Olenko "nirso" ja kiittämätön kun anopin vauvalle hankkimat lahjat ällöttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hilla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hilla"

Vieras
Meillä 5 kk vauva ja anoppi ostelee kirpparilta, saa tutuiltaan sekä antaa mieheni vanhoja leluja ja tavaroita vauvallemme. Jotenkin en vain tiedä mitä noille tekisi kun ei todellakaan tee mieli antaa vauvalle ja anoppi jatkuvasti kyselee tykkääkö poikamme hänen antamistaan leluista.

Esim. Viimeksi kun kävimme siellä antoi pehmeän noin nyrkinkokoisen pallon. Semmoisen jossa on superlonia sisällä ja päällystetty kiiltävällä kankaalla. Pallo oli pinttynyt mustasta liasta ja parista kohtaa päälyste repsotti irti. Anoppi selitti kuinka pallo oli mieheni lempileluja vauvana ja varmasti meidänkin poikamme siitä tykkää. Pahoitteli vain kun ei ollut lähtenyt pesussa puhtaanväriseksi (mutta eihän vauvat sitä ymmärrä) ja pyysi, että minä liimaisin päällysteen takaisin kiinni kun hänellä ei ollut liimaa. Lisäksi oli löytänyt kirpputorilta pahvisen kuvakirjan jossa oli hänen mielestään niin suloisia koitanpentuja, että se oli pakko ostaa ja edullinenkin oli ollut. Ihmekköstuo kun kirjaa oli imeskelty niin paljon, että pahvi oli hajonnut ohuiksi siivuiksi kulmista ja useammalle sivulle oli piirtetty tussilla päälle. Vauvan syntyessä toi sairaalaan pussillisen tuttipulloja jotka oli saanut tutultaan. Nämäkin naarmuisia ja muovi sumentunut.

Mutta etenkin näitä leluja jotka vaativat vähän korjausta antaa joka kerta kun näemme. Lapsellamme on iso laatikko ehjiä leluja joten ei todellakaan ole ilman leluja tai kirjoja. Joskus muutama kuulausi sitten laskimme, että omistaa 15 kirjaa ja sen jälkeenkin niitä on saatu muutamia. Hyvää varmasti ajattelee mutta minua puistattaa ajatus antaa vauvan syötäväksi tuollaisia likaisia tai sitten hajonneita leluja joista takuulla lähtee paloja irti. En tiedä ajatteleeko, että lapsiperheet ovat automaattisesti köyhiä ja kaikki tavara kelpaa. Minua muutenkin ärsyttää nurkissa lojuva ylimääräinen tavara ja surutta heitän käyttökelvottomat pois. Nyt tuntuu, että noita anopin antamia leluja yms. Kerääntyy kaappitäyteen kun en kehtaa heittää poiskaan kun niistä aina kyselee.

Käyn itsekin kirppareilla ja lähes kaikki vaatteet ja isommat vauvan hoitotarvikkeet olen ostanut käytettyinä mutta katson kyllä, että ovat siistejä ja turvallisia koska varaa olisi uusiinkin jos ei käytettynä hyviä löytyisi. Oleko jotenkin nirso vai antaisitteko te vauvalle joka laittaa kaiken suuhun tuollaisia tavaroita?

Tottakai heität likaiset ja rikkinäiset lelut roskiin. Sanot anopille että vauva leikki sillä niin paljon että meni rikki ja heitit pois. Hyväkuntoiset mutta joista et tykkää voit laittaa kierrätykseen. Millainen äiti antaisi lapselleen vaarallisia leluja, ettei anoppi suutu? Eli roskiin vaan

Rikkinäiset lelut on vaarallisia, en antais. Toki isin lempilelun säilyttäisin silti, vaikka sillä lienee eniten tunnearvoa anopille. Eihän se liima edes kestäisi vauvan kuolassa kastumista. Sanot vaan, että leluja on jo ihan liikaa, ettei kiitos enää ostaisi vauvaleluja ainakaan.

Et ole nirso. En olisi itsekään antanut tuollaisia vauvalleni.
Silloin kun lapseni oli vauva, emme ottaneet mitään käytettyjä pehmoeläimiä tai helistimiä tai muuta lelua.

Nyt pikkuinen on jo 6v.

Vauvaiän jälkeen sai serkuiltaan nukkeja ja pikkuautoja ja me taas olemme antaneet hänen lelujaan eteenpäin.
Tämä on ihan normaalia, mutta vasta leikki-iässä ei vauva iässä.

Joten ap, sano anopille, että ette käytä tuollaisia käytettyjä leluja.
Sano kauniisti, ettei loukkaannu ja heitä ne olemassa olevat hyvillä mielin pois, ei tuollaisia vauvalle.

Siellä joukossa on miehesi vanhoja vauva leluja. Laita ne johonkin laatikkoon säilöön.
Niistä tulee lapselle isompana mukava muisto.
Mutta muut saadut vauvatavarat roskiin, tuttipullot sun muut karvaötökät

Kiität kauniisti, pistät kaappiin, ja jonkun ajan päästä laitat pois. Jos kyselee, keksit jonkun verukkeen; meni rikki, hävisi puistossa, vietiin se mökille, annoin eteenpäin kun leevi ei enää leikkinyt sillä.... Näin minä teen...

Olen törmännyt ihan samaan, "lapsiperheille kelpaa kaikki roina" ajatteluun. Kun eihän näitä tavaroita ja vaatteita käytetä kuin hetki. Omalle äidille olen sanonut, että ei enää kirppari vaatteita toisi, kun ei kerta osaa katsoa niiden kuntoa tai käytännöllisyyttä. Vaatteet joista en ole pitänyt niin olen laittanut ne suoraan pois odottamaan kirpparipöytää.

Ootko sä sanonu sille anopille ettet tartte/halua niitä lahjoja..?
Mäki korjaisin sen miehen lempilelun ja laittasin jonnekkin hyllylle tai laatikkoon muistoksi mutta en mä sitä enää vauvalle antais, saati mitään muuta likasta ja rikkinäistä. :O
Tosin mä sanoisin ettei kiitos tuo enää meille rikkinäisiä/paskasia leluja tms.

[QUOTE="jooo";28776733]Miten niin ei voi? Eli sulle voi antaa lahjaksi verisen tamponin tai käytetyn kortsun eikä yhtään ällötä? Likaiset ja rikkinäiset kirppislelut on ällöttäviä.[/QUOTE]
En usko, että näin kävis mutta vois ällöttää. Kuolleen linnun olen kyllä saanut.

On sanottu vaikka kuinkamonta kertaa, että leluja ja vaatteita yms. On jo liikaakin kun olemme saaneet niitä niin paljon ja kyllähän anopin pitäisi meillä käydessäkin huomata, ettei ehjistä ja uusista leluista ole puutetta. Muutenkin meillä puhtaus yms. Käsitykset eroavat aikatavalla ja vasta jokunen vuosi sitten anoppi on lakannut kutsumasta minua hienostelevaksi nirppanokaksi. Hänen mielestään esim. Käsienpesu on turhaa ja kulutan saippuaa ja vettä turhaan jos pesen kädet vessassa käymisen jälkeen tai ennen kun autan häntä ruuanlaitossa. Heillä koutat syövät ihmisten kanssa samoilta lautasilta (lappaa ylijääneet ruuat ruokailun jälkeen kahdelle lautaselle joilta olemme syöneet ja laittaa ne koirille lattialle. Ilmeeni oli vissiin kauhistunut kun näin ensimmäisiä kertoja mitä tekee kun alkoi heti marmattaa kuinka turhuutta on kun kotkut ostavat lemmikeille omat ruokakipot. Hänen mukaansa koirat osaavat yhtähyvin syödä ihmisten kanssa samoilta lautasilta.

[QUOTE="Hilla";28776754]On sanottu vaikka kuinkamonta kertaa, että leluja ja vaatteita yms. On jo liikaakin kun olemme saaneet niitä niin paljon ja kyllähän anopin pitäisi meillä käydessäkin huomata, ettei ehjistä ja uusista leluista ole puutetta. Muutenkin meillä puhtaus yms. Käsitykset eroavat aikatavalla ja vasta jokunen vuosi sitten anoppi on lakannut kutsumasta minua hienostelevaksi nirppanokaksi. Hänen mielestään esim. Käsienpesu on turhaa ja kulutan saippuaa ja vettä turhaan jos pesen kädet vessassa käymisen jälkeen tai ennen kun autan häntä ruuanlaitossa. Heillä koutat syövät ihmisten kanssa samoilta lautasilta (lappaa ylijääneet ruuat ruokailun jälkeen kahdelle lautaselle joilta olemme syöneet ja laittaa ne koirille lattialle. Ilmeeni oli vissiin kauhistunut kun näin ensimmäisiä kertoja mitä tekee kun alkoi heti marmattaa kuinka turhuutta on kun kotkut ostavat lemmikeille omat ruokakipot. Hänen mukaansa koirat osaavat yhtähyvin syödä ihmisten kanssa samoilta lautasilta.[/QUOTE]

Noh, kyllä meilläkin koira syö samoilta lautasilta. Pesukoneeseen se menee.

Likaisia leluja ja tavaroita ei vauvalle tai muillekkaan lapsille anneta. Ja ehjät ja siistitkin kirpparitavarat pesen ensin pesukoneessa/tiskikoneessa ennenkuin otetaan käyttöön... myös ne mitkä ostan itselleni.

Ihmisillä vaihtelee käsitys siisteydestä ja laadusta. Sinulla ja anopillasi on selvästikin eri käsitys, milloin tavara on kulunut ja pois heitettävissä. Anoppisi saattaa olla hamsteri ja tykkää, että hyvähän tuo lelu on kun sen korjaa. Joten älä sano mitään muuta kuin kiitos ja tee kuten jo edellä neuvottiin, että hävität lahjat valkoisen valheen kera jonkun ajan kuluttua. Anoppisi on innoissaan vauvasta, perisäästäväinen persoona ja on vienyt liian pitkälle kierrätysaatteen :D

Mitä tulee neuvoihin, että pitäisi töräyttää lahjan antajalle rumasti suoraan on kyllä törkeintä mitä voi lähimmäiselle tehdä.

Minä olen antanut tavaroita takaisin kun niitä on mulle ojennettu ja sanonut että kiitos, mutta meillä on jo niin paljon ennestään, ettei tarvita, eikä meillä ole säilytystilaakaan. En halua ottaa sitä riskiä, että otan tavaraa vastaan, hävitän sen ja joskus antaja sitten alkaa kysellä sen perään... olisi paljon nolompaa keksiä siinä joku selitys.

Ennen kuin miehen lapsuuden leluja ja tavaroita heität pois, kannattaa kuitenkin kysyä mieheltä, että haluaako hän niitä säilytettävän. Nehän ovat oikeasti hänen.

Mutta kaiken kaikkiaan anopit osaavat olla ärsyttäviä, toivottavasti itsestäni ei tule sellainen ;) Ei anopille voi sanoa samalla tavalla EI, kun ne eivät ymmärrä ja loukkaantuvat kaikesta.

Meillä myös anoppi lahjoitti paljon tavaraa aikanaan esikoiselle, mutta se on onneksi jo vähän rauhoittunut. Eniten ärsytti anopin omat vanhat laukut yms joita kantoi lapsellemme. Itselläkin on laukkuja nurkat pullollaan joten ei todellakaan toisten roinaa enää olisi tarvinnut. Myös mieheni vanhat pehmolelut, pikkuveljienkin koulussa aikanaan tekemät askartelut ja tuttujen poisheittämät lelut yms. löysivät tiensä meille. Jos jostain kieltäydyn, löytää tavara kyllä tiensä meille lapsen mukana. Nyt olen oppinut, että helpommalla pääsee kun ottaa tavaran vastaan (se joka tapauksessa tulee meille jotakin reittiä) mutta sen voi heittää saman tien roskiin. Eipä anoppi perään ole kysellyt

Kyl se varmaan vaan on niin, että sun kantsii sanoa ihan suoraan, että nyt alkaa olla jo liikaa tavaraa vauvalle, että todellakaan ette halua enää mitään lisää. Ja sen jälkeen vaan kun tuo jotain, niin sanot, että muistatkos silloin vimeks kun sanoin, että ei tarvita mitän, niin nyt en enää ota mitään tavaraa kun on jo riittämiin kaikkea. Joko vie pois tai sitten viet itse roskiin. Voithan sä sanoa sille, jos väkisin tuo eikä vie pois, että nyt sun täytyy kyl viedä nää kierrätyslaatikkoon, kun tarvetta vaan ei ole.

Anoppisi on aidosti innoissaan pienokaisesta. Ole iloinen, että sinulla on anoppi, joka haluaa olla mukana lapsenlapsensa kasvussa.

Anopille kertoisin kuitenkin KOHTELIAASTI, että teillä on niin paljon leluja jo, ettei kannata enää tuoda lisää, ja poikansa vanhat lelut kannattaa anopin säilyttää itsellään muistona poikansa vauva-ajoista, koska teidän käytössänne ne vain kuluvat lopullisesti puhki. Jos tähän sanoo vastaan, näytä miten paljon teillä on jo palloja, leluja, tuttipulloja, kirjoja, vaatteita.... vie konkreettisesti se anopin antama vanha, muistoja täynnä oleva, mutta kulunut lelu niiden uusien rinnalle, että anoppi itse saisi käsityksen siitä, missä kunnossa se on ja miten likaiselta se muistokapine todellisuudessa näyttää. Joskus pieni, hellävarainen 'ravistelu' on paikallaan.

Itse rakastan esineitä, joihin liittyy tarina, mutta eivät kaikki ihanat muistot ole siltikään tarkoitettu kierrätettäväksi lastenlasten suiden kautta.

Viimeksi muokattu:
Mä oon omalle äidille ihan kdestä pitäen näyttänyt mikä mättää missäkin esineessa tai vaatteessa jotta osaa jatkossa olla tarkempi. Turhaan se laittaa rahaa johonkin mitä ei voi käyttää.
Eihän toinen välttämättä tajua, että sitä kirjaa on imeskelty ellei sitä sano. Ei noi ihmiset enää muista mikä on turvallista tai tuota pöpö asiaa.

Sanot vaan vierailulla kun lelua taas tarjotaan, että lapsella on ollut niin antelias mummu, että lelukaappi on kukkurallaan leluja, joilla ei ehdi leikkiä. Että kaipa tämä yksi sinne vielä saadaan mahtumaan, mutta seuraavan kohdalla joudutaan jo vanhempia antamaan pois.

Ja kappas, näin sulla on lupa raahata niitä roskiin tai "antaa ystäville joilla on pieniä lapsia"

Meille myös anoppi tuo kasseittain miehen serkun vanhoja rikkinäisiä vaatteita ja leluja vaikka kuinka monta kertaa olen sanonut etten tartte yhtäkään bodya/lelua kun yritän pitää kaapit mahdollisimman tyhjänä. Mä vain sanon etten tartte ja anoppi vie takaisin, ei loukkaannu mutta ihmettelee kun hän itse tartti lapsilleen käytettyä. joo, mä ostan käytettynä, mutta haluan itse valita mitä ostan ja mitä en...

Yhteistyössä