olenko sikainfluenssassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kaipaan!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kaipaan!

Vieras
Olen alkuvaiheessa raskaana ja yllättäen parin tunnin aikana mulle tuli ilkee kurkkukipu ja nousi kuume 37,5 asteeseen. Pitäiskö olla huolissaan kuin pian?? lisäksi on normaalit lihaskivut ja silmämunia särkee.

mulla oli sikainfu.. kuumeen pitäs nousta aika nopeesti siihen 40asteeseen.. lisäksi kamala lihassärky ja oksentelu. Toki kaikillahan ei oireet oo samanlaisia.

Kannattaa kuitenkin varauilta varata aika infuklinikalta varsinkin kun raskaana olet.

Alkuperäinen kirjoittaja sessukka:
mulla oli sikainfu.. kuumeen pitäs nousta aika nopeesti siihen 40asteeseen.. lisäksi kamala lihassärky ja oksentelu. Toki kaikillahan ei oireet oo samanlaisia.

Kannattaa kuitenkin varauilta varata aika infuklinikalta varsinkin kun raskaana olet.

luin netistä että kuumeen tulisi nousta yli 38 asteen että voisi olla sikainfluenssaa..täytyy vielä parannella kotona ja katsoa mitä yö ja huominen päivä tuo tullessaan,ennen kuin varailen aikaa..täällä tosin missä asun, ei ole samantien testata onko sikainfluenssaa vai ei,vaan potilas passitetaan kotiin lepäämään..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

luin netistä että kuumeen tulisi nousta yli 38 asteen että voisi olla sikainfluenssaa..täytyy vielä parannella kotona ja katsoa mitä yö ja huominen päivä tuo tullessaan,ennen kuin varailen aikaa..täällä tosin missä asun, ei ole samantien testata onko sikainfluenssaa vai ei,vaan potilas passitetaan kotiin lepäämään..

Olitko muuten raskaana kun sairastit taudin?? saitko jonkin teholääkkeen siihen?

mä sairastin sikainfun n.1kk takaperin olin todella kipeä mutta buranalla ja levolla meni ohi. Eikä onneksi kukaan muu sairastanut perheestä. Lisäksi olin imetyskiellossa (tytär 3kk) niin kauan kun oli oireita mutta onneksi maito ei loppunut kun jaksoin pumppailla. :)
Neljä päivää jouduin oleen täyskarenteenissa toisessa huoneessa ettei likka saa tartuntaa ja olivat muuten elämäni pisimmät neljä päivää.
Soittele huomenna neuvolaan osaavat ohjata sieltä kyllä :)
Paranemisia!! :)

en saanut lääkettä koska olen parusterve. Infun jälkeen jouduin kuitenkin keuhkokuume (yleinen jälkitauti) epäillyn takia vielä käymään lääkärillä kovan yskän takia.

mä sairastin sikainfun n.1kk takaperin olin todella kipeä mutta buranalla ja levolla meni ohi. Eikä onneksi kukaan muu sairastanut perheestä. Lisäksi olin imetyskiellossa (tytär 3kk) niin kauan kun oli oireita mutta onneksi maito ei loppunut kun jaksoin pumppailla. :)
Neljä päivää jouduin oleen täyskarenteenissa toisessa huoneessa ettei likka saa tartuntaa ja olivat muuten elämäni pisimmät neljä päivää.
Soittele huomenna neuvolaan osaavat ohjata sieltä kyllä :)
Paranemisia!! :)

Kiitos neuvoista. Täytyy vielä yö eka katsoa läpi..en ole niin huolissaan kuin muut mun perheessä ja etenkin äitini :D Toivottavasti olen oikeassa.

Minulla olisi sessukalle kysymyksiä..eli miksi et saanut imettää lastasi sairastaessasi? Tartuntariskin takiako? Olin luullut, että imetykselle ei äidin sairastuessa ole estettä, mutta luulin ilmeisesti väärin.

Tämä tauti mietityttää muutenkin ja nyt huolestuttaa, että,_jos_ sairastun, miten onnistuu vauvan hoito...puuh. Meillä on siis 5kk:n ikäinen täysimetetty vauva, joka ei varmaankaan hevillä suostu pullosta syömään. Tästä en kyllä ole varma ja onneksi ei ole yhtä kova tissitakiainen kuin isosiskonsa aikoinaan.

Miten jaksoit pumpata sairaana? Hatunnosto sinulle! Ja kiitos, jos jaksat/ehdit vastata!

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä:
Minulla olisi sessukalle kysymyksiä..eli miksi et saanut imettää lastasi sairastaessasi? Tartuntariskin takiako? Olin luullut, että imetykselle ei äidin sairastuessa ole estettä, mutta luulin ilmeisesti väärin.

Tämä tauti mietityttää muutenkin ja nyt huolestuttaa, että,_jos_ sairastun, miten onnistuu vauvan hoito...puuh. Meillä on siis 5kk:n ikäinen täysimetetty vauva, joka ei varmaankaan hevillä suostu pullosta syömään. Tästä en kyllä ole varma ja onneksi ei ole yhtä kova tissitakiainen kuin isosiskonsa aikoinaan.

Miten jaksoit pumpata sairaana? Hatunnosto sinulle! Ja kiitos, jos jaksat/ehdit vastata!

siis taudit tarttuu äidinmaidon kautta..

* Lapsi lääkäriin, jos hän sairastuu ja hänellä esiintyy:

* hengitysvaikeuksia
* iho on sinertävä tai harmaa
* lapsi ei juo tarpeeksi
* lapsi oksentaa voimakkaasti tai jatkuvasti
* lapsi ei herää tai reagoi mihinkään
* lapsi on niin ärtyisä, ettei hän halua olla sylissä
* influenssan kaltaiset oireet häviävät, mutta palaavat sitten kuumeen ja pahemman yskän kera

* Aikuinen lääkäriin, jos hän sairastuu ja hänellä esiintyy:

* hengitysvaikeuksia
* kipu tai paine rinnassa
* äkillinen huimaus tai sekavuus
* voimakas tai jatkuva oksentelu
* influenssan kaltaiset oireet häviävät, mutta palaavat sitten kuumeen ja pahemman yskän kera

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/10/983041

Tarttuuhan ne taudit, mutta käsittääkseni aika nihkeästi äidinmaidon kautta. Ymmärrän ettei muuten kannata hoitaa vauvaa ettei tartuta, mutta, kun Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksenkin sivuilla lukee (yhä), että sairaana voi ja kannattaakin imettää, eikä Tamiflukaan ole este sille... Ajattelin vain, että onko jotain uutta huomattu juuri tästä taudista ja siltä suojautumisesta.

lääkäri suositteli olemaan imettämättä koska tauti erittäin helposti tarttuva. Lisäksi käytin hengityssuojainta kotona n.viikon ja koko talo putsattiin ovenkahvoja myöten.
Meillä oli isäntä koko viikon pois töistä ja sai sairaslomalapunkin. Ja mitä siihen pumppaukseen tulee, isäntä hoiti senkin suuremmaksi osaksi :)

Kiitos sessukka vastauksesta! Pitäisköhän tuota ostaa pari Tuttelia varmuuden vuoksi varastoon.. Tänään itseasiassa ajattelinkin, että, jos minä sairastuisin olisi parasta, jos mies voisi jäädä pois töistä hoitamaan lapsia. Toisaalta taidan hermoilla aika lailla turhaan koko asiasta.

ja meillä mies sai sairaslomalapun kun soitti neuvolaan ja infuklinikalle.
Pitää muistaa että influenssoja on jokavuosi liikkeellä mutta lueskelin tuossa tekstiteeveetä ja oli ensimmäinen kuolemantapauskin ollut suomessa johtuen sikainfusta.
Hyvä käsidesifiointi on kai paras tapa välttää pöpöt. Yhä ihmettelen miten sain taudin kun olen käynyt vain kaupassa ja kirjastossa :)

Argh, sessukka, kaikki kertomasi lisää ajatustani siitä, että linnottaudun lasten kanssa kotiin koko talveksi.. Olen rohkaissut itseäni sillä etten juuri käy väkipaikoilla, mutta kaikkea ei tietenkään voi välttää. Niin, ja kaikille on varmaan käynyt selväksi, että olen murehtija.

Yhteistyössä