Olen vain edelleen huolissani siitä, että onko pienellä kaikki ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tokan odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tokan odottaja

Vieras
Eilen siis iltapäivällä lapsi läpsäisi täysillä keskelle vatsaani, kun olimme messuilla käymässä. Hän oli väsynyt ja väsymys purkautui kiukustumisena.

Kotimatkalla tunsin muutamia liikkeitä, mutta en kovin aktiivisia.

Kotiin tulimme noin kahdeksan jälkeen ja varmuudeksi join lasin makeaa mehua. Tuon jälkeen pieni alkoi mylläämään enemmän.

Tänä aamuna en niitä varhaisia liikkumisia rekisteröinyt, tavallisesti nuo huomaan vaikka olenkin unessa.

Yhdentoista maissa sitten hieroin hellästi vatsaani ja pieni alkoi myllertää. Että kyllä hän sentään hengissä on. Ei tokikaan kauaa liikkunut, mitä yleensä liikkuu.

No huolissani olin vielä hetki sitten, mutta nyt jotain pieniä liikkeitä sentään tunnen.

Äitipolillekin on vain niin tympeää enää soittaa, kun soittelin tuonne joulun jälkeen, kun oli alamahassa outoja tuntemuksia, päätä särki jne. Kätilö vain tokaisi, että olet nähtävästi kipeäksi tulossa. Kipeäksi tulinkin, mutta kävin varmuudeksi vielä lekurissa tilanteeni tarkistuttamassa - kaikki onneksi kunnossa.

Neuvolaan on aikaa vielä reilu 2 viikkoa.

Harmittaa vain, että jatkuvasti on jotain murhetta ja huolta päällä, kun pitäisi tässä kotitöitäkin tehdä. Niin aika menee siihen, kun kyttään ja tarkkailen liikkuuko pieni vai onko ollut liian kauan hiljakseen??

Jos vauva liikkuu eikä sulla oo kipuja ni ei asiat varmasti kovin huonosti ole. Olit ilmeisesti puolessa välissä raskautta, silloinhan on vielä melko paljon lapsivettä vaimentamassa iskuja. Ehkä tuo on enemmänkin neuvolan asia kuin äitipolin, turhaa menisit edes äitipolille kun sydänäänet voi kuulla neuvolassakin, eli soita neuvolaan et haluat sydänääniä mennä kuuntelee jos vielä huolestuttaa.

Kyllä siihen mahaan saa aikaslailla isosti kopauttaa ennen kuin mitään sikiölle tapahtuu, lapsivesi suojaa kyllä todella hyvin! Mulla ei oo maha-asukki ottanut osumaa vaikka esikoinen epähuomiossa lähes hyppäsi mun mahan päälle.

minä kaaduin raskaana mahalleni,liukastuin ja ei ollut mitään tehtävissä.Menin sairaalaan ja vauva voi silloin hyvin.Lääkäri sanoi,että lapsivesi on kyllä aika suojaava elementti. Älä hätäile,uskon että huolesi on ihan turha. En usko että lapsi voisi lyödä niin kovaa,että jotain sattuisi.

Mä annoin toista odottaessani esikoiselle vauhtia sellasessa rengaskeinussa ja katsoin hetken muualle; keinu jysähti keskelle mahaa aika kovalla vauhdilla. Soittelin siittä neuvolaan ja ne lohdutteli että jos liikkeitä tuntuu, eikä ole kipuja eikä vuotoja niin ei oo hätää. Se lapsivesi suojaa vauvaa ja istukkaa tosi hyvin kaikilta kolhuilta. Mutta soita äippäpolille ja kysy, jos se auttaa sua saamaan mielenrauhan.

Suosittelisin nyt vähän hölläämään, tuollaisella stressaamisella olet aivan poikki jo kun vauva syntyy.
Stressaus todennäköisesti jatkuisi sitten vauvan kanssa ja saattaisit napsahtaa vaikka psykoosiin.
Ei ole sen arvoista, paljon terveellisempää vauvalle on hyvinvoiva äiti.

Eniten aiheutat vauvalle harmia stressaamalla turhasta. Miten sä luuet että joihnkin perheisiin syntyy useita vauvaja pienillä ikäerolla (kuten esim. meille) jos sikiö kuolisi kohtuun pienestä läpsäisystä :D Hei ihan oikeesti.

Mä olin 7kk raskaana ja asiakaspalvelussa töissä, yhtäkkiä hyökkäsi n. 7 vuotias poika kimppuun ja löi kummallakin kädellä vatsaan.. Ei tapahtunut pienelle mitään. Jos tunnet liikkeitä, kaikki pitäisi olla ihan fine :)

Minä kaaduin raskausaikana ja kävin tarkistuttamassa tilanteen. Lääkäri sanoi itse hoitaneensa vain yhtä tapausta, jolloin sikiö oli kuollut iskusta vatsaan. Silloinkin äiti oli ollut kovassa kolarissa.

Iloista odotusta sinulle!

Yhteistyössä