Olenko mä tosiaan huono ihminen kun ei ole paljon rahaa eikä säästöjä?

Siis oikeasti mä ihmettelen näitä juttuja täällä...ihmisiä arvostellaan sen mukaan onko säästöjä vai ei.
Jos tilanne on sellaiseksi päässyt että ei kertakaikkisesti ole säästöjä ja joutuu elämään kädestä suuhun niin ei auta että ulkopuoliset tulee sanomaan miten asioiden pitäs olla.
MÄ olen täällä puhunutkin miten kurja tilanne meillä on ja myönnän että omaa typeryyttämme ollaan tässä jamassa mutta niin kuin sanoin, ei auta että toiset vaahtoaa mitä olisi pitänyt tehdä...tehty mitä tehty ja niitä ei tekemättömäksi saa!

niin, kai me sitten ollaan huonot vanhemmat ja huonoja ihmisiä kun ei ole rahaa säästössä yhtään!
 
vieras
ei kai se huonoksi vanhemmaksi tee jos tilanne ei pitkiä aikoja kestä ja perustarpeet pystyy tyydyttämään. Mutta ei tuollainen elämäntapa pitkässä juoksussa vastuullistakaan vanhemmuutta ole.
t. 6vuotta opiskellut ja elänyt hernekeitolla ja makaronilla, ennen lapsia.
 
Nöpönen
no mitäs sitten vaikka ei ole säästöjä? Meillä on säästöjä just sen verran että pystytään tarvittaessa maksamaan parin kuun vuokrat, jos tarve tulee. Mitä järkeä on laittaa rahaa säästöön, jos sitä ei sitten ole varaa elää muuten. Rahaa hankitaan käytettäväksi. Se on mun periaate..
 
kädestä suuhun
kyllä sitä tässä yhteiskunnassa aika suuret tulot saa olla, että kaiken pakollisen jälkeen jää jotain säästöön. Jos on asuntolaina jsa haluaa joskus myös ostella jotain ekstraa pakollisten lisäksi.
 
on ihmisiä joilla ei oo säästöjä siksi että eivät osaa hallita rahankäyttöään.Ja on ihmisiä joilla ei oo säästöjä siksi että elämässä on tapahtunut niin paljon niin lyhyessä aikaa että mahdolliset säästöt on huvenneet eikä nykyisessä tilanteessa kertakaikkiaan saa säästettyä.Jos kuuluu jälkimmäiseen ryhmään niin mun mielestä ei oo syytä potea huonoa omaatuntoa.Joskus elämässä vain tapahtuu kaikkea nopeasti (esim työttömyys,samaan syssyyn jonkun perheenjäsenen vakava sairaus tms,kodin menettäminen tulipalossa jne, jotka nielee kaikki rahat ja mahdolliset säästöt) eikä se aina oo oma syy.Mun mielestä pitäis lähteä siitä kysymyksestä että miksi jollakulla ei oo niitä säästöjä,siksikö että elämässä on tapahtunut jotain isoja,itsestä riippumattomia juttuja vaiko siksi että henkilö tuhlaa palkkansa tai muut tulonsa kaikkeen turhuuteen jota ilman voisi hyvin elää ja jonka vuoksi säästöjä ei sitten saa kerrytettyä.
 
mada
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
on ihmisiä joilla ei oo säästöjä siksi että eivät osaa hallita rahankäyttöään.Ja on ihmisiä joilla ei oo säästöjä siksi että elämässä on tapahtunut niin paljon niin lyhyessä aikaa että mahdolliset säästöt on huvenneet eikä nykyisessä tilanteessa kertakaikkiaan saa säästettyä.Jos kuuluu jälkimmäiseen ryhmään niin mun mielestä ei oo syytä potea huonoa omaatuntoa.Joskus elämässä vain tapahtuu kaikkea nopeasti (esim työttömyys,samaan syssyyn jonkun perheenjäsenen vakava sairaus tms,kodin menettäminen tulipalossa jne, jotka nielee kaikki rahat ja mahdolliset säästöt) eikä se aina oo oma syy.Mun mielestä pitäis lähteä siitä kysymyksestä että miksi jollakulla ei oo niitä säästöjä,siksikö että elämässä on tapahtunut jotain isoja,itsestä riippumattomia juttuja vaiko siksi että henkilö tuhlaa palkkansa tai muut tulonsa kaikkeen turhuuteen jota ilman voisi hyvin elää ja jonka vuoksi säästöjä ei sitten saa kerrytettyä.
Itselläni ei ole säästöjä. Olemme pärjänneet viimeiset 10 vuotta ilman säästöjä loistavasti. Asutaan vuokralla, joten yllättäviä remppamenoja ei tule. Kotivakuutus korvaa melko paljon, ja autokin on uusi, joten takuu on voimassa. Kumpikin kuulutaan liittoon työttömyyden varalta, ja pärjätään kyllä yhden työssäkäyvän tuloilla tarvittaessa. Jos pesukone tai imuri leviää, niin pystytään kyllä hankkimaan uusi tilalle, sen verran on rahaa käytettävissä. Mutta säästöön ei jää, enkä näe sitä ongelmana.
 

Yhteistyössä