Olen kuulemma huono äiti kun annoin teinityttöni vaihtaa lempinimen viralliseksi nimekseen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bad mom?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bad mom?

Vieras
Tyttäreni nimi oli Aada Isabella joista Isabella kutsumanimi, vaikka isomummia ja yhtä opettajaa lukuunottamatta kaikki kutsuivat tyttöä Bellaksi. Siis perhe, sukulaiset, harrastusporukat, valmentajat, koulukaverit, melkein kaikki opettajat jne. käyttivät lempinimeä ja annoin tytön pyynnöstä pitkän harkinnan jälkeen vaihtaa nimen Bella Amandaksi, jotta kutsumanimi olisi se millä oikeastikin kutsutaan ja ensimmäisenä. Amanda on mummonsa kolmas nimi ja sopii hyvin Bellan kanssa. Nyt isomummi on vetäissyt herneen nenäänsä ja sanoi minun olevan huono äiti kun annoin vaihtaa nimeä. Nimi on hänestä pyhä asia jota ei sovi vaihtaa ja kutsuukin tytärtäni sitkeästi AADAKSI vaikka se ei ollut alunperin edes kutsumanimi.. :D

vuoden Paskamutsipalkinto, ole hyvä !! :flower:

ei vaan. äidinäitini vetäisi herneet nenään, kun hyvin syvässä masennuksessa ollut äitini vaihtoii etunimensä, siis otti siihen yhden uuden nimen edellisten eteen, veti suurta draamaa "kun minun antamani nimi ei edes kelpaa..." no, ei siitä äidin elämästä mitään tullut uudesta nimestä huolimatta.
anyway, anna mummun mussuttaa, ehkä se toipuu ennen kuin aika jättää, perintöä ehkä turha odotella?

[QUOTE="öööö";26583001]Mä en kyllä haluisi julkistaa täällä palstalla lapsieni nimiä, mutta niin näyttävät monet tekevän...[/QUOTE]

ja mitähän haittaa siitä mahtaa olla (olettaen että sukuniemä ei julkaista)? Aada, Isabella ja Amanda on melkoisen yleisiä nimiä, ei varmaan ole ap:n lapsi ainoa joka noita kantaa...

Mielestäni jokainen saa vaihtaa nimensä sellaiseksi kuin minkä niminen tuntee olevansa. Vanhemmat antavat heistä lapselle sopivan nimen, mutta lapsi itse voi tuntea, että jokin toinen nimi kuvaa hänen persoonallisuuttaan paremmin kuin vanhempien antama nimi. Mielestäni aloittaja teki oikein, kun antoi nuorelleen mahdollisuuden vaihtaa nimensä. Eihän hän olisi kuitenkaan voinut estää tytärtään vaihtamasta nimeä enää tämän täytettyä 18 vuotta, joten miksi pitkittää vääjäämätöntä.

Meillä minä olen suositellut tytölle nimen muuttamista siten, että hänen etunimensä perään lisättäisiin toinen nimi. Mielestäni nimi olisi pitänyt antaa sellaisenaan jo alunperinkin, mutta olin liian lukkiutunut ajattelemaan vain kahden nimen antamista ja toinen nimi oli jo päätetty. Tyttö tekee niin kuin haluaa.

Siskoni vaihtoi lempinimensä viralliseksi nimekseen. Ristimä nimi oli aika erilainen, kuin tämä uusi nimi. Kaikki olivat siskoa kuitenkin tällä lempinimellä kutsuneet vuosia. Minä sen itse asiassa keksin siskoni ollessa ehkä 3v. Mitä kummallista siinä on, jos haluaa, että myös papereissa lukee se nimi mitä suurin osa läheisistä käyttää? No joo, äiti alkoi käyttää siskosta vanhaa nimeä, heti kun uusi oli merkitty kirjoihin ja kansiin. Tosin tekee sitä ihan vahingossa ja etenkin silloin, kun puhuu siskosta menneessä muodossa. Anyway, et ole huono äiti.

Helpottaa elämää kummasti, jos kutsumanimi on virallinenkin nimi. Odottelen, milloin siskoni vaihtaa tai lisää nimeensä ikiaikaisen kutsumanimensä. Ehkä 50-villityksessä?

Huono äiti .... pyh antaisin vaihtaa oman tyttäreni nimen kunhan se ei mene tiettyjen rajojen yli. Ja tytärtäsihän kutsuttiin muutenkin Bellaksi, niin mikä on ongelmana.

Yhteistyössä