Olenko se minä, joka on väärässä tuon 1,5-vuotiaan kasvatusasioissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Matma

Aktiivinen jäsen
03.04.2008
1 134
0
36
Äitini kanssa meille meinaa tulla tästä ihan ylitsepääsemätön ongelma. Meidän näkemykset lapselle asetettavista rajoista on niin erilaiset. Mummu on aika paljon mukana meidän elämässä (viikottain, usein viettää viikonlopun tai osan siitä meidän kanssa), joten aihetta ei voi sivuuttaakaan.

Pieni tahtoihminen tuo poika on aina ollut, ja koko ajan tietysti lisääntyy oma tahto. Meillä on tiettyjä sääntöjä, joita noudatetaan ja ruokailu- ja nukkumaanmenoajat. Mielestäni monessa asiassa olisi varaa olla tiukempikin. Päästään ilman turhia kiukutteluja, kun tietyistä asioista pidetään kiinni eikä niitä tarvitse kyseenalaistaa. Äitini ei voi jostain syystä kunnioittaa meidän sääntöjä, ja täällä ollessaan antaa periksi joka asiassa, jos poika protestoi. Talloo mun mielestä pahasti meidän varpaille, kun viimeistään selän takana tekee niin kuin itse tahtoo. Mummun visiitin jälkeen meillä on aina pari päivää hankalaa, viime kerran jälkeen jatkuvaa protestia ja kiukuttelua kesti kolme - neljä päivää. :headwall:

Mummu on "ammattikasvattaja" - luokanopettaja (ei asiantuntija taaperoiden kasvatuksessa) ja on siksi mielestään automaattisesti oikeassa kasvatusasioissa. Mä taas mielestäni tiedän paremmin, mikä tuon pikkumiehen kanssa toimii, mikä ei.

Meillä ei ole kunnon keskusteluyhteyttä tässä asiassa, kun äitini ottaa herneen nenään joka kerran kun jostain sanoo. Sanokaa te, olenko minä väärässä - onko esimerkiksi liikaa vaadittu, että ruoka-ajat on noin kolmen tunnin välein ja syödä pitää omassa tuolissa, ruokalappu kaulassa. Lyödä ei saa. Lasta ei myöskään "lohduteta", jos kiukuttelee tai siis palkita siitä.
Jos vika on minussa, voin harkita kompromissin tekemistä joissakin asioissa.

Mummun visiitin jälkeiset päivät alkaa olla niin kurjia sekä minulle että pojalle, että tämä ei voi jatkua. Pitääkö nuo vierailut ihan oikeasti lopettaa jos muun ei auta?

Äitisi on aikuinen ihminen joka tulee teille kylään, joten sano tälle aikuiselle ihmiselle että lapsella on samat säännöt kotonaan vaikka kylässä olisi kuka ja ellei se käy vieraalle niin vieraan on paras tehdä lyhyempi visiitti kerrallaan.

minusta sinä olet oikeassa. vanhemmat tietää mitkä säännöt on omassa kodissa varsinkin ja mikä toimii.. mummohan saa kaikki sekaisin jos lapsikin alkaa käynnin jälkeen hankalaksi

minusta sinä olet oikeassa. vanhemmat tietää mitkä säännöt on omassa kodissa varsinkin ja mikä toimii.. mummohan saa kaikki sekaisin jos lapsikin alkaa käynnin jälkeen hankalaksi

sä oot todellakin oikeassa oman lapsesi kasvatuksessa.
ei siihen ole kellään oikeutta tulla sanomaan tai tekemään vastoin perheen sääntöjä.
ota äitisi reilusti kahvipöydän ääreen ja kerro mitä ajattelet ja jos ei auta niin kannattaa ainakin vähentää niitä vierailuja

Kasvatusasioihin en halua nyt kommentoida, jokainen tekee niinkuin omalle lapselleen parhaaksi näkee :) Varmasti olet hyvä äiti lapsellesi! Äidillesi voisit sanoa, että varmasti hän ammattikasvattajana ymmärtää kuinka tärkeää lapsen elämässä on, että säännöt ja seuraamukset ym toteutetaan Johdonmukaisesti. Vaikka hän olisi eri mieltä kanssasi, niin hänen kyllä luulisi ymmärtävän, että tuommoinen käytös häneltä aiheuttaa vain lapselle sekaannusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Aika pieni vielä ymmärtämään monenlaisia sääntöjä, mutta 2- vuotiaana ymmärtää jo enemmän.

no ei välttämättä sääntöjä ymmärrä, mutta tottuu pienenä jo tavoille. Esimerkiksi, että kun syödään, mennään ruokapöytään omaan tuoliin ja silloin ruukataan laittaa kaulalappu kaulaan. Ainakin meidän 1,5-vuotiaalle tämä on ihan itsestäänselvyys, naurattaa ihan miten hän on menossa heti syöttötuolia kohti, kun näkee jotain syömistä, mitä voisi kohta saada :)

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
Aika pieni vielä ymmärtämään monenlaisia sääntöjä, mutta 2- vuotiaana ymmärtää jo enemmän.

no ei välttämättä sääntöjä ymmärrä, mutta tottuu pienenä jo tavoille. Esimerkiksi, että kun syödään, mennään ruokapöytään omaan tuoliin ja silloin ruukataan laittaa kaulalappu kaulaan. Ainakin meidän 1,5-vuotiaalle tämä on ihan itsestäänselvyys, naurattaa ihan miten hän on menossa heti syöttötuolia kohti, kun näkee jotain syömistä, mitä voisi kohta saada :)

Niih kaikilla tuo syöminen ei noin hyvin suju!

Kiitos teille kommenteista! Pitää tosiaan neuvotella näistä. Pientä myöntymistä oli jo havaittavissa kun viimeksi asiasta sanoin, mutta kävi ilmi, että on kuitenkin mielestään oikeassa.

Mummu tykkää tosi paljon pojasta ja poika mummusta, joten en haluaisi vierailujakaan rajoittaa. Jos asiaan ei tule mitään muutosta, niin on varmaan terpeellista. Meille on tulossa perheenlisäystäkin, niin olen ennemminkin sitä mieltä, että pitäisi tiukentaa linjaa joissakin asioissa, että arki sujuisi paremmin kun lapsia on kaksi. Kun jotkut asiat on rutiineja, niin eihän niitä edes tajua protestoida...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta jos se apnkin lapsella sujuu tähän malliin, kai sen voi olettaa sujuvan jatkossakin. ja saa odottaa lapselta tällaista käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja äimä:
kyllä kiukustunutta lasta saa lohduttaa. se on eri kuin periksiantaminen. muuhun en ota nyt kantaa. p.s. olen lastentarhanope erityisryhmässä.

Jahas. Enpä enempää viittikkään sanoa epäluuloinen olo on vaan erityisryhmää kohtaan missä oma lapsi käy ei omasta mielestä vikaa mutta kuultua sori meni ohi aiheen

Mutta jos se apnkin lapsella sujuu tähän malliin, kai sen voi olettaa sujuvan jatkossakin. ja saa odottaa lapselta tällaista käytöstä.

Niin mun lapseni söi hyvin tiettyyn ikään asti ja sen jälkeen ei ja tuo ikä oli tuo ap:n lapsen ikä. Tokikaan ei kaikilla ole syynä se että lapsi osaa jo itse vähän "päättää"

Muuten ok. Mutta oletko varma että pojalla on 3 tunnin välein nälkä?

Mummu antaisi siis aina jotain, kun poika menee keittiöön. Ja osaa esittää "nälkäistä" vaikka olisi syönyt kunnolla tuntia aiemmin. Hänen mielestään siis kai liian harvoin on ruokaa tarjolla. Poika ei kyllä söisi mitään kunnollista, jos syömisasioista ei olisi tiukkana.

Niin mun lapseni söi hyvin tiettyyn ikään asti ja sen jälkeen ei ja tuo ikä oli tuo ap:n lapsen ikä. Tokikaan ei kaikilla ole syynä se että lapsi osaa jo itse vähän "päättää"

Meillä syöminen sujuu yleensä ongelmitta. Mutta kun mummu on kylässä, haluaa mummun syliin - siitä toiseen tuoliin, siitä syliin jne... Ja muutama päivä pitää tapella, että alkaa taas uudelleen sujumaan.

kyllä kiukustunutta lasta saa lohduttaa. se on eri kuin periksiantaminen. muuhun en ota nyt kantaa. p.s. olen lastentarhanope erityisryhmässä.

Lohdutankin tietyissä tapauksissa, mutta en silloin kun on agressiivinen. Ja meidän pitkähermoinen kaveri saattaa suonona päivänä kiukustua jokaisesta pikkujutusta sellaisella tarmolla, että en sitä voi hyväksyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Matma:

Meillä syöminen sujuu yleensä ongelmitta. Mutta kun mummu on kylässä, haluaa mummun syliin - siitä toiseen tuoliin, siitä syliin jne... Ja muutama päivä pitää tapella, että alkaa taas uudelleen sujumaan.

Onko toi sitten niin hirveätä?! Mieti jos sitä mummoa ei siinä olisi!?

Alkuperäinen kirjoittaja Matma:

Lohdutankin tietyissä tapauksissa, mutta en silloin kun on agressiivinen. Ja meidän pitkähermoinen kaveri saattaa suonona päivänä kiukustua jokaisesta pikkujutusta sellaisella tarmolla, että en sitä voi hyväksyä.

Juuh tuon ikäiset sitä yleensä tekee. Vaaditko vähän liikaa?

Kasvatuksessa voi olla monta erilaista tapaa, ei vain yhtä oikeaa. Se, mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Jotkut vanhemmat pitävät joustavuudesta ja välttävät turheja rutiineja ja elämä rullaa ilman kelloa ja sääntökirjaakin. Toiset taas ahdistuvat, kun päiväuniaika ylittyy viidellätoistaminuutilla tai vieras saapuukiin yllättäen hieman ennen iltatoimien tekemistä.
Lapsetkin ovat yksilöitä, toinen tarvitsee rutiineja enemmän kuin toinen, joku on sopeutuvainen eikä mitään aikatauluja tarvita.
Siis kumpikaan teistä ei ole oikeassa, eikä väärässä.
noihin yksityiskohtiin mitä mainitsit: lyömistä ei minusta pidä sallia, mutta kiukkukohtauksen jälkeen pieni tarvitsee lohdutusta ja syliä :).
Kuitenkin vanhempien pitäisi olla vastuussa jälkikasvustaan ja siksi sinullakin on valta päättää miten lastasi kasvatetaan, eikä äitisi voi teillä käydessään siihen puuttua tai talloa varpaillesi.

Kiukkukohtauksen jälkeen pieni onkin sylissä pitkiäkin aikoja (mitä on kyllä muutenkin paljon), mutta sen aikana en kyllä aiokaan lohduttaa JOS käyttäytyy sopimattomasti. En ehkä osaa selittää, mitä tarkoitan.. Mutta kyllä tuo jo osaa osoittaa olevansa pahoillaan, jos siihen on tarvetta. Halin kyllä mielelläni kovastikin, jos poika esim. minua lyötyään tulee sovittelevasti halaamaan tai pyytämään pusua.

Noh, riittää ehkä tästä aiheesta, peti kutsuu...

Yhteistyössä