Olenko nyt eläinrääkkääjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koiranomistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koiranomistaja

Vieras
Luin tuota yhtä toista keskustelua. Siellä annettiin ymmärtää, että maalla asuva koira joka on juoksulangassa pihanperällä eikä koskaan näe eikä koe yhtään mitään, on heitteillä ja onneton :O

Me asutaan maalla, muutettiin tänne vuosi sitten ja olen ajatellut että koiramme on täällä tuhat kertaa onnellisempi kuin aiemmassa kodissamme rivitalossa. Koiralla on koko suuri piha-alue nyt käytössä, on siis pitkässä juoksunarussa ja pääsee kyllä narun kanssa eteiseen kuistillekin aina kun haluaa. Yöt ja kun olemme poissa (ja huonolla säällä) toki koira on sisällä. Mutta irti en uskalla koiraa pitää pihalla, sillä välillä saa jonkun ihme ällin ja lähtee reissulleen. Siis karkaa. Mutta kun lenkille lähdetään, lähellä on sellaista maastoa että koiran voi päästää melkein heti vapaaksi ja saa juosta sydämensä kyllyydestä (metsä- ja peltoteitä). Lenkillä ollessa kyllä tottelee ja pitää huolen etten katoa näköpiiristä. Pihalla tää sama ei aina toimi, en tiedä miksi. Joten on narussa kiinni.

Mutta nyt sitten.. kärsiikö tuo meidän koira kauheasti tästä maalla olemisesta ja virikkeiden vähyydestä? (Taajama-alueen "virikkeet" tais olla toiset ihmiset ja koirat. Täällä niitä näkyy vähemmän.. joten ei kai sitten näe eikä koe mitään). Ja tuosta juoksulangassa olemisesta "pihan perällä"? Mitä mun sitten pitäis tehdä? Olla päästämättä sitä enää ulos yksin? Pitää vaan sisällä ja viedä ulos ainoastaan silloin kun lähdetään lenkille? Mä oon hiukan hämmentynyt.

Kateellisten panettelua. Saattaahan jotkut pitää metsästyskoiria kiinni pihan nurkilla, kun ei niitä oikein vietin vuoksi voi vapaanakaan pitää ja sisäkoiriksi niistä ei oikein ole.

Osalla taas saatta koira olla riimussa kiinni jo pennusta lähtien, milloin ei sosialisoidu riittävästi ihmisten kanssa (monesti sekarotuisia).

Meillä on koirillla oma aitaus ja navetasta ½ käytössään. Lisäksi pihassa on ketjut ja metsän reunassa juoksunaru ja koppi siinä vieressä.

Koirista toinen on vahtikoira ja toinen ihan työkoira. Käydään näyttelyissä, hihnalenkeillä, veneilemässä, rannassa jne. koirien kanssa myös. Toista voi pitää vapaana pihalla, mutta työkoira juoksee pari kertaa talon ympäri ja häipyy naapurin koiran luokse leikkimään.

Kaupunkiin en olisi edes ottanut koiria.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Jos koira saa päivittäin reilusti lenkkeilyä ja muuta aktivointia, voi koira ollakkin onnellinen, eihän se paremmasta tiedä..

Kerro mulle mikä sitten on parempaa?

Eikä koira ole missään "pihan perällä" vaan se pääsee täysin vapaasti liikkumaan eteisestä noin 100m melkein joka suuntaan. Ja sinne missä ihmisetkin ovat kun pihalla ollaan.

No henk. koht. en tajua, miksi koiraa täytyy pitää kiinni maalla :o
Meillä 2 metsästyssukuista koiraa, mutta kun ei olla jahdissa, eivät myöskään pihalta minnekään kauemmas lähde. Tai jos lähtevätkin, tulevat kohta takaisin.

Mielummin sitten iso tarha (jossa voi SATUNNAISESTI pitää ) kuin susien tarjottimella juoksunarussa.

Alkuperäinen kirjoittaja koiria 2:
Meillä 2 metsästyssukuista koiraa, mutta kun ei olla jahdissa, eivät myöskään pihalta minnekään kauemmas lähde. Tai jos lähtevätkin, tulevat kohta takaisin.

Mielummin sitten iso tarha (jossa voi SATUNNAISESTI pitää ) kuin susien tarjottimella juoksunarussa.

Siksi pidän, kun ei nyt olla missään niin metsän keskellä etteikö täällä olisi muitakin taloja. Koira ei välttämättä pysy pihassa vaan karkaa, eikä ota kuuleviin korviinsakaan kun kutsun. En halua että tuo menee toisten pihoille räksyttämään tai lähtee koiranulkoiluttajien perään tai jopa saattaa itsensä paksuksi. En halua teettää rotukoiralla sekarotuisia pentuja vain siksi, että saisi olla vapaana ulkona. No okei, koiran voi leikkauttaa mutta silti.
Ja ei me missään itärajalla asuta, ei täällä ole susia :o

Mä olen kans samaa mieltä että mieluummin koiralle sitten iso tarha kuin juoksulanka. Yks sun toinenkin koira on kuristunut lankaansa ja tosiaan on sudensyöttinäkin, tai toisten koirien revittävänä kun ei karkuun pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siksi pidän, kun ei nyt olla missään niin metsän keskellä etteikö täällä olisi muitakin taloja. Koira ei välttämättä pysy pihassa vaan karkaa, eikä ota kuuleviin korviinsakaan kun kutsun. En halua että tuo menee toisten pihoille räksyttämään tai lähtee koiranulkoiluttajien perään tai jopa saattaa itsensä paksuksi. En halua teettää rotukoiralla sekarotuisia pentuja vain siksi, että saisi olla vapaana ulkona. No okei, koiran voi leikkauttaa mutta silti.
Ja ei me missään itärajalla asuta, ei täällä ole susia :o

Ei mekään asuta lähelläkään itärajaa ja silti täällä on susia, kuten koko Suomessa :whistle:
Kannattais varmaan hieman kouluttaa sitä koiraa ja myös leikkauttaa, jos ei pentuja halua. Entäs jos joku uros käy sitä kiksauttamassa siinä omalla pihalla? Koira ei pääse hihnastaan minnekään ja siinä ei juuri apuun ehdi jos selkään hyppää.

Koira on tuossa pihalla vain ja ainoastaan silloin kun me ollaan kotona. Ei se yksin siinä ole koskaan. Ja jos kiepauttaa ittensä jonkun puskan ympäri, niin haukkuu kyllä apua. Ja joka kerran kun tuo haukkumaan alkaa, mennään katsomaan onko joku hätänä tai vieras pihalla (ei hauku muulloin). Ja ulko-ovi on näin kesällä auki kun ollaan kotona, joten koira pääsee omalle pedilleen kuistille ja pihalle miten tykkää. Talvella tietenkään koiralla ei tätä mahdollisuutta ole, kun ovea ei voi pitää auki. Silloin ulkoilee vain ihmisen kanssa. Ei yksinään. Paitsi pimeällä jolloin ei pihasta uskalla minnekään lähteä.

Ja olen minä tuota koiraa kouluttanut, vai luuletko että ihan luontaisesti esim remmittömällä lenkillä tajuaa pysytellä lähellä ja tulla kutsusta luo yms?

Ja olen minä tuota koiraa kouluttanut, vai luuletko että ihan luontaisesti esim remmittömällä lenkillä tajuaa pysytellä lähellä ja tulla kutsusta luo yms?

No kuinka se ei sitten pihassa tottele??

No en minä tiedä! Sanoinhan sen jo tuolla aiemmin! Tottelee välillä, mutta välillä on kausia jolloin ei ota kuuleviin korviinsakaan mitään.

Niin ja jos ei halua sekarotuisia vahinkopentuja, ei ole sama asia kuin että ei halua koiralle pentuja ollenkaan. Ainakaan mun käsitykseni mukaan.,

Niinkuin joku jo tuolla kirjoitti että mitäs kun joku sekarotuinen tulee astumaan kun koira siinä narussa kiinni? En nimittäin usko että sä siinä koiran vieressä päivystät :D

kukin taaplaa tyylillään, suotta sitä toisten hyväksyntää hakee yhtään millekkään, kun aina niitä räksyttäjiä riittää. Minusta teidän koiran asiat on ihan mallillaan

LINTUJEN PESIMÄAIKAAN ON PIDETTÄVÄ KIINNI!!!!!!!!!!!!!!!!

Yhteistyössä