Olenko turhanpäiväinen valittaja - purhausta miehen aamu-unisuudesta ja pitkistä työpäivistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valivali
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valivali

Vieras
Mieheni on esimies, työajaksi merkitty 8-16, mutta se on joustava. 40 h pitäis töitä tulla viikossa, käytönnössä töitä voi tehdä 7-15 tai jopa 9-17, joskus tai aika useasti tekee töitä vielä kotonakin + työmatkat. Työmatkoihin menee 1 h 15 min suuntaan, talvella pidempään eli 1 h 30 min. Itse olen ollut 5 vuotta kotona hoitamassa meidän lapsia.

Olenko minä turhanpäiväinen valittaja, kun yritän aina sanoa miehelle, että jos hänellä on ylitöitä, tekisi ne aamusta, ei illasta. Mies tulee yleensä kotiin noin klo 18, eli aika perheen kanssa jää yleensä iltaisin todella lyhyeksi. Työstä tulon jälkeen mies syö ja lukee pöydässä, käy vessassa lukemassa ja siivoaa omat jälkensä keittiöstä. Kello on 19, kun hän "vapautuu" lasten ja perheensä pariin. Lapset menee nukkumaan jo 20.30 jälkeen.

Eli siis esim. tänään hänellä oli tiedossa, että menee töissä pidempään. On kotona varmaankin aikaisintaan klo 19. Hän siis nukkui aamulla pidempään (ja valvoi yöllä todella pitkään koska tiesi tai oli itse päättänyt, ettei aamulla tarvi nousta aikaseen). Mielestäni hän voisi tällaisina ylityöpäivinäkin mennä kahdeksaan töihin ja kun ylitöitä kertyy, niin a) lähtisi toisena päivänä aiemmin töistä pois tai pitäisi kokonaisen vapaapäivän. Olen siis yrittänyt hänelle sanoa, että meidän perheen ja minun jaksamisen kannalta olisi olennaisempaa lyhentää työpäivää sieltä loppupäästä eikä sitten "tuhlata vapaa-aikaa" aamuisin nukkumalla työpäivinä pidempään.

Mies siis aamu-uninen. Harvoin on töissä ennen klo 8:aa. Yleensä on työpaikalla vasta 8.15-8.30. Joka sitten puolestaan näkyy siinä, että joutuu lähtemään töistä vasta 16.30 ja perheen yhteinen aika illalla lyhenee. Mies myös saa nukkua molempina öinä viikonloppuisin pidempään, eli minä herään lasten kanssa. Mies hoitaa lasten aamuheräämiset ehkä n. 10 päivänä vuodessa.

Olenko minä siis turhanpäiväinen valittaja kun valitan kerta toisensa jälkeen, että jos niitä ylityövapaita tulee, niin ne olis kiva jos ne olis iltapäivästä tai koko päivän mittaisia. Mies taas aamu-unisena mieluummin pitäisi ne aamuisin, eli nukkuisi tunnin pidempään. Lähtee kuitenkin siten töihin, ettei ehdi olla aamuisinkaan lasten kanssa, ei pese pyllyjä eikä vaihda vaippoja. Pistää vain lastenohjelmat, jos joku on hereillä.

Mulla itsellä rassaa hirveästi se, että joudun sanomaan kerta toisensa jälkeen että lyhentäisi sitä työpäivää lopusta tai pitäisi vapaapäivän eikä nukkuisi aamulla niin pitkään. Sanon tästä aika ajoin, itselle tulee lähes paha mieli kun valitan taas. Silti mitään ei tapahtu eikä häntä koskaan näy täällä aiemmin. Jos hän joskus pitää ylityövapaapäivän, niin hän lähtee kaupungille hoitamaan asioitaan ja on siellä koko päivän. (siis esim. pankissa käynnit, virastoissa käynnit, vaateostokset jne). Eli ei ole silloinkaan kotona ja aika ei ole perheelle suunnattu.

Ja turha sanoa, että jätä se sika tai mies ei välitä perheestään. Kyllä välittää, mutta hänellä ei vaan leikkaa riittävästi, että ymmärtäisi sen että kotona olis hyvä olla ajoissa. Ei vaan osaa aikaansa järjestää riittävän tehokkaasti mielestäni.

Mä en voi ajatellakaan lähteväni töihin. Kokisin sen liian raskaana itselleni. Kaikki vastuu lapsista kasaantuisi minulle. Aamuherätykset, pukemiset, tarhaan viemiset. Koska minä olisin se, jolla olisi lyhyemmät työmatkat. Ja illalla sama rumba. Kaikki lapsiin liittyvä ruoanlaittoineen, tarhasta hakemisineen ja muineen kaatuisi minun niskaan. Lisäksi vielä koiran ulkoilutus on nyt ja tulevaisuudessa minun vastuulla. Siivous on jo nyt minun vastuulla, varmasti jatkossakin. Joo, tiedän että yksinhuoltajia on ja hekin selviävät mutta eniten mua vituttaa se, että meitä on kaksi, joista toinen on töissä "liian pitkään". Eikä pidennä sitä työpäivää aamusta tarvittaessa, vaikka niin toivonkin.

[QUOTE="vieras";28989396]Kyllä turhasta valitat. Miehesi tuo leipää taloon ja sen vuoksi hänellä täytyy ollakin enemmän vapauksia.[/QUOTE]

Ja VITUT. Kyllä se mies on ollut lasten teossa mukana, joten myös se vastuu niistä lapsista on otettava myös muuten kuin rahallisesti. Mielummin vähemmällä rahalla kuin ilman toisen vanhemman läsnäoloa, kun kaksi vanhempaa on.

[QUOTE="vieras";28989396]Kyllä turhasta valitat. Miehesi tuo leipää taloon ja sen vuoksi hänellä täytyy ollakin enemmän vapauksia.[/QUOTE]

Ai. Jos se näin menee, niin minäkin jätän kotiäitiyden ja lähden töihin. Jos sitä myötä saan enemmän vapauksia, niin työt - täältä tullaan! Jee... saan sitten nukkua pitkään viikonloppuisin, ehkä vain toisena päivänä... Joten mies kotiin hoitamaan lapsia, niin saan nukkua millon haluan ja tehdä niinku haluan kaikki. JOU!

Kyllä minäkin voisin lähteä leipää ansaitsemaan taloon ja lapsille, jos mieheni työ olisi sellainen että hän voisi kantaa vastuun aamu- ja iltapäivätoimista puoleksi.

Miten paljon on perheen parissa viikonloppuisin?
Kyllähän tuosta asiasta voi kysyä ja mietiskellä yhdessä jos joskus lähtisi ajoissa mutta en nyt suurempaa meteliä asiasta nostaisi. Jo tuo työmatkan pituuskin rasittaa aika paljon saati että mies tekee pitkää päivää. Itsellä menee saman verran aikaa ajaa töihin ja eipä tuo varsinkaan talvella ole mitenkään mukavaa pimeässä ja liukkaassa ajaa 1,5tuntia suuntaansa joka ikinen päivä.

Niin, mihet ei joko ajattele tai jotain.... Meillä mies on nyt työttömänä ja minä jouduin sairaslomalle todella alhaisen HB:n vuoksi siihen saakka että alkaa äitiysloma. Itse olen ihan hirveän väsynyt ja päivät on tuskaa. Meillä on kaks koululaista jotka pitää herättää 7.10 ja sitten meillä on tuommoinen ihana 1v ja 5kk ilopilleri joka herää samaan aikaan. Itse en tahdo millään jaksaa nousta ja olo on aamusta asti todella heikko. Niin mies on siis kotona mutta valvoo yöllä pitkään tuijottaen telkkaa! Aamulla ei sitten jaksa nousta herättään lapsia ihan sillä syyllä kun ei ole kerennyt nukkua kauan! Olen sanonu miehelle että laittais aikaisemmin nukkumaan vaan se on kuin seinille puhuis!!! Viikonloppuna en saa nukuttua/ levättyä sen enempää koska kuopus herää aina seiskan aikaan. Minulla menee yöt muutenki ihan katkonaisina kun heräilen vessaan.... Mies ottaa päiväunetkin joka samperin päivä vaikka ois heränny klo 11 päivällä!!! Niin.... Valitanko minä turhasta...? Ehkä....

Niin, mihet ei joko ajattele tai jotain.... Meillä mies on nyt työttömänä ja minä jouduin sairaslomalle todella alhaisen HB:n vuoksi siihen saakka että alkaa äitiysloma. Itse olen ihan hirveän väsynyt ja päivät on tuskaa. Meillä on kaks koululaista jotka pitää herättää 7.10 ja sitten meillä on tuommoinen ihana 1v ja 5kk ilopilleri joka herää samaan aikaan. Itse en tahdo millään jaksaa nousta ja olo on aamusta asti todella heikko. Niin mies on siis kotona mutta valvoo yöllä pitkään tuijottaen telkkaa! Aamulla ei sitten jaksa nousta herättään lapsia ihan sillä syyllä kun ei ole kerennyt nukkua kauan! Olen sanonu miehelle että laittais aikaisemmin nukkumaan vaan se on kuin seinille puhuis!!! Viikonloppuna en saa nukuttua/ levättyä sen enempää koska kuopus herää aina seiskan aikaan. Minulla menee yöt muutenki ihan katkonaisina kun heräilen vessaan.... Mies ottaa päiväunetkin joka samperin päivä vaikka ois heränny klo 11 päivällä!!! Niin.... Valitanko minä turhasta...? Ehkä....

No sinä et valita turhasta. Tuossa tilanteessa pitäisi miehen ryhdistäytyä.

Ymmärrän sua hyvin. Meillä kyl asia meni perille koska mies haluaa olla lapsensa kanssa iltasin. Mut meil vaik noita ylityötunteja kerääntyy ni niit ei koskaan kerkiä pitään pois. Nytkin taitaa olla parin viikon edesta tunteja sisäl.. Ei tuohon auta kuin miehen halu olla lastensa kanssa.

No meillä on tuota samaa, miehellä liukuva työaika ja työmatka 30-45 minsaa suuntaansa. Menee nukkumaan ihan älyttömiin aikoihin ja on monesti myöhässä töistä. Kotona tavallisesti vasta klo 18, joskus jopa klo 19. Melko harvinaista, että olisi kotona jo viiden aikaan.

Itse oon vedonnut siihen, ettei työpaikka menisi jatkuvien myöhästelyjen ja miinusliukumien takia alta. Lisäksi viikonloput on melko tympeitä, kun toinen saattaa koijata jopa sinne klo 13 saakka. Illat toki myös lyhyitä lasten kannalta, eikä iskä tavallisesti muuta oikein jaksakaan kuin juoda kahvit ja katsoa telkkaria.

Enpä tiedä, toisaalta oon ollut tietoinen tästä aamu-unisuudesta jo seurustelun alkaessa. Olen itsekin aamu-unista tyyppiä, mut kouluun ja töihin olen aina ajoissa ehtinyt. Paljon tästä hänelle kyllä "mäkätän", mutta tuskin miehestä ikinä mitään "kuudelta ylös" -ihmistä tulee...

Kieltämättä oon kade perheille, joissa isä on jo neljän, puoli viiden aikaan kotona. Päiväkin rytmittyy silloin ihan eri tavalla.

Jos lapset eivät enää ihan vauvoja ole, niin menisin itse töihin. Mies voi aamulla viedä lapset hoitoon, kun kerran myöhemmin vasta lähtee töihin ja itse hakisin lapset kun pääsen.

Minullakin on reilu tunti työmatkaa per suunta, joten ymmärrän sillä miestäsi että tuo ajaminen on aika uuvuttavaa. Toki voi itse vaikuttaa miten menee nukkumaan, mutta väsyneenä on aivan karsea tuo työmatka.

Ymmärrän kyllä että ap:ta tuskastuttaa tilanne, mutta itse olen myös aamu-uninen ja käyn töissä, joten ymmärrän kyllä miestäsi, luultavasti toimisin itse samoin jos mulla olisi liukuvat työajat. Vapaapäivinä sen sijaan mies voisi enemmän olla lasten kanssa. Minkä ikäisiä lapset ovat? Moneltako he aamulla heräävät? Voisiko lapset mennä vaikka puoli tuntia myöhemmin nukkumaan ja mies hoitaisi lasten iltapuuhat?

Joo, parasta tässä onki kun anopille erehdyin "valittamaan" niin tuumaa että onhan se raskasta olla työttömänä kun ei saa töitä mistään! Joo vois ollakki jos mies edes ettis niitä töitä!
Nytkin muikun sohvalla ja koitan pitää itseni hereillä palstailemalla ja leikkimällä nuorimman kans. Mies nukkuu. No toivottavasti tässä alkais HB nousta vaikka on jo yli kuukauden yritetty nostaa sitä! Päivällä pitäis lähtee koululle keskimmäisen kehityskeskusteluun. Kunhan pysyis hereillä ;)

[QUOTE="vieras";28989553]Miksi et menisi töihin ja jättäisi päiväkotiinviemiset miehellesi?[/QUOTE]

No siis jos minä lähtisin töihin klo 7:30 ja mies lähtisi töihin 7.00, niin mielestäni tuntuisi jotenkin hassulle, että lapset menis hoitoon aiemmin ja heidän tulisi herätä jo kuudelta siksi, että me jaettais tätä hommaa aikuisten tasapuolisuuden vuoksi.

Joo, tosiaan jos lähdet töihin ja menet aamusta, niin mieshän se lapset vie sillon!! Eikä auta, sanos mitä sanos.

Meillä taas sinänsä tympeä, että mies lähtee töihin ajamaan aamuisin 4-5 aikaan, joten illasta pitää olla siihen aikaan nukkumassa, että aamuvuoroviikoilla yks meidän lapsistaki valvoo pidempään. Joten meidän yhteinen hytisyaika on täysin poissa aamuviikolla...

Tiedät itsekin, ettet valita turhasta. Mies on itsekäs ja selvästikin välttelee perheensä seuraa, koska pienillä aikataulumuutoksilla voisi aivan hyvin osallistua lastensa ja sinun elämään enemmän.

Meillä ihan sama tilanne paitsi pahempi. Mies siis myös esimies asemassa ja liukuva työaika. Vie kyllä alakoululaiset kouluun mutta monesti jäänyt lapsilta aamiainen välistä kiireen takia tai hiukset laittamatta tai säähän sopimattomat vaatteet on päällä. Eli voisi näillä eväillä lapset itsekin jo aamulla mennä kouluun. Miehellä työmatka suuntaansa 1h 20min. Tulee vasta myöhään töistä eli klo 19.30-20 aikaan. Meillä ei yhteistä aikaa kun viettää senkin koneellaan. :( voisihan tästä erota mutta arkeni vaikeutuisi ja kyllä rakastan miestä. Ottaa myös omaa aikaa vk- loppuisin ja nukkuu myöhään ja valvoo. Itse käyn töissä ja kodin pyörittäminen jäänyt minulle.

[QUOTE="vieras";28989608]Siis onko sinulla työpaikka odottamassa vai mistä tiedät jo työajat?[/QUOTE]

Koska minun alan töitä tehdään käytännössä aina vain 8-16 ja minulla menisi työmatkaan n. 20 (25 minuuttia).

Voisko tossa löytää jotain kompromissia asiaan? Että vaikka alkuviikosta mies tsemppais ja tekis pari aikaista aamua. Ja loppuviikosta vois ottaa löysemmin?

Kun onhan toi väärin sua kohtaan, ei kaikki kodinhoito saa olla vain sun varassa.
Mutta aamu-unista ihmistä ymmärrän myös aika hyvin...

Olisin tyytyväinen, jos tulisi edes noin aikaisin kotiin. Päivät venähtää usein pidemmiksi, milloin on mitäkin ongelmia selviteltävänä ja korjattavana. Monet hommat on vielä niin, että ne pitää hoitaa silloin, kun muut eivät ole töissä tai heidän hommat seisovat. Monesti iltaisin soittelen, että ehtiikö tulla laittamaan lapset nukkumaan vai laitanko minä jo ennen hänen tuloaan.

Pitää sitten aina kesällä ylimääräisen viikon lomaa erilaisilla plussa ja ylityösaldoilla.

Yhteistyössä