Olenko mä jotenkin poikkeus? (gynekologilla käynnistä)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kävin siis eilen naistentautien polilla, omalääkärin lähetteellä. No gyne oli mies ja mukana 3 naisopiskelijaa, se jo oli pelkästään kiusallista. Pitkän alapäätutkimuksen jälkeen lääkäri kysyi, koska viimeksi tutkittu rinnat ja tutkitaanko...mä kieltäydyin, sanoin että tutkin ne itse. Ilmeet oli ehkä vähän sellasia, et onpas toi outo.

En vaan halunnu että mieslääkäri ja 3 opiskelijaa, kaikki tulee lääppimään mun tissejä. Oli muutenkin kiusallista kun 4 ihmistä hääri siellä jalkojen välissä 30-45min, ja vuorotellen vaihto paikkaa.

Ja multa ei kysytty lupaa opiskelijoihin tai siihen saavatko tehdä toimenpiteitä...ennen on kysytty. Opiskelijat eivät esitelleet itseään tai mitään.

Opiskelija poisti minulta polyypin ja gyne viimeisteli, 2 muuta opiskelijaa oli ärsyttäviä hihittelijöitä, jotka oli ihan ylimääräisiä. Miesgyne oli kyllä tosi mukava ja tää 1 opiskelijatyttö myös. Mutta kyllä sitä tunsi itsensä joksikin koekaniiniksi, tutkimuskin kesti 2 kertaa pidempään kun piti siinä samalla kolmea opiskelijaa opettaa.

Muissa huoneissa ei ollut opiskelijoita vaan ne kaikki oli mun "kimpussa", olis ehkä voinut vähän tasasemmin niitä jakaa.
 
sanni.
Multa kysyttiin kyllä ponnistusvaiheessa että sopiiko opiskelijoiden tulla seuraamaan, kun oli vaikea synnytys. Mitä siinä nyt sitten sanois?? "V**tu ihan sama" sanoin kuulemma :D :D Ja olihan siellä sitten paikalla mun ja miehen lisäksi 7 henkilöä, jotka tuijotti mun alapäätä, verta ja p**kaa. Tuli sieltä se vauvakin ;) Mutta eikö se oo vaan hyvä, että pääsevät oppimaan eri tilanteissa? Mulla se onni, etten muista mitään muuta kuin että porukkaa oli kuin pipoo :)
 
zxc
Erikoista, ettei kysytty voiko opiskelijat tulla. Tosin yleensä kyse on ollut korkeintaan kahdesta opiskelijasta. Jotkut sairaalat ovat opetussairaaloita (vai mikä se termi onkaan), jolloin melkein aina on opiskelijoita matkassa. Silloinkin aina kysytään voiko heitä ottaa mukaan.

Laita palautetta siitä, ettei kysytty saako opiskelijoita tulla mukaan.
 
"vieras"
Voi ei, ikävä tilanne! Eikä sitä aina saa sanotuksi vaikka kysytäänkin että voiko opiskelijat seurata... Musta ainakin noi gynen jutut on tarpeeksi hankalia ilman tuollaista lisähäiriötäkin. Mullakin on takana vuosien lapsettomuushoidot, luulisi että olisi siihen ronkkimiseen tottunut, mutta aina on yhtä inhaa olla tutkittavana, hyvä ettei diapamia tarvi kun gynelle menee.

Synnytys taas on ihan eri juttu, kai sitä on sellaisessa mielentilassa ettei ole mitään väliä vaikka olis tv-kamerat paikalla. Aikanaan kun synnytin kaksosia niin väkeä lappasi edes takaisin valtava määrä, enkä edes huomannu, olin niin keskittynyt omaan suoritukseen :)
 
"vieras"
1 opiskelijatyttö olis ollu mulle ihan ok, ilmeisesti nää 2 muuta olivat vaan avustamassa, eivät saaneet tehdä toimenpiteitä, mutta kunhan kurkkivat siinä jalkovälissä ihme virne naamalla. Tiesin että kun on opetussairaala, että opiskelijoita voi olla, mut en olis koskaan arvannu että niitä on 3...siinä vaiheessa kun meet siihen pieneen huoneeseen ja siellä ne on vastassa, kukaan ei kysy saako ne olla, vaan oletetaan että sopii ja kun gyne on vielä kliininen opettaja...en tiedä miksen saanu siinä vaiheessa suutani enää auki.

Ennen on ollut niin että 1 opiskelija ja sekin on tullu yksin odotustilaan jo kysymään saako olla paikalla...sellasessa tilanteessa olis ollu huomattavasti helpompi sanoa että suostun vain yhteen, mut asetettiin tilanteeseen, jossa olis ollu kenen tahansa noloa enää avata suutaan ja käskeä niitä poistumaan.

Mun oli vaan sitte pakko kestää se tutkimus, kun sen takia sinne menin, mut rintojen tutkimukseen en sit enää suostunu...halusin vaan äkkiä pois.

Ymmärrän oikeasti että käytännön kokemuskin on opiskelijoille tärkeää, mutta tuollaisissa arkaluontoisissa tutkimuksissa vois pikkasen sitä potilastakin ajatella, ettei nyt ihan kolmea opiskelijaa sentään.

Ens kerralla avaan suuni, jos sellanen tilanne tulee.Nyt tuli kaikki vähän puun takaa ja se ettei kysytty saako ne olla niin jäi häiritsemään, mutta oma vika kun en avannu suutani.

Harkitsen kyllä antavani palautetta.

ap
 
"ujopiimä"
Mullekkin vaan jälkitarkastuksesta ilmoitettiin että ainiin, sinne tulee sit opiskelijoita mukaan. Olin vaan että aha, kiitos hei. Menin niin siellä oli sit 3 opiskelijaa, 2nuorta miestä ja 1 nuori nainen. Oli niin kiusaantunut kokemus että ensi kerralla kyllä kiellän, olen niin ujo että jäi itseltäkin sit muutama intiimi kysymys kysymättä kun 3 ylimääräistä istuu siinä vastapäätä. Yksi nyt vielä menis mut kolme.... vaikka taisi olla sille yhdelle miesopiskelijalle vielä kiusaantuneempi kokemus, kun vapisevin sormin ja äänin ronkki mun synnytyksestä lerpahtanutta alapäätä....
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27928373]Katsoivat että tuo on sen verran yksinkertaisen näköinen että ei se osaa mitään sanoa. :D[/QUOTE]

Älä kuule viitti siinä. Olen oikeasti puhelias ihminen ja suorasanainen, normaalisti saisin varmasti avattua suuni, mutta mä olin kädet hiessä jännittäny siellä odotushuoneessa ja kun mut sinne kutsuttiin oli se tilanne vaan niin jännittyny ja menin entistä enemmän lukkoon, kun näin ne opiskelijat rivissä.

Olin kokoajan suunnitellut sanovani kyllä jos opiskelijoita olisi useampi, etten suostu kuin yhteen, mutta kun ei kysytty sopiiko...ajattelin hetkellisesti että mulla ei ole sanomista siihen, että ne on ja pysyy...ihan sama haluanko. Se tilanne oli täysin vieras, olin tottunu siihen että jo ennen huoneeseen menoa potilaalta kysytään lupa.
 
"vieras"
[QUOTE="ujopiimä";27928411]Mullekkin vaan jälkitarkastuksesta ilmoitettiin että ainiin, sinne tulee sit opiskelijoita mukaan. Olin vaan että aha, kiitos hei. Menin niin siellä oli sit 3 opiskelijaa, 2nuorta miestä ja 1 nuori nainen. Oli niin kiusaantunut kokemus että ensi kerralla kyllä kiellän, olen niin ujo että jäi itseltäkin sit muutama intiimi kysymys kysymättä kun 3 ylimääräistä istuu siinä vastapäätä. Yksi nyt vielä menis mut kolme.... vaikka taisi olla sille yhdelle miesopiskelijalle vielä kiusaantuneempi kokemus, kun vapisevin sormin ja äänin ronkki mun synnytyksestä lerpahtanutta alapäätä....[/QUOTE]

Mä olin kans niin jännittyny, että unohdin kysyä lääkäriltä pari juttua ja jouduin soittamaan erikseen vielä kotoa. Halusin vaan äkkiä pois sieltä huoneesta ja siinä hötäkässä jäi puolet kysymättä. todella vaikea oli keskittyä koko käyntiin kun ne opiskelijat hääri siellä, mut tiedänpähän kokemuksesta et ei ikinä enää.

ap
 
Heh, alapään sorkkiminen on ok, rintojen ei. Tulee mieleen Madventures-poikien Mad Manners -kirjan esimerkki, jossa suomalainen ja afrikkalainen nainen ovat saunan pesuhuoneessa. Äkkiä sisälle toikkaroi mies. Molemmat nappaavat pyyhkeen, mutta siinä missä suomalainen nainen peittää rintansa, afrikkalainen peittää lantionsa ja reitensä. Kulttuurieroja.
 
"vieras"
Heh, alapään sorkkiminen on ok, rintojen ei. Tulee mieleen Madventures-poikien Mad Manners -kirjan esimerkki, jossa suomalainen ja afrikkalainen nainen ovat saunan pesuhuoneessa. Äkkiä sisälle toikkaroi mies. Molemmat nappaavat pyyhkeen, mutta siinä missä suomalainen nainen peittää rintansa, afrikkalainen peittää lantionsa ja reitensä. Kulttuurieroja.
No eihän se alapään sorkkiminenkaan ok ollut, mutta se nyt oli vähän niinku pakollinen, sen vuoksihan mä siellä olin ja vaikea sitä tutkimusta on itsekään tehdä. Rinnat nyt voi itsekin tunnustella, ei siihen gyneä ja opiskelijalaumaa tarvitse, hölmöä siis että edes ehdottivat. Sitäpaitsi se nyt olis ollu ihan liikaa vielä siihen lisäksi, mä vaan halusin äkkiä pois sieltä. :D

ap
 
Gynetutkimuksessa on ihan normaalia, että tutkitaan myös rinnat.

Ja jos opiskelijoitten naamoilla on näkynyt jokin ihme virne, on se ollut asiatonta. Peruslukemilla tarttis olla.

Mua ei ole opiskelijat haitanneet toistaiseksi, yhtä kiusallista se on aina muutenkin. Mun karmani on osoittanut mut opiskelijoiden eteen aika useasti- päästä varpaisiin, monenlaisessa tilanteessa.
 
"fifi"
Ei oo kyllä koskaan kukaan alapäätä tutkinut lääkäri kysyny saako rinnat myös tutkia, vaikka kuuluukin varsinkin gynen hommiin, mieluusti sais mun munkit tutkia ja mä oon varmaan sit outo kun mun puolesta mun alapäässä sais häärätä vaik koko luokka jos niikseen. Toki hihittely on törkeää.
 
[QUOTE="vieras";27928613]No harjotelkoot toistensa rinnoilla :D[/QUOTE]

Sitähän me teimme koulussa, kun harjoittelimme mammografiatutkimusten asettelua. Niinpä voin sanoa potilaalle puristusvaiheessa "Rintaan tulee napakka puristus. Minä tiedän, miltä se tuntuu." Se kuulostaa viikon valheelta, olenhan mies, mutta on siinä ripaus totuuttakin mukana.
 

Yhteistyössä