Olenko liikkunut liikaa, vai väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aappee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aappee

Vieras
Pitkän tauon jälkeen päätin aloittaa liikunnan ja laihdutuskuurin. Parin viikon aikana olen alkanut käymään reippailla kävelylenkeillä.
kävelen n.5-7,5km aamuisin 6xviikossa, joinain päivinä siihen lisäksi 2,5-5km ilalla.

Aluksi meni hyvin, sitten innostuin liikkumaan sykemittarin kanssa ja ilmeisesti liikaa vauhtia vai liikaa liikuntaa kun nyt jalat on ihan kauhean kipeät ja kävely tahmeaa...

[QUOTE="hups";26185254]Liikunnan vaihtelevuus on kaiken a ja o. Eli ei pelkästään yhtäläjia kannata harrastaa noin montaa kertaa viikossa.[/QUOTE]

Mikähän olisi hyvä laji lisäksi? Ratsastanut olen talven mutta nyt se täytyi hetkeksi unohtaa, uiminen ei vielä onnistu, oisko pyöräily?

Mikähän olisi hyvä laji lisäksi? Ratsastanut olen talven mutta nyt se täytyi hetkeksi unohtaa, uiminen ei vielä onnistu, oisko pyöräily?

Uimaan, jos vaan mahdollista!
Venyttely pitää muistaa tehdä huolella JOKAISEN liikuntasuorituksen jälkeen.

Itse olen huomannu, et varsinkin jos tulee pidempi tauko, niin aina sen ekan juoksulenkin jälkeen mitä enemmän aikaa laittaa venyttelyyn, niin sitä paremmin kroppa palautuu. Pitkiä ja hitaita venytyksiä.

Itse käyn lenkillä, salilla, zumbassa, toisinaan kehonhallintaa (pilates, bodybalance).
Kun on paljon vaihtelua liikunnassa, niin tulee monipuolisesti eri lihasryhmiin ja harvoin mihinkään särkee. Todella kovatahtisen zumban jälkeen joskus pohkeisiin kun on paljon hyppinyt, mutta sekin nykyään harvinaista enää.

Salille kerran pari viikossa tai muuta lihaskuntoliikuntaa. Lenkkien olis hyvä olla kestoltaan ja teholtaan erilaisia. Välillä raskaampia lenkkejä ja sit palauttavia myös. Muista lepopäivät, kunto kasvaa levossa.

[QUOTE="hups";26185352]Itse käyn lenkillä, salilla, zumbassa, toisinaan kehonhallintaa (pilates, bodybalance).
Kun on paljon vaihtelua liikunnassa, niin tulee monipuolisesti eri lihasryhmiin ja harvoin mihinkään särkee. Todella kovatahtisen zumban jälkeen joskus pohkeisiin kun on paljon hyppinyt, mutta sekin nykyään harvinaista enää.[/QUOTE]

Pienen paikan miinuksia on harrastusmahdollisuuksien vähyys, jumpat, zumbat yms. jää ihan just kesätauolle, en siis niihin enää ehdi, kuntosalille en jotenkin osaa mennä...

Pienen paikan miinuksia on harrastusmahdollisuuksien vähyys, jumpat, zumbat yms. jää ihan just kesätauolle, en siis niihin enää ehdi, kuntosalille en jotenkin osaa mennä...

Kotona voi myös tehdä lihaskuntojumppaa, mutta ei sinne salille menoa tartte arastella. Siellä saisit ohjelman, jota noudattaa ja ohjausta liikkeiden tekemiseen, että teet ne oikein. Jumppakuminauhan tai -pallon tai kahvakuulan avulla saa kotona tehtyä hyvän treenin.

Kannattaa laittaa kaksi päivää lepoa, kun kerran monta kertaa päivässä käyt kävelyllä, ja vaihtelevuutta siihen liikkumiseen. Pyöräily on hyvä ja rullaluistelu.

Yhteistyössä