olenko oikeassa, jos sanon että yksilapsisilla on enemmän poikia kuin tyttöjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sipsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sipsis

Vieras
Mun tuttavapiirissä ainakin on näin. Että jos on perheellä vain yksi lapsi, se on ennemminkin poika kuin tyttö.

Kolmessa tapauksessa (meidän perhe yksi niistä) lapsi on poika ja vain yhdessä tapauksessa lapsi on tyttö.

Tehdäänkö tytöille enemmän sisaruksia kuin pojille? Vai tuntuuko musta vain siltä??

[QUOTE="Jeps";29391729]Poikalapsesta saa kaiken, mitä on halunnut. Tyttölapsen jälkeen jää kaipaamaan suvunjatkajaa :)[/QUOTE]

Mutta poikaan katkeaa maternaalinen linja, ja se se vasta onkin iso surku.

Ehkä pojat ovat niin paljon rasittavampia, että perheet eivät uskalla hankkia enää toista lasta? Tutkimusten mukaan sitä paitsi pidentää äitinsä elinikää, poika lyhentää.

En ole huomannut moista. Suunnilleen yhtä paljon tiedän yksilapsisia perheitä, jossa lapsi on tyttö ja niitä, jossa lapsi onkin poika.
En tosin tunne juurikaan yksilapsisia perheitä.

Tilastollisesti poikia taitaa syntyä jonkin verran enemmän kuin tyttöjä.muistaakseni 102/100.

En tiedä onko tarkka luku noin, mutta poikia syntyy ihan maailmanlaajuisesti pikkasen enemmän kuin tyttöjä. Eli just prosentteina 51-49 (eli sama kuin tuo 102/100). Tämä on luonnon tapa korjata sitä faktaa, että miesten elämä on keskimäärin vaarallisempaa.

Ja luonnon reagoinnista huolimatta tämäkään korjaus ei ole riittänyt, koska miesten elämä on suhteellisesti vielä paljon vaarallisempaa kuin tuo suhde. Mutta toisaalta asia korjautuu niin, että naiset ovat paljon valikoivempia urosten suhteen kuin toisinpäin.

[QUOTE="Mietiskelijä";29391760]Ja jos on kaks samaa sukupuolta olevaa lasta, on vaan ajan kysymys milloinka aletaan kolmatta odottamaan..[/QUOTE]

Joo ihan samalla tavalla kuin perheessä jossa on tyttö ja poika ja toivotaan kolmatta lasta niin on ihan ajan kysymys milloin aletaan sitä kolmatta odottamaan.

Ok. Eli en ole oikeassa.;)

Meidän tuttavapiiriin on vain sitten sattunut näin päin.;)

Ajattelin vaan, että onko ne pojat "erakkoluontoisempia" kuin tytöt, että viihtyy paremmin itsekseen, että ei tarvii sisarusta leikkikaverikseen. Ja tytöille tehdään herkemmin se kaveri.. Enpä tiie, olipas hassusti ajateltu.:D

Neljän perheen otanta ei todellakaan olisi tarpeeksi tällaisen johtopäätöksen tekemiseen. Tässä näkee hyvin, miten helposti tehdään omia päätelmiä jostakin asiasta ihan vain sen oman (pienen) kokemuksen mukaan vaikka asia voisi olla juurikin toisin päin tai että verrattavilla asioilla ei edes olisi mitään korrelaatiota.

Omassa tuttavapiirissäni asia on juuri päinvastoin, eli valtaosassa tuntemestani yksilapsisista perheistä lapsi on tyttö. Itsekin olen ja niin on esim. kaikki serkkuni, jotka myös ovat perheidensä ainokaisia.

Itse en tunne yhtään perhettä, jossa olisi vain yksi poika. :D Yksi miehen kavereista (mies) saattaa olla ainoa lapsi, mutta en ole varma. Ainokaisia tyttöjä on paljon ja moni omista kavereistani (naisia) on ainoita lapsia.

[QUOTE="Mietiskelijä";29391760]Ja jos on kaks samaa sukupuolta olevaa lasta, on vaan ajan kysymys milloinka aletaan kolmatta odottamaan..[/QUOTE]

Joo niin on, mä haluaisin kolmannen pojan :) Tyttökin toki kelpaa yhtä hyvin, mutta ihan vähän salaa toivon silti vielä poikaa tai kahta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tietäjä.;29391761:
En tiedä onko tarkka luku noin, mutta poikia syntyy ihan maailmanlaajuisesti pikkasen enemmän kuin tyttöjä. Eli just prosentteina 51-49 (eli sama kuin tuo 102/100). Tämä on luonnon tapa korjata sitä faktaa, että miesten elämä on keskimäärin vaarallisempaa.

Ei ole sama asia nuo kaksi suhdetta! Niin vaan huomaa, että perusprosenttilasku on hankalaa. Tuon esittämäsi 51-49 -prosenttiluvun mukaan 49:ää tyttöä kohti syntyy 51 poikaa (eli kaksi enemmän kuin tyttöjä), mikä vastaa sitä, että sataa tyttöä kohti syntyy reilut 104 poikaa (tarkemmin 104,08 eli neljä enemmän kuin tyttöjä).

[QUOTE="Jeps";29391729]Poikalapsesta saa kaiken, mitä on halunnut. Tyttölapsen jälkeen jää kaipaamaan suvunjatkajaa :)[/QUOTE]

täytyy tytön (ainoa lapsemme) äitinä sanoa, että päinvastoin. T

Mä olen aina toivonut kovasti poikaa, mutta esikoiseni on tyttö. Toinen lapsi tehtiin siis vähän pojan toivossa ja poika saatiinkin. Jos esikoinen olisi ollut poika, niin meillä voisi hyvin olla vain yksi lapsi.
Mutta onneksi on siunaantunut nämä kaksi ihaninta muksua!

Yhteistyössä