Olen töissä pienessä kahvilassa ja pomo soittaa usein vapaapäivinä 1h sisään töihin. Pitäiskö saada tessin mukaan extraa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minna"

Vieras
Kaupan alalla on "hälytysraha" eli palkkasta muutama tunti 1,5kertaisena, mutta onko maran puolella mitään?
Ketuttaa kun tätä tapahtuu vähintään kerran viikossa ja yrittäjä ihmettelee onko olemassa jotain tärkeämpääkin kuin työt, vaikka piti olla vapaapäivä. Usein nuo yllätyssoitot koskee hänen vuorojaan jotka on etukäteen tiennyt tarvitsevansa vapaiksi mutta ilmoittaa vasta viimetipassa siitä. Ja koska asun 5min matkan päässä töistä, mun puhelin pirahtaa useimmin. Ja ymmärrystä ei heru vaikka olisin 300km päässä työpaikasta vapaapäivänäni, kysytään vaan kauanko kestää ajaa pomo tuuraa kuulemman mua siihen asti!

Tuota rahajuttua kysyn siksi jos se edes vähän hillitsisi pomon soitteluita...

Ei auta. Töihin on kuulemman tultava, liike avattava ja hän ei pääse. Sitten taktisesti muistutetaan että jos et tänään pääse ei välttämättä tartte tulla ollenkaan, kyllä mun tilalle on tulijoita näin laskusuhdanteen aikana.

Pomo on tarkan markanmies joten jos tuollainen hälytysraha on olemassa, niin se varmasti saisi hänet soittamaan aikaisemmin kuin tuntia ennen.

Olisko mitään pistää vapaapäivänä puhelin "kiinni" eli estää pomon numerosta tulevat soitot. Josko se töihin pyytely loppuisi, kun et olisi turhan kiltti ja menisi aina.

Täytyisi varmaan noin tehdä, mutta meilla on kiireisimpänä aikana 2 töissä (päivässä kaksi vuoroa joissa 4h kahdestaan, muuten yksin) ja yksin ei millään pärjää 4h tunnin osuutta, kaksinkin täytyy v
painaa tukka putkella hommia.

[QUOTE="Aapee";29367117]Täytyisi varmaan noin tehdä, mutta meilla on kiireisimpänä aikana 2 töissä (päivässä kaksi vuoroa joissa 4h kahdestaan, muuten yksin) ja yksin ei millään pärjää 4h tunnin osuutta, kaksinkin täytyy v
painaa tukka putkella hommia.[/QUOTE]
Noh, sehän ei ole sinun ongelma vaan pomon

Kuulutko liittoon? Jos kuulut soita sinne, saat tietää kaikki omat oikeutesi ja edunvalvojan kaupan päälle.
Jotenki musta tuntuu, että et kuulu liittoon kun täältä kyselet :whistle:
Jos et kuulu niin yrittäjä sen tietää ja sinua höykyttää siksi. Liity ihmeessä Pamiin niin saat jäsenmaksun hinnallla ajantasaista tietoa oikeuksistasi ja varmasti paljon oikeellisempaa tietoa kuin tältä palstalta jossa kuka tahansa voi kirjoittaa sulle anonyymisti mitä vaan... eikä meistä kukaan voi sinua oikeesti siellä työpaikalla auttaa..
Ja ps. ei toimi yrittäjä lainkirjaimen mukaan tuossa, sitäpaitsi sun ei tarvi vastata puhelimeen vapaapäivinä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29367122:
Noh, sehän ei ole sinun ongelma vaan pomon

Nimenomaan. Luuri kiinni vapaapäivinä tai toinen numero "siviiliä" varten. Tuolla menollahan ylityötunnit paukkuvat vuodessa yli sallitun rajan.

Ei ole hälytysrahaa. Oletko vakkarina vai tuntilaisena? Jos noille päiville on merkitty x- tai v-vapaa niin silloin on ylimääräinen korvaus (50 tai 100%) mutta jos olet tuntityöntekijänä eikä ole töitä sovittu viidelle/kuudelle päivälle viikossa niin et ole oikeutettu ylimääräisiin korvauksiin. Kannattaa kuitenkin miettiä kannattaako kynnysmattona olla... Jätä vaikka vastaamatta puhelimeen josbet halua mennä töihin. Tai parempi jos ottaisit pomosi vakavaan keskusteluun asiasta.

Lisäksi kysyisin mitä sun sopparissa lukee? Jos sulla lukee tarvittaessa töihin kutsuttava ja 0- jokin määrä tunteja niin sekin vaikuttaa asiaan.
Ja että onko vapaa päivä listassa vapaapäivä x tai y vai -?
Liittoon kehoittaisin liittymään.

Jos kuulut ammattiliittoon niin soita sinne ja saat sieltä kaiken tarvitsemasi avun. Jos et kuulu niin kannattaa liittyä! Minä sain ammattiliitosta kirjallisena säännöt että miten asioiden pitäisi mennä (sunnuntaityöstä) jonka sitten näytin pomolleni ja asiat hoitui ilman venkoilua.

Olen liitossa, mutta "väärässä" koska työ on ollut osa-aika homma koulun ohella (opiskelen sairaanhoitajaksi). Mulla on 10h/2 viikkoa soppari, eli se on minimi määrä mitä pomo tarjoaa tunteja, mut yllätyssoittojen takia usein tunteja on enemmän. Virallisia vapaapäiviä ei ole (vaikka arkikielessä sanon niin) vaan työvuorolistan mukaan ei ole tunteja ja niinä päivinä olisin koulussa, tosin liian usein iskee yllätyssoitot...

[QUOTE="Aapee";29367251]Olen liitossa, mutta "väärässä" koska työ on ollut osa-aika homma koulun ohella (opiskelen sairaanhoitajaksi). Mulla on 10h/2 viikkoa soppari, eli se on minimi määrä mitä pomo tarjoaa tunteja, mut yllätyssoittojen takia usein tunteja on enemmän. Virallisia vapaapäiviä ei ole (vaikka arkikielessä sanon niin) vaan työvuorolistan mukaan ei ole tunteja ja niinä päivinä olisin koulussa, tosin liian usein iskee yllätyssoitot...[/QUOTE]

Hälytysrahasta en osaa sanoa varmasti, mutta todennäköiseltä tuntuisi että sitä ei tuossa tilanteessa tarvitse maksaa.
Itse hakisin jotakin muuta työtä vaikkapa sieltä hoitotyön puolelta.

[QUOTE="Aapee";29367251]Olen liitossa, mutta "väärässä" koska työ on ollut osa-aika homma koulun ohella (opiskelen sairaanhoitajaksi). Mulla on 10h/2 viikkoa soppari, eli se on minimi määrä mitä pomo tarjoaa tunteja, mut yllätyssoittojen takia usein tunteja on enemmän. Virallisia vapaapäiviä ei ole (vaikka arkikielessä sanon niin) vaan työvuorolistan mukaan ei ole tunteja ja niinä päivinä olisin koulussa, tosin liian usein iskee yllätyssoitot...[/QUOTE]

Eihän sulla mikään vapaapäivä ole eli ei tollasesta tarvi maksaa jos et ole siitä työnantajan kanssa sopinut. Ja kyllä ne pamista sinua neuvoo vaikka et sinne kuulukkaan jos kuulut johonki liittoon että soittele vaan sinne.
Itse kyllä lopettaisin työnteon moisessa paikassa ja kuten joku tossa sinua neuvoikin niin oman alan keikkatöihin vaan rohkeesti, hoitoalalla riittää kysyntää.

Eli pomolla on täysi oikeus soittaa sinua töihin. Sinulla on tosin myös oikeus kieltäytyä, mutta helposti käy niin ettei niitä tunteja sitten tulekaan enää. Suosittelen avointa keskustelua pomon kanssa (ihan rauhassa, ei silloin kun hän soittaa sinua töihin). Eikö ole hyvä kun on töitä?

On hyvä että on töitä ja voinkin tehdä ne pyydetyt työt, mutta pomo ei soita edes edellisenä iltana vaan vähän ennen vuoron alkua. Jos tietäisi vähän ennen niin saisin koulun järjestettyä ja muitakin asioita. Tämä on se syy miksi kysyn hälytysrahasta, että saisi aikaa järjestellä asiat.

Minä jäin miettimään sitä, oletko kutsuttava keikkalainen vai normaali kuukausipalkkalainen? keikkalaisena usein tullit jää niin alas ja kun sopimus on liukuva, ( esim 8-35h/viikko) voi pomo toki alkaa kutsua muita. Mutta jos olet kuukausipalkalla, on sinulla oltava 1 vapaapäivä kalenteriviikossa. Jos hän peruu ainoan vapaapäiväsi, hän joutuu maksamaan sen palkan tuplana. Mutta tuosta hälyytysrahasta sinun pitää kysyä ammanttiliitosta, olen eri alan sopimuksen alla työssä. Ja keikkalaisena on normaalia, että voidaan kutsua nopealla aikataululla kaikalle.

Jaa tuosta jo selvisikin, että olet tarvittaessa pyydettävä keikkalainen. Se on sinun klannalta huonompi juttu. Pomo tosiaan voi soitella sille, joka keikalle lähtee..

[QUOTE="emppu";29367367]Eli pomolla on täysi oikeus soittaa sinua töihin. Sinulla on tosin myös oikeus kieltäytyä, mutta helposti käy niin ettei niitä tunteja sitten tulekaan enää. Suosittelen avointa keskustelua pomon kanssa (ihan rauhassa, ei silloin kun hän soittaa sinua töihin). Eikö ole hyvä kun on töitä?[/QUOTE]

"Eikö ole hyvä kun on töitä?" Noin kysyvät vain idiootit joiden mielestä ne, joilla työtä on, saisivat asua siellä työpaikoillaan. Työ on vain 1 osa elämää ja sitten on se muu elämä.

[QUOTE="Aapee";29367379]On hyvä että on töitä ja voinkin tehdä ne pyydetyt työt, mutta pomo ei soita edes edellisenä iltana vaan vähän ennen vuoron alkua. Jos tietäisi vähän ennen niin saisin koulun järjestettyä ja muitakin asioita. Tämä on se syy miksi kysyn hälytysrahasta, että saisi aikaa järjestellä asiat.[/QUOTE]

Siis sulla on 10 tuntia kahdessa viikossa soppari eli olet extraaja eli tarvittaessa töihin kutsuttava eli käytännössä sulla voi olla tällä viikolla 0 tuntia ja ensi viikolla se 10- jotain määrä tunteja. Ei sulla siinä tapauksessa ole mitään ylimääräistä siitä, että pomo soittaa sinua töihin. Ja pomo voi pyytää jonkun toisen töihin jos niin haluaa.
Vapaa päivistä puhutaan kun sulla on oikeesti vapaa päiviä listassa.
Jos suostuu olemaan tarvittaessa töihin kutsuttava niin ok, tai vaihda paikkaa.
Voithan myös jutella pomon kanssa, että tunnun varo aika on liian lyhyt sulle :)

Siis pomon oikeasti pitää soittaa ensin sinulle ja tarjota lisätunteja ennenkuin hän voi niitä talon ulkopuoliselle tarjotakaan. Elle thalua mennä, mikään ei estä olemaan vastaamatta puhelimeen ja noilla tunneilla vaihtaisin työpaikkaa, tuon takia on turha olla paikassa jossa asiat eivät ole toivotulla tavalla.

Siis pomon oikeasti pitää soittaa ensin sinulle ja tarjota lisätunteja ennenkuin hän voi niitä talon ulkopuoliselle tarjotakaan. Elle thalua mennä, mikään ei estä olemaan vastaamatta puhelimeen ja noilla tunneilla vaihtaisin työpaikkaa, tuon takia on turha olla paikassa jossa asiat eivät ole toivotulla tavalla.

Haluaisin vaihtaa paikkaa, mutta en saa muualta töitä (hoitoala ei nappaa, ainakaan pesettämiset ja vaippojen vaihto) ennen kuin valmistun terveydenhoitajaksi. Ja olen puoli vuotta ollut kahvilassa hommissa ja yrittänyt etsiä jotain muuta hommaa rinnalle, mutta huonolla menestyksellä.

Ja mulla on sopimus tosiaan 10h/2viikkoa (suluissa vähintään 2 vuoroa), mutta tuossa tarvittaessa töihin kutsuttava kohdassa lukee ei.

Suosittelisin kyllä tekemään niitä hoitoalan töitä jos kerran alalle valmistut. Edesauttaisi kuitenkin työn saannissa kun on jo työkokemusta. Terveydenhoitajista aika moni toimii sairaanhoitaja tehtävissä sairaaloissa ja vanhainkodeissa, joten hyvä olis hankkia sitä perushoidonkin kokemusta!

Yhteistyössä