Olen raskaana ja söin

  • Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti
"tietämätön"
pakastevihanneksia joita ei oltu keitetty, vain sulatettu huoneenlämmössä. ruuan loppuosa oli jopa ihan kylmiä/jäisiä sisältä.
Neuvolantäti oikein painotti että kaikki pakasteet pitää keittää jne..
mitä voi tulla? pitääkö jotain oireita tarkkailla? käydä jossain kokeissa?
 
"vieras"
Listeria aiheuttaa raskaudenaikana yleensä influenssan kaltaisia oireita. Eli kovan kuumeen ja nivelkipuja ym. Itämisaika on muistaakseni 2 päivää-4 kk. Kuitenkin suht harvinaista saada ruoasta myös nautittu määrä ratkaisee.
 
Tuskin ap:n tarvitsee ambulanssia soittaa. Mikäli tätä palstaa olisi uskominen, olisi toki suotavaa kääriytyä raskauden ajaksi kelmuun, vetäistä kumihanskat käteen ja hengityssuojain naamariin ja ryhtyä nauttimaan pehmustetussa huoneessa kahdeksaan kertaan kuumennettuja ruoka-aineita sen jälkeen kun on soitettu neuvolaan ja kysytty lupa :D
 
"tietämätön"
mulla on myös 1.tyypin diabetes joten jos tulis listeria niin aika huonolta tilanne näyttäis.
pitääkö nyt jotain oireita (kuume, ripuli) tarkkailla? millon oireet voivat tulla? käynkö jo heti huomenna verikokeissa?
 
"Vieras"
Listeriariski on joo. Esim salaattipöydissä kannattaa jättää sellaiset salaatit syömättä jossa on vaikka herneitä tai maissia, koska todennäköisesti ne on kylminä heitetty salaattiin.

Googlaa raskausaikana kielletyt ruoka-aineet, jos et neuvolasta saanut listaa niistä.

Itse olin raskausaikana tosi tarkka syömisistäni. Vaikka listerian ja muiden sairauksien riski on tosi pieni, niin riski on kuitenkin ja ikävä kyllä joidenkin kohdalle se huono tuuri aina osuu. Tiedän kaksi (ei minulle tuttua ihmistä, jotka ovat menettäneet lapsensa listerian vuoksi. Listeria tuhoutuu lämmitettäessä johonkin 72-74 asteeseen, johon siis kannattaa lämmittää kaikki einekset ja pakasteet. Jokin aika sitten uutisoitiin listeriaa löytyneen Lidlissä myytävistä hodareista esim.
 
höhöh
Sanotaan, että pakastevihannekset tulisi kuumentaa. Uskallanko syödä työpaikkaruokalassa salaattia, jossa on pakastemaissia ja -herneitä?
Jos ei tiedä, onko vihannekset kuumennettu, suosittelisin jättämään salaatin väliin. Asiaa voi kysyä keittiöstä.

http://kaksplus.fi/sisalto/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta-437

Ei taida edellinen mikään OIKEA lekuri olla.

ja kun itse soitin joskus ja kyselin sitä verikoetta niin sanottiin että pitää olla korkea kuume tai tosi kipeitä supistuksia ennen kuin tutkivat.
 
"zenn"
Ohjeita ja suosituksia noudattamalla voidaan minimoida riskejä.

Vaikka on mahdollista, että juuri ne vihannekset sisälsivät listeriaa, se on kuitenkin melko epätodennäköistä.
 

Yhteistyössä