpaitsi ei sillä mukulalla ole mitään oikeutta siihen puhelimeen kun se ei siitä itse maksa.
Oliko esiteini siis tehnyt jotain sellaista, josta aikuinen joutuisi vankilaan tai maksamaan sakkoja, jos olisi tehnyt saman teon?
 
vierailija
Miten sä voit käsittää asiat noin väärin? Teini on mun lapsi. Tulevan vauvan isä ei omista tätä asuntoa eikä asu täällä. Aikuinen veli on minun veljeni, teinille siis setä/eno.

Päävuokralaisia on 2 ,minä ja minun veljeni. Molemmilla oma vuokra-alueensa asunnosta. Minulla 100neliöö , veljellä 40neliöö.

Miesystävä asuu omassa kodissa jonka omistaa, ikävä kyllä siellä ei ole vielä tilaa miehen lisäksi mun lapsille ja vauvalle.

Lain mukaan minä hallitsen sitä 100neliöö joka vuokrasopimuksessa on merkitty minulle ja veli 40. Molemmilla omat sisäänkäynnit. Ja yksi yhteinen sisäänkäynti. Hän ei tasan tule kävelemään yli siitä mitä minä sanon teinille, ja todellakin poistuu jo pyynnöstä mun vuokra-alueelta.

Ja jos tytöllä on rinnat kasvaneet ja kuukautiset ollut vuoden niin kyllä hän on teini-iässä.

Tämä ns. teini ei siis ole oma lapsesi, kuten ei hänen isoveljensäkään. Hän on nyt mustasukkainen, kun isänsä saa uuden vauvan uuden naisensa kanssa. Ihan ymmärrettävää käytöstä.
Sä olet siis vuokralla miehesi omistamassa asunnossta tietyllä alueella? Saatko käyttää muuta osaa talosta / saavatko muut tulla sinun vuokra-alueellesi?
Teiniksi muuten lasketaan ikävuodet 13-19.
 
vierailija
Oliko esiteini siis tehnyt jotain sellaista, josta aikuinen joutuisi vankilaan tai maksamaan sakkoja, jos olisi tehnyt saman teon?
Saako teini läpsiä, heittää tavaroilla ja ämmitellä? Ei! puhelin on mun ostama, nettipaketti on mun maksama ja minä maksan sähkön jolla kännykkä on ladattu, niin enköhän mä voi sen puhelimen ottaa pois jos sillä roolistaan vielä puol kymmenen illalla
 
vierailija
Tämän yhden keskustelijan mielestä teinin teot on OK. No tervemenoa heittää poliisia jakkaralla, läpsii ja ämmittelee ja muut haukkumiset päälle ja kun poliisi käskee msijaan istuu puhutteluun niin juokse karkuun. Tuu kertoo sitten lopputulos
 
vierailija
Älä hemmetissä tee lisää jälikasvua, jos et osaa ensimmäistäkään kasvattaa!
Nytkö on kyse siitä että mä en osaa kasvattaa? Mä osaan, mutta vähän menee vaikeaksi kun aikuinen veljeni menee lapsen puolelle eikä kunnioita ollenkaan sitä mitkä rajat mä laitan mun lapselle. Nytkin vesitti koko homman.

Monesti kun käsken teinin nukkumaan niin mun veli menee hihittelee ja pelleilee teinin kanssa ja joudun käydä sanoo sille että se on nyt menossa nukkumaan! Että nyt riittää pelleily. Ja ikää veljellä on 29v. Lähes joka ilta sama homma.

No miksi tyttö tottelisi mua kun voi aina mennä valittaa enolle että äiti on kamala ja eno silittää päätä niin on joo. Ja tulee sen jälkeen mulle aukoo päätään lasten kuullen. Ja vie joka päivä mun auktoriteetin toiminnallaan.
 
vierailija
nytkin sen olisi kuulunut joko olla hiljaa, tai sanoa tytölle että nyt riittää, ja tee niinkuin äiti sanoo. Mutta sen sijaan meni lässyttää tytölle.. ja tuli mulle aukoo päätään.
 
Teini tuo puhelimen pois koska sai nettipaketin puhelimeensa sillä ehdolla, että sääntöjä noudatetaan.
Teillä on olemassa rajat, se on hyvä!

Teinin aivokemiat saattavat olla ihan sekaisin tietyssä iässä ja nuo pelit ovat todella koukuttavia, niihin on sisälletetty kaiken maailman klikkejä jotta on lähes pakko pelata joka päivä ja paljon jotta voi menestyä pelissä, etenkin onlinepelit on saatanasta.

On varmasti hyvin monta asiaa mitä voisit kokeilla. Hiukan vaikea antaa neuvoja kun ei tiedä asiasta tämän enempää. Suosittelisin hyvin lämpimästi varaamaan perheneuvolaan ajan. Voi olla, että teinin on hyvä kuulla nämä asiat muualtakin kuin sinun suusta.
Arjen pitää sujua ja vanhemmat ovat lasten oppaina jotta lapsi saa terveen kasvun ja kehityksen, tästä lähdetään. Teini on lapsi, vaikka usein kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken.

Tavoite olisi että saatte hyvän ja luottamuksellisen suhteen ja arjen sujumaan. Yhteistä tekemistä ja juttelua, nämäkin on erittäin tärkeitä asioita. Teini-iässä on myös hyvä harrastaa jotakin fyysistä, jotta saa purettua paineita optimaalisessa ympäristössä ja harrastuksen kautta on myös usein mahdollista saada onnistumisen tunteita!

Asiasi kuulostaa kyllä hurjalta. Toivotan kovasti tsemppiä teille ja toivotaan, että saatte suhteen tyttäresi kanssa kuntoon. Setä voi pysyä omalla tontillaan, hänen ei tarvitse tulla sekottamaan pakkaa - tulee kitkerä liemi kun on liian monta kokkia!
 
Oli se kielletty jo 80-luvulla mutta silti pitkään senkin jälkeen ihmiset uskalsivat käyttää maalaisjärkeään mitä tuli kurinpitoon.

Enkä kyllä ole samaa mieltä siitä, että veli olisi tässä se suurin ongelma. Veljen kanssa luultavasti pystyt keskustelemaan tai ainakin saat sen pois jos haluat. Mutta jos sen 12v lapsukaisesi asenneilmasto on tuota sorttia, niin se on aina vaan isompi piina teillä perheessä ja vähän vanhempana herkästi ihan turvallisuusriskikin, jos se ei sinua kunnioita.

Kyllä sinun nyt vaan pitää takoa sille 12v:lle kalloon, että sinua kohtaan ei käyttäydytä epäkunnioittavasti pätkänkään vertaa ja että sinua totellaan ja piste. Olet sen lapsukaisen esivalta ja perheen poliisi/tuomari ja jos sallit siltä v*ttuilun niin sen jälkeen teidän perheen hallintomuoto on anarkia ja se on katastrofi se.

Jos et selkään halua antaa eikä tuo kännykkähomma tehoa niin raahaa se vaikka nurkkaan seisomaan ja käske olla siellä kunnes on nöyrä, meni siinä sitten vaikka monta tuntia. Jos se tulee pois sieltä niin vie väkisin takaisin ja pidennä seisomisaikaa. Tai ihan mitä tahansa millä saat sen kuriin ja näyräksi. Käytä mielikuvitusta.
Tuo väkivalta ja nöyryytys (lapsen/teinin nurkatus yms.) johtaa juuri siihen anarkiaan, väkivaltaan ja täyskaaokseen perheessä.

Aikuisen pitää olla fiksumpi.
 
Rajat kenties on, mutta kuri puuttuu. Minusta tuo lapsen (12-vuotias ei ole vielä teini vaikka puberteetti olisi alkanut) käytös äitiään kohtaan kuulostaa todella kamalalta, eikä varmastikaan ole yksittäistapaus.
Teini-ikäkin on subjektiivinen.
Tunnemyrskyt ja impulsiivinen käytös voivat tulla vaikka olisi ollut millainen kuri.
Still, do not kill the spirit! (en nyt keksi suomen kielistä vastinetta kun tuo kertoo niin paljon enemmän kuin suora käännös)
 
Saako mukulan laittaa vankilaan? Ai eikö saa? Aikuisen saisi. Joku juttu pitää olla kaikilla millä voi painostaa jos ei puhetta usko. Aikuisilla vankila ja sakot. Mukuloille mukuloiden kuritus. Sitäpaitsi ei sillä mukulalla ole mitään oikeutta siihen puhelimeen kun se ei siitä itse maksa.
Tuo on ehkä se ”helpompi” tapa saada lapsi alistumaan tahtoonsa, mutta ei välttämättä luo hyvää kestävää pohjaa hyvälle ja luottamukselliselle suhteelle vanhemman ja lapsen välille.
Riippuu kai hyvin pitkälti yksilöistä, en sano etteikö joillain toimisi sanktiot, itsekin käytän niitä.
 
Viimeksi muokattu:
Se vaan menee niin, että jotkut lapset ovat luonteeltaan temperamenttisiä, eivätkä helpolla alistu toisen tahtoon ja toiset tekevät lampaan lailla kaiken mitä käsketään. Kumpikaan ei välttämättä ole huono/hyvä asia, aikuisen on vain osattava tukea lasta eritavoin.
On toki välimaastojakin, mutta siis, jokainen on yksilö, on olemassa niitä oikeita työkaluja joita voi käyttää juurikin oman lapsensa kohdalla.
En silti ole missään tapauksessa nöyryytyksen tai väkivallan kannalla. Se ei todellakaan ole mitenkään hedelmällistä toimintaa, vaikka joku romantisoikin sen koivuniemen herran.
Itsekin olen sitä saanut maistaa, sekä vyön solkipäätä ja jopa nyrkkiä. Ei niistä hyötyä ollut enkä minä niistä nyt mitenkään hurjasti edes kärsinyt.
 

Yhteistyössä