Olenko kauhea pummi nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiitässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettiitässä

Vieras
Kouluikäinen poikamme sairastui tänä keväänä vakavasti. Mieheni jäi töistä kotiin omaishoitajaksi. Minä olen opiskelija. Olemme olleet nämä viime kuukaudet Kelan hitaan päätöksenteon takia todella tiukoilla taloudellisesti ja hakeneet siksi toimeentulotukea.

Aion pitää pienemmät lapsemme kotona kesän enkä siis ole etsinyt mitään kesätöitä. Miehen päivät menevät sairaalassa pojan kanssa ja hän on kaikkien huolien takia hyvin masentunut. Olen siis viime kuukaudet huolehtinut yksin seitsemänhenkisen perheemme huushollista kaikkeen poikaan liittyvän huolen ja surun lisäksi. Tunnen, että sekä minä että lapset olemme todella loman tarpeessa. Kesäkuun aion hoitaa omieni lisäksi yhtä tutun lasta ja saan siitä jonkinlaisen kulukorvauksen lapsen äidiltä. Heinäkuun lapset olisivat joka tapauksessa olleet kotona, koska päiväkoti on kiinni enkä halua laittaa pieniä lapsia varahoitoon. Elokuun puolessa välissä opintoni jatkuvat taas.

Viimeisimmässä toimeentulotukipäätöksessä lukee, että seuraavan hakemuksen yhteydessä pitää toimittaa selvitys työnhaustani kesän ajalle. Voidaanko siis oikeasti vaatia minua hakemaan töitä ja pitämään lapseni hoidossa? Yksi kuukausihan on aina oltava lomaa vuodessa kuitenkin. Kesäkuulle emme tule toimeentulotukea hakemaan, koska päätökset Kelan tuista ovat viimein tulleet ja saamme päivärahoja takautuvasti, ja sen lisäksi minulla on jonkin verran tuloja tästä lapsenvahtina olemisesta. Heinäkuun tuen tarpeesta en vielä ole varma. Voidaanko meiltä evätä tt-tuki, jos en hae töitä? Ei kai kuitenkaan?

Ja sitäkin tässä mietin, että olenko nyt kauhea ihminen, jos en yritä saada töitä? Se kuuluisa sossupummi?

Alkuperäinen kirjoittaja kirsicca:
Alkuperäinen kirjoittaja kirsicca:
olet vain työttömänä työntekijänä, eli pysyt työkkärissä, kerrot vaikka niille tilanteen...

siis työnhakijana, ei työntekijänä :D

Mutta jos kerran on opiskelija niin kesäksi ei voi ilmoittautua työttömäksi. Ainakaan tietääkseni, tai sitten pitäisi luopua opiskelupaikasta? Sanokaa joku joka tietää tarkemmin.

Jos oot opiskelija ei ne kai ees voi vaatia sua hakemaan töitä, vaan opintotukea. Jos kuitenki vaativat jotain kesä hommia ni käy työkkärissä ja ilmoittaudu hakijaks ja viet sen lappusen seuraavan kerran ku tarviitte sossusta ni se kattaa ainaki sen kuun.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Jos oot opiskelija ei ne kai ees voi vaatia sua hakemaan töitä, vaan opintotukea. Jos kuitenki vaativat jotain kesä hommia ni käy työkkärissä ja ilmoittaudu hakijaks ja viet sen lappusen seuraavan kerran ku tarviitte sossusta ni se kattaa ainaki sen kuun.

Itse asiassa tuossahan saattaa toimeentulotuki kaatua siihen jos ap ei ole nostanut opintolainaa. En tiedä saako sitä juuri heinäkuulta, mutta tukikuukausilta ainakin. Eikös kela yleensä vetoa kaikkiin mahdollisiin porsaanreikiin ettei tarvitse tukea antaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Itse asiassa tuossahan saattaa toimeentulotuki kaatua siihen jos ap ei ole nostanut opintolainaa. En tiedä saako sitä juuri heinäkuulta, mutta tukikuukausilta ainakin. Eikös kela yleensä vetoa kaikkiin mahdollisiin porsaanreikiin ettei tarvitse tukea antaa :(

Opintotukea, ei -lainaa. :) Sitä ne ei ONNEKSI voi vaatia. Voi olla että ap on oppilaitoksessa johon opintotukea ei myönnetä (esim. aikuislukio) ja sen takia eivät ole voinu vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Opintotukea, ei -lainaa. :) Sitä ne ei ONNEKSI voi vaatia. Voi olla että ap on oppilaitoksessa johon opintotukea ei myönnetä (esim. aikuislukio) ja sen takia eivät ole voinu vaatia.

Mutta jos on oikeutettu opintotukeen ja löytyy opintolainalle valtiontakaus, pakottaa kela käyttämään ensin sen vaihtoehdon ennenkuin toimeentulotukea myönnetään. Kostahtanut monilla muillakin tohon se. Mutta tosiaan riippuu oppilaitoksesta.

Toimeentulotuki on viimesijainen toimeentuloturvan muoto. Eli kyllä voidaan vaatia, että kaikki muut mahdolliset tulonlähteet käytetään ensin.

Se, että onko se teidän tilanteessanne kohtuullista on sitten toinen juttu.

Menee nyt asian vierestä, mutta "Yksi kuukausihan on oltava lomaa vuodessa kuitenkin" ei oiken kuulosta tutulta. Onhan opiskelijat helposti koko kesän töissä ansaitakseen rahaa seuraavan vuoden opiskeluun. Ja työssäkäyvien lomat kerääntyvät työssäolopäivistä, ei niitäkään automaattisesti jaeta.

No, tämä ei varmaan ongelmaasi helpottanut. Tsemppiä kuitenkin haastavaan tilanteeseen. Toivottavasti poikasi sairaus saadaa aisoihin.

voit myös tehdä sopimuksen että olet poikasi omaishoitaja ne päivät kun miehelläsi on oikeus lomaan.Tiedäthän että omaishoitajalla on oikeus lomapäivään! Silloin se tuki maksetaan sinulle. Tällainen järjestely saattaisi ratkaista ongelmasi. Keskustele omaishoitosossun kanssa:)

no ei todella pidä olla kuukautta lomaa vuodessa, mukavaahan se olisi mutta itsekin olen onnistunut sellaisen loman pitämään kerran tässä työelämän aikana... ja mun mielestä saa vaatia että menet töihin ja pitäisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no ei todella pidä olla kuukautta lomaa vuodessa, mukavaahan se olisi mutta itsekin olen onnistunut sellaisen loman pitämään kerran tässä työelämän aikana... ja mun mielestä saa vaatia että menet töihin ja pitäisikin.

Eiköhän heidän tilanne ole tarpeeksi haastava ja töitähän siellä tehdään kun on hoitolapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Eiköhän heidän tilanne ole tarpeeksi haastava ja töitähän siellä tehdään kun on hoitolapsia.

No sehän ei ole veronmaksajien vika että lapsia riittää. Kyllä kaikkien pitäisi töitä ensisijaisesti tehdä ja sillä elättää itsensä ja perheensä.

No sehän ei ole veronmaksajien vika että lapsia riittää. Kyllä kaikkien pitäisi töitä ensisijaisesti tehdä ja sillä elättää itsensä ja perheensä.

Töitähän se on jos hoitaa jonkun toisen lasta vaikka tässä tilanteessa työsopimusta ei ole tehty kun on kaveri/ystävä. Sinulla ei taida olla kokemusta kuinka raskasta lapsen sairastminen voi olla perheelle. Burn out on lähellä silloin, huoli ja pelko pinnassa.

Ilmoittaudut työkkäriin vain työttömäksi työnhakijaksi. Kesällä ei sinulla siis ole mahdollisuutta opintotukeen? Eli kyllä saat varmasti tt-tukea.

Työntekijällä on kyllä oikeus ottaa siitä 40 prosenttia, yleensä vähennetään 20 prosenttia. Ja jos on oikein mukava työntekijä joka sympatiseeraa teitä tässä raskaassa tilanteessa, saatte koko tuen täytenä :)

Äläs kuule vedä kaikkia veronmaksajia tähän mukaan, puhu vaan omasta puolestas.
Voidaan sopia leikisti niin, että mun verot menee lapsiperheiden auttamiseen, ja sun menee kansanedustajien taksimatkoihin ja lounaisiin.

Oletteko saaneet sairaalasta sairaalan sos. työntekijän yhteystiedot poikanne sairastuessa? Uskoisin, että sairaalan sos. työntekijä osaisi neuvoa parhaiten, kuinka erilaiset tuet menevät, kuka niihin on oikeutettu ja miten ne kannattaa hakea.

Ja otsikkoon viitaten: Ei, et ole kauhea pummi. Tilanteita on monia ja joskus on tärkeintä ajatella sitä, mikä on perheelle parhaaksi ja joka auttaa itseään jaksamaan. Tiesitkö, että monet työssäkäyvät ovat saaneet pitkänkin sairasloman ihan vain stressaavan tilanteen perusteella, jos oma lapsi on sairastunut? Miksi sinunkaan pitäisi jaksaa sen enempää, kuin näiden muidenkaan vanhempien?

Yhteistyössä