Olenko yh eli yksinhuoltaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh kelan silmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh kelan silmin

Vieras
Haluaisin teidän mielipiteenne (ja sen takuulla saan:)

Eli ero takana/meneillään lasten isästä, avioeron harkinta-aika päällä, ositus tehty ja myin osuuteni talosta miehelle. Muutin lasten kanssa pois yhteisestä kodista, lapset kirjoilla mun luona, eli saan Kelan yksinhuoltajakorotuksen (Kelan kategoriassa olen yh).

Lasten isä todella hyvä isä, asuu korttelin päässä. Lapset hänen luonaan 3 yötä viikossa (ei putkeen vaain 1 ja 2 yötä kerralla), kun lapset menevät kouluun, siirrytään vuoroviikkosysteemiin.

Kelan ja byrokratian silmin olen YH, mutta yleisellä tasolla se särähtää korvaani, kun ei oikein kerro totuutta tilanteesta. Lasten isä päivittäin tekemisissä lasten kanssa, kantaa edelleen vastuun heistä ja jakaa arkea paljon heidän kanssaan, mulla paljon yksinään aikaa koska lapset isällään.

Eli kun joku uusi tuttu kysyy olenko yksinhuoltaja (eikä tiedä tilannetta) niin en osaa vastata. Sanon mieluummin olevani yhteishuoltaja, mutta ei se taida olla edes mikään sana. Plus tuntuu että jos sanon olevani yksinhuoltaja, se tuntuu epäreilulta "oikeita" yksinhuoltajia kohtaan. Uusi ystäväni on todellinen yh, isä ei osallistu millään lailla lasten elämään. Juuri oltiin puistossa yhdessä kun kolmas osapuoli kysyi ollaanko yksinhuoltajia, hän vastasi kyllä ja mä myös, se tuntui epäreilulta häntä kohtaan.

Ymmärrättekö? Mitä te vastaisitte?

Kai teillä on isän kanssa yhteishuolto. Jos lapset ovat syntyneet avioliittoon, on teillä automaattisesti yhteishuolto. Jos taas avoliittoon, olette varmaan lasten tunnustamistilanteessa tehneet yhteishuoltosopimuksen.

Ero ei tilannetta muuta, ellei muuta sovita. Eikä liity muuten mitenkään lasten eri vanhempiensa kanssa viettämän ajan määrään.

Sä mietit asiaa liikaa :D Vastaa vaan vaikka et olet eronnut, sitähän sillä yleensä kysytään kun kysytään onko yh vai ei. En tosin tiedä miten yleistä tuollainen kysely on, kuulostaa vähän kummalliselta.

Mäkin olen ihmeissäni. Lisäksi kun asia on niin tuore, niin pala tulee kurkkuun ja silmät kyyneliin, kun puolitut kyselee kuin haaskalinnut ihan suoraan. Tietenkin sitä saa kysellä, mutta tuollainen yksityiskohtien kalastelu tuntuu inhottavalta. Ja missä on empatia, kyllä mä kerron varmasti kun siltä tuntuu, tai aloitan itse asiasta puhumaan, varsinkin jos vanhoja tuttuja. Uudet tutut ei tietenkään voi tietää että asia kipeä.

Tää on elämäni isoin pettymys (avioero) ja vaikea jaksaa normaalia arkeaa (kyllä jaksan, ja hyvä tukiverkosto). Sitten kun saan reippaana lapset puistoon ja meillä kivaa, niin yhtäkkiä joku iskee tuollaisia kysymyksiä joihin en osaa vastata. En ole missään facebookissakaan, joten viimeksi teki mieli ex-naapurille sanoa kun se kyseli vaikka mitä henkilökohtaisuuksia, että pitäisi varmaan antaa joku yleinen tiedote asiasta kun näyttää kaikkia niin kiinnostavan.

Kai teillä on isän kanssa yhteishuolto. Jos lapset ovat syntyneet avioliittoon, on teillä automaattisesti yhteishuolto. Jos taas avoliittoon, olette varmaan lasten tunnustamistilanteessa tehneet yhteishuoltosopimuksen.

Ero ei tilannetta muuta, ellei muuta sovita. Eikä liity muuten mitenkään lasten eri vanhempiensa kanssa viettämän ajan määrään.

En mä nyt mikään idipaatti ole.

Tietenkin mä tiedän mikä huolto meillä on, ei siitä ole kysymys. Ihan yhteishuolto, tottakai. En kai mä nyt lastemme huoltomuotoa teiltä kysynyt! Lue uudestaan aloitus.

kyllä sä olet yh, lapset asuu virallisesti sun luonasi vaikka yhteishuolto onkin. Ei se siittä mikskään muutu, ero on tullut ja susta on tullut yh vaikka kuinka kirpasee. So what? Näitä sattuu ja eteenpäin pitää mennä. Toki aikansa saa surra.

mä vastaisin vain yksinhuoltaja. ja kaikille tuntemattomille en vastaisi mitään, ei sinun ole pakko kaikille kertoa joka kysyy. itse olen yh vaikka isä kuvioissa lapsilla.
Missä menee raja, jos isä paljon kuvioissa, että et olisi yksinhuoltaja?
Häpeätkö sanaa yksinhuoltaja?
Ei ole muotoa yhteishuoltaja, vaikka siis on, tiedän, mutta sä olet yksinhuoltaja.

En mä nyt mikään idipaatti ole.

Täysin ohi aiheen, mutta idipaatti on ihan nerokas sana. Pääsi heti käyttöön.

Sulle toivotan tsemppiä. Tunkeileville kyselijöille vastaisin lyhyesti ja napakasti "eronnut, yhteishuoltajuus". Sen enempää sun ei tarvitse asioistasi keskustella. Jos jää inttämään, voit myös sanoa, että sä et nyt juuri haluaisi puhua tästä asiasta.

Mun mielestä on kaiken kaikkiaan outoa, että joku tulee kyselemään tuollaisia. Nykyään kun varsinainen yksinhuoltajuus alkaa kai olla harvinaisempaa. Ja ennen kaikkea: mitä väliä sillä on! :O

[QUOTE="vieras";26633452]eli miten ei ole totta? Kuka on sitten pelkästään yksinhuoltaja?
eli mä olen kahdelle lapselleni yhteishuoltaja ja yhdelle lapselle yksinhuoltaja koska hänellä ei ole isä kuvioissa...jepjep.
Miten mä vastaan tai kirjoitan paperiin ? :D[/QUOTE]

Todellisia yksinhuoltajia ovat ne, jotka ovat lapsiensa yksinhuoltajia eli yhteishuoltoa ei ole. Riippumatta siis siitä, kuinka paljon lapset etävanhemmalla oleskelee.

Kelan silmin mä en ole yksinhuoltaja vaikka miesystävä ei ole tytön isä, eikä hänellä ole huoltajuutta. Ei tule yh-korotuksia, päiväkotimaksuihin vaikuttaa miehen tulot vaikka hänellä ei mitään elatusvelvollisuutta ole. Paras on että päiväkotimaksulasku tulee HÄNEN NIMELLÄÄN.

Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja sillä isät ovat suostuneet siihen. tai esikoisen isä nyt ei voinut asiaan mitään sanoa. Eli tuo riippuu vain siitä mitä siihen paperiin on kirjoitettu. Jos nyt aletaan siis halkomaan.
Yh on termi jota tuntuu käyttävän niin yksinhuoltajat kuin yhteishuoltajatkin. Mielestäni ei ole väärin sanoa yh jos joku kysyy jos taas kysellään tarkemmin niin voi sanoa, että lapset ovat yhteishuollossa.
Minusta on aika hassua ylipäänsä lähteä selittelemään ja erottelemaan huoltoasioita kenellekkään.

Yhteistyössä