Olenko toiminut väärin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsy Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsy Äiti

Vieras
ja onko enää mitään tehtävissä tilanteen parantamiseksi?

Meillä on 2kk ikäinen esikoinen. Muuten aivan ihanan "helppo" lapsi, mutta nukahtaminen tuottaa ongelmia. Hän nukahtaa vain ja ainoastaan tissille (toki myös vaunuihin, autoon jne). Pahimpina iltoina hän pitää minua huvituttina 2-3 h ja alan olla aika rikki, väsynyt. Päivällä poika ei juurikaan nuku, ottaa puolen tunnin torkkuja..joten aikaa kotitöihin tmv. ei oikeastaan ole.

Tutia ei huoli, ei tutipulloa...saa vain kunnon raivokohtauksen. On yritetty eri malleja jne. En tiedä miten kukakin on saanut vauvansa syömään niitä kapistuksia. Olisi pitänyt heti vauvasta totuttaa? ONKO LIIAN MYÖHÄISTÄ?

Vai onko niin että ainoa vaihtoehto on itkettää poika uneen, omaan sänkyyn? Aloittaa se koulu nyt..??

Olen aika uupunut...

Mullakin vauva söi noihin aikoihin illalla tosi pitkään, mutta kyllä se siitä lyheni. Neuvolassa eivät antaneet lupaa antaa mitään tujumpaa kuin korviketta, eikä meilläkään vauva sitä huoli(nut). Jos vauva on selvästi nukahtanut ja käyttää sinua tuttina, irrota rinta huulesta vetämällä, meillä ainakin jatkaa uniaan näin... Mutta jos oikeasti syö, niin sitten se on kait kestettävä.

Jossain vaiheessa tämä aiheuttanee ongelmia, sillä jos vauva nukahtaa tissi suussa, hän myös haluaa herätä tissi suussa.

Ja kotityöthän tehdään silloin kun vauva on hereillä. Kun vauva nukkuu, surffataan netissä :)

Meillä ihan sama juttu, saman ikäinen poika ja alusta asti nukahtanut tissille. Ei huoli tutia eikä kovin mielellään pulloakaan. Ja vaikka söisi pullosta mahansa täyteen, vaatii nukahtaakseen rinnan... Rinnalla sitten ollaan tosiaan tunnista kahteen ja jopa yli. Toisinaan saan rinnan otettua suusta siten, ettei vauva herää, mutta monesti alkaa kitinä, viuhtominen ja lopulta itku. Minäkin olen todella väsynyt tähän rumbaan... Tutia yritän aina tarjota ja jonkin verran sitä matusteleekin, mutta lopulta aina tulee itku ja sitten ei vähään aikaan huoli pulloakaan.

Vaunuun nukahtaa ihan hyvin, syliinkin joskus, mutta herää useimmiten jos yrittää laittaa sänkyyn. Olen siis minäkin tainnut liian hyvälle pojan totuttaa:/ Neuvoja tosiaan kaipaisin minäkin tilanteen korjaamiseksi.

Vauvan "kuuluu" tuossa iässä tankata koko ilta, lue:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=100

Kun kerta on ainoa lapsi, niin mikset pidä sylissä tissi suussa tai ilman ja katsele vaikka telkkaria siinä samalla, helppoahan tuo nyt on kun ei vielä vipellä ympäri kämppää otsa mustana ;)

Tuo kuitenkin helpottaa ajan kanssa.

Kuten muutkin ovat vastanneet, kuuluu tuohon 2-3kk ikään iltatankkaukset! Kasvupyrähdys tulee usein tuolloin. Ja vauva tilaa lisää maitoa, kun tarttee sitä enemmän. Ei 2kk ikäistä voi vielä oikein kouluttaa...

Ap: Hanki Elizabeth Pantleyn kirja: pehmeä matka höyhensaarille. Meillä tyttö kohta 5 kk ja yhä vaan nukahtaa vain tissille (vaunuihin ja autoon toki myös). Ja kyllä se on ongelma, kun itse en jaksa nukkua n. 14 tuntia päivässä ja hommiakin pitäisi saada tehtyä ja joskus netissäkin surffata. Ton ikäsellä toki voi olla kasvupyrähdys ja tilaa maitoa tisseihin, muttei tuosta tavasta pääse eroon muulla kuin opettamalla, ellei halua imettää lastaan uneen vielä 1,5 vuotiaanakin. Joillekin sopii, mut mulla tulevana yh:na on omallekin ajalle riittävästi käyttöä.

Minä tein oman tyttäreni kanssa niin, että en antanut hänen nukahtaa rinnalle. Kun hän oli imenyt mielestäni riittävän kauan, irrotin otteen rinnasta (sormi sinne takaikenien väliin) ja hän heräsi siihen. Tietysti alkoi itkemään, kun halusi rintaa. Vein hänet sänkyyn ja tyttö sai kauheat raivarit. Olin vieressä ja yritin tyynnytellä. Kun oli huutanut aikansa, nostin imetykseen ja taaskaan en antanut hänen nukahtaa rinnalle, vaan rinta pois suusta, vauva hereillä ollessa sänkyyn jne. Yksi kokonainen yö meni tähän rumbaan, mutta onneksi seuraavana yönä sitten jo suostui nukahtamaan ilman tissiä suussa.

Ei kannata pelätä sitä itkua. Sitä ei ole kiva kuunnella, mutta ainakin mulla oli se tilanne, että rinnanpäät olivat ihan vereslihalla (imetys sattui mielettömästi) ja olin ihan romahtamispisteessä univelkojen vuoksi. Meillä kumminkin oli vielä esikoinen, joka nukkui yöt kunnolla, muttei nukkunut päiväunia, joten minun oli ihan pakko saada opetettua tyttö nukahtamaan itsekseen.

Niin ja kyllä ihan pienenkin vauvan voi opettaa nukahtamaan itsekseen, aikaa voi viettää tissillä muutenkin, niin kuin tuohon ikään kuuluu. Ja kirjan opeilla, ei huudateta vaan lempeästi opetetaan vauvaa.

Kiitos kaikille kommenteista..
Luin juuri tänään vauvalehdestä tuosta Pantleyn kirjasta ja sen opeista. Täytyy lainata se :)
On helpottavaa tietää, että en ole yksin tunteideni kanssa, kohtalotovereita siis on.
Jotenkin ajattelinkin että tähän saattaa auttaa myös aika..toisaalta mietitytti se että jääkö tämä tapa päälle, jos en nyt vieroita siitä. Fakta on se, että näissä maratooneissa kyse ei ole nälästä vaan siitä että minä olen huvitutti. Tottakai vauva ensin syö nälkäänsä mutta sitten..lupsuttaa muutaman kerran, nukahtaa, herää, vaatii tissiä itkien...ja lupsuttaa muutaman kerran..sama rumba jatkuu.

Toivotan voimia kaikille jotka elää samassa tilanteessa! Jospa tämä tästä...

Yhteistyössä