Olen liian järkevä (ja tylsä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ansku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Ansku"

Vieras
Siltä ainakin joskus tuntuu, kun omaa elämää ajattelee.

(En oikein osaa pukea sanoiksi, mitä tarkoitan, mutta jos tästä joku jotain tajuaa, niin hyvä on).

Mutta siis, olen tehnyt aika paljon merkittäviä päätöksiä sen perusteella, että mikä on järkevää, enkä niinkään sen, että mitä olisin halunnut ja haluaisin tehdä. Esimerkiksi menin opiskelemaan erästä alaa sillä perusteella lähinnä, että siinä olisi hyvät työllistymismahdollisuudet. (Totuus osoittautui lopulta toiseksi).

Ja nyt olen alkanut miettimään tällaisen asenteen mielekkyyttä. Meinaan kun kuitenkin aika usein vaikuttaa siltä, että niillä ihmisillä, jotka valitsevat ja tekevät asioita sen mukaan mitä kokevat omakseen, eikä sen mukaan mitä on järkevää tehdä, vaikuttaa olevan paljon sisältörikkaampi, monipuolisempi ja kiinnostavampi elämä (no, tietysti myös pettymyksiäkin paljon, mutta niitähän tulee kaikille), kuin niillä, jotka analysoivat ja järkeilevät ja miettivät kaikesta, että onko näin järkevää tehdä.

Minulla on ehkä vähän samanlainen ongelma. Minulla on lähinnä se ongelma, että en ole kauhean innostunut oikein mistään, eikä sitä omaa halua ja intohimoa oikein löydy. Ja monessa asiassa olen ollut vähän turhan varovainen, en ole uskaltanut ottaa riskejä vaan olen pelannut varman päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26605025:
Minulla on ehkä vähän samanlainen ongelma. Minulla on lähinnä se ongelma, että en ole kauhean innostunut oikein mistään, eikä sitä omaa halua ja intohimoa oikein löydy.

Tuon piirteen tunnistan myös itsessäni, että ei oikein edes tiedä, mitä haluaisi tehdä elämässään, kun mikään ei tunnu innostavan tarpeeksi.

Oletko tehnyt päätöksesi myös muita varten? Että olisivat tyytyväisiä sinuun. Tuttua ja turvallista?

Itse olen täysin päinvastanen, ja ei tarvitse katua että on elännyt muiden toiveiden mukaan. Liika järkeistäminen on mun mielestä outoa, koska eihän kukaan tiedä tulevaisuutta

[QUOTE="minä";26605122]Oletko tehnyt päätöksesi myös muita varten? Että olisivat tyytyväisiä sinuun. Tuttua ja turvallista?[/QUOTE]

Ehkä noinkin, ja ainakin lapsuudestani ja nuoruudestani muistan vahavsti sen, kuinka vanhempani aina käskivät miettimään, että onko kovin fiksua tehdä jotain ja miettimään ensin mitä on tekemässä, eikä vain suinpäin rynnätä tekemään jotain.

Mielenkiintoinen testi (INTP tuli vastaukseksi). Tosin on kyllä todettava, että aika hankala myöskin, ainakin omalla kohdallani, koska varsin monessa kysymyksessä en sopinut täsmälleen kumpaakaan vaihtoehtoon, vaan oikeasti reaktioni asioihin, riippuu hyvin paljon tilanteesta, ja muista asiaan vaikuttavista seikoista.

Mielenkiintoinen testi (INTP tuli vastaukseksi). Tosin on kyllä todettava, että aika hankala myöskin, ainakin omalla kohdallani, koska varsin monessa kysymyksessä en sopinut täsmälleen kumpaakaan vaihtoehtoon, vaan oikeasti reaktioni asioihin, riippuu hyvin paljon tilanteesta, ja muista asiaan vaikuttavista seikoista.

INTP:n kanssa elämäni jaan ja eivät ole lainkaan tylsiä ihmisiä. Tiedä omat vahvuutes, ap ja nauti siitä millainen olet. Voihan sitä joskus kokeilla tehdä toisinkin, esim. jos menit kauppaan ostoslistan kanssa, viskaakin se kaupan ovella menemään ja ostat mitä mielesi tekee. Mutta turhaan sitä harmittelee omaa itseään, meitä on monta, jotka haluaisimme olla järkeviä.

Ja sinulla kuitenkin se N siellä, intuitiivinen. Sie osaat tuntea vahvastikin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26605025:
Minulla on ehkä vähän samanlainen ongelma. Minulla on lähinnä se ongelma, että en ole kauhean innostunut oikein mistään, eikä sitä omaa halua ja intohimoa oikein löydy. Ja monessa asiassa olen ollut vähän turhan varovainen, en ole uskaltanut ottaa riskejä vaan olen pelannut varman päälle.

Tuota samaa piirrettä löytyy minustakin. Mutta toisaalta niinkin, että olen kiinnostunut välillä vähän liiankin monesta asiasta, enkä osaa valita niiden väliltä.

Kun asiaa ajattelen näin jälkikäteen, niin oikeastaan olin opiskellessani/kouluissa tyytyväisimmilläni lukiossa, kun oli koulupäivissä monenlaisia erilaisia oppiaineita.

Muistan olleeni miltei paniikissa ylioppilaskirjoitusten jälkeen, kun tajusin, että nyt sitä sitten pitäisi valita jokin yksi ainoa ja tietty ala, mikä kiinnostaa, ja mihin haluaa keskittyä opinnoissaan ja mihin työhön haluaa valmistua. Ja kun minua kiinnosti todella moni asia, eikä kuitenkaan mikään noussut ykkössuosikiksi

INTP:n kanssa elämäni jaan ja eivät ole lainkaan tylsiä ihmisiä. Tiedä omat vahvuutes, ap ja nauti siitä millainen olet. Voihan sitä joskus kokeilla tehdä toisinkin, esim. jos menit kauppaan ostoslistan kanssa, viskaakin se kaupan ovella menemään ja ostat mitä mielesi tekee. Mutta turhaan sitä harmittelee omaa itseään, meitä on monta, jotka haluaisimme olla järkeviä.

Ja sinulla kuitenkin se N siellä, intuitiivinen. Sie osaat tuntea vahvastikin. :)

Ehkä hän on sittenkin INTJ?

tumblr_lnr9loCM1k1qioh1ao1_500.jpg

Ei nekään kyllä ole tylsiä, järkeviä ja kurinalaisia kylläkin.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Hmmm...mä olen ihan tyytyväinen järkevänä ja harkitsevana ihmisenä ;-)
Niille sattuu harvemmin taloudellisia ongelmia ja ylipäänsä elämä on helpompaakin kun vähän ennakoi.
Tylsää se ei minusta tee.

Olen intj. Järkevä ehkä, mutta koen elämäni aika tylsäksi vaikken tylsä olekkaan(tai sit ihmiset säälistä muuta väittää). Varman päälle pelaamalla ei äärikokemuksia synny. Tee aapee jotain pientä repäisevää ja katso miltä itsestäs sen jälkeen tuntuu, leikkuuta hiukses radikaalisti entisestä poikkeavaksi tai jotain muuta joka ei ole peruuttamatonta.

Jossain kortissa oli joskus teksti "Kesyt linnut kaipaavat -- villit lentävät", kokeile siipiäsi.

[QUOTE="minä";26605122]Oletko tehnyt päätöksesi myös muita varten? Että olisivat tyytyväisiä sinuun. Tuttua ja turvallista?

Itse olen täysin päinvastanen, ja ei tarvitse katua että on elännyt muiden toiveiden mukaan. Liika järkeistäminen on mun mielestä outoa, koska eihän kukaan tiedä tulevaisuutta[/QUOTE]

Tästä olen todellakin samaa mieltä ja liian usein törmään siihen Suomessa naisten parissa. Olen paljon enemmän intohimoista ja romanttista tyyppiä kuin riskianalyytikkoa. Mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö harkinnalla olisi sijansa.

Havaintoni tietyistä muista maista ja kulttuureista on, että naiset ovat muualla pelottomampia ja ennakkoluulottomampia tutustumisessa. Se ei tietenkään tarkoita täyttä typeryyttä käytöksessä tai edes välttämättä irtosuhteita tms. kuten ei minullakaan. Mutta kylläkin sitä ettei nainen mene paniikkiin vaikka mies lähestyykin esimerkiksi epäsuorasti (esim. tekstiviesti tai kirje). Siinä missä näille naisille tällainen on vain mukavaa alkaa suomalainen nainen usein enemmänkin ahdistua. Tämä on ainakin oma kokemukseni kirjallisista aloitteista. Turhan monesti romanttinen (suomalainen) mies on Suomessa se lipevä ja petollinen shemeikka :) Mikä kertoo vain siitä miten vähän naiset kritisoivat omaa kulttuuri-identiteettiään... VAIKKA heidän pitäisi olla koulutettuja ja moderneja ihmisiä.

No toihan on ihan tyhmä. Olen siis ENTJ mutta tarkemmin
" You have moderate preference of Extraversion over Introversion (44%)
You have distinctive preference of Intuition over Sensing (75%)
You have marginal or no preference of Thinking over Feeling (1%)
You have marginal or no preference of Judging over Perceiving (1%)"

Eli voisin ihan yhtä hyvin olla ENFP... :/ Jokainen kun osaa myös halutessaan vastata noihin kysymyksiin niin et saa haluamansa vastauksen..

Yhteistyössä