Olen maalaisjärjen ilmentymä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hbeage
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hbeage

Vieras
Paljon keskustelua täälläkin ollut älykkyydestä, fiksuudesta jne. Ne tahtovat mennä poikkeuksetta saivarteluksi termien sisällöstä. Otanpa nyt sitten käyttööni termin maalaisjärki ja väitän, että edustan tällaisen järjenkäytön eliittiluokkaa.

[QUOTE="Mamma italiana";23400177]miten maaliasjàrkesi ilmenee? onko sinulla enemmàn maaliasjàrkeà kuin minulla ja miten perustelet?[/QUOTE]

En tiedä onko minulla enemmän maalaisjärkeä kuin sinulla. Täytyisi ottaa jotain esim. käytännön esimerkkejä ja katsoa, kuinka kumpikin toimisi niissä.

[QUOTE="A P";23400234]En tiedä onko minulla enemmän maalaisjärkeä kuin sinulla. Täytyisi ottaa jotain esim. käytännön esimerkkejä ja katsoa, kuinka kumpikin toimisi niissä.[/QUOTE]

heità esimerkkejà kehiin niin vastaan/vastaamme ;)

Höh. Kyllä minusta olisi erittäin mielenkiintoista kuulla, miten ko. asiaan pitäisi ns. maalaisjärkisesti suhtautua, ja yleisestikin erittäin hyvä maailaisjärkinen argumentointi ko. asian suhteen olisi enemmän kuin tervetullutta!

Mä kehtaan väittää että tämän palstan yleiseen tasoon nähden ja aika moneen tuttuun verrattuna mulla on maalaisjärkeä äo:ään suhteutettuna ainakin noin 120 pisteen verran :) Saa olla uskomatta :D

Höh. Kyllä minusta olisi erittäin mielenkiintoista kuulla, miten ko. asiaan pitäisi ns. maalaisjärkisesti suhtautua, ja yleisestikin erittäin hyvä maailaisjärkinen argumentointi ko. asian suhteen olisi enemmän kuin tervetullutta!

oot varmaan oikeessa, mutta jotenkin ton fysiikan taso ja maalaijàrki ei ole samalla linjalla. mà koen sanan maalaisjàrki liittyvàn làhiesesti jokapàivàivaisten asioiden hoitoon ja siihen liittyvààn jàrjen kàyttòòn. arkipàivàn selviytymiseen, en ydinfysiikkaan

[QUOTE="Mamma italiana";23400326]ei liity millààn tavalla maalaisjàrkeen. tai omasta mielestàni ei siis liity. mutta mulle aihe vaikea, en ole seutrannut kesksutelua siellà teillà[/QUOTE]

Kyllä mun mielestä ihan kaikkea voi "maalaisjärjellä" ajatella. Tottakai henkilökohtaiset intressit ja elämänkatsomus loistaa kaikesta läpi, varsinkin tällaisista kysymyksistä, mutta voi pyrkiä katsomaan asiaa niin omalta kuin yleiseltä kannalta ja muodostaa sitä kautta ihan päteviä maalaisjärkisiä argumentteja oikeastaan mistä tahansa :)

mà luulen ettà jokaisella ihmisellà on jonkinlaista maalaisjàrkeà mutta se jakautuu eri tavoin: jollain sità on joka alalla vàhàn, jollain yhdellà alalla paljon jne

[QUOTE="Mamma italiana";23400369]oot varmaan oikeessa, mutta jotenkin ton fysiikan taso ja maalaijàrki ei ole samalla linjalla. mà koen sanan maalaisjàrki liittyvàn làhiesesti jokapàivàivaisten asioiden hoitoon ja siihen liittyvààn jàrjen kàyttòòn. arkipàivàn selviytymiseen, en ydinfysiikkaan[/QUOTE]

Tuskinpa ne päättäjät yhtään sen enempää ydinfysiikasta tietää, silti tekevät koko maata koskevia päätöksiä ydinvoimasta ;)

Kyllä mun mielestä ihan kaikkea voi "maalaisjärjellä" ajatella. Tottakai henkilökohtaiset intressit ja elämänkatsomus loistaa kaikesta läpi, varsinkin tällaisista kysymyksistä, mutta voi pyrkiä katsomaan asiaa niin omalta kuin yleiseltä kannalta ja muodostaa sitä kautta ihan päteviä maalaisjärkisiä argumentteja oikeastaan mistä tahansa :)

kerro mità ajattelet maalaisjàrjellà suomen ydinvoimaratkaisusita muistaen ettà maalaisjàrki ei ole yleistàmistà (tyyliin huonot puolet ja hyvàt puolet) . maalaisjàrki on jotain semmoista joka johtaa johtopààtòkeen ja valintaan. anna palaa ;)

No maalaisjärjellä ajateltuna on käsittämättömän typerää sijoittaa ydinvoimaan, joka vaatii älyttömät suojatoimenpiteet ja jonka jäte varastoidaan peruskallioon. juuri oli lehdessä uutinen, jossa mietittiin millainen varoituskuva näille säilytyspaikoille voitaisiin laittaa, että parintuhannen vuoden kuluttuakin ihmiset ymmärtäisivät vaaran.

[QUOTE="Mamma italiana";23400401]kerro mità ajattelet maalaisjàrjellà suomen ydinvoimaratkaisusita muistaen ettà maalaisjàrki ei ole yleistàmistà (tyyliin huonot puolet ja hyvàt puolet) . maalaisjàrki on jotain semmoista joka johtaa johtopààtòkeen ja valintaan. anna palaa ;)[/QUOTE]

Ajattelen että koska vaikka se on ollut toimiva ratkaisu tehokkaaseen energiantuotantoon, ei se voi olla pitkän ajan pysyvä ratkaisu vaan resursseja pitää suunnata uusiutuvien luonnonvarojen käyttöönottoon tehokkaammin ja pyrkiä siihen että tämänhetkiset voimalat käytetään tiensä päähän mutta uusia ei enää rakenneta samaa tahtia kuin miltä nyt on näyttänyt.

Mutta siihen liittyy niin paljon muutakin että tulisi todella pitkä teksti selittää kaikkea mikä tähän mun "maalaisjärkiseen" johtopäätökseen ja valintaan vaikuttaa. Ehkä pähkinänkuori selvitti jotain.

No maalaisjärjellä ajateltuna on käsittämättömän typerää sijoittaa ydinvoimaan, joka vaatii älyttömät suojatoimenpiteet ja jonka jäte varastoidaan peruskallioon. juuri oli lehdessä uutinen, jossa mietittiin millainen varoituskuva näille säilytyspaikoille voitaisiin laittaa, että parintuhannen vuoden kuluttuakin ihmiset ymmärtäisivät vaaran.
Mitä muuta sitten tilalle, ei muutkaan tuotantotavat riitä kun sähkön käyttö lisääntyy :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mitä muuta sitten tilalle, ei muutkaan tuotantotavat riitä kun sähkön käyttö lisääntyy :)

Ja tässä löytyy se ongelma. Miksi sähkönkäytön ja kulutuksen yleisesti pitää lisääntyä räjähdysmäisesti koko ajan? Jatkuva talouskasvu on utopiaa, se ei tule kestämään. Tuotteet suunnitellaan vanhenemaan jotta kuluttaja ostaa uutta jatkuvalla syötöllä, ihmisille tuputetaan tuhatta asiaa joita hän ei tarvitse, kierrätystä ja kestävyyttä ei arvosteta koska uutta ja hienoa viimeisintä mallia pitää jatkuvasti saada.

Mihin se kaikki sähkö menee? Mitä sillä teollisuudessa kulutetulla sähköllä tuotetaan? Onko kulutusyhteiskunta tehnyt ihmisistä onnellisempia? Ihan tutkitusti ei.

Uusiutuvia energianlähteitä pitää kehittää ja sähkön käytön kasvua hillittävä. Ehkä kannattaisi harkita jopa talous- ja yrityskohtaisia kiintiöitä, joiden ylityksestä joutuisi maksamaan tuntuvasti.

Minusta tässä on edes jotain maalaisjärkistä (=käytännönläheistä / käyttäjäläheistä ?) lähestymistapaa. Sitä sähköä kun töpeseleistä halutaan saada, ja niitä töpseleitä halutaan olevan paljon. Jos rehellisesti sanotaan, niin sanotaan suoraan: Tykkään käyttää sähköä!

minusta on maalaisjàrjenvastaista se ettà lapilisià maksetaan kaikille vielà 2000-luvulla
minusta on maalisjàrjenvastaista se ettà kelaa ja sossua haukutaa kiittàmàttòminà aamusta iltaan
minusta on maalaisjàrjenvastaista se ettà àidit sressaavat lapsiensa kotitehtàvistà (italiassa)

Minusta tässä on edes jotain maalaisjärkistä (=käytännönläheistä / käyttäjäläheistä ?) lähestymistapaa. Sitä sähköä kun töpeseleistä halutaan saada, ja niitä töpseleitä halutaan olevan paljon. Jos rehellisesti sanotaan, niin sanotaan suoraan: Tykkään käyttää sähköä!

mà en luopuisi ikipàivinà pesukoneesta (ei liity mitenkààn maalaisjàrkeen , vaan mukavuuteen)

Mitä maalaisjärkistä siinä on että ajattelee vain omaa mukavuuttaan? Käsitämme sanan selkeästi hyvin eri merkityksessä.

kukaan ei ole vielà kunnolla mààritellyt maalaisjàrkeà.
minusta maalaisjàrki ei riità pààtòkseen energinatuotanto menetelmistà. minusta maalaisjàrki on vielà jotain vàlittòmàmpàà ja kaikille ihmisille sallittavaa kuten
- ei kauheaaa ihmettelyà mità lapsille pààlle juuri nyt (kerrospukeutuminen toimii aina kun ei tiedà)
- ruoka ei vanhene juuri klo 00.01 kun viimeinen kàyttòpàivà meni umpeen

Yhteistyössä