Olenko huono äiti? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt Harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt Harmaana

Vieras
Olen nyt siis raskaana viikolla 29+1 enkä jaksa enää. Olen väsynyt, koko ajan sattuu jonnekin, olo on tukala ja usein tuntuu että jopa tukahdun kuumuuteen. En jaksa leikkiä esikoisen kanssa enkä vastata hänen jatkuviin kysymyksiin :'( Muksulla on siis kyselyikä päällä ja käsken hänen lähes aina kysyä isiltä kun en jaksa vastailla miljoonaan kysymykseen.
Usein itken iltaisin väsymystä. Olisi ihanaa jos jaksaisin käyttää koiraa ulkona ja mennä pihalle leikkimään lapseni kanssa.

Olenko huono äiti kun toivon että lapsi syntyisi ennen laskettua aikaa (n.35 eteenpäin)?
Olen myös huonoina päivinä toivonut että tapahtuisi jotain että joutuisin sairaalahoitoon (esim että synnytys alkaisi ja sitä pitäisi estellä sairaalassa niin kauan että synnyttäminen olisi vauvalle turvallista)....

Olet väsynyt. Oletko kotona vai töissä? Jos töissä, hae sairaslomaa. Jos kotona, pyydä apua tai keksikää joku systeemi, että saat vaikka viikonlopun olla rauhassa ja levätä. Kyllä se siitä sitten taas.

Alkuperäinen kirjoittaja mamix:
Hyvä äiti tiedostaa omat voimavaransa ja toimii niiden mukaisesti, pyytää/hakee tukea tarvittaessa ja osaa ottaa sitä vastaan..

Neuvolaan on varattu aika, mutta kukaan sukulaisista eikä ystävistä ole tarjonnut. Apua ollaan myös pyydetty mun vanhemmilta mutta eipä olla kovin usein saatu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olet huono äiti jos toivot vauvasi syntyvän keskosena. Älä tee lisää lapsia jos et jo olemassa olevankaan kanssa jaksa.

Esikoista odottaessa mulla ei ollut minkäänlaista väsymystä eikä ongelmia jaksamisen kanssa. Mistä minä sen olisin voinut tietää että pikkukakkonen imee voimat näin totaalisesti... :'(

Nyt olisi isän aika ottaa suurin vastuu perheestä, että saat levätä. Toisia raskaus väsyttää todenteolla ja silloin pitää saada levätä. Ottakaa myös mll:ltä lapselle hoitajaa ja sinä lepäät sillä välin.

Onhan se jo fyysisesti rankkaa tämmösillä keleillä olla raskaana ja touhuta leikki-ikäisen kanssa, että ilmankos olet uupunut.
Jos vanhempi lapsistasi on jo kerhoikäinen niin ilmoita ihmeessä päiväkerhoon, nehän alkaa taas kohta. Saat vähän omaa aikaa.
Kysykää neuvolasta tai etsi tietoa esim. kunnan sivuilta onko saatavilla kotihoitoapua.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä:
Onhan se jo fyysisesti rankkaa tämmösillä keleillä olla raskaana ja touhuta leikki-ikäisen kanssa, että ilmankos olet uupunut.
Jos vanhempi lapsistasi on jo kerhoikäinen niin ilmoita ihmeessä päiväkerhoon, nehän alkaa taas kohta. Saat vähän omaa aikaa.
Kysykää neuvolasta tai etsi tietoa esim. kunnan sivuilta onko saatavilla kotihoitoapua.

Miten paljon lapsella pitäisi olla ikää että hänet voisi ilmoittaa kerhoon?

Oli esikoisen raskaus sellaista että olin väsynyt koko ajan. Kävin koulua ja koulupäivän jälkeen en jaksanut muuta kuin syödä ja mennä päikkäreille. Heräsin illalla, söin taas ja kävin yöunille! Mutta mulla siihen väsymykseen oli syynä todella alhainen hb (alle 80 ) eikä sitä saatu nousemaan. Voisko sulla olla hb matalalla?

Eihän sille mitään mahda jos väsyttää, mutta nyt pitäis saada asiat järjestykseen, jotta selviätte koko perhe ehjin nahoin raskaus ajasta - ja mikä tärkeintä, jaksat myös sen pian koittavan vauva-ajan hyvillä mielin. Kuuluttaisin nyt myös isän perään!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meidän kunnassa 3v pitää olla täyttänyt, jotta voi kerhoon hakea. Kunta kohtaista, tarkista teidän kunnan nettisivuilta. Ja sitten meidän kerhoihin on kyllä pitänyt hakea jo kauan sitten, paikat jaettu jo!!

No meidän kaupungin sivuilla oli muistaakseni 2v .

Perhe on yhteinen saavutus joten miehesi tulisi nyt ottaa vastuuta sinusta ja voinnistasi.Voisiko hän lähteä vaikka viikonlopuksi esikon kanssa jonnekin matkalle/sukuloimaan että saisit levättyä?Kun vauva on syntynyt alkaa vieläkin rankempi aika yövalvomisineen joten sinulla on todennäköinen syy sairastua masennukseen!

Joo, et ole huono äiti jos olet väsynyt missään nimessä.. nyt vaan ajoissa etsitte tukea niin et pääse vaaraksi asti väsymään.. ja musta on enemmänki tervettä uskaltaa mainita ääneen niitä pelottaviakin ajatuksia joita äitiys tuo tullessaan.. paljonhan niistä on ollu puhetta niistä "kielletyistä vihan ym. tunteista", joita ei muka äideillä saisi olla... voimia!! ole avoin ja aktiivinen, tai jos et itse jaksa olla niin pyydä miestäsi olemaan, niin varmasti saat tukea jos sitä tarvitset..

Hyvä äiti tiedostaa omat voimavaransa ja toimii niiden mukaisesti, pyytää/hakee tukea tarvittaessa ja osaa ottaa sitä vastaan..

Neuvolaan on varattu aika, mutta kukaan sukulaisista eikä ystävistä ole tarjonnut. Apua ollaan myös pyydetty mun vanhemmilta mutta eipä olla kovin usein saatu...

mulla oli sama tilanne ja kun ei apua saatu mistään edes neuvolan kautta, niin loppujen lopuksi kävi niin, että sairastuin keskivaikeaan masennukseen. lääkitys menossa ja parempaan suuntaan. Näin pitää kunta huolta omistaan; apua ei saa vaikka mikä olisi vaikka sanois, että tekis mieli jättää lapsi keskelle tietä. Sitten kun tarpeeksi kauan lapsen, vielä sairaan, kanssa kaksin taistellaan rupeaa seinät kaatumaan päälle eli tulee lastensuojeluilmoitus, niin sitten kyllä saa apua; lääkärille ja lääkkeitä. Eli ennakoivaa, ehkäisevää apua ei saa.

Muista pitää puolesi!

Varo mitä toivot. Se saattaa toteutua. Itse olin viimeiseltä hirveän väsynyt. Vein rutiinit (ihan pakolliset) läpi hädin tuskin. En olisi jaksanut mitään. Sitten rysähti ja todettiin raskausmyrkytys.

JOS asut lähellä Turkua tai Helsinkiä, ota viikonlopuksi halpa risteily. Lähde yksin matkaan. Syö valmiissa pöydässä ja nuku ja lepää. Näin minä tein, kun oli 3 pientä, lahdin vauvan kanssa Ruotsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Oli esikoisen raskaus sellaista että olin väsynyt koko ajan. Kävin koulua ja koulupäivän jälkeen en jaksanut muuta kuin syödä ja mennä päikkäreille. Heräsin illalla, söin taas ja kävin yöunille! Mutta mulla siihen väsymykseen oli syynä todella alhainen hb (alle 80 ) eikä sitä saatu nousemaan. Voisko sulla olla hb matalalla?

Eihän sille mitään mahda jos väsyttää, mutta nyt pitäis saada asiat järjestykseen, jotta selviätte koko perhe ehjin nahoin raskaus ajasta - ja mikä tärkeintä, jaksat myös sen pian koittavan vauva-ajan hyvillä mielin. Kuuluttaisin nyt myös isän perään!!

Mulla on aina ollut hieman matala hb, mutta syön obsidania joka ainakin ennen raskautta piti arvot normaalina, tähän mennessä neuvolassa arvot olleet normaaleja... Olen kylläkin ollut neuvolassa viimeksi heinäkuun alussa, että kai ne arvot voi muuttua näinkin lyhyessä ajassa...?

Tuo risteilyidea olisi ihana...! Harmi vaan että mies tuskin haluaisi päästää mua, ei halua jäädä lapsen ja koiran kanssa yksin kotiin...
Ja mieheni kyllä osallistuu arkeen mutta on nyt hieman pihalla tilanteesta, vaikka olen miljoona kertaa yrittänyt selittää tilannetta jne... Hän ei vaan osaa sulattaa sitä väsymystä mitä käyn läpi kun ei esikoisen kanssa ollut vastaavaa ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:

mulla oli sama tilanne ja kun ei apua saatu mistään edes neuvolan kautta, niin loppujen lopuksi kävi niin, että sairastuin keskivaikeaan masennukseen. lääkitys menossa ja parempaan suuntaan. Näin pitää kunta huolta omistaan; apua ei saa vaikka mikä olisi vaikka sanois, että tekis mieli jättää lapsi keskelle tietä. Sitten kun tarpeeksi kauan lapsen, vielä sairaan, kanssa kaksin taistellaan rupeaa seinät kaatumaan päälle eli tulee lastensuojeluilmoitus, niin sitten kyllä saa apua; lääkärille ja lääkkeitä. Eli ennakoivaa, ehkäisevää apua ei saa.

Muista pitää puolesi!

Varmaan aika paikkakuntakohtaista vielä, vaikkakin kait nykyään jo perheiden saamat tukipalvelut tulisi lain mukaan olla kaikkien saatavilla ja samankaltaisia asuinpaikasta huolimatta.. No jos tukea ei saa vaikka kuinka pyytää niin eiku syyte hoitovirheestä tai heitteillejätostä sitte...

Mullakin on nyt kamala väsymys ja masennus, en ole raskaana, mutta mies ja lapsi ovat olleet kotona koko heinäkuun. Todella rasittavaa siis, minun pitää vahtia heitä molempia, että on ruokaa ja pyykit tulee pestyä ym.ym.. Ensi viikko onneksi viimeinen lomaviikko heillä, sitten mies menee töihin ja lapsi päiväkotiin. Minä olen jo sairaseläkkeellä, syön mielialalääkkeitä, kipulääkettä yms. Ymmärrän oloasi ap, toivon, että saat levättyä. Voisiko miehesi olla vaikka yhden päivän lapsenne kanssa ? Minäkin tarvitsen aina välillä omaa aikaa pari päivää, mulla on oma vuokra-asunto, jonne lähden tänä iltanakin taas. Tämä kesän lämpö myös väsyttää. Voimia teille. Olosi paranee, kunhan viilenee sää ja voitte laittaa esikoisen vaikka hoitoon, jos sinä olet vauvanne kanssa sitten kotona. Luulen, että väsymyksesi on painava syy saada hoitopaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttu tunne:
Mullakin on nyt kamala väsymys ja masennus, en ole raskaana, mutta mies ja lapsi ovat olleet kotona koko heinäkuun. Todella rasittavaa siis, minun pitää vahtia heitä molempia, että on ruokaa ja pyykit tulee pestyä ym.ym.. Ensi viikko onneksi viimeinen lomaviikko heillä, sitten mies menee töihin ja lapsi päiväkotiin. Minä olen jo sairaseläkkeellä, syön mielialalääkkeitä, kipulääkettä yms. Ymmärrän oloasi ap, toivon, että saat levättyä. Voisiko miehesi olla vaikka yhden päivän lapsenne kanssa ? Minäkin tarvitsen aina välillä omaa aikaa pari päivää, mulla on oma vuokra-asunto, jonne lähden tänä iltanakin taas. Tämä kesän lämpö myös väsyttää. Voimia teille. Olosi paranee, kunhan viilenee sää ja voitte laittaa esikoisen vaikka hoitoon, jos sinä olet vauvanne kanssa sitten kotona. Luulen, että väsymyksesi on painava syy saada hoitopaikka.

Hoitopaikka on hakusessa, mutta meidän kunnalta löytyy avoimia paikkoja luultavasti vasta joulukuussa... Ja tuota ilmojen viilenemistä odotan kuin kuuta nousevaa!

Yhteistyössä