Olen niin onnellinen etten enää asu Suomessa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihanaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ylexillä oli just haastattelussa joku suomalaisuudentutkija, jonka tilastojen jne. perusteella Suomi ei oo yhtään sen kateellisempi, viinaanmenevämpi tai sisäänpäinsulkeutuvampi kansa kuin muutkaan Euroopan maat.

Vähän jäi epäusko tästä väittämästä.. vai voiko jopa paljon matkustaneena silti olla niin uutuudenviehättynyt muista maista, että vain kuvittelee näin?

Kyllä oikeasti Suomesta löytyy sellanen tietty katkeranvihainen ilmapiiri. Eihän täällä oikeesti uskalla edes pukeutua siististi, kun tulee jopa ihan suoraa "oletko nyt niin paljon parempi" ja "voi teitä materialistisia nuoria, jotka ette ymmärrä mistään mitään" -kommenttia sporapysäkillä seisovilta tantoilta.

Oma kokemus on kyllä eri. Mitä tulee esim. ihmisiin tutustumiseen ja uusien ystävien hankkimiseen, se on ollut paljon helpompaa ulkomailla, missä ihmiset ovat halukkaampia tutustumaan ja ystävystymään uusien ihmisten kanssa. Tai juuri tuo erilaisuuden hyväksyminen kyllä tuntuu kans olevan paremmin monessa muussa maassa. Viinanmenevyydessä nyt on tosi paljon eroja maittain ihan Euroopankin sisällä, Englannissa ne vetää viinaa vähintään yhtä paljon kuin Suomessa.

Oma kokemus on kyllä eri. Mitä tulee esim. ihmisiin tutustumiseen ja uusien ystävien hankkimiseen, se on ollut paljon helpompaa ulkomailla, missä ihmiset ovat halukkaampia tutustumaan ja ystävystymään uusien ihmisten kanssa. Tai juuri tuo erilaisuuden hyväksyminen kyllä tuntuu kans olevan paremmin monessa muussa maassa. Viinanmenevyydessä nyt on tosi paljon eroja maittain ihan Euroopankin sisällä, Englannissa ne vetää viinaa vähintään yhtä paljon kuin Suomessa.

Eikö Euroopan viinakulutus ollut keskimäärin jotain 12,5L raakaa viinaa per asukas ja Suomessa tuo lukun on 10L per asukas. JuomaKULTTUURIT vaan eroaa niin suuresti toisistaan, ettei tilastoissa näy eroa.
Ja toisaalta mitään kateellisuutta voikkaan tilastoida...

Mulla taas on eri kokemus tuosta stavien hankkimisesta. englantilaisten kanssa on MINUN kokemuksen mukaan hankala ystavystya. Tarkoitan siis perusenkkuja, joiden perhe, ystavat ja tyo on talta paikkakunnalta. Ei heilla ole tarvetta valttamatta ulkomaalaiselle ystavalle. Sama asia tosin joka maassa. 13 vuoden jalkeen taalla lahes kaikki ystavani ovat ulkomaalaisia. Kanssakaynti mutkattomampaa ihmisten kanssa, jotka samassa elamantilanteessa ja englantilaiset nyt vaan ovat niin eri "lajia" :) mutta tastakin huolimatta enkut ovat paljon rennompia, huumorintajuisempia ja kohteliaampia kuin suomalaiset.

Eikö Euroopan viinakulutus ollut keskimäärin jotain 12,5L raakaa viinaa per asukas ja Suomessa tuo lukun on 10L per asukas. JuomaKULTTUURIT vaan eroaa niin suuresti toisistaan, ettei tilastoissa näy eroa.
Ja toisaalta mitään kateellisuutta voikkaan tilastoida...

Muistaakseni Suomessa oli 12,jotain litraa. Keskiarvoa en muista/tieda/jaksa googlettaa.

Toki Suomessa juodaan todella humalahakuisesti. Samassa junassa itaeurooppalaisten kanssa sen suhteen.

[QUOTE="northern soul";27398630]Muistaakseni Suomessa oli 12,jotain litraa. Keskiarvoa en muista/tieda/jaksa googlettaa.

Toki Suomessa juodaan todella humalahakuisesti. Samassa junassa itaeurooppalaisten kanssa sen suhteen.[/QUOTE]

Sä taidat asua Englannissa, jos oikein muistan? Eikö siellä mielestäsi juominen ole yhtä humalahakuista kuin Suomessa? Minun kokemuksen mukaan kyllä on. Toisin kuin esim Saksassa, jossa olutta juodaan paljon ja julkisesti, mutta ei humalahakuisesti.

Mulla taas on eri kokemus tuosta stavien hankkimisesta. englantilaisten kanssa on MINUN kokemuksen mukaan hankala ystavystya. Tarkoitan siis perusenkkuja, joiden perhe, ystavat ja tyo on talta paikkakunnalta. Ei heilla ole tarvetta valttamatta ulkomaalaiselle ystavalle. Sama asia tosin joka maassa. 13 vuoden jalkeen taalla lahes kaikki ystavani ovat ulkomaalaisia. Kanssakaynti mutkattomampaa ihmisten kanssa, jotka samassa elamantilanteessa ja englantilaiset nyt vaan ovat niin eri "lajia" :) mutta tastakin huolimatta enkut ovat paljon rennompia, huumorintajuisempia ja kohteliaampia kuin suomalaiset.

Hassua miten erilaiset ihmisten kokemukset ovat :) Kyllä minunkin kokemukseni mukaan kaikista helpointa on ystävystyä muiden ulkomaalaisten kanssa, mutta kyllä Englannissa oli mielestäni oli helppo ystävystä ihmisten kanssa. Paljon helpompi kuin Suomessa tai Saksassa.

Sä taidat asua Englannissa, jos oikein muistan? Eikö siellä mielestäsi juominen ole yhtä humalahakuista kuin Suomessa? Minun kokemuksen mukaan kyllä on. Toisin kuin esim Saksassa, jossa olutta juodaan paljon ja julkisesti, mutta ei humalahakuisesti.

Humalahakuista, mutta ei mun mielesta ihan yhta pahasti kuin Suomessa. Mutta siis todellakin ihan eri tyyliin kuin vaikkapa Saksassa.
Myotahapeamittari kylla paukkuu rikki ja kovaa, jos yoelamaan eksyy. Onneksi en enaa eksy usein.

Mulla taas ei ole kokemuksia monestakaan Euroopan maasta ,mutta taalla Ameriikassa, jos on paivan pari toissa ihmisten kans niin ollaan jo jonkinmoisia "kaveria".
Takalaiset ovat mun mielesta avoimia ja kohtelijaita
On muuten hyva olla suomalainen tyomarkkinoilla.

Munkin mielesta englantilaisten, tai ainakin manchesterilaisten, kanssa on helppo ystavystya. Tanskalaisten kanssa oli vaikeaa, mutta mun tanskan kieli on aika toivotonta, joten ei oikein voi verrata.

[QUOTE="ihanaa";27398288]Berliinissä.[/QUOTE]

Terkkuja Ffm:n läheltä Hessenistä. =)

Tunnen noi sun fiilikset, mulla on aina tuollaiset, jos joku perheestämme sairastuu akuutisti ja tarvitsee lääkärin hoitoa. Aina on apu saatavilla ja ei tarvitse miettiä, onko varaa mennä lääkäriin.

Minulla tuli elokuussa 14 vuotta täyteen Saksassa asumista ja tänne jään...

Mulla taas ei ole kokemuksia monestakaan Euroopan maasta ,mutta taalla Ameriikassa, jos on paivan pari toissa ihmisten kans niin ollaan jo jonkinmoisia "kaveria".
Takalaiset ovat mun mielesta avoimia ja kohtelijaita
On muuten hyva olla suomalainen tyomarkkinoilla.

No "kavereilla" ja "kavereilla" on eroa. En tieda jenkeista, mutta vaikka englantilaiset on ystavallisia ja hauskoja niin aika pinnalliseksi se "kaveruus" usein jaa. Esim. englantilaiseen kotiin et kutsua kovin hevilla saa, ulkkareilta taas tama esto puuttuu.

• Tykkää
Reactions: versatile
No "kavereilla" ja "kavereilla" on eroa. En tieda jenkeista, mutta vaikka englantilaiset on ystavallisia ja hauskoja niin aika pinnalliseksi se "kaveruus" usein jaa. Esim. englantilaiseen kotiin et kutsua kovin hevilla saa, ulkkareilta taas tama esto puuttuu.

Missä päin Englantia sä asut? Mietin, että onkohan tässä alueellisia eroja, eihän Suomessakaan Helsingissä ole samanlaista kuin Raahessa. Mut on kyllä kutsuttu useankin englantilaisen kotiin, jopa joulun viettoon ja mä en edes asunut siellä kuin vuoden.

Mulla tuli askettain 10 vuotta Briteissa tayteen ja on ollut aikoja jolloin voin taysin yhtya ap:n tunteeseen, mutta toisinaan myos kausia kun kaikki taalla arsyttaa ja olisin valmis ottamaan seuraavan lennon jonnekin (muualle kuin Suomeen). En usko etta pysyvasti tulen koskaan enaa Suomeen muuttamaan, mutta Suomen mokki olisi ihan jees. Kuten moni onkin jo sanonut, maana Suomi on hyva ja luonnosta pidan todella paljon, mutta en jaksaisi ihmisia ja sita tiettya vallalla olevaa asennetta. Minullakin ystavat taalla ovat enimmakseen ulkomaalaisia, mutta asutaankin alueella jossa aito britti alkaa olla harvinaisuus :D
En silti ole varma jaadaanko kuinka pysyvasti tanne vai onko joskus muutto johonkin muuhun maahan edessa, itse poen ajoittain kaukokaipuuta ja sita uutuuden viehatysta uudesta maasta.

Missä päin Englantia sä asut? Mietin, että onkohan tässä alueellisia eroja, eihän Suomessakaan Helsingissä ole samanlaista kuin Raahessa. Mut on kyllä kutsuttu useankin englantilaisen kotiin, jopa joulun viettoon ja mä en edes asunut siellä kuin vuoden.

Ma asuin eka 8 v lontoossa ja tyokaverit oli joka puolelta maailmaa eli vahemman tuli silloin edes enkkujen kanssa aikaa vietettya. 5 v sitten muutettiin puolen tunnin paahan lontoosta ja ero on kuin yolla ja paivalla, vaikka niin lahella lontoota ollaankin eika tamakaan mikaan ihan tuppukyla ole. Ehka ma kaipaan nykyiselta tyopaikaltakin vahan varikkaampaa porukkaa.

[QUOTE="northern soul";27398707]Milla taitaa asua Lontoossa tai sen liepeilla? Pohjoisessa ollaan ystavallisempia, ihan oikeastikin. :)[/QUOTE]

Mä asuin Surreyssa ja siellä oltiin mielestäni tosi ystävällisiä ja oli suht hellpo tutustua ihmisiin. Poikaystävä oli Manchesterin liepeiltä eli tuli sielläkin vietettyä aikaa ja siellä kaikki oli kyllä myös tosi ystävällisiä.

[QUOTE="northern soul";27398707]Milla taitaa asua Lontoossa tai sen liepeilla? Pohjoisessa ollaan ystavallisempia, ihan oikeastikin. :)[/QUOTE]

Kyllahan tuo on ihan totta, mutta en ma silti ole sinne valmis muuttamaan, tarttuu viela aksentti ;)

Mä asuin Surreyssa ja siellä oltiin mielestäni tosi ystävällisiä ja oli suht hellpo tutustua ihmisiin. Poikaystävä oli Manchesterin liepeiltä eli tuli sielläkin vietettyä aikaa ja siellä kaikki oli kyllä myös tosi ystävällisiä.

Ahaa, mutta tuo englantilainen poikaystava muuttaakin asiaa jo paljon. SAhan olet jo valmiiksi "hyvaksytty" tai hyva tyyppi. Oikeasti, moni samassa tilanteessa sun kanssa oleva on kokenut asiat aivan eri tavalla. Mina ja mieheni ollaan molemmat ulkomaalaisia, eri maista viela, niin siina on jo liikaa haastetta. Ei vaan, kylla mullakin on englantilaisia kavereita, mutta vahemmistona kyllakin.

Ahaa, mutta tuo englantilainen poikaystava muuttaakin asiaa jo paljon. SAhan olet jo valmiiksi "hyvaksytty" tai hyva tyyppi. Oikeasti, moni samassa tilanteessa sun kanssa oleva on kokenut asiat aivan eri tavalla. Mina ja mieheni ollaan molemmat ulkomaalaisia, eri maista viela, niin siina on jo liikaa haastetta. Ei vaan, kylla mullakin on englantilaisia kavereita, mutta vahemmistona kyllakin.

Se varmasti auttoi siihen, että mut hyväksyttiin siellä Manchesterissa. Mutta ei se Surreyssa mitään auttanut kun ei siellä suurin osa mun tutuista edes tiennyt koko tyypistä. En tiedä satuinko vaan tutustumaan erityisen ystävälliseen porukkaan.

[QUOTE="northern soul";27398731]Ma oon "onneksi" ihan immuuni aksenttitartunnoille.[/QUOTE]

Skotlantiin (edinnburghiin) ma sen sijaan olisin valmis muuttamaan, etta tyttareni omaksuisi skottiaksentin :)

Skotlantiin (edinnburghiin) ma sen sijaan olisin valmis muuttamaan, etta tyttareni omaksuisi skottiaksentin :)
Mitäs tästä tykätään kansan parissa
BBC:n uutisten mukaan Ison-Britannian pääministeri David Cameron ja Skotlannin pääministeri (first minister) Alex Salmond ovat tavanneet Edinburghissa ja allekirjoittaneet sopimuksen vuoden 2014 syksyllä tapahtuvasta kansanäänestyksestä, jossa skotit saavat vastata yksinkertaisesti kyllä/ei kysymykseen, pitäisikö Skotlannin erota Yhdistyneestä Kuningaskunnasta. Historialliseen kansanäänestykseen saavat osallistua myös 16- ja 17 –vuotiaat.

Minulla on sellainen tuntuma, että skottien enemmistö valitsee itsenäisyyden.

[QUOTE="ihanaa";27398267]Saksaan. Olen asunut täällä tosin jo 5 vuotta, mutta kuitenkin. Eikä ole edes enää sama läppäri.[/QUOTE]

Kirjoitapa sillä läppärillä ruotsalainen å.

No, mä en muuttanut Suomesta pois lähtökohtaisesti siksi, että halusin pois. Itseasiassa olis oikein tyytyväinen Suomessa asumiseen juuri silloin. Eli en mä kyllä mitenkään yleisesti ajattele, että onneksi ei tarvii siellä enää asua, mutta kieltämättä olen onnellinen siitä että on vaihtoehtoja. Ja joka ikinen toukokuu (vastaa siis Suomen marraskuuta) en voi olla ajattelematta että ahh, sitä pimeyttä ei tarvitse kestää enää koskaan jos en halua, tässä on nyt mun marraskuu.....

Muuten, on mielenkiintoista, kuinka melkein kaikkien maiden asukkaat pitävät omaa maataan kaikkein juopoimpana. Olen keskustellut asiasta suomalaisten, aussien, brittien ja itäeurooppalaisten kesken, ja kaikkien mielestä juuri heidän maassaan juodaan eniten....
Mä sanoisin että ainakin Australiasa juodaan kyllä ihan yhtä paljon kuin Suomessakin, ja kaikilla tuntuu tälläkin olevan ainakin yksi juoppo isoisä tai eno. Asiaan suhtautuminen vaan on erilaista kuin Suomessa, alkoholiin ei liity mitään kamalaa häpeää ja salailua.Olutta, viiniä ja viskiä juodaan vähän joka paikassa ja tilaisuudessa ilman ongelmaa, joku humaltuu joku ei, ei väliä. Olipa jopa kansalaisuusseremoniassa semmonen kahden miehen yhtye soittamassa musiikkia kitaralla ja huuliharpulla ja jossain laulussa ainakin vedettiin viinaa riemulla. Eli ei häpeästä tietoakaan :rolleyes:

Yhteistyössä