Olenko liian ankara? Lasten seurustelusta...

  • Viestiketjun aloittaja "Sweet_Poison"
  • Ensimmäinen viesti
"Sweet_Poison"
Viikon aikana perheen 10 vuotiaan tyttäremme puhelimen saldo alkoi kummallisesti häviämään ja tyttö itse selitti, että puhelin tekee omia soittojaan. No, otin eilen sen sitten katseltavaksi ettei ole mitään asetuksia tms. ja kas, huomasinkin, että siellä on "A rakas" jolle on soiteltu ja viestitelty paljon. Viestien sisällöt ihan suoraa seurustelusta sopimista, I love you-viestejä. Sitten huomasin viestin, jossa tyttömme kysyy, että haittaako ikäero ja poika vastaa ettei sillä ole mitään merkitystä. Aikani selvittelin ja nyt selvisi ko. pojan olevan 6.luokkalainen ja meidän neiti siis kolmas luokkalainen. Mitä 12, kohta 13 vuotias poika hakee juuri 10 vuotiaasta? Mitään aiempaa havaintoa pojasta ei ole ollut, tullut ihan yhtä äkkiä kuvioihin. Totta kai tyttö on rakastunut, mutta salailun ja tuon ikäeron takia en nyt tätä seurustelusuhdetta salli. Arestin ja puhelinkiellon sai, vaan mietin yhä olinko liian ankara, pitäisikö sallia? Mutta poikaa, pojan perhettä en tunne. Äitiin otin yhteyttä ja äiti kertoi pojan olevan ikätasoaan nuorempi. Mutta silti tuntuu ihan liian suurelta tuossa vaiheessa tuo ikäero...
 
"Sweet_Poison"
Toivottavasti en... :/ Ne viestit vaan oli jotenkin "niin aikuisia" ja ihan myös omalta tyttäreltäni. Olisi helpompaa ajatella sitä normaalina jos olisi samanikäinen poika. Mutta ensi syksynä seiskalle menevä ja tyttö, joka taitaa nyt ensimmäistä kertaa "rakastua".
 
"Sweet_Poison"
Siis kun oikeasti sopivat treffejä, kehuivat toistensa ulkonäköä, kaipuksiaan jne. Ei mitään tykkäätkö musta, niin mäkin susta- vaan sitä etten voi päästää sinusta irti, kaipaan sinua öisin jne. Onneksi eivät ole kaiketi tavanneet todellisuudessa kouluajan ulkopuolella!
 
dfg
Minusta on outoa, että kuudesluokkalainen kiinnostuu LAPSESTA. Niin iso ero noiden välillä jo kehityksen kannalta, että en tajua...

Ihan oikein teit. Jos poika olisi ollut samaa ikäluokkaa, sitten en olisi puuttunut.
 
"Sweet_Poison"
No tuota kuudesluokkalaisen kiinnostumista minäkin mietin :( Kun tytöt taitaa useinkin ihastua vähän vanhempaan, mutta se poika... Vaikka alkuun olisikin viatonta niin enemmän se hormoonit sillä pojalla hyrrää kuin tytöllä. Ja tyttö on kyllä ihan vielä LAPSI. Vaikka pojan äiti ja tytön kaverin äiti sanovat poikaa mukavaksi ja ikäistään nuoremmaksi niin ei. Ei käy. Kehityshän etenee sykleittäin ja kevään mittaan 6. luokkalaiset alkaa pikku hiljaa asettautua yläkoululaisiksi. Entä sitten kun jonain päivänä jotain sattuisi?
 
"sweet_poison"
Pojan äiti piti poikaa "sen verran nuorempana" henkisesti, että ei uskonut mitenkään lasten olevan eri kehitystasoilla. Ei se niin vaan minusta mene, ehkä me vanhemmat ei ihan kaikkea tiedetä lasten mietteistä...
 
"apsi"
Mä oon ehkä vähän eri linjoilla. Siis pelkosi ymmärrän ja varmasti itsekin vastaavassa tilanteessa pelkäisin, mut ehkä olen vähän sinisilmäinen mut ei kai ne nyt ihan vielä kuudennella mitään seksi-juttuja puuhaile.

Meillä 5.-6. luokkalaiset pitää kädestä ja ehkä pussaa. Voi lapses loukkaantua sulle verisesti ja ymmärtäisin kyllä lastakin tässä kohdassa. Kinkkinen tilanne, en osaa sanoa mitä itse tekisin. Yrittäisin kai jutella tytön kanssa, ja sen keskustelun pohjalta miettisin salliako vai ei.
 
"vieras"
Mun mielestä otat vähän liian raskaasti. Todellisuudessa nämä ala-aste romanssit harvoin kestävät muutamaa viikkoa pidempään, ja niidenkin viikkojen aikana yhteydenpito on tekstailua ja lappjen lähettelyä. Tuskin "uskaltavat" edes nähdä oikeasti kouluajan ulkopuolella:) Turhaan huolehdit keväästä, jolloin poika alkaa asettua yläasteelaiseksi, kun on HYVIN epätodennäköistä että enää siinä vaiheessa tyttärelläsi olisi mitään sutinaa ko. pojan kanssa:)
 
Ymmärrän suhtautumisesi ja suhtautuisin itsekin vakavasti. Kertoisin lapselle, että lapsen ei kuulu seurustella, seurustelu kuuluu aikaisintaan teini-ikään. Kysyisin häneltä vähän niiden viestien sisällöstä, mitä hän niillä tarkoittaa ja miten hän itse ymmärtää rakastamisen ja öisin kaipaamisen. Kertoisin, että hän voi kyllä olla pojan kaveri, muttei seurustella ennen kuin vaikka on 14-15 vuotias. Jos sama poika silloin vielä kiinnostaa, niin siitä vaan. Kertoisin myös, että asioiden salaileminen aikuisilta ei ole koskaan hyvä, koska se saa vanhemmat huolestumaan ja voi muutenkin johtaa siihen, että lapsella on vääränlaista seuraa. Selittäisin, että jotkut isommat pojat tai tytöt ja aikuiset voivat joskus käyttäytyä sopimattomasti lapsia kohtaan, ja siksi onkin tärkeää miten ja kenne kanssa lapsi seurustelee.
 
"minä vaan"
ehkä on ihan ok puhaltaa peli poikki heti alkuunsa, mutta ihmettelen vaan useammassa viestissä painotuksia siitä että TYTTÖ on ihan lapsi, eikös 12v poikakin ole vielä ihan lapsi????? Eihän LAPSILLA ole kuin 2 vuotta ikäeroa (tyttö 10 ja poika 12) kaiken lisäksi tytöt ovat usein poikia edellä kehityksestä murrosiässä. Molemmathan tässä tapauksessa ovat ihan LAPSIA
 
"olga"
Kuudesluokkalainen poika on todellakin ihan lapsi vielä. Pojat kehittyvät tyttöjä hitaammin eli en sen puoleen olisi huolissani. Sen sijaan kyllä keskustelisin mistä 10-vuotias tyttösi on saanut mieleensä lähettää tuollaisia viestejä. tietääkö mitä merkitsevät, mitä tarkoittaa yöllisellä kaipauksella jne.
Kyllä alakouluikäiset ovat aina ns. seurustelleet. Eli kyllä vähän ylireagoit. Sitten kun tyttösi alkaa oikeasti seurustella niin tuskin usklataa kertoa sinulle mitään aj se voi olla vahingollista.
 
Minusta on outoa, että kuudesluokkalainen kiinnostuu LAPSESTA. Niin iso ero noiden välillä jo kehityksen kannalta, että en tajua...

Ihan oikein teit. Jos poika olisi ollut samaa ikäluokkaa, sitten en olisi puuttunut.
No mitäs ihmeellistä tuossa on...Miksi tässä nyt nähdään jotain pahaa, kun yleensä täällä on ihan ok. jos 13v tyttö seurustelee 21v miehen kanssa? KUn ei siinä ole mitään pahaa, jos on kerran rakastunut. Palstaopetuksia osa 6789226
 
off topic
ihmettelen, onko tyttö jäänyt luokalleen vai miksi 10v on kolmannella luokalla? Oma 10v tyttäreni on kyllä neljännellä. Eli olisiko tässä kyse 4 luokkalaisen tytön ja 6 luokkalaisen pojan "seurustelusta"
 

Yhteistyössä