olenko itsekäs kun en teetä koirallani pentuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
mulla skarotuinen narttukoira jonka säkäkorkeus 90cm, on mahtava näky.
ihmiset aina kyselee teetänkö koirallani pennut, tutut jo varanneet pentuja jos niitä joskus tulee. eli pennut periaatteessa myyty jo ennen kun niitä onkaan.
mutta itsestä tuntuu et miks teettää lisää sekarotusia pentuja... onhan noita jo ilman teettämistäkin. osa varmaan vaan toivoo saavansa yhtä ison jättikoiran kun toi mun on.
mutta olenko itsekäs jos en pentuja teetä... menasin leikkuuttaa nartun... on jo kuitenkin 3v

Et, vaan järkevä. Teet ihan oikein kun leikkuutat koiran. Säästät koiraa turhilta juoksuilta ja myöhemmin mahdolliselta kohtutulehdukselta. Vaikka nyt vaikuttaisi siltä että pennut menisivät kuin kuumille kiville, niin tositilanteessa monet peruuttavatkin varauksensa.

Mulla ei ole koiraa eikä niistä mitään tuntemusta, joten kertoisitteko miksi narttukoiralla pitäisi aina teettää pennut? Onko siitä koiralle itselleen jotain hyötyä?

No kyllä koiran luonteen ja tutkitun terveyden pitäisi painaa pennutusasiassa enemmän kuin ulkonäön. Sehän se vasta itsekästä olisikin, jos tekisit pennut ja ne paljastuisivat vaikka pahasti lonkkavikaisiksi. Paljonpa siinä enää muiden kehut komeasta koirasta lämmittäisivät. Oletan siis, että koiraasi ei ole tutkittu pennutusmielessä. Ja tosiaan, mikään ei ole myyty ennenkuin raha vaihtaa omistajaa...;)

Vastuuntuntoinen olet minunkin mielestäni.

Sitä paitsi suhtautuisin vähän varauksella noihin varauksiin. Ehkä ne varaajat tulisivat kuitenkin toisiin ajatuksiin jättikoiran pentujen luovutusajan koittaessa. Ja mistä sitä tietää, vaikka se pukkaisi 15 niitä pentuja.

Et tietenkään, itsekin vaan leikkauttaisin koiran.

Ja niin taidan tehdä tuolle meidän rotukoirallekin, jos sen nyt ei sitten todeta olevan niin hyvää "jalostusainesta" että sisko tai kasvattaja haluaisivat välttämättä teettää sillä sen pentueen. Itse en kuitenkaan halua ruveta pentuja teettelemään ja tuo leikkauttaminen kuulostaa siksi houkuttelevalta, pääsisi eroon kaiksita juoksuvaivoistakin.

Et.
Meillä rotukoira ja ikinä en ajatellut pentuja teettää.
Kysyin jo steriloinnista eläinlääkäriltä ja oli sitä mieltä, että terveydellisesti koiralle parempi jos ei pentuetta halua teettää.

Olen nähnyt muutamia narttukoiria ja -kissoja joilla ei ole teetetty yhtään pentuetta ja kyllä se näillä on vaikuttanut. Keräileevät sukkia ja vievät "pesäänsä" ja puolustavat hurjina "pentuettaan", tulevat vanhemmiten äkäisiksi jne. Kyllä minun mielestäni pitäisi ihmisen, joka ottaa narttupuolisen eläimen, ajatella jo alussa että emovietti on eläimellä vahvempi kuin ihmisellä ja siksi se on edes kerran pennutettava. Ottaa sitten poikapuolisen jos ei halua vaivaantua.
Ja monesti ne sekarotuiset on niitä kaikkein terveimpiä, rotukoirillahan niitä lonkkavikoja ym on jalostuksen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Olen nähnyt muutamia narttukoiria ja -kissoja joilla ei ole teetetty yhtään pentuetta ja kyllä se näillä on vaikuttanut. Keräileevät sukkia ja vievät "pesäänsä" ja puolustavat hurjina "pentuettaan", tulevat vanhemmiten äkäisiksi jne. Kyllä minun mielestäni pitäisi ihmisen, joka ottaa narttupuolisen eläimen, ajatella jo alussa että emovietti on eläimellä vahvempi kuin ihmisellä ja siksi se on edes kerran pennutettava. Ottaa sitten poikapuolisen jos ei halua vaivaantua.
Ja monesti ne sekarotuiset on niitä kaikkein terveimpiä, rotukoirillahan niitä lonkkavikoja ym on jalostuksen takia.

tää on tällänen kaupunkilegenda, nartulla ei todellakaan kannata teettää pentua "terveyden takia"

Legendaa tosiaankin. Suurin osa rotunartuista ei ikinä lisäänny ja ovat ihan normaaleja koiria. Kuvaamasi käyttäytyminen liittyy valeraskauteen eikä sillä ole mitään tekemistä pennuttamisen kanssa. Valeraskaudet eivät pennuttamiseen lopu. Pahat valeraskaudet ovat mielestäni ennemminkin este jalostuskäytölle.

Kukaan ei tutki sekarotuisten terveyttä. Rotukoirien ja sekarotuisten terveyttä on siis hyvin vaikea vertailla. Lisäksi "oikeasti" sekarotuiset ovat nykyään aika harvinaisia. Suuri osa sekarotuisista on kahden rodun risteytyksiä ja näin niillä on riesana rotujen perinnölliset sairaudet. Kahden lonkkavikaisen erirotuisen rotukoiran sekarotuinen vahinkopentu on tuskin terveempi kuin kahden samanrotuisen terveeksi tutkitun koiran suunniteltu jälkeläinen.

Siinä on taas koko teksti täynnä urbaanilegendoja. Ihan alkaen "pakkopennuttamisesta" ja loppuen sekarotuisten erityisen hyvään terveyteen.

Ja aloittaja on erittäin esimerkillinen. Musta on hullua, että jotkut olettavat, että kun on narttukoira, sillä on automaattisesti teetettävä pentuja. Multakin on kysytty, että kai nyt pentuja tulee. Aina ne on yhtä hämmästyneitä siitä, ettei tosiaan ole tulossa. Mä en halua noin huonoja geenejä missään tapauksessa siirtää eteenpäin!

Narttujen hoivaviettiin vaikuttavat hormoonit. Juoksujen jälkeiset valeraskaudet jne.
Millekään eläimelle ei saa tehdä pentuja vain sen takia, että se on narttu ja sen täten on synnytettävä.
Mutta kirjoituksesi taisikin olla pelkkä provo?

Ja jos edes osa sekarotuisista koirista tutkittaisiin ja lonkkakuvattaisiin, ja näiden tutkimusten perusteella seropit olisivat terveempiä, niin ehkä sitten voisin hyväksyä mielipteesi.
Nyt olet tainnut muodostaa mielipiteesi siitä, että joku tuttavasi on sanonut sekarotuisten olevan terveempiä. Tai kenties olet joskus joltain keskustelupalstalta lukenut jonkun kiihkoilijan kirjoituksia rotukoirien sairaalloisuudesta? Kuvittelet kyseisen ihmisen olevan automaattisesti oikeassa, koska se kuulosti niin hyvältä propagandalta?

Yhteistyössä