Olenko epäpätevä osastonsihteeri yo-merkonomin koulutuksella? Palkkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt apuja!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt apuja!

Vieras
Hei! Olen aloittamassa osastonsihteerinä sairaalassa. Palkkaus on KVTESin mukainen. Miten tänä päivänä, osaiskohan joku kertoa, kun koulutukseni on yo-merkonomi, olenkohan epäpätevä tähän työhön? No sillä ei sinänsä merkitystä, mutta miten palkka silloin menee? Saanko osastonsihteerin palkan vai jonkin harjoittelijan tms.? Mitähän se mahtaa olla? KVTES ei minulle tässä asiassa kerro mitään, en löydä tietoa sieltä.

No, kait ne nyt sulle töihin ottaessa kertoi, riittääkö tuo koulutus vai ei. :O Tai ilmeisesti riittää, jos kerran palkkasivat. Ainut, missä voi tulla aluksi hankaluuksia on lääketieteellinen sanasto, jos joudut esim. saneluja purkamaan... Olen itse lähis ja luin nyt apt:n koulutusohjelman ja mun ohjaaja osastosihteerijaksolla oli yo merkonomi ja toimi tk:n vuodeosaston osastonsihteerinä, että kyllä sekin koulutus ko. hommaan riittää. Tosin hän teki paljon myös kaikkia taloushallinnollisia hommia siinä sivussa. Työpaikasta sitten riippuen voivat vaatia jotakin osastonsihteereille tarkoitettua lääketiteellisen sanaston ja muiden th:n asioiden kurssia jossain kohtaa.

Joo, ei ollut työpaikan saannissa ongelmaa tuosta koulutuksesta. Mutta lähinnä mietin, että mihin palkkausryhmään kuulun. Tai että voivatko luokitella jopa harjoittelijaksi palkan suhteen kun olen "vain" merkonomi? Mistähän näistä mahtais löytää tietoa, palkka-asioista siis? Se on kerrottu, että palkkaus on kvtes, mutta ei ollut vielä tarkemmin tietoa, mikä se tarkalleen on.

No se nyt riippuu tasan siitä mitkä on ollu kelpoisuusvaatimukset siinä toimessa, yleensä isoissa sairaaloissa on määritelty kelpoisuusvaatimukset toimiin ja virkoihin. Ja JOS oliskin niin että olet 'epäpätevä' niin se vähennys mitä voidaan tehdä palkasta on maksimissaan 10%. Eikä sitä KVTES (tahi laki) sano että mikä se koulutus pitäis olla, eri paikat kun voi vaatia eri asioita.

Tähän työhön ei ole kerrottu mistään kelpoisuusvaatimuksista minulle. Ei ollut yleisessä haussa. Eikä minua kukaan edes kunnolla haastatellut. Siksi siis hieman "pihalla" olen. Mutta minulla on sihteerin työhön tuo merkonomin tutkinto eli pätevä olen. Ja työkokemusta myös eli en kyllä mihinkään epäpätevän palkkaukseen suostu.

Yhteistyössä