Olenko turhaan huolissani kaveristani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saiccu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Saiccu

Aktiivinen jäsen
22.03.2005
4 195
0
36
Kaverini on viimeiset kolme viikkoa ollut omituinen. Hän on kaikkea muuta kuin oma itsensä. Hänen puheistaan olen saanut sen käsityksen että mikään ei kiinnosta, ei jaksa mitään ja istuskelee paljon autotallissa yksinään. Duunissakin on tällä hetkellä normaalia rankempaa. Kuukauden ajan on kaatanut viikonloppuisin alkoa kurkusta alas...

Olen puhunut hänen kanssaan puhelimessa viime päivinä usein ja hänen äänensävynsä on jotenkin kamalan väsynyt. Hirveesti hän muistuttaa kuinka minä ja perheeni ollaan hälle rakkaita. Eilen illallakin hän sanoi menevänsä nukkumaan kunhan on ottanut pillerin. Kysyin että minkä pillerin otat -siihen en saanut vastausta.

Tänään puhuttiin taas tossa jokunen aika sitten puhelimessa ja äänensävy oli edelleen samanlainen, ellei jopa pahempi. Kysyin useasti että mikä ihme on hätänä ja tarjouduin olemaan tukena, mut ei. Hän yritti olla huomaavainen ja kyseli lasteni kuulumisia ja käänsi heti puheenaiheen jos yritin kysellä hänen vointiaan.

Normaalisti tämä ihminen on puhelias, pirteä ja kaikkea muuta mitä nyt on. Me ei olla nähty pariin kuukauteen ja monasti hän on lupautunut viime aikoina tänne tulemaan, mutta aina on viimehetkellä peruuttanut tulonsa. Hän myös kertoi olleensa viime päivinä puhelimitse paljon yhteydessä muihin tuttuihinsa ja sukulaisiin.

Vaikuttaako tälläinen ihminen masentuneelta? Itse pelkään että mitä tässä vielä tulee tapahtumaan. Mulla kun ei ole hajuakaan mikä kamullani on. :/

Alkuperäinen kirjoittaja attn:
Onko teillä yhteisiä tuttuja/ystäviä? Tunnetko hänen perhettään/sukulaisiaan? Jos kysyt niiltä, jos ne tietäis. Ja vaikuttaa masentuneelta sun ystäväs.

On meillä yksi yhteinen tuttu ja itseasiassa ajattelin soittaa hänelle huomenna ja vähän kysellä..

Mites tuon masennuksen kanssa, vaatiko se yleensä lääkkeet tai jotain muuta hoitoa? Mä olen totaalisen vihreä näiden asioiden kanssa ja nyt ensimmäistä kertaa olen tälläisessä tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Onko teillä yhteisiä tuttuja/ystäviä? Tunnetko hänen perhettään/sukulaisiaan? Jos kysyt niiltä, jos ne tietäis. Ja vaikuttaa masentuneelta sun ystäväs.

On meillä yksi yhteinen tuttu ja itseasiassa ajattelin soittaa hänelle huomenna ja vähän kysellä..

Mites tuon masennuksen kanssa, vaatiko se yleensä lääkkeet tai jotain muuta hoitoa? Mä olen totaalisen vihreä näiden asioiden kanssa ja nyt ensimmäistä kertaa olen tälläisessä tilanteessa.

No ei välttämättä, mutta jostain ne keinot täytyy löytyä päihittää se. Jotkut löytää ne itse, mutta jo ykskin juttelukerta psykologin kanssa voi selkiyttää tilannetta.
lääkkeiden tarkoitus on normalisoida tilanne, jotta sille pystyy tekemään jotain. Ne yksinään ei siis sillälailla varsinaisesti paranna.

Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:
Mene käymään sen luona ja jätä lapset kotiin, että saisitte jutella rauhassa.

Hän ei halua minua, tai ketään muutakaan luoksensa. Sanoin jo eilen hälle puhelimessa että mitä jos tulisin siellä käymään. Hän tyrmäsi ehdotukseni heti ja sanoi haluavansa nukkua univelkaansa pois.

Vaatii ennen kaikkea terapiaa eli juttelua ammattiauttajan kanssa, ja siihen lääkkeet jos on tarvis, yleensä kyllä tarvii.

Riippuu vähän masennuksesta miten se hoidetaan. usein kuitenkin annetaan lääkitys ainakin alkuun. Siinä on vaan se, että kestää pari viikkoa ennen kun ne tepsii :( Siinä tarvitaan ystävia ympärillä!
Mene vaan rohkeasti käymään ja ole olkapäänä. Voit myöskin koittaa houkutella kaveriasi kävelylle, menette vaikka kahville jonnekin. Ruokailu voi olla vähän niin ja näin joten vaikka sämpylä kahvin kanssa. Voit myös kurkata jääkaappiin...........................

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

No ei välttämättä, mutta jostain ne keinot täytyy löytyä päihittää se. Jotkut löytää ne itse, mutta jo ykskin juttelukerta psykologin kanssa voi selkiyttää tilannetta.
lääkkeiden tarkoitus on normalisoida tilanne, jotta sille pystyy tekemään jotain. Ne yksinään ei siis sillälailla varsinaisesti paranna.

Pahennankohan mä asioita jos ehdotan hänelle psykologia tai lääkäriä? Mua itteeni vähän hirvittää jos hän suuttuu... Luulee vielä että vihjailen että hankkiudu hoitoon ja selvitä pääsi. Jos hän luuleekin että pidän häntä hulluna... Kamala tilanne:|

Alkuperäinen kirjoittaja caysa:
Riippuu vähän masennuksesta miten se hoidetaan. usein kuitenkin annetaan lääkitys ainakin alkuun. Siinä on vaan se, että kestää pari viikkoa ennen kun ne tepsii :( Siinä tarvitaan ystävia ympärillä!
Mene vaan rohkeasti käymään ja ole olkapäänä. Voit myöskin koittaa houkutella kaveriasi kävelylle, menette vaikka kahville jonnekin. Ruokailu voi olla vähän niin ja näin joten vaikka sämpylä kahvin kanssa. Voit myös kurkata jääkaappiin...........................

Mä olen onneksi menossa viikoloppuna pk-seudulle joten mä voisin mennäkkin hänen luokse, halusi hän tai ei.
Harmi vaan kun tätä välimatkaa on aikalailla, muuten olisin mennyt jo huomenna.

Pahennankohan mä asioita jos ehdotan hänelle psykologia tai lääkäriä? Mua itteeni vähän hirvittää jos hän suuttuu... Luulee vielä että vihjailen että hankkiudu hoitoon ja selvitä pääsi. Jos hän luuleekin että pidän häntä hulluna... Kamala tilanne:|

Mun mielestä sun pitää saada ensin kunnollinen keskusteluyhteys häneen. Saada hänet siis kertomaan fiiliksistään jne. Voisit vaikka sanoa suoraan, että olet huolissasi, koska hän on ollut niin erilainen.
Itse en uskaltaisi lähteä ehdottamaan lääkärillä käymistä, ennenkun on kunnolla jutellu ihmisen kanssa. Tuo lääkäri/psykologi on monelle tosi arka paikka ja sitä paitsi: jos ihminen ei ole vielä itselleenkään tunnustanu olevansa masentunut, hän ei ymmärrä miksi hän tarvitsisi apua.
Lähtisin siis juttelussa liikkeelle tuosta, että joku asia, mitä hän on sanonut, on saanut sinut huolestumaan tms.

Mun mielestä sun pitää saada ensin kunnollinen keskusteluyhteys häneen. Saada hänet siis kertomaan fiiliksistään jne. Voisit vaikka sanoa suoraan, että olet huolissasi, koska hän on ollut niin erilainen.
Itse en uskaltaisi lähteä ehdottamaan lääkärillä käymistä, ennenkun on kunnolla jutellu ihmisen kanssa. Tuo lääkäri/psykologi on monelle tosi arka paikka ja sitä paitsi: jos ihminen ei ole vielä itselleenkään tunnustanu olevansa masentunut, hän ei ymmärrä miksi hän tarvitsisi apua.
Lähtisin siis juttelussa liikkeelle tuosta, että joku asia, mitä hän on sanonut, on saanut sinut huolestumaan tms.

Mä yritin siltä kysyä ja hän vaan vaihtaa puheenaihetta. Sen sanoi tänään että töissä on vaan rankkaa..
Mun täytyy yrittää jatkaa vaan sitkeästi kyselemistä jos hän vaikka avautuisikin.

Joo, ehkä on paree jättää toistaiseksi mainitsematta että menee lääkäriin. En tosiaankaan haluaisi loukata häntä.

Mä yritin siltä kysyä ja hän vaan vaihtaa puheenaihetta. Sen sanoi tänään että töissä on vaan rankkaa..
Mun täytyy yrittää jatkaa vaan sitkeästi kyselemistä jos hän vaikka avautuisikin.

Joo, ehkä on paree jättää toistaiseksi mainitsematta että menee lääkäriin. En tosiaankaan haluaisi loukata häntä.

Joo näin mä ymmärsin sun tekstistä.
Oletko sanonut suoraan, että mielestäsi hän kuulostaa erilaiselta tai olet huolissasi?
Varmaan kannattaa yrittää vielä tavoittaa hänen avokkiaankin, mutta kannattaa olla mahd. hienovarainen, ettei ystävä ota sitä sillä lailla, että hänen selkänsä takana puhutaan.

Riippuu tietysti hirmusesti ihmisestä, että miten suhtautuu. Mutta hienoa, että jaksat huolehtia :hug:

jotenkin pelottavaa, että ollut nyt teihin kaikkiin läheisiin (muihin tuttuihin ja sukulaisiin, niin kuin asian ilmaisit). Pelottavaa siinä mielessä, että ei kai hän vaan hyvästele teitä kaikkia hänelle tärkeitä ihmisiä tuolla tavalla? Eli että tosiaan meinaisi tehdä itselleen jotain. Toivottavasti mä olen väärässä ja tämä onkin hänen tapansa hakea apua.

Joo näin mä ymmärsin sun tekstistä.
Oletko sanonut suoraan, että mielestäsi hän kuulostaa erilaiselta tai olet huolissasi?
Varmaan kannattaa yrittää vielä tavoittaa hänen avokkiaankin, mutta kannattaa olla mahd. hienovarainen, ettei ystävä ota sitä sillä lailla, että hänen selkänsä takana puhutaan.

Riippuu tietysti hirmusesti ihmisestä, että miten suhtautuu. Mutta hienoa, että jaksat huolehtia :hug:

Kiitos. Huh, kyllä tämä on itsellenkin todella hämmentävää. Mutta tätähän tää elämä on -aina oppii uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minusta:
jotenkin pelottavaa, että ollut nyt teihin kaikkiin läheisiin (muihin tuttuihin ja sukulaisiin, niin kuin asian ilmaisit). Pelottavaa siinä mielessä, että ei kai hän vaan hyvästele teitä kaikkia hänelle tärkeitä ihmisiä tuolla tavalla? Eli että tosiaan meinaisi tehdä itselleen jotain. Toivottavasti mä olen väärässä ja tämä onkin hänen tapansa hakea apua.

Sama kävi mielessä miehelläni. Mut mä en millään jaksaisi uskoa että hän tekeisi mitään itselleen. Hällä on niin paljon menetettävää...

sinuna soittaisin mielenterveystoimistoon ja pyytaisin heilta neuvoja miten toimia.kuulostaa todella masennukselle ja myos itsetuhoisuudelle, tietenkin toivottavasti nain ei ole, mutta kuulostaa silta kuin han yrittaisi viestittaa tallaista.ammattiapu on ehdottomasti tarpeen.