Olen maalaisjärjen ilmentymä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hbeage
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä ole tässä ketjussa älystä ollutkaan kyse vaan maalaisjärjestä. Olet varmaan jotain lähipiirin porukkaa kun tiedät minusta enemmänkin? Ei mulla ole mitään syytä olla vihainen, en ota tätä palstaa niin tosissani ja elämä sujuu ihan hyvin ;) Jos olemme olleet asioista eri mieltä, koet ehkä että olen ahdasmielinen kun en ajattele samoin, mutta jos objektiivisemmin seuraisit joitain keskusteluja täällä, huomaisit ehkä niitä todella ahdasmielisiä kommentteja :)

Olen sinun kanssa asioista melkeinpä 99 prossassesti samaa mieltä, mutta olet ihan samanlainen fundamentalisti mielipiteidesi kanssa mistä muita syytät. Mutta tämä on ihan yleinen ongelma keskustelufoorumilla, ihmiset huutavat vain omaa totuutta toisten päälle.

Joo mullakin on hyvä maalaisjärki, mikä minulle merkkaa sitä että osaan selvitä arjesta luovasti. Lisäksi en lähde mukaan haihatteluihin, enkä innostu kovin helposti mistään uudesta ja sensaatiomaisesta. Maalaisjärki ei ainakaan mun kohdallani sulje pois myös muunlaista älykkyyttä, en ole mikään juntti maalaistollo.

maalaisjärki on hiukan liian yliarvostettu asia toisinaan. se kun on sama asia hyvin usein kuin mututuntuma. hyvänä esimerkkinä esimerkiks iallergialistan allergiahysteerikot joiden mielestä jokainen aivastus, näppylä tai pieru on allergiaa ja pidetään lapsia vältäkaikkea-dieetillä, koska maalaisjärki sanoo että kun nicopetteri joi kupillisen kaakaota ja söi viikko sitten kanamunan ja pieraisi sen jälkeen, sen täytyy olla allergiaa...

[QUOTE="tanjam";23400962]Joo mullakin on hyvä maalaisjärki, mikä minulle merkkaa sitä että osaan selvitä arjesta luovasti. Lisäksi en lähde mukaan haihatteluihin, enkä innostu kovin helposti mistään uudesta ja sensaatiomaisesta. Maalaisjärki ei ainakaan mun kohdallani sulje pois myös muunlaista älykkyyttä, en ole mikään juntti maalaistollo.[/QUOTE]
Maalaisjarki ja juntti maalaistollo on yks ja sama.

[QUOTE="vieras";23400984]maalaisjärki on hiukan liian yliarvostettu asia toisinaan. se kun on sama asia hyvin usein kuin mututuntuma. hyvänä esimerkkinä esimerkiks iallergialistan allergiahysteerikot joiden mielestä jokainen aivastus, näppylä tai pieru on allergiaa ja pidetään lapsia vältäkaikkea-dieetillä, koska maalaisjärki sanoo että kun nicopetteri joi kupillisen kaakaota ja söi viikko sitten kanamunan ja pieraisi sen jälkeen, sen täytyy olla allergiaa...[/QUOTE]

No toi esimerkki ei kyllä ole mun maalaisjärjen mukaan hyvää maalaisjärjen käyttöä.

harkittu ja valitseva maalisuus on in. hienoa julkkiksillekin etsià piilopirttià luksuskineen ja sen verran tonkia maata ettà paparazzit nàkee. siis joo, ei tekemistà maalaisuuden tai jàrjen kanssa. oli pakko, sorry

[QUOTE="vieras";23400984]maalaisjärki on hiukan liian yliarvostettu asia toisinaan. se kun on sama asia hyvin usein kuin mututuntuma. hyvänä esimerkkinä esimerkiks iallergialistan allergiahysteerikot joiden mielestä jokainen aivastus, näppylä tai pieru on allergiaa ja pidetään lapsia vältäkaikkea-dieetillä, koska maalaisjärki sanoo että kun nicopetteri joi kupillisen kaakaota ja söi viikko sitten kanamunan ja pieraisi sen jälkeen, sen täytyy olla allergiaa...[/QUOTE]Minustakaan tuossa juuri ei ole sitä maalaisjärkeä.

[QUOTE="A P";23400956]Yksi esimerkki tulee itselläni mieleen. Ei järin hyvä, mutta ehkä antaa jotain osviittaa siitä, mitä itse ajattelen maalaisjärjestä.

Ystäväni on yrittäjyydestä sitä mieltä, että kyseisen homman pystyy polkaisemaan käyntiin tuosta vaan sen suurempia käytännön järjestelyjä ja asioihin perehtymistä vaatimatta. Vaikka kyseessä olisi ihan kivijalkayritys ja mitään tietoa toimipaikasta ymv. ei olisi etukäteen.

Tiedän, etten tiedä yrittäjyydestä itse sen tarkemmin, mutta maalaisjärkeni sanoo, että kyseinen laji vaatii ehdottoman tarkkaa paneutumista asioihin ja, että mistään sormia napsauttamalla tapahtuvasta elannon hankkimisesta ei ole kyse.[/QUOTE]

Tähän mun tietotaito sanoo, että yleensä yrittäjäksi aikovat tekevät tarkkoja suunnitelmia ja laskelmia ennen yrityksen laittamista pystyyn. Maalaisjärkenikin sanoo, ettei ihan hetkessä kaikkea voi saada pystyyn. Ehkä joku harrastelija esim. ompelija voi alkaa jatkamaan harrastustaan yrityksen muodossa aika helpoillakin toimenpiteillä, mutta jonkin laista perehtymistä varmasti sekin vaatii, jos ei halua heti alkuunsa joutua vain maksumieheksi tai jälkikäteen mätkyjä maksella.

[QUOTE="vieras";23400984]maalaisjärki on hiukan liian yliarvostettu asia toisinaan. se kun on sama asia hyvin usein kuin mututuntuma. hyvänä esimerkkinä esimerkiks iallergialistan allergiahysteerikot joiden mielestä jokainen aivastus, näppylä tai pieru on allergiaa ja pidetään lapsia vältäkaikkea-dieetillä, koska maalaisjärki sanoo että kun nicopetteri joi kupillisen kaakaota ja söi viikko sitten kanamunan ja pieraisi sen jälkeen, sen täytyy olla allergiaa...[/QUOTE]

Tuo on hysteriaa. Maalaisjärkeä olisi se, että ei epäile heti allergiaa vaan vasta sitten kun ongelmia on enemmän.

Suomen lähitulevaisuuden ydinvoimaratkaisut.

Maalaisjärjellä ajateltuna ydinvoima pitää ajaa alas koska,
1.polttoaine pitää louhia ja rikastaa ensin eli saastuttaa ympäristön ja vesialueet, suomessa arvokkaat pohjavedet erityisesti. Louhiminen ja kaivostoiminta yleensä rikkoo maapalloa ja kuorta heikentäen sitä.
2.Rikastetun polttoaineen varastointi ym. on terveydelle haitallista pitkällä tähtäimellä
3. Käytetyn polltoaineen eli ydinjätteen varastointiin ei ole keksitty vielä mitään keinoa ja erityisen haitallista kaikille soluille lajista riippumatta...vaikuttaa DNA:n toimintaan haitallisesti.
4.Emme tarvitse sähkön ylituotantoa vaan voimmme jopa vähentää sähkömme kulutusta reilusti. Ihmislihasvoima uudelleen kunniaan ja ei tarvitse kamppailla jatkuvien lihavuuksien parissa. Toisinsanoen työstä pitää tulla niin raskasta, että ei tarvitse erikseen enää kuntoilla ja maksaa itseään kipeäksi saleilla ja harrastuksissa.

Tuossa nyt muutaman maalaisjärjen esimerkki

Mutta se oma mielipide tai käsitys voi perustua johonkin muuhun kuin maalaisjärkeen. Minä en kovin mielellään perusta kantojani maalaisjärkeen. Esimerkiksi nyt ydinvoimasta haluaisin saada enemmän tietoa ennen kuin päätän ehdottoman kantani. Maalaisjärjelläni voisin ajatella, että käytetään muita energiamuotoja, mutta en minä tiedä tuleeko se liian kalliiksi tai saako siitä riittävästi energiaa tai mitä uhkia niihin kohdistuu. Jotta voisin muodostaa kunnon mielipiteen, haluaisin ensin enemmän tietoa asiasta.

Ei kai nyt puhtaasti maalaisjärkeen kovinkaan usein mielipiteitä perusteta jos kyse on jostain vähänkään "vaativammasta", se vain on siinä osana. Ja mielipiteet elävät ja saavatkin elää kun tieto lisääntyy, ei mielestäni mistään tarvitse pystyä heti antamaan pysyvää ja muuttumatonta mielipidettä, ei mikään muukaan kehitys toimi niin.

Olen sinun kanssa asioista melkeinpä 99 prossassesti samaa mieltä, mutta olet ihan samanlainen fundamentalisti mielipiteidesi kanssa mistä muita syytät. Mutta tämä on ihan yleinen ongelma keskustelufoorumilla, ihmiset huutavat vain omaa totuutta toisten päälle.

Tällaisella palstalla sanoo asiat hyvin usein kärjistetymmin kuin välttämättä edes itse ajattelee, koska suoranaisen vihamieliset ja rasistiset tai todella mustavalkoiset absoluuttisina totuuksina esitetyt mielipiteet saavat vastaamaan samansävyisesti takaisin. Provosoidun todella usein myös jankkaamaan, tosin silloinkin yleensä jotta saisin muka ihmiset ymmärtämään mitä tarkoitan vaikka pitäisi tietää että turha toivo. Varmasti monista täällä tulee hyvinkin erilainen kuva kuin mitä livenä juuri sen takia että kommunikoinnin välineinä on vain lyhyet viestit joissa ei ole ilmeitä eleitä eikä äänenpainoja mukana.

Siitäkin voi sitten olla montaa mieltä onko todella maalaisjärkeä vetää noinkin yleistettyjä johtopäätöksiä vai onko se juuri sitä mutua jolla taas ei välttämättä ole mitään tekoa maalaisjärjen tai minkään muunkaan järjen kanssa.

Ainakaan sanan määritelmästä ei kannata kinata. Käytännön ja arjen asioihin liittyy. MAalaisjärjellä ei kannattane pohtia ydinvoimaa, tai ainakaan tehdä siitä julkisia lausuntoja.

”Maalaisjärki: terve, käytännöllinen järki, arkijärki”, Kielitoimiston sanakirja. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 132.

:snotty:

Väännän rautalankaa, mutta ei tuokaan virallinen määritelmä mielestäni poislue sitä etteikö maalaisjärjellä voisi ajatella myös isompia asioita.

Miksi edes pitäisi olla joku tietty järki tiettyihin asioihin? Yksi ja sama polla se on joka ajatustyön tekee ja eri termit on vain ihmisen kategorisointia kun kaikelle pitää olla oma eritelty nimensä.

Väännän rautalankaa, mutta ei tuokaan virallinen määritelmä mielestäni poislue sitä etteikö maalaisjärjellä voisi ajatella myös isompia asioita.

Miksi edes pitäisi olla joku tietty järki tiettyihin asioihin? Yksi ja sama polla se on joka ajatustyön tekee ja eri termit on vain ihmisen kategorisointia kun kaikelle pitää olla oma eritelty nimensä.

No siis VOI ajatella, kuten sanoin, vaikka ydinvoimaa. Mutta sillä ei voi perustella ydinvoimaa.

En tiedä. Oma mielipiteensä yleensä kannattaa perustella? Eller hur?

Ekalla sivulla ehdotettiin aiheeksi "Suomen lähitulevaisuuden ydinvoimaratkaisut." Kyllä siinä pitäisi kai perustella näkemyksensä, ja piti juuri ajatella maalaisjärjellä.

No joo, turha tästä vääntää koko päivää. En ole sun kanssas suuremmin eri mieltä asiasta kumminkaan.

Tottakai mielipiteet pitää perustella mutta ei kai kukaan voi puhtaasti eroa tehdä ajatteleeko nyt tämän asian vain ja ainoastaan maalaisjärjellä ja tämän sitten taas vain jollain muulla järjellä.

Mut joo, ei väännetä, lupaan lopettaa tähän ja häipyä palstalta vähäksi aikaa :D

Mä vielä kannan korteni kekoon keskusteluun siltä osin, että pyrin avaamaan omaa käsitystäni lisää maalaisjärjen käytöstä.

Kun itse koen käyttäväni maalaisjärkeä, on kyseessä hyvin usein tilanne tai asia, jonka tarkempia faktoja en tiedä, mutta jonkinlainen yleispätevä valistunut arvaus/mutu-tuntuma kertoo kuinka toimia tai ei toimia.

Jos vielä ottaisin esille aiemmin mainitsemani yrittäjyys-esimerkin, niin siinäkin oma tietämys alasta tarkemmin on varsin vähäinen, mutta maalaisjärkeni sanoo, että kyseinen toiminta vaatii varsin paljon paperisotaa, byrokratiaa, suunnittelua, tutkimusta, rahoitusta jne jne. Eli hommaa en usko pystyvän pistää pystyyn tuosta vain. Etenkin jos tavoitteena on menestyvä ja voittoa tekevä yritys.

Toisaalta ketjua avatessani mielessäni oli varsin arkiset ja jokapäiväiset asiat, eikä niinkään ydinvoima- tai yrittäjyys-teemat.

Yhteistyössä