Olen Lapista kotoisin ja minua oikeasti v-tuttaa saada joku ärsyttävä Lapin-akka -maine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minttu"

Vieras
Piilottelen murrettani, mutta joskus lipsahtaa vääränlainen sana ja sitten aletaan se utelu "mistäs päin olet kotoisin kun noin puhut, taidat olla lappalainen?" Argh!
On niin veemäistä olla joku jänkhä-liisa tms. mistä alkaa heti kuittailut ja siitä lähtien olen "Se jänkhäläinen" "se lapin kairan eukko" jne.

En elele viinapullo kädessä, puhu hoon päälle jne. joten vtuttaa vähäinenkin vihjailu siihen suuntaan. :kieh:

En ole voinut valita syntymäpaikkaani, olisin mieluummin syntynyt etelämmäks.

Ja mie olen ylpeä siitä, että olen Lapista :) Näin meitä ihmisiä on erilaisia. Toisaalta olen aina kuullut vain positiivisia kommentteja, ehkä oma asenne vaikuttaa?

[QUOTE="Minttu";28104638]Ihan kuule aikuisilta ihmisiltä. :([/QUOTE]
no sitten sen ikästen tasolle jääneitä. tai hyvin nuoria aikuisia.
tai mistä minä sen voin tietää, lapsellista silti.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;28104649:
no sitten sen ikästen tasolle jääneitä. tai hyvin nuoria aikuisia.
tai mistä minä sen voin tietää, lapsellista silti.

Kaiken ikäisiltä. Tai no nuoret ovat olleet fiksusti, mutta pahimmat ovat ehdottomasti eläkeikää hipovat miehet.

Mun mielestä eri murteet on ihania ja niitä on hauska kuunnella. Ap:n kokemukset kuulostavat kyllä varsin ikäviltä, aika lapsellisia ihmisiä ilmeisesti ollut liikenteessä.

Et sinä eläkeukoilta mitään tarvitse. Jos jotakin lappalaismielikuvaa nuoremmilta tulee mieleen, niin se on korkeintaan Angelin tytöt ja ne oli ihan kivan näköisiä :D.

Kurjaa, että tuota on vieläkin. Appi muutti Lapista vähän etelämpään pari vuosikymmentä sitten, ja sanoi, että joutui peittämään kaiken pohjoisuuden itsestään, että tulisi vakavastiotetuksi töissä. Jos hän puhui esimerkiksi omaa murrettaan, kaikki tarttuivat puheeseen, eivätkä asiaan.

Appi suree nyt sitä, että paineen alla luopui niin pitkäksi aikaa siitä, kuka on. Käännä oma murteesi ja pohjoisuutesi eduksesi ja vahvuudeksesi, puhu omaa murrettasi ja ole ylpeä siitä, kuka olet. Jos sinulle auotaan siitä, voit kysyä ihan asiallisesti, että "Joo, olen sieltä ja sieltä ja se kuuluu puheestani, mitä sitten? Oletko omasta mielestäsi hauskakin?"

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28104595:
Mä osaan sivuuttaa tuollaiset, ne kuulostavat koulu-ikäisten jutuilta. Olen ylpeä savolaisuudestani ihan avoimesti.

Savolainen minäkin ja ylpeä siitä. Ikävää olisi jos juuriaan joutuisi häpeämään.

[QUOTE="Minttu";28104656]Kaiken ikäisiltä. Tai no nuoret ovat olleet fiksusti, mutta pahimmat ovat ehdottomasti eläkeikää hipovat miehet.[/QUOTE]

no mä en ihan vielä eläkeiässä ole, mutta ei tulis mieleenkään tollasta tehdä. :D

Mä taas olen paljon saanut kuulla turkulaisuudestani kun ollaan miehen suvun luona käymässää Satakunnassa. Musta se on vaan hauskaa. Olen myös ihan ylpeä siitä, että mun puheesta ilmeisesti kuulee sen turun vaikka en ite sitä tajuakaan. Kokemukseni mukaan ihmiset yleisesti ottaen onkin ylpeitä omasta kotipaikastaan ja siitä, että se kuuluu omassa puheessa vaikka muut siitä vitsiä vääntäisikin.

MInä taas olen ns. junantuoma, eli Lapissa asuva etelän kasvatti ja olen niin vitun kypsä tähän peräreikään ja etenkin sen asukkaisiin, että paluumuutto on vain ajan kysymys.

Minua ei oteta koskaan vakavasti, mitään en voi osata enkä tietää, sillä olenhan muualta tullut. Tämä asia vain on Lapissa jonkinlainen tabu, eli sitä ei saisi ääneen sanoa. Etelän ihmisten pitäisi vain osata nöyrätä kumarrella ja olla kiitollinen, kun moiseen paratiisiin on saanut tullut. Minkäänlainen kritisointi tai epäkohtien huomioiminen ei ole sallittua, ilmeisesti koska kaamoksen raiskaama pieni itsetunto ei sellaista kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja päinvastainen;28104725:
MInä taas olen ns. junantuoma, eli Lapissa asuva etelän kasvatti ja olen niin vitun kypsä tähän peräreikään ja etenkin sen asukkaisiin, että paluumuutto on vain ajan kysymys.

Minua ei oteta koskaan vakavasti, mitään en voi osata enkä tietää, sillä olenhan muualta tullut. Tämä asia vain on Lapissa jonkinlainen tabu, eli sitä ei saisi ääneen sanoa. Etelän ihmisten pitäisi vain osata nöyrätä kumarrella ja olla kiitollinen, kun moiseen paratiisiin on saanut tullut. Minkäänlainen kritisointi tai epäkohtien huomioiminen ei ole sallittua, ilmeisesti koska kaamoksen raiskaama pieni itsetunto ei sellaista kestä.

etelästä tulheet on kieltämättä soitellen sothaan tulleita :D luulevat tietävänsä kaikesta kaiken yms oppivat kyllä ku hoksivat että täälä ole hoppua mihinkhään.

Kun et kerran elele viinapullo kädessä, niin miksi se sinua kaivelee ollenkaan? Ihmiset testaa huumorintajuasi ja sosiaalisia kykyjäsi härnäämällä, ja jos vastaat ahdistumalla ja inhoamalla heitä, menetät monta hyvää ystävyyttä ja luottamukselliset suhteet työkavereihin ym lähtöviivalla jo. On parempi ottaa inhoamistaipumus selville heti aluksi, ettei vain tule sitoutuneeksi pikkusieluun, ja saa sitten kärsiä seuraukset kun on liian myöhäistä.

Terveitsetuntoisten ihmisten ei tarvitse peitellä tuollaisia asioita. Ja se että aikuiset ihmiset huomauttelevat murteesta on yleensä vain hyväntahtoinen tapa lähestyä ja saada keskustelunaihetta.

Kuittailisko net just sen takia, että sie yrität olla jotaki muuta ko olet? Aikunen ihminen yrittää piilottaa murrethaan, sehän on aivan teinien hommaa!

Minua ei ole koskaan haitannu kuittailut, ittekki saatan heittää takas eteläläisile jos alkaa kovin käyä ihole. Murhteela puhun joka paikassa (jopa töissä) eikä se hoo ole mihinkhään kaonnu, vaikka olen asunu jo 16 vuotta poissa Lapista.

Alottajalle semmonen vinkki, että koetappa sieki kasvaa aikuseksi :)

Aha... Minä itse olen Helsingistä, enkä tunne ketään täällä, joka ajattelisi noin. Ei monetkaan Helsinkiläiset osaa edes tunnistaa, että mistäpäin mikäkin murre on kotoisin. En voi mitenkään uskoa, että ap:n kommentilla olisi mitään virkaa. Jos joku on joskus jotain tollaista heittänyt, niin sen on täytynyt olla jonkinlainen vitsi, josta kuulija on turhaan ottanut liian kovin nokkiinsa... Helsinkiläisten mielestä murteet ovat kylläkin huvittavia, kun niitä ei täällä kuule, mutta ei niissä mitään sen kummempaa. Ole ylpeä itsestäsi! :)

Yhteistyössä