Olen stressaantunut ekaluokkalaisen pärjäämisestä, en kohta enää jaksa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lapsi aloitti syksyllä ensimmäisellä luokalla lähikoulussa. Me vanhemmat olisimme toivoneet paikkaa starttiluokalle ja sen yhteydessä olisi ollut myös mahdollisuus aamu-ja iltapäiväkerhoon. Koulubussi olisi hakenut kotoa ennen vanhempien työpäivän alkua ja palauttanut lapsen kun meistä jompikumpi olisi jo ehtinyt kotiin. Lapsi on ollut päiväkodissa henkilökohtaisen ohjaajan kanssa koska omantoiminnanohjaus on niin haastavaa ja lapsella oli isoja vaikeuksia suoriutua ihan kaikesta pukemisesta ja ruokailuista lähtien jos ympärillä oli yhtään ärsykkeitä. Kotonakin tarvitsee jatkuvaa ohjausta, että mistään tulee mitään.

No nyt syksyntullen lapsen on suoriuduttava useampana päivänä yksin kouluun koska koulu alkaa useana päivänä vasta klo 9.00 tai 9.15 eikä aamutoimintaa ole. Iltapäivisin hänen on tultava yksin kotiin koska iltapäiväkerho menee kiinni klo 15.30.

olen aivan poikki. Lapsi ei usein vastaa puhelimeen kun säätää sen äänettömälle ja olen paniikissa, että jotain on sattunut kun en saa lapseen puoleen tuntiin yhteyttä ja puhelimen seuranta näyttää, että hän on kotona. Usein on ollut ulko-ovi sepposen selällään koko päivän kun lapsi ei muista sitä sulkea muistutuksista huolimatta. Olen auttanut lapselle järkevät vaatteet päälle ennen kuin olen itse löhtenyt lutta lapsi vaihtaa vaatteita ja lähteekin kouluun t-paidassa pakkasella vaikka ulkovaatteet on eteisen oven edessä pukemisjörjöstyksessä ja pitkähihainen paitakin on mytyssä olkkarin lattialla. Milloin on itse eksynyt kotimatkalla ja milloin on tavarat matkanvarrella hukassa jne. Joka päivä ties mitä sählinkiä ja työnteosta ei tule mitään silloin kun lapsi on matkalla kouluun tai kotiin. 1 km matkaan lapsi saattaa saada kulumaan kaksikin tuntia.

Mistä ihmeestä tähän voisi saada apua? Olemme olleet yhteydessä usein erityisoopetuksen koordinaattoriin, koulun rehtoriin jne mutta mitään apua aamuihin ja iltapäiviin ei ole saatavilla. Meillä ei todellakaan ole varaa siihen, että jompikumpi vanhempi jäisi kotiin työttömäksi valvomaan lapsen kouluun viemistä ja hakemista. Tai tällä stressaamisella olen kohta sairauslomalla. Olen kertakaikkiaan uupunut tähän tilanteeseen. Onkohan mitään kautta mahdollista saada apua ennen kuin sattuu jotain isompaa tai hermoni menevät lopullisesti tähän stressaamiseen.
 
vierailija
Me teemme kumpikin tuota osittaista työaikaa mutta ei se pelasta kuin ne kaksi päivää viikossa. Jäljelle jää vielä 3 stressattavaa arkipäivää viikkoon jolloin lapsen on suoriuduttava yksin kouluun ja koulusta kotiin. Kummallakaan ei ole mahdollisuutta siihen, että tekisimme 6h töitä/ päivä vaan osittainen hoitovapaa myönnetään yksi ylimääräinen vapaa viikossa.
 
Me teemme kumpikin tuota osittaista työaikaa mutta ei se pelasta kuin ne kaksi päivää viikossa. Jäljelle jää vielä 3 stressattavaa arkipäivää viikkoon jolloin lapsen on suoriuduttava yksin kouluun ja koulusta kotiin. Kummallakaan ei ole mahdollisuutta siihen, että tekisimme 6h töitä/ päivä vaan osittainen hoitovapaa myönnetään yksi ylimääräinen vapaa viikossa.

Oiskohan lähistöllä mummoa tai pappaa jolle voisitte lapsosen aamutuimaan pudottaa ja joka katsoisi että lähtee kouluun oikeaan aikaan? Vastapalveluksena voisitte vaikka luoda lumet, käyttää kaupassa ja tietty viedä kummallekin aamupalatarpeet.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Kevääseen on vielä tuskastuttavan pitkä aika. Viime viikolla tuli olo, että nyt en enää yksinkertaisesti jaksa. Syksy meni vielä siinä toivossa, että tämä on harjoittelua ja lapsi kai tsemppasi ihan älyttömästi kun sai lisää vastuuta. Nyt tulee joka päivä joku uusi murhe/ pieleen mennyt asia. Jatkuvasti kova huoli lapsen pärjäämisestä ja stressi siitä kun työnteosta ei tule mitään aamuisin ja iltapäivisin :( Tämä on ihan kamalaa. Lapsi saattaa esim unohtaa kengät vaikka ne on esillä niin, että niitä on pakko siirtää saadakseen oven auki. Sitten soittaa puolesta välistä matkaa, että varpaat ovat jäässä kun unohti kengät ja käveli sukkasillaan. Tai kun tulet kotiin huomaat lapsen jättäneen oven auki aamulla ja tuuli on puhaltanut eteiseen kasan lunta katoksesta huolimatta.

vai onko tämä kaikilla tällaista? Miten ihmeessä selviätte järjissänne?
 
vierailija
Nyt kuulostaa selvästi siltä että lapsi ei todellakaan pärjää yksin toimissaan. Minä ehdotan ihan lastensuojeluun yhteyden ottoa ja sitä kautta apuja tilanteeseenne. Heillä on paremmat mahdollisuudet puuttua tilanteeseen ja jospa lapselle saataisiin tukihenkilö tms. Onko hänellä diagnosoitu mitään?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Eikös ole enää niin, että kummatkin vanhemmat saa tehdä 6-tuntista päivää?

Toinen sItten pitää aamun vapaana ja toinen illan.

Meidän lapsi oli ihan samanlainen. Puin hänet täysin kokonaan amuisin vielä toisella luokalla.

Eskarissa jo ope sanoi, rttä jotain on vialla. Lapsi on täysin puetttava.

Noh, nyt hän on viime vuoden ylioppilas, pukee itse ja nauraa aina, kun kerron, miten jouduin pukemaan hänet vielä tokalla luokalla.
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
Kuulostaa ihan hirveän vaikealta tilanteelta ja ymmärrän että stressaa!
Nyt ei ole enää aika olla sinnikäs - hommatkaa apua!

Lastensuojeluun soittoa!
Sieltä on järjestettävä teille nyt apuja!

Tsemppejä kovasti paljon!❤
Toivotaan että tilanne ratkeaa mahd. pian!
 
Bansku8
Myöhäistä tässä vaiheessa mutta olisi kannattanut alkaa opettelemaan sitä omatoimisuutta vähän kerrallaan pienestäpitäen. Jos lapsi on tottunut tähän asti siihen, että kaikki passataan valmiiksi niin ei tilanne hetkessä korjaannu.
Nyt alatte harjoittelemaan sitä omatoimisuutta aktiivisesti ja annat lapsen käyttää omiakin aivojaan. Vai miten luulet muiden ekaluokkalausten pärjäävän? Ei läheskään kaikilla ole vanhempaa kotona mutta kun ovat tottuneet omatoimisuuteen osaavat myös toimia omatoimisesti ilman soitteluita. Laitat lapsen kännykkään hälytyksen soimaan ja sovitte, että kun se soi lapsi lähtee kouluun. Kyllä wilmaan tulee merkintä jos myöhästyy. Ihan älytöntä, että koululaisen lähtemisiä kyttäillään ja muistutellaan moneen kertaan. Ei ihme ettei lapsi osaa kun äiti tekee kaiken puolesta ja lyttää lapsen itsetunnon hokemalla ettei tämä suoriudu perusasioista.
 
vierailija
Vaadi koululla oppilashuoltoryhmän kokousta. Eikö koululta ole ollut mitään ihmettelyä lapsen myöhästymisistä, opiskelutavaroiden puutteesta, asiattomasta pukeutumisesta yms ? Minä sanoisin, että anna sählätä aamulla, että koulukin herää, ettei meno ole normaalia. Jos et saa tuota ryhmää kokoontumaan, niin sitten yhteyttä koulun terveydenhoitajaan ja sitä kautta selvittelemään syytä, miksei lapsi ole "normaali". Nyt korona-aikaan tuokin voi olla ongelmallista.

Tuo lyhennetty työaika riippuu työnantajasta, se ei välttämättä ole sitä lyhyempää päivää, vaan se voi olla lyhennetty viikko. Ja joillekin kommentoijille voi sanoa, ettei kaikki opi omatoimisuutta, vaikka sitä opettaisi, ei ainakaan normaaliin tahtiin. Mutta silloin kyllä saa jonkin diagnoosin joltain taholta. Sitä omatoimisuutta kannattaa kuitenkin opetella, erikoistapausten kanssas sitä joutuu harjoittelemaan tavallista enemmän. Onko teillä mitään diagnoosia ja hoitavaa tahoa? Wilman merkinnät riippuvat aivan opettajasta, missä vaiheessa ne merkitsee sinne ja sen lisäksi vielä omista asetuksista, milloin ja mitkä on laittanut tulemaan ja milloin.

Se lastensuojeluilmoitus on yksi vaihtoehto. Jonkin tahon huoli pitää saada herätettyä.
 
Pakko huomauttaa, kun tossa aiemmin joku sanoi jotain "normaalista".

Mun mielestä nykyelämä ei ole normaalia. On aivan liikaa pieniä turhia asioita joita pitää muistaa kun samaan aikaan ja sealla taholla on meneillään jotain mikä vie keskittymisen muistamisesta muualle.

Ei ihmistä ole tehty tällaista kestämään ja jaksamaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Pakko huomauttaa, kun tossa aiemmin joku sanoi jotain "normaalista".

Mun mielestä nykyelämä ei ole normaalia. On aivan liikaa pieniä turhia asioita joita pitää muistaa kun samaan aikaan ja sealla taholla on meneillään jotain mikä vie keskittymisen muistamisesta muualle.

Ei ihmistä ole tehty tällaista kestämään ja jaksamaan!
Olen täysin samaa mieltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Tee lapsen kanssa muistitaulut, jonka mukaan hän aamulla toimii niin tulee tehtyä kaikki vaadittava. Sopikaa siitä että lapsi soittaa koulumatkalta jommalle kummalle niin varmistuu kotiin meno. Laittakaa illalla valmiiksi seuraavan päivän vaatteet ja reppu niin on helppo pukea ja lähteä.
 
vierailija
Mitä vähemmän muistettavaa ja tehtävää itsenäisesti, sitä parempi.

Voi mennä vaikka huomisen koulupäivän vaatteet päällä nukkumaan, niin ei tarvi vaateasioissa selvitä kuin ulkokampe-osuus.

Ja virheistä oppii vähä vähältä jokainen! Kun lapsi on kerran pari kävellyt pakkasessa sukilla, alkaa kummasti ne kengät muistua.

Jos ovi jää auki ja lunta tuppaa kinos sisään, joku maltillinen rankku asiasta auttaa muistamaan vetään sen jatkossa kiinni.

(Joskus mä mietin onko nykylapset niin kädettömiä siksi, että mistään perseilystä ei seuraa koskaan mitään. Ei siis nyt liittyen tähän yksittäistapaukseen välttämättä yhtään mitenkään.)
 
vierailija
Ilmeisesti kyse erityislapsesta, joten apua pyytämään lastensuojelusta. Ei ekaluokkalaista tarvi vastuuttaa enempää, tässä tarvitaan apua. Meidän paikkakunnalla on taksikyydissä tämän tyyppiset oppilaat. Taksi hakee pihasta. Mielestäni tässä tapauksessa ois oikea ratkaisu taksikyyti ja teillä on oikeus siihen lapsen oireiden perusteella.
 

Yhteistyössä