Olet kutsunut ystäväperheen syömään ja saat heiltä s.postissa liitteen mitä eivät voi syödä...

• Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti
no
Onhan tuo hassua, että eivät voi syödä, jos eivät allergisia ole. Mutta toisaalta, jos nuo eivät maistu niin ei niitä tahallaan ole kiva ruokaan laittaa. Mutta kieltämättä kummallista mm. sipulin ja valkosipulin kohdalla....

No mielessäni varmaan aattelisin et ompas nirsoja, ja on se kumma kun mikään ei kelpaa vaikka syömään ovat kutsuttu.... Mutta koittaisin silti kehitellä ruokaa semmoisista aineista joita ei inhokkilistalta löydy... :D

Hmm'mm
Jaa'aa jos olisin "pirullisella" päällä, löytyisi pöydästä varmasti jotain noista mainituista ruuista. Aika outoa, jos kerta eivät ole allergisia... Mä kyllä tekisin just sitä mitä olisin alunperin aikonutkin. Vieraat voivat sitten syödä tai olla syömättä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Onhan tuo hassua, että eivät voi syödä, jos eivät allergisia ole. Mutta toisaalta, jos nuo eivät maistu niin ei niitä tahallaan ole kiva ruokaan laittaa. Mutta kieltämättä kummallista mm. sipulin ja valkosipulin kohdalla....
Voi närästää tai aiheuttaa sappivaivoja.

ap
ja sain pitkähkön liitteen jossa siis: Emme ole allergisia, mutta emme voi muuten syödä näitä..

ps. minusta mikään ruoka ilman sipulia ja valkosipulia ei maustiu miltään.

pps. Mites olisi sitten ranskalaiset ja kalapuikot uunissa :)

vieras
Tarjoaisin jotain hyvin yksinkertaista ruokaa, kuten vaikka kasvissosekeittoa ja juustovoileipiä.

Tai sitten salaattia, missä ainekset ovat erikseen kipossa ja jokainen saa koota omansa.

Työäiti
Mä kysyisin, että ihanko tosissaan kirjoittavat moista ja miksi ;) Mutta varmaan huomioisin asian, koska yleensä sitä haluaa tehdä ruokaa, mikä maistuu. Miksi kutsua vieraita SYÖMÄÄN, jos ei ole tärkeätä, että ruokakin maistuisi.

Enpä
mä siitä nyt ainakaan pultteja vetelisi. Parempihan se on etukäteen tietää kuin niin, että olet väsännyt jotain hienoa ruokaa puoli päivää ja sitten vieraat ilmoittaisivat, etteivät syö tai pyörittelisivät vain vaivaantuneina ruokaa lautasellaan. Tietysti jos se lista on ihan loputon, niin menee hankalaksi. Ehken sitten enää kutsuisi kyseistä perhettä syömään tämän ensimmäisen kerran jälkeen, jos siltä tuntuisi.

Mä en esimerkiksi voi syödä maksaa missään muodossa; en ole allerginen, mutta oksennus tulee ihan oikeasti heti, jos joudun suuhuni maksaa laittamaan.

no
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Voi närästää tai aiheuttaa sappivaivoja.
Niin no siis jos tällaisia syitä on, niin en yhtään ihmettele. Mut jos ei vaan tykkää, niin voi olla elämässä hankalaa... Mut siis joka tapauksessa kunnioittaisin heidän ruokailutottumuksiaan ja kokkaisin jotain, mistä noita listan aineksia ei löydy. Jos kokisin sen liian vaikeaksi niin en ehkä enää toiste kutsuisi syömään. Mut en mä siitä nyt niin varmaankaan stressaisi.

Mullakin OLI ystävä jolle ei kelvannut sipuli tai tietynlainen juusto ym.
Minä itse en kyllä hänen luona kehdannut kertoa että en minä näistä sun purtavista tykkää. Pokalla söin mitä söin. Minun mielestä kylässä täytyy osata käyttäytyä tai pysyy sitten kotona. :D

shihtzu
Enpä ole moiseen itse törmännyt, mä jätän sitten syömättä jos jotain sellaista on mitä en syö. Mutta toisaalta toi on siinä mielessä hyvä, että ei tule turhaan tehtyä sellaista mikä jää syömättä. Toisaalta ap on kysynyt allergioita, joten ovat siis siihen vastanneet, ja laittaneet sitten mitä eivät syö, joka on minusta ihan hyvä juttu, eri asia olisi ollut, että olisivat vain omakätisesti ilmoittaneet, että näitä sitten emme syö.

Meillä ei kotona juurikaan sipulia käytetä, itse sitä kyllä syön, mutta oma äitini ei sipulia syö missään muodossa ja jos edes maistaa sipulin ruoassa, niin oksentaa. Johtuu siitä, että sen on ollut pakko syödä lapsena sipulia ja kammo on sieltä peräisin ja tätä nykyään kaikki tutut tietävät, että sipulia ei kannata laittaa sellaisiin ruokiin, joita äidilleni tarjoaa.

Yhteistyössä