Olenko riskisynnyttäjä ja mitä riskejä synnytykseeni liittyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kiki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kiki"

Vieras
Pohdimme miehemme kanssa kolmatta lasta, mutta olen jostakin syystä alkanut pelätä synnytyksen riskejä kovasti kun ikääkin on jo 31 vuotta. Meillä siis kaksi lasta ennestään, jotka jo 8 ja 5 v.

Minä olen normaalipainoinen ja hyväkuntoinen (harrastan liikuntaa 5 krt/vko), mutta sairastan astmaa ja lievää verenpainetautia joka on kiusannut molemmissa edellisissä raskauksissa. Molemmat käynnistetty, eka viikolla 36 ja toka viikolla 38. Synnytykset ovat olleet nopeita (3 ja 2 tuntia), mutta tokassa synnytyksessä istukka irtosi ennen aikojaan ja ponnistusvaiheessa tuli kova kiire. Menetin paljon verta ja sain 3 verensiirtoa.

Uskaltaisitteko näillä tiedoilla lähteä vielä synnyttämään?

Kyllä.
Vain ensimmäinen synnytys oli minulla normaali, mutta silti niitä on viisi lasta jo saatu. Kertaakaan ei ole kukaan käyttänyt kriteeriä "riskisynnyttäjä" kohdallani, vaikka minullakin on käynnistystä, hätäsektiota, istukan repeäminen, verensiirtoja jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25836004:
Kyllä.
Vain ensimmäinen synnytys oli minulla normaali, mutta silti niitä on viisi lasta jo saatu. Kertaakaan ei ole kukaan käyttänyt kriteeriä "riskisynnyttäjä" kohdallani, vaikka minullakin on käynnistystä, hätäsektiota, istukan repeäminen, verensiirtoja jne.

Komppaan tätä! Jos tosiaankin haluatte kolmannen, nämä mainitsemasi "riskit" eivät todellakaan ole este raskaudelle.

Kiitos näistä. Kyllä me se kolmas halutaan, kovastikin. Lääkärini kerran vaan minulle mainitsi, että olisin kolmannen raskauden aikana riskisynnyttäjä edellisten raksauksien komplikaatioista johtuen. Tämä jäi jotenkin mieltä kalvamaan.

Itse olen riskisynnyttäjä ja uskallan silti lisääntyä. Lääketiede on kehittynyt hurjasti ja itselläni on ainakin ihan turvallinen olo yliopistollisessa sairaalassa.

Yhteistyössä