Olen ostanut esikoiselle vain kolme lahjaa ja kuopukselle kuusi....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirpisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mirpisi

Vieras
Tiedän, että esikoinen saa kaksi kallista lahjaa (videokameran ja pelikoneen) isovanhemmiltaan, meiltä taas mikroskoopin, vaatteita ja palapelin... Eli esikoinen saa kuitenkin kolme varsin isoa lahjaa, mutta silti on huono omatunto kun meiltä tulee vain kolme pakettia... Esikoinen siis 10-vee. Kuopus 3-vee saa vaatteita, keittiöleikki-juttuja, pehmolelun, kylpytakin, tohvelit, hiusjuttuja jne aika pientä ja halpaa. Pitääkö mun hakea vielä tuolle esikoiselle jotain?

Meillä oli viime vuonna eri määrä lahjoja ja siis esikoisella nyt 10v vähiten, koska oli kalliita. Siitähän sitten hän pahoitti mielensä.

Nyt lahjatilanne on se, että esikoisella 3, keskimmäisellä 5 ja kuopuksella neljä. Nyt sitten vielä kirjakauppaan kirjaostoksille ja jotain piirustusvälinettä ym. ostamaan, jotta kaikki saavat 5 pakettia.

Et todellakaan osta enempää. Se nuorempi jää tappiolle, jos isommalla on niin kalliit lahjat. KYllä tuon ikäisen pitää jo ymmärtää, että lahjojen arvo on eri. Jos suuttuu niin siinäpä suuuttukoon senkin idiootti

Meillä 5 lasta ja olen todennut mahdottomaksi yrittääkään ostaa kaikille yhtämonta yhtä arvokasta lahjaa. Helposti käy niin, että isommille tulee vähemmän mutta arvokkaampia lahjoja ja pienempien lahjoihin ei paljoa rahaa mene (yleensä osa kierrätyslahjoja), mutta niitä voi olla useampi.

Meillä oli viime vuonna eri määrä lahjoja ja siis esikoisella nyt 10v vähiten, koska oli kalliita. Siitähän sitten hän pahoitti mielensä.

10v tai teillä siis viime vuonna 9v on vielä sen verran pieni, että saattaa huomioida myös pakettien määrän. Ainakin jos paketteja on toiselle 8 ja toiselle 5, niin ero on huomattava, vaikka toiset arvokkaampia olisikin. Jos paketteje olisi 25 ja 28, ei eroa huomaisi. Saattaisin itsekin käydä jonkun kynäpaketin sille pienelle isommalle käydä ostamassa.

Onko meidän lapset sitten jotenkin kummallisia, kun eivät laske toistensa paketteja? Missä välissä ne lapset niitä paketteja ehtii laskea?? Meillä lahjat jaetaan kaikille yksitellen ja lahjan saaja avaa sen lahjan siinä samalla. Se on mukavaa, kun kaikki pääsevät iloitsemaan toistensa lahjoista. Lapsetkaan eivät ehdi vertailla lahjamääriä, kun viereen ei ehdi kertyä avaamatonta pakettipinoa.
Meillä ei myöskään vertailla lahjojen arvoa. Minulla on itselläni kolme sisarusta ja meidät opetettiin siihen, että jokainen saa sen, mitä sillä hetkellä tarvitsee. Näin olen opettanut myös omille lapsilleni. Esikoinen (9v) saa esim. yhden yli 200e paketin ja sitten lisäksi muutaman pienen paketin. Kuopus (5v) saa kyllä enemmän paketteja, mutta niiden arvo ei kyllä ole todellakaan tuota 200euroa. Veikkaan kuitenkin, että molemmat ovat täysin tyytyväisiä lahjoihinsa.

[QUOTE="Kemeli";25285557]Onko meidän lapset sitten jotenkin kummallisia, kun eivät laske toistensa paketteja? Missä välissä ne lapset niitä paketteja ehtii laskea?? Meillä lahjat jaetaan kaikille yksitellen ja lahjan saaja avaa sen lahjan siinä samalla. Se on mukavaa, kun kaikki pääsevät iloitsemaan toistensa lahjoista. Lapsetkaan eivät ehdi vertailla lahjamääriä, kun viereen ei ehdi kertyä avaamatonta pakettipinoa.
Meillä ei myöskään vertailla lahjojen arvoa.[/QUOTE]

Meillä lapset eivät saa niin montaa lahjaa, etteivät huomasi, jos yksi saa 3 lahjaa vähemmän kuin muut. Eli jos muut saa 8 lahjaa ja yksi 5 niin sen kyllä huomaa jokainen.