Olen sitten varmaan ainoa joka pisti jo lapselle toppaa päälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhh

Vieras
kun kaveri niin ihmetteli :o täällä on pari astetta kyllä plussaa, mutta yöllä ollut pakkasta ja ilma on jotenkin tosi kirpakka jo. Päädyin laittamaan ohuen toppahaalarin (alla ohut oloasu, niinkuin yökkärit) koska poika on juuri ollut nuhakuumeessa ja on edelleen tosi räkäinen. Vasta 2 v, joten ei juokse ja liiku niinkuin isommat tekee, yleensä nököttää maassa autojen kanssa. Ja nukkuu rattaissa

Eikös se nyt ole melkeen sama laittaa sitten paksut sisävaatteet, fleecehaalari ja vk-puku... ainoastaan vaivalloisempaa ja tukalampi olla.

ymmärrän kyllä että jos lapsi on ihan terve, reipas, liikkuva 4 v niinkuin kaverilla niin asia on vähän eri :)

Kyllä minä laittaisin tuossa tilanteessa toppapuvun. Laitoin omillenikin toppapuvut, vaikka ovat isompia ja terveitä, mutta täällä pohjoisessa on jo pakkasta päivälläkin

Nyt on jo toppavaatteiden aika. Täällä ollut monena aamuna -8 ja päivällä hädin tuskin 0. Paisteessa tietysti lämpimämpää. Koululaisille ei vain oikein mene päähän, että alkaa talvi olla. Lenkkareilla ja ohuella takilla olisivat kouluun lähdössä.

On ollut tällä viikolla jo ohutta toppaa molemmilla, aamuisin 10 astetta pakkasta ja päivällä nollan pinnassa, pakkasen puolella kuitenkin. Lisäksi kylmä tuuli. Ja eipähän tosiaan tarvi topata niin paljon välikerroksia alle, eli helpompi pukeakin.

Mietin, että mitenköhän moni muistaa sen, että tuuli laskee asteita joskus pakkasen puolelle, vaikka plusasteita olisikin. Harva aikuinen tekee ulkotöitä tai happihyppelyitä työporukan kanssa ruokatunnilla, aikuisen ulkoilua saattaa olla se, että siirtyy autosta päiväkotiin ja työpaikalle.

Täällä etelässä on vielä ollut plussaa mutta eilen oli jo sen verta kirpakkaa että hyvin olis voinut olla toppapuvut, onneksi oli välikerroksia hyvin päällä. Nyt on aika nätti sää ollut mutta varmaan tänään vedetään toppapuvut päälle. Itsekin sain toppatakin hommattua, varmasti lähiaikoina tulee käyttöön :)

Kyllä meillä kans on tän viikon ollut kunnon toppapuku käytössä, niin kuin muillakin tienoon lapsilla. Ollaan varsinais-suomessa.
Ja olipas taas pitkästä aikaa ihanan helppo pukea lapsi, kun ei tarvinnu fleecetakkia, ja fleecehousua ja ja ja. :)

No kiva jos muillakin. :) tuli vähän kurja olo siinä hiekkalaatikon reunalla asiaa selitellessä, vaikka mitäpä sitä muille tarttee selittää... kaveri sit tuumas että mitä oikeen puetaan kovilla pakkasilla jos jo nyt toppaa. No paksua toppaa ja alle villahaalaria....

Meillä ollut Oulun seudulla toppaa päällä jo pari viikkoa, kun tuo lapsi ei vielä ulkona juurikaan liiku. Ja hoidossa ovat laittaneet vielä fleesepuvun toppapuvun alle. Lämpötila vaihdellut -7-+3 astetta.

Itse asun Etelä-Suomessa, ja itsellä ja pojalla 8 v oli talvitakki eilen päällä. Itsellä tosin villakangastakki, toppatakki olisi ollut liian kuuma minulle. Pojalla kyllä oli jo toppatakki. Jotenkin kokemus opettanut, että ne ensimmäiset päivät, kun lämpötila laskee yöllä nollaan ja päivällä vain maks. 5 astetta nollan yläpuolelle, tuntuvat kylmiltä. Kun viileämpää ilmaa on jatkunut pidemmän aikaa, ei enää noillakaan ilmoilla toppavaatetta tarvitse.

Eli tuohon, mitä sitten -20 asteessa laittaa päälle, itse vastaan, että sitä samaa kuin nytkin, mutta alkukylmyyksien jälkeen sitä on karaistunut kylmään ilmaan jo sen verran, että kylmä ei tule niin helposti kuin syksyllä.

No minun 3-vuotiaalla oli eilen (+2) vk-haalari, jonka alla sisävaatteet ja villahaalari. Lisäksi fleecekauluri, toppahanskat (palelee käsistä herkästi) ja kaksinkertainen velourmyssy. Kenkinä crocsin ns. talvisaappaat (joilla ei kyllä kovemmalla pakkasella tarkene;))

Oli ihan sopivasti, varsinkin kun liikkuu melko aktiivisesti ulkona.

Ei ole tullu mieleenkään kyllä vielä pukea toppaa. Aamuisin ollu -1 ja päivällä plussalla 5-7 astetta. Fleeceä on nyt ruvettu laittamaan vk-haalarin alle ja kypärämyssy pipon alle. Vk-kengissäkin vielä mennään. Kyllä eilen ihmetytti kun joillain lapsilla oli kuomat jalassa.

[QUOTE="vvvv";30351787]Kyllä meillä kans on tän viikon ollut kunnon toppapuku käytössä, niin kuin muillakin tienoon lapsilla. Ollaan varsinais-suomessa.
Ja olipas taas pitkästä aikaa ihanan helppo pukea lapsi, kun ei tarvinnu fleecetakkia, ja fleecehousua ja ja ja. :)[/QUOTE]

Täällä päin varsinais-suomea ei ole toppaa vielä näkynyt. Tarhan pihalla näyttivät olevan vk kamppeissa pikkuisetkin. Me aletaan vasta nyt laitella välikerrosta nelivuotiaalle, ei ole aiemmin tarvinnut. Eilen oli collegepaita ohuemman pitkähihaisen päällä. Haalarina on kyllä Reiman haalari eli ei ole ihan pelkkä kuorihaalari vaikka mitään fleeceä ei olekaan. Mutta kyllä tällä ilmalla fleecen kanssa läkähtyy tuollainen itse liikkuva lapsi.

kun kaveri niin ihmetteli :o täällä on pari astetta kyllä plussaa, mutta yöllä ollut pakkasta ja ilma on jotenkin tosi kirpakka jo. Päädyin laittamaan ohuen toppahaalarin (alla ohut oloasu, niinkuin yökkärit)

Noi ohuemmaksi kuluneet toppahaalarit on ihan parhaita sillon kun vk asu on vähän turhan ohut mutta kunnon uusi toppa vielä liian paksua. Ne ovat vielä niin suremattomiakin kun ovat (ainakin meilläollut) kierrätysvaatteita.

Uusimmat

Yhteistyössä