Olenko kohtuuton nipottaja, jos kysyn lapsen todistuksen arvosanoista?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Niin ja siitä musaluokasta on puhuttu jo ennen koulua, eka kerran lapsen soitonope puhui siitä lapselle. Ei voitu hakea sinne, kun Vantaalla haetaan siis lähikouluun, paitsi jos hakee esim. kielipainotteiseen kouluun. Sinne musaluokalle haetaan nyt syksyllä.
 
"vieras"
Ei musaluokalla ololla saisi vähennettyä muuta harjoitteluun menevää aikaa? Ok! sehän kuulostaa siinä mielessä hyvältä.

Sinusta tuli kuitenkin vähän kumma kuva kaikkine rahapalkkioine ja huolehtimisinesi, että tsekkaa ihmeessä asenteesi (ja lapsen asenne, jos olet jo tartuttanut) ympäröivään maailmaan. Muita ongelmia teillä ei tosiaankaan tunnu olevan..
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28848885]Eli musaluokalla ololla saisi vähennettyä muuta harjoitteluun menevää aikaa? Ok! sehän kuulostaa siinä mielessä hyvältä.

Sinusta tuli kuitenkin vähän kumma kuva kaikkine rahapalkkioine ja huolehtimisinesi, että tsekkaa ihmeessä asenteesi (ja lapsen asenne, jos olet jo tartuttanut) ympäröivään maailmaan. Muita ongelmia teillä ei tosiaankaan tunnu olevan..[/QUOTE]

Joo, nimenomaan ja kuskaamiseen tai liikkumiseen soittotunnille menevää aikaa... se on kaiken kaikkeaan järkevä lapsellekin, joka harrastaa musikkkia.

Tämä on esikoiseni, mulla on toinenkin lapsi. On nyt 5 eikä musiikki näytä kiinnostavan yhtä paljon kuin isompaa. Sen sijaan kyselee loputtomasti luonnontieteestä (mulla oli varmaan seiskat sekä kemiadta että fysiikasta :) ) Haasteita riittää.

Minkälaisen erikoisen kuvan tai huonon asenteen? Jos "hiukan" pedantin, niin se on musikkkialalla aika ammattitauti. Kunnianhimo auttaa motivoimaan itseä, kun harjoittelu ei huvita.

Jos lapsi lopettaa soiton ja rupeaa harrastamaan vaikka pussihyppelyä, se on mulle ihan ok. Mutta nyt kun se kiinnostaa häntä, yritän auttaa häntä siinä sen minkä voin.
 
Tottakai kannattaa kysyä jos asia askarruttaa, mutta ei se ole mikään itseisarvo, että lapsi saa pelkkää a:ta tai että opettajalla olisi jotain henk.koht oppilasta vastaan jos arvosanat laskee. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapselle tulee kovin riittämätön tunne ja häntä hävettää tuoda todistustaan näytille, jos arvosanojen laskusta a:sta b:hen tulee tuollainen meteli. Eikä ole ihan oikea tapa käsitellä asiaa että mutta kun mun lapsi sai b:tä ja ne vertailee keskenään koulukavereiden kanssa

tuosta lahjakkuudesta.. mun lapseni on yhdessä lajissa SM-tason urheilija ja mukana urheilulukion harjoitusringissä mutta en silti vedä hernettä nenään, jos hän ei saa liikunnasta kymppiä
 
"aapee"
Tottakai kannattaa kysyä jos asia askarruttaa, mutta ei se ole mikään itseisarvo, että lapsi saa pelkkää a:ta tai että opettajalla olisi jotain henk.koht oppilasta vastaan jos arvosanat laskee. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapselle tulee kovin riittämätön tunne ja häntä hävettää tuoda todistustaan näytille, jos arvosanojen laskusta a:sta b:hen tulee tuollainen meteli. Eikä ole ihan oikea tapa käsitellä asiaa että mutta kun mun lapsi sai b:tä ja ne vertailee keskenään koulukavereiden kanssa

tuosta lahjakkuudesta.. mun lapseni on yhdessä lajissa SM-tason urheilija ja mukana urheilulukion harjoitusringissä mutta en silti vedä hernettä nenään, jos hän ei saa liikunnasta kymppiä
Ei hänellä ole kaikki a:ta kuten ketjusta voi lukea. En metelöinyt lapselle todistuksestaan, isovanhemmille lapsen kuullen sanoin että hyvä todistus on, kaikki a:ta ja b:tä.

Ehkä menen asioiden edelle, mutta tuntui järkyttävältä että todistuksessa laskee 6 numeroa. Hälytysmerkiltä, että onko nyt jotain tapahtunut josta en tiedä. Ja tulee tunne, että mielummin en katsele joulutodistusta, jossa on taas 6 numeroa laskenut, ja ensi keväänä 6 lisää.

Urheilulukiokuvioista tiedän aika vähän, mutta luulisi että ovat siellä kaikki kiitettäviä urheilijoita, joten verrattuna tavisluokkaan 10 lienee tiukempi kuin jos muut eivät myös ole sm-tason urheilijoita.
 
"noo"
[QUOTE="Ope";28848418]Juurikin näin!! Ei ole tarkoituksen mukaista, että pienistä laskuista (ja nousuista) otetaan yhteyttä (varsinkaan ENSIMMÄISELLÄ LUOKALLA). Arviointikeskustelu on muuten juurikin noita kysymyksiä varten ja siellä opettaja voi kertoa missä voisi petrata..[/QUOTE]

Musta vois olla ihan asiallista ottaa yhteyttä. Ei niinkään ydinasiana just ne arvosanat, vaan kysyisin, että onko koulussa ollu jotain hankaluuksia. Kun huomasit niin monen arvosanan laskeneen, niin mietit, että onko siellä ollut jotain erityistä ongelmaa. Se kai tässä on se pääkysymys, ei ne arvosanat?
 
"kaffe"
[QUOTE="aapee";28848145]Meni nyt tokalle, häneltä laskettiin 6 arvosanaa a:sta b:hen. Mm. kaikki käytökseen liittyvät ovat nyt b. Opettaja ei mitenkään ottanut yhteyttä keväällä, että olisi jotain ongelmaa. Mutta jotenkinhan sen käytöksen ja muidenkin asioiden on täytynyt muuttua, jos arvosanaa lasketaan.

Mulla on siis muutakin wilma-asiaa, lapsen lääkärikäynti ja siitä seuraava päivän poissaolo.[/QUOTE]

kun asia kerran kaihertaa, on varmasti syytä ottaa yhteyttä.
meillä ainakin (neliportainen asteikkoa alkuopetuksessa) paras on kiitettävä, toka on HYVÄ ja tämä tarkoittaa, että perustavoitteet on saavutettu. Ei erityisesti loista, mutta on HYVÄ. kolmas porras asteikolla sitten tyydyttävä ja viimeinen välttävä.

ennen ne ajateltiin vähän eri tavalla, siksi vanhempien on välillä vaikea ymmärtää, että hyvä on HYVÄ, olkaa iloisia.
 
"aapee"
[QUOTE="noo";28850679]Musta vois olla ihan asiallista ottaa yhteyttä. Ei niinkään ydinasiana just ne arvosanat, vaan kysyisin, että onko koulussa ollu jotain hankaluuksia. Kun huomasit niin monen arvosanan laskeneen, niin mietit, että onko siellä ollut jotain erityistä ongelmaa. Se kai tässä on se pääkysymys, ei ne arvosanat?[/QUOTE]

Joo, kirjoitin viestin juuri tuohon sävyyn, kun niin moni arvosana laski, eli minkälaista käytöksen muuttumista on ollut, ja mitä sille voisi tehdä.
 
"aapee"
[QUOTE="kaffe";28850734]kun asia kerran kaihertaa, on varmasti syytä ottaa yhteyttä.
meillä ainakin (neliportainen asteikkoa alkuopetuksessa) paras on kiitettävä, toka on HYVÄ ja tämä tarkoittaa, että perustavoitteet on saavutettu. Ei erityisesti loista, mutta on HYVÄ. kolmas porras asteikolla sitten tyydyttävä ja viimeinen välttävä.

ennen ne ajateltiin vähän eri tavalla, siksi vanhempien on välillä vaikea ymmärtää, että hyvä on HYVÄ, olkaa iloisia.[/QUOTE]

Meillä on a, b, c, d ja e, a= erinomaisesti, b= hyvin, c= kohtalaisesti, d= välttävästi ja e = ei riittävästi.

Eli a=10-9, b=9-8, c=7-6, d=6-5, e=4 ?
 
no jaa
Toisaalta voidaan kai ajatella että syyslukukauden tavoitteet taitojen hallitsemiseen ovat paljon helpommat saavuttaa, kun tarkoitus on joka aineessa vasta harjoitella koulussa oloa. Kevätlukukaudella vaatimustaso on pikkasen enemmän. Mutta hyvinhän näyttää lapsesi saavuttaneen tason. Erinomaiseen ei voi kaikki pystyä, eikä tarvitsekaan?
 
"aapee"
Toisaalta voidaan kai ajatella että syyslukukauden tavoitteet taitojen hallitsemiseen ovat paljon helpommat saavuttaa, kun tarkoitus on joka aineessa vasta harjoitella koulussa oloa. Kevätlukukaudella vaatimustaso on pikkasen enemmän. Mutta hyvinhän näyttää lapsesi saavuttaneen tason. Erinomaiseen ei voi kaikki pystyä, eikä tarvitsekaan?
Ei, mutta kyllä se mietityttää, miksi kaikki käytösnumerot laskivat, mitä on ollut toisin kuin syksyllä? Kun kumminkaan mitään viestiä häiriköinnistä tms. ei ole tullut kotiin.
 
no jaa
Ehkä sitä ns. harmaaseen massaan sopeutumista sitten pitäisi kuitenkin pikkasen treenata. Kun toisten ihmisten kanssa täällä ollaan ja eletään kumminkin...

Ne jotka vaatimalla rupeavat vaatimaan omalle lapselle erityiskohtelua huomaavat ennen pitkää olevansakin erityisluokkalaisen vanhempia. Koska isossa luokassa sooloja ei niin kovin voi katsella. Minusta lapsen todistus ei vaikuta huolestuttavan kamalalta, mutta kysyä aina voi, ja keskusteluyhteys opettajan kanssa on hyvä pitää yllä.
 
Okei, en tiedä tarkalleen miten nuo numerot nykyään menevät, mutta ihmetystä aiheuttaa. Käytöksestä on nyt useampi numero? Onko siis käytös jaettu useampaan osa-alueeseen vai saako joka aineesta erikseen käytösnumeron? Molemmat ideat kuulostavat aika typerältä, itse en perustanut edes siitä yhdestä käytösnumerosta mikä oli, koska sen lisäksi kuitenkin opettajat rokottivat myös oppiaineen numerosta, jos ei tehnyt kaikkea kiltisi ja täydellisesti. Jos on käytösnumerot, niin kyllähän oppiaineen numero pitäisi sitten määräytyä täysin osaamisen mukaan.

Jotenkin tuntuu, että erilaisuutta hyväksytään koko ajan vain vähemmän ja vähemmän. Ei ole lapselle motivoivaa, että saa huonompia numeroita jos ei tee kaikkea juuri niin kuin luokan priimus. Minusta on itsestäänselvää, että mitään öykkäröintiä ja mellastamista ei sulateta, ei siitä kenenkään tarvitse tiettyä numeroa saada todisteeksi.
 
"Ope"
[QUOTE="noo";28850679]Musta vois olla ihan asiallista ottaa yhteyttä. Ei niinkään ydinasiana just ne arvosanat, vaan kysyisin, että onko koulussa ollu jotain hankaluuksia. Kun huomasit niin monen arvosanan laskeneen, niin mietit, että onko siellä ollut jotain erityistä ongelmaa. Se kai tässä on se pääkysymys, ei ne arvosanat?[/QUOTE]

Huomasithan, mihin viestiin olin tällä kommentillani vastannut? Tässä kommentoin sitä, että ei ole tarkoituksen mukaista, että OPETTAJAT ottavat koteihin yhteyttä jokaisesta arvosanan mahdollisesta noususta ja laskusta. Tämä kommentti ei siis ole vastaus viestiketjun aloituskysymykseen...
 
"aapee"
Ehkä sitä ns. harmaaseen massaan sopeutumista sitten pitäisi kuitenkin pikkasen treenata. Kun toisten ihmisten kanssa täällä ollaan ja eletään kumminkin...

Ne jotka vaatimalla rupeavat vaatimaan omalle lapselle erityiskohtelua huomaavat ennen pitkää olevansakin erityisluokkalaisen vanhempia. Koska isossa luokassa sooloja ei niin kovin voi katsella. Minusta lapsen todistus ei vaikuta huolestuttavan kamalalta, mutta kysyä aina voi, ja keskusteluyhteys opettajan kanssa on hyvä pitää yllä.
En mä omasta mielestäni vaadi erityiskohtelua. Miten vaatisinkaan, enhän mä ole tunnilla katsomassa, mitä siellä tapahtuu. En usko että lapsi varsinaisesti sooloilee, tai pitää siellä omaa showtaan, ei ole sen tyyppinen.

Ja erityisluokkiin on muuten aika vaikeaa päästä, nykyään, mitä olen sivusta seurannut joidenkin taistelua sen puolesta, että lapsi pääsisi pienryhmään.
 
"aapee"
Okei, en tiedä tarkalleen miten nuo numerot nykyään menevät, mutta ihmetystä aiheuttaa. Käytöksestä on nyt useampi numero? Onko siis käytös jaettu useampaan osa-alueeseen vai saako joka aineesta erikseen käytösnumeron? Molemmat ideat kuulostavat aika typerältä, itse en perustanut edes siitä yhdestä käytösnumerosta mikä oli, koska sen lisäksi kuitenkin opettajat rokottivat myös oppiaineen numerosta, jos ei tehnyt kaikkea kiltisi ja täydellisesti. Jos on käytösnumerot, niin kyllähän oppiaineen numero pitäisi sitten määräytyä täysin osaamisen mukaan.

Jotenkin tuntuu, että erilaisuutta hyväksytään koko ajan vain vähemmän ja vähemmän. Ei ole lapselle motivoivaa, että saa huonompia numeroita jos ei tee kaikkea juuri niin kuin luokan priimus. Minusta on itsestäänselvää, että mitään öykkäröintiä ja mellastamista ei sulateta, ei siitä kenenkään tarvitse tiettyä numeroa saada todisteeksi.
Joo, käytöksestä on paljon numeroita nykyään. Meillä siis on näin:

Käyttäytyminen
- yhteisten sääntöjen noudattaminen
- hyvät tavat käytöksessä ja puheessa

Yleiset työskentelytaidot
- työrauhan antaminen itselle ja muille
- ohjeiden noudattaminen
- yhteistyötaidot

Äidinkielestä ja matikasta on 3-4 eri osa-aluetta (tyyliin lukeminen ja kirjoittaminen erikseen, päässälaskut, soveltavat laskut jne.). Ja jokaisesta lisäksi se työskentelyyn osallistuminen.

Sen lisäksi joka muusta oppiaineessa (ympäristö- ja luonnontieto, et, musiikki, kuvis, kässä, liikka) on
- työskentelyyn osallistuminen. Eli käytös/asenne.

Eli noista käytösnumeroista laski nyt 4 numeroa, sen lisäksi musikkki ja liikunta.
 
"kaffe"
[QUOTE="aapee";28850800]Meillä on a, b, c, d ja e, a= erinomaisesti, b= hyvin, c= kohtalaisesti, d= välttävästi ja e = ei riittävästi.

Eli a=10-9, b=9-8, c=7-6, d=6-5, e=4 ?[/QUOTE]

kannustan ottamaan yhteyttä ja opena toivoisin, että otettaisiin (silleen asiallisesti kysyen, mieluiten ei hirveästi puolustuskannalla ainakaan jo heti alkuun).

mutta tuota ihmettelen, että kuten tässä toteat, niin lapsesi on opettajan arvion mukaan käyttäytynyt HYVIN
ja toisessa kommentissa ihmettelet, kun kotiin ei ole tullut viestiä häiriköinnistä tms. ei varmaan olekaan, kun lapsesi on käyttäytynyt HYVIN. ei ole häiriköinyt tai muuta ikävää. Ei vaan ehkä ole ollut sellainen muita tsemppaava erinomaisen aktiivisesti osallistuva, huolelllinen ja kohtelias kuin ERINOMAISEEN vaadittaisiin.

vaikka siellä se paremmankin ruksin paikka on piirretty, niin hyvä ei silti ole huono... eikä edes vähän huono tai melkein hyvä.
 

Yhteistyössä