Olet hlökoht avustaja oppilaalle koulussa,kuskailistteko häntä omalla autolla ilman korvausta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Avustaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Avustaja"

Vieras
Olen osa-aikaisena avustajana koulussa eräälle cp-vammaiselle,3 päivää viikossa ja muilta päiviltä saan soviteltua päivärahaa,tosin päätöstä ei ole vielä tullut paljon sitä saan.
Minulla yleensä oma auto jolla kuljen kouluun ja nyt joudun silloin tällöin kuskaamaan avustettavaa jos on jotain menoja kaupungille tms omalla autolla ilman erillistä korvausta.Eräs toinen avustaja kuskaa myös omaa oppilastaan jos on tarvetta,mutta mietin sitä kun rahallisesti ei tuosta muutenkaan juuri hyödy nii tuntuu jotenkin hölmöltä että sitten vielä kuskaan tätä oppilasta

Ja nyt tilanne varmaan vielä muuttuu niin että alan käymään kerran viikkoon hänen kanssaan uimassa ja sinne uimahallille hän pääsee omalla taksillaan mutta minun kyydillä pois.

Mitä mieltä olette,ja onko se normaalia?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22127593:
Ja senverran vielä että äitinsä oli kirjoittanut "virallisen" lupalapun joka valtuuttaa minut kuljettamaan tätä oppilasta.

joo mut se ei oo vakuutus jos jotain sattuu. Kyl se pitää olla koulun puolelta sovittu kuljetus. Ja toisekseen ei ilmaseksi kuulu.

sinä siinä rangaistuksen saat jos käy jotain. vaikka olis kuin lupa. eikös vammaisilla ole taksikyydit ihan sitä liikkumista varten?

joskus kuskattiin mekin töissä, mut lopetettiin kun tajuttiin kuin tyhmää se on. korvaukset kyllä saatiin, mut eipä se paljon lohduta.

Omalla autolla voi kuljettaa oppilasta jos siihen on tässä tapauksesssa kuljetettavan oma lupa ja koululta lupa kuljetukseen. Matkat korvataan kilometrikorvauksena tai jos kunta ei tätä maksa niin sitten hänelle pitää olla taksikyyti. Kaikki matkat mitkä joudut tekemään omalla autolla ( vaikkakin ilman kyytiläistä ) työajona eli siis vaikka se että joudut menemään autolla koululta uimahallille niin se on kilometri korvauksen piirissä. Mutta jos aloitat aamusi hallilta niin siinä tapauksessa et korvausta saa jos hallille ei ole pidempi matka kuin koululle. Kmkorvaus on muistaakseni 45snt/km ja jos kyyditettävä niin siihen tulee 7snt/km lisä.
Älä kyyditse ilman korvausta vaan tilaa taksi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;22127722:
Omalla autolla voi kuljettaa oppilasta jos siihen on tässä tapauksesssa kuljetettavan oma lupa ja koululta lupa kuljetukseen. Matkat korvataan kilometrikorvauksena tai jos kunta ei tätä maksa niin sitten hänelle pitää olla taksikyyti. Kaikki matkat mitkä joudut tekemään omalla autolla ( vaikkakin ilman kyytiläistä ) työajona eli siis vaikka se että joudut menemään autolla koululta uimahallille niin se on kilometri korvauksen piirissä. Mutta jos aloitat aamusi hallilta niin siinä tapauksessa et korvausta saa jos hallille ei ole pidempi matka kuin koululle. Kmkorvaus on muistaakseni 45snt/km ja jos kyyditettävä niin siihen tulee 7snt/km lisä.
Älä kyyditse ilman korvausta vaan tilaa taksi.

Unohtui vielä sanoa, että jos et saa korvausta ja tilaat taksin niin silloin sinä saat kyydin taksilla kunnan piikkiin koska avustettava tarvitsee avustajan mukaansa.

Sulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta kuljettaa toista edessuntakaisin. Jos viet, niin sun kuuluisi saada kunnon korvaus siitä ja vakuutusta varten tulisi olla hommat selvät. Ota asia puheeksi koululla ja ota selvää vakuutusasiat sekä se, että mitä korvauksia saat siitä. Ilmaiseksi itse en kuljettaisi ollenkaan.

Soitin äsken avustajakeskukseen jonka palkkalistoilla olen ja sanoivat että olen oikeutettu km-korvaukseen ja työaikana minut on vakuutettu mutta sitä en sitten tiedä että jos liikenteessä jotain sattuu työaikana kun avustettava on kyydissä niin mitä vakuutus korvaa..Ja että avustetavan omavastuu olisi 20% ja kunta maksaisi loput.Mutta olen käsittänyt että avustettavani kotikunta olisi aika nihkeä maksamaan km-korvausta kun ei maksanut siitäkään kun ajoin tutustumaan henkilöön 60km ennen koulun alkua,sain korvauksen vain tunteina..

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22127878:
Soitin äsken avustajakeskukseen jonka palkkalistoilla olen ja sanoivat että olen oikeutettu km-korvaukseen ja työaikana minut on vakuutettu mutta sitä en sitten tiedä että jos liikenteessä jotain sattuu työaikana kun avustettava on kyydissä niin mitä vakuutus korvaa..Ja että avustetavan omavastuu olisi 20% ja kunta maksaisi loput.Mutta olen käsittänyt että avustettavani kotikunta olisi aika nihkeä maksamaan km-korvausta kun ei maksanut siitäkään kun ajoin tutustumaan henkilöön 60km ennen koulun alkua,sain korvauksen vain tunteina..

No sittenhän kunta selvästi haluaa maksaa teille molemmille taksin =)

Hyvä että aloin selvittää asiaa jos kerran viikkoon kyyditsen avustettavaa jatkosta hallilta koululle,ja jos kunta ei suostu maksamaan niin sitten ei minun kyytiin ole enää tulemista. =)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22127878:

Miten ihmeessä sä teet työtä ilmaiseksi? Eikö ole ihan selvä,että sä saat ajasta ja kilometreistä korvauksen tai sitten kunta maksaa sulle taksin.

Kun menin tutustumaan henkilöön ja ajoin sinne saakka niin sitä kysyttiin kunnalta mutta siis rahana en saanut korvausta,olisi silloin jo pitänyt tajuta eikä edes ottaa opiskelijaa kyytiin..Sitä kun on liian hyväsydäminen..

Lisäksi se että henkilö käyttää jatkuvasti pyörätuolia ja kun sitä sullotaan autoon ensin tapeltuani että saan sen edes kasaan puhumattakaan siitä jos autoon tulisi jotain jälkiä pyörätuolista kun esim. auton takaluukku ei mene kunnolla kiinni kun pyörätuoli on kyydissä..

Yhteistyössä