Olen toipumassa raskauden aikaisesta masennuksesta ja on ihan HIRVEÄ morkkis alkoholinkäytöstä raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uneton ja surkea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uneton ja surkea

Vieras
... oon nyt viikolla 30, ja kaikki on hyvin. Tai paljon paremmin.

Olen kai kärsinyt koko raskausajan masennuksesta (aika rankkoja asioita tapahtunut tänä aikana), mutta apua älysin lähteä pyytämään vasta kun olin kolmen päivän ajan juonut joka päivä kaksi tai kolme kaljaa.

Silloin kolahti että hitto kaikki ei ole hyvin, nyt menee vauvalta terveys mun hajoilemiseni vuoksi.

Tämä oli viikolla 18.

Sain apua, en ole sen jälkeen juonut. Enkä aio.

En ole koskaan ryypännyt kovin paljon, siis ikinä elämässäni.

Mutta mitä mä olen aiheuttanut mun vauvalle?

Syyllisyys on ihan hirveä.

siis olet juonut vain koko raskauden aikana 2-3 kaljaa? en usko että mitään vakavaa on tapahtunut, mutta sekin voi olla mahdollsista. Ei kannata huolehtia. Yritä vaan ottaa rennosti koko raskausaika.....: )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tuskinpa noin pienestä lapsellesi on tullut mitään.siihen mennessä elimet jo kehittyneet.ole huoleti ja onneksi tajusit kopettaa!voimahalit sulle!
Niin en kai mä muuta voi kuin rauhoittua...

Asioita joita yritän muistaa on että lapsi kehittyy pitkään ja hartaasti ja pari kolme päivää ei tee isoa muutosta. Ja että veressäni ei koskaan ollut paljon alkoholia kerrallaan vaan join hitaasti. Ja että nuo kaljat olivat AINOAT.

Ja että jossain välimeren maissa juodaan joka aterialla... kai...

Ja että alkoholi on ollut totaalisessa pannassa vasta suhteellisen vähän aikaa.

Mutta silti...

Ymmärrän täysin morkkiksesi. Samanlaista potisin itsekin sinun sijassasi. Mutta jos nyt oikein järjellä ajatellaan, niin pienihän se sun ottama alkoholimäärä on ollut. Tuskinpa olet tuolla juomisella noilla viikoilla lapsellesi mitään pysyvää pahaa aiheuttanut. Voi olla, että oluet ovat heti juomisen jälkeen jotenkin lapseen vaikuttaneet, mutta tuskin millään pysyvällä tavalla. Olet varmaan itsesyytöksilläsi jo rankaissut itseäsi tarpeeksi. Lopeta ne ja keskity ihanaan vauvanodotukseen!

Ymmärrän täysin morkkiksesi. Samanlaista potisin itsekin sinun sijassasi. Mutta jos nyt oikein järjellä ajatellaan, niin pienihän se sun ottama alkoholimäärä on ollut. Tuskinpa olet tuolla juomisella noilla viikoilla lapsellesi mitään pysyvää pahaa aiheuttanut. Voi olla, että oluet ovat heti juomisen jälkeen jotenkin lapseen vaikuttaneet, mutta tuskin millään pysyvällä tavalla. Olet varmaan itsesyytöksilläsi jo rankaissut itseäsi tarpeeksi. Lopeta ne ja keskity ihanaan vauvanodotukseen!
Kiitos hurjasti sinullekin.

Tällaisessa tilanteessa sitä etsii tarkoituksella tarkoituksenhakuista infoa: http://parentingsquad.com/yes-you-can-drink-while-pregnant

Ehkä mä saan nyt unen päästä kiinni :)

kuten jossain aiemmassa vähän samaa asiaa käsittelevässä ketjussa jo totesinkin, että esim. miehen suvun puolella Italiassa juodaan joka illallisella vähintään yksi lasi viiniä, oli sitä sitten raskaana tai ei. joskus kaksikin. ja se on ihan normi siellä, ja suht terveitä ihmisiä sielläkin syntyy. :)

en tahdo kannustaa juomaan raskausaikana, mutta ei se tuommoset määrät parin päivän ajalta mitään ole verrattuna siihen että etelä-Euroopassa juodaan noin joka päivä :)

älähän morkkistele, pää pystyyn!! (nimim. itsekin raskauden aikaisesta ja jälkeisestä masennuksesta kärsinyt )

kuten jossain aiemmassa vähän samaa asiaa käsittelevässä ketjussa jo totesinkin, että esim. miehen suvun puolella Italiassa juodaan joka illallisella vähintään yksi lasi viiniä, oli sitä sitten raskaana tai ei. joskus kaksikin. ja se on ihan normi siellä, ja suht terveitä ihmisiä sielläkin syntyy. :)

en tahdo kannustaa juomaan raskausaikana, mutta ei se tuommoset määrät parin päivän ajalta mitään ole verrattuna siihen että etelä-Euroopassa juodaan noin joka päivä :)

älähän morkkistele, pää pystyyn!! (nimim. itsekin raskauden aikaisesta ja jälkeisestä masennuksesta kärsinyt )
Kiitos...

Soitin muuten nyt ekaa kertaa (tuli viime yönä netissä vastaan puhelinnumero) HUSin teratologiseen tietopalveluun ja kysyin tuon alkoholinkäyttöni seuraamuksista.

Heidän mukaansa FAS on oikeastaan ainoa todellinen selkeä seuraamus joka alkoholinkäytöstä voi todistetusti tulla. Vaikka siis turvallista rajaa ei tietenkään ole.

Ja heidän mukaansa käyttämälläni määrällä yhdellä raskausviikolla on hyvin epätodennäköisesti minkäänlaisia vaikutuksia tai riskin lisääntymistä.

Ei kai tästä sen paremmin voi varmuutta saada. Sellaista se on, elämä.

Yhteistyössä