Olen tehnyt kaiken väärin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huokaus

Vieras
Meillä on 9 kk ikäinen tyttö (ensimmäinen ja ainoamme). Tänä aamuna jysähti, että kuinka olen epäonnistunut kaikessa.
Tästä se lähti: huomasin aamulla, että puuro (syö Piltin puuroja) on loppu ja keitin tavallista kaurapuuroa: ei uppoa.
Ei syö paakkuista ruokaa (alk. 8 kk soseet).
Edelleen lussuttaa tissiä öisin ja USEIN.
Ei nukahda yksikseen omaan sänkyyn....
Olenko lellinyt jotenkin liikaa lasta, kun meillä ei nämä asiat vielä onnistu?
Sekavaa, mutta jotenkin epäilen omaa äitiyttäni ja tapaani hoitaa lasta. Olen yrittänyt olla pehmeän ja lapsenlähtöisen kasvatuksen kannalla, mutta olenko kuitenkin mokannut pahemman kerran....

Hei meillä on 1,5kk poika ja ihan sama juttu meillä. Ei syö paakkuista ruokaa,ei nukahda omaan sänkyyn jne...
En usko että mitään on väärin tehty lapset on vaan erilaisia!!
Rakkautta ja rajoja sitä lapset tarvitsee!!
Ei kaikkien tarvitse toimia samalla kaavalla. Kyllä nämäkin lapset joskus omaan sänkyn nukahtaa ja syö meidän keittämääm puuroa!!
:hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 10:51 äiti kirjoitti:
Hei meillä on 1,5kk poika ja ihan sama juttu meillä. Ei syö paakkuista ruokaa,ei nukahda omaan sänkyyn jne...
En usko että mitään on väärin tehty lapset on vaan erilaisia!!
Rakkautta ja rajoja sitä lapset tarvitsee!!
Ei kaikkien tarvitse toimia samalla kaavalla. Kyllä nämäkin lapset joskus omaan sänkyn nukahtaa ja syö meidän keittämääm puuroa!!

Peesi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 10:45 Huokaus kirjoitti:
Meillä on 9 kk ikäinen tyttö (ensimmäinen ja ainoamme). Tänä aamuna jysähti, että kuinka olen epäonnistunut kaikessa.
Tästä se lähti: huomasin aamulla, että puuro (syö Piltin puuroja) on loppu ja keitin tavallista kaurapuuroa: ei uppoa.
Sekavaa, mutta jotenkin epäilen omaa äitiyttäni ja tapaani hoitaa lasta. Olen yrittänyt olla pehmeän ja lapsenlähtöisen kasvatuksen kannalla, mutta olenko kuitenkin mokannut pahemman kerran....

Meillä taas 1v3kk ikänen silkkikurkku :whistle: Kaikki ruuat on mössättävä puurosta alkaen tai muksu kaivaa suustaan ruuan pois. Mut noi muut asiat kyllä ei todellakaan puhu sen puolesta, kuten ei kyllä tuo ruuan mössääminenkään, siitä, että äiti ois jotenkin epäonnistunu. Jokainen lapsi on erilainen ja todella tylsää olis jos ei näin olisi.
Meillä ei muksu syö itse, ei osaa juoda nokkamukista jne enkä aio tuntea minkäänlaista huonoa omaatuntoa näistä. Kyllä se lapsi oppii kaiken aikanaan, kun on siihen valmis. Edelleen sanon ettei se kukkokaan käskien laula..

Et ole tehnyt mitään väärin! Tuossa iässä lapsi tarvitsee rakkautta, rajoja aletaan asettaa vasta myöhemmin (periaatteessa, älkää nyt kukaan takertuko tähän...)

Meillä ei syöty mitään puuroja ikäkausina 7 - 9 kk. Sitten alkoivat upota vain ja ainoastaan hienoksi jauhetut riisikaurahiutaleet. Nyt (1,5 v.) syö puurot ihan OK. 8 kk soseita ei suostuttu syömään IKINÄ. 9 kk iästä lähtien alkoi syödä sormin paloja ja niinpä meillä syötiin 2 kk kaikki paloina. 12 kk iästä lähtien upposi normaali kotiruoka. 1v4kk iästä lähtien on nukahtanut omaan sänkyyn n. 3 krt/vko, sitä ennen vain viereen. Ei se meitä haittaa, nukahtava lapsi on aika suloinen siinä kyljessä. Yötissiä syötiin 1v3kk ikään saakka.

Ole vain onnellinen juuri sellaisena äitinä kuin olet. Jokainen lapsi on erilainen ja jokainen tapa olla äiti on erilainen. Ehdotan, että nyt nautit teidän tavasta elää. Sitten kun ensimmäinen uhma alkaa kolkutella, voit miettiä, pitääkö sinun muuttaa jotain kasvatus- tai toimintatapoja, jotta selviät uhmiksen kanssa. Mutta tämä on sen ajan huoli ja siihen on olemassa loistavia oppaita oman pohdinnan tueksi.

Höpön höpön, et todellakaan ole tehnyt mitään väärin, ja tiedät varmasti sen itsekin. Meilläkin on sihtikurkku, ei kelpaa tavan puuro ja nukutan aina kaikille unille. Musta siinä ei ole mitään pahaa ja taatusti oppii vielä syömään tavallistakin ruokaa. En ole nähnyt kovinkaan monta pilttiä vetelevää koululaista :)

kukin tekee niin kun parhaaksi katsoo.itse lopetin pois yösyömisestä 10kk iässä ja nukahtamaan omaan sänkyyn 8-12kk iässä.paakkuista ruokaa oppi syömään vasta yli vuoden iässä.
tyttö on pitänyt syömälakkoja ym. mutta kaikesta on selvitty sillä ettei pakota mihinkään....kyllä kaikki aikanaan oppii =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 10:45 Huokaus kirjoitti:

Voi, meillä ihan samanlaista ja itselläni samoja aatoksia! :hug: Poika on 10,5 kk. Tissiä lussutetaan öin ja päivin. Ei puhettakaan mistään itsekseen nukahtamisesta, nukahtaa VAIN RINNALLE! Kiinteät uppoavat tosi huonosti (tosin meillä ei ole niin väliä, onko kokkareista vai sileää, kaikki menee yhtä huonosti).

ei tässä vaiheessa kukaan voi ajatella epäonnistuneensa äitinä, ihan totta. se tässä äitiydessä onkin niin hassua, että tulokset näkyvät vasta tosi pitkän ajan päästä. siihen astii täytyy vain yrittää parhaansa ja sukoa että kyllä tästä vielä hyvä tulee. 9.kuukautiset menevät vielä aika paljon omien mieltymystensä mukaan, vasta myöhemmin voi tosissaan ruveta kasvattamaan.

Kiitos kaikille runsaista vastauksista! Joinakin aamuina sitä vain epäilee itseään, kun mikään ei onnistu.
Rajoja meillä kyllä on jo nyt, ei-sanan merkitystä opetellaan (ei muuten ole vielä tehonnut kovin hyvin... :), mutta ehkäpä liian herkästi tulee muiden sanomisista pahoitettua oma mieli. Tarkoitan kommentteja: "meillä kyllä syödään ihan tavallista puuroa" ja "meillä kai poika/tyttö nukahtaa itse" ja "ei meillä kyllä enää yötissiä ole annettu kuukausiin".
Kiitos kannustuksesta, en siis ole yksin aatteineni!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 13:18 Alkuperäinen kirjoitti:
Kiitos kaikille runsaista vastauksista! Joinakin aamuina sitä vain epäilee itseään, kun mikään ei onnistu.
Rajoja meillä kyllä on jo nyt, ei-sanan merkitystä opetellaan (ei muuten ole vielä tehonnut kovin hyvin... :), mutta ehkäpä liian herkästi tulee muiden sanomisista pahoitettua oma mieli. Tarkoitan kommentteja: "meillä kyllä syödään ihan tavallista puuroa" ja "meillä kai poika/tyttö nukahtaa itse" ja "ei meillä kyllä enää yötissiä ole annettu kuukausiin".
Kiitos kannustuksesta, en siis ole yksin aatteineni!!!

Meillä oli aivan samat jutut kuin teillä ja osa ihmisistä ainakin mun mielestä katsoi kieroon kun ostin melkein vuoden ikäiselle kaupan vauvasössöjä. Ja sekös vasta ihmetytti, kun imetin yli vuoden ikäistä öisin.
Kaurapuuro ei maistunut, mutta *vinkvink* mä laitoin osan kaurapuuroa ja n. 1/3 tetrapuuroa niin se upposi. Jos me epäonnistuneet äidit nimittäin halutaan säästää edes vähän rahaa näiden "vaikeiden vauvojen" kanssa. ;)

Ei sinussa mitään vikaa ole eikä kasvatuksessa. Se miten olet tuntenut menevän on juuri oikein sinun lapsellesi. Jollekin käy paremmin heti aikuiseksi meininki tai toisille pitkään vauva meininki.

Minuakin mietityttää, että olenko tehnyt kaiken väärin ja olenko hyvä äiti jne. Mutta jälkeenpäin ajattelen, että kaikki me tehdään "virheitä". Ja kuka loppujen lopuksi märittelee, mikä on virhe? Ei meidän tarvi hoitaa lapsia armeija meiningillä. Aivan varmasti lapselle on etua, jos vanhemmat hellivät ja menevät omien ja lapsen jakasmisen mukaan.

Kirjoituksestasi tulee ilmi, että rakastat lastasi ja haluat hänelle hyvää. Ei siinä mitään pahaa ole! Jatka vaan samaan malliin ja pikku hiljaa voi tehdä muutoksia kohti lapsuutta. Ei mitään kiirettä. Annetaan vauvojen olla rauhassa vauvoja :heart:

Yhteistyössä