Olen kohta YH.

• Viestiketjun aloittaja "Saimi"
  • Ensimmäinen viesti
"Saimi"
Voiko joku auttaa. Miten suunnilleen menee nuo raha jutut. Mietin tätä siksi, että palaan töihin vasta syyskuussa.
Eli saan:
-LApsilisää n.304 euroa
-Asumistuki 544 euroa
-Kotihoidontuki 635 euroa

Mites sitten elatustuki menee? Kaksi lasta on meillä.
Ja saanko vielä toimeentulotukea?
Asun siis Vantaalla.

Enkä nyt jaksa mitään "sossupummi" juttuja. Ekaa kertaa olen hakemassa tukirahoja sieltä, jos niitä edes tippuu..

Oletteko sopineet elatuksesta keskenänne ollenkaan? lastenvalvojan luona pystyy kirjoittamaan siitä (samalla kuin huoltajuudesta ) sopimuksen. vähintäänhän elatustuki taitaa olla sen n.150e/lapsi..
Jos tulosi eivät riitä kattamaan pakollisia menojanne, pitäisi sinun olla oikeutettu toimeentulotukeen..rohkeasti sossuun juttelemaan :)

"tui"
Elatuskyky riippuu molempien vanhempien tuloista ja kuluista sekä lasten ikäkin vaikuttaa. Ainiin... ja vielä vaikuttaa tuo etävanhemman luonapito. Noin 140€ / lapsi on se tavallisin, kaikki mitä saat enemmän on "plussaa". Tehkää sopimukset lastenvalvojan luona.
Oletko varma, että sinusta tulee lähihuoltaja?

"Saimi"
Minusta tulee lhihuoltaja. Isän työvuorot ovat jo sellaisia, että ei hän pysty lapsia pitämään muutakuin joskus viikonloppuisin.
Elatuksesta ollaan sen verran puhuttu, että isä ostaisi kengät ja haalarit nyt.
JA ostaa lapsille kesävaatteet.
Elikkä sossu varmaan laskee sitten 150 euroa lapsi?

Joo, pitää mennä sossuun juttelee. Eihän mun tarvitse turvautua siihen kun pari kuukautta :)
Ja luutavasti tämä ero on vaan väliaikainen. Ainakin toivon niin. Mies lähtee toiselle paikkakunnalle, ja itse en ole siihen valmis :(
Koska, se on vain vuoden keissi. En viitti vaihtaa lasten tarhapaikkoja enkä omaa työpaikkaa.
Mies on palaamassa tänne sen jälkeen jokatapauksessa.

Peppari harmaana
No kuule, täällä on ollut ketjuja tästä asiasta vaikka kuinka, hae haulla.
Lastenvalvojalla lasketaan lapsen elatuksentarve ja se jaetaan vanhempien maksukyvyn mukaan. Joskus se on 50-50 joskus 30-60 joskus 0-100 eli ei ole olemassa mitään yleispätevää hinnoittelua. Ikinä ei kannata mennä siihen halpaan että sovitaan jotain vaatteita ostettavaksi, koska etävanhemman ei tarvitse osallistua mihinkään muuhun kuin elarin maksamiseen. Ei ole yksi ja kaksi kertaa kun on luvattu ja sitten ei olla pidetty siitä kiinni.

Oman kokemuksen mukaan kannattaa hakea reilusti jotta voi sitten vähän "tinkiä".

"tui"
Kyllä vuorotyöläinenkin voi olla lähivanhempi - kokemusta on.
Elatusmaksu sisältää myös vaatehankintaan tarvittavat rahat.
Oletteko oikeasti eroamassa vai pidättekö jatkossa kahta asuntoa miehen työn takia eri paikkakunnilla? Jos ette eroa, siihen tilanteeseen on olemassa erilaiset mm. verotuksesta löytyvät edut.

"Saimi"
[QUOTE="tui";23616342]Kyllä vuorotyöläinenkin voi olla lähivanhempi - kokemusta on.
Elatusmaksu sisältää myös vaatehankintaan tarvittavat rahat.
Oletteko oikeasti eroamassa vai pidättekö jatkossa kahta asuntoa miehen työn takia eri paikkakunnilla? Jos ette eroa, siihen tilanteeseen on olemassa erilaiset mm. verotuksesta löytyvät edut.[/QUOTE]

Mutta, mies muuttaa vain vuodeksi toiselle paikkakunnalle. ja aamuvuorot alkaa puol kuus.
Iltavuoro loppuu 23.00. Molempien mielestä on parempi, että lapset ovat täällä hoidossa 8-16.00

"Saimi"
Siis mies muuttaa vuodeksi yli 200kilsan päähän. Olen ihan ulalla, en tiiä tuleeko lopullinen ero vai miten käy.

Ja siis Mun laskujen mukaan rahat menee aika tiukille..

"Saimi"
Alkuperäinen kirjoittaja häh;23616217:
Oikeastikko olet vielä tukeja vailla? Eikö sinua yhteiskunta jo ELÄTÄ ihan tarpeeksi.
Älä nyt pillastu. Kunhan kysyin.. ja siis olen EKAA kertaa hakemassa apua sossuta.
Jotkut sentään roikkuu siellä joka kuukausi, ilman että on aikomustakaan mennä töihin.

Ja siis tosta kotihoidontuesta lähtee vielä verot pois...

"Saimi"
[QUOTE="tui";23616474]Siis molemmat lapset ovat hoidossa ja silti meinaat saada kotihoidontukea?[/QUOTE]

Lapset menee nyt syksyllä hoitoon, kun aloitan uudestaan työt.
Toinen aloittaa ekaa kertaa hoidon, ja toinen palaa yli vuoden tauolta.

"kkmm"
Jotta sossusta saa rahaa, on elatustuesta oltava lastenvalvojan tekemä sopimus tai kelan sopimus hakemuksessa mukana. Mikään suullinen sopimus lasten vaateostoista ei käy, vain kirjallinen käy.

"Saimi"
[QUOTE="kkmm";23616602]Jotta sossusta saa rahaa, on elatustuesta oltava lastenvalvojan tekemä sopimus tai kelan sopimus hakemuksessa mukana. Mikään suullinen sopimus lasten vaateostoista ei käy, vain kirjallinen käy.[/QUOTE]

Okei. Kiitos :)
Yhteishuoltajuus meille kuitenkin on tulossa.

"Saimi"
[QUOTE="tui";23616656]Yhteishuoltajuudella ei ole mitään tekemistä elatuksen kanssa tai päinvastoin.[/QUOTE]

Tiedän.

Mutta jokatapuksessa en mieheltä ota rahaa. Hän saa ostaa tarvittavat jutut.

"Anne"
[QUOTE="Saimi";23616892]Tiedän.

Mutta jokatapuksessa en mieheltä ota rahaa. Hän saa ostaa tarvittavat jutut.[/QUOTE]

Elatusmaksu on semmoinen raha jonka miehesi maksaa.
Voithan sinä sitä hakea kelalta, mutta he perivät sen sitten mieheltäsi.

"Saimi"
[QUOTE="Anne";23616988]Elatusmaksu on semmoinen raha jonka miehesi maksaa.
Voithan sinä sitä hakea kelalta, mutta he perivät sen sitten mieheltäsi.[/QUOTE]

Tiedän. Mutta lastenvalvoja sanoi, että summan voi keskenään sopia.
Kysymys olin tuosta toimeentulotuesta.. miten sen laita on. Mutta tuskin sitä saan.
Ehkä me pärjätään tuolla hurjalla kotihoidontuella ja lapsilisällä. Onneksi saan edes asumistuen-

leidi on tö haus
Nyt ihmetyttää. Siis jos ette oo oikeasti eroamassa vaan mies muuttaa väliaikaisesti työn vuoksi toiselle paikkakunnalle niin miksi ihmeessä oot elareita vailla? Isä laittakoon ruokarahaa tms. jotain sun tilille. Miten te nykyään jaatte kulut? Samaan tapaan tulevaisuudessaki.

"Anne"
[QUOTE="Saimi";23617046]Tiedän. Mutta lastenvalvoja sanoi, että summan voi keskenään sopia.
Kysymys olin tuosta toimeentulotuesta.. miten sen laita on. Mutta tuskin sitä saan.
Ehkä me pärjätään tuolla hurjalla kotihoidontuella ja lapsilisällä. Onneksi saan edes asumistuen-[/QUOTE]

Saat toimeentulotukea jos niin lasketaan että sitä tarvitset mutta.. tuloihisi lasketaan elatustuki saitpa sitä tai et. He eivät maksa sitä vaan pyytävät sinua hoitamaan asian.

"Anne"
Pikasesti laskettuna saan sen verta tukia että sossu todennäköisesti ilmottaa sinulle, ettet ole oikeutettu saamaan toimeentulotukea mutta elatusmaksut voit pyytää lapsen isältä.

"Saimi"
Alkuperäinen kirjoittaja leidi on tö haus;23617053:
Nyt ihmetyttää. Siis jos ette oo oikeasti eroamassa vaan mies muuttaa väliaikaisesti työn vuoksi toiselle paikkakunnalle niin miksi ihmeessä oot elareita vailla? Isä laittakoon ruokarahaa tms. jotain sun tilille. Miten te nykyään jaatte kulut? Samaan tapaan tulevaisuudessaki.
No en mä ole elareita vailla. Siks en niitä haekkaan mistään kelasta yms.
Nykyään maksan lasten vaatteet ja nuorimman vaipat lapsilisistä. Vuokra puoliksi yms..
Isä kyllä laittaa sitten ruokarahaa, kun muuttaa muualle.
Pelottaa vaan se, tulenko pärjäämään noilla rahoilla...

leidi on tö haus
[QUOTE="Saimi";23617096]No en mä ole elareita vailla. Siks en niitä haekkaan mistään kelasta yms.
Nykyään maksan lasten vaatteet ja nuorimman vaipat lapsilisistä. Vuokra puoliksi yms..
Isä kyllä laittaa sitten ruokarahaa, kun muuttaa muualle.
Pelottaa vaan se, tulenko pärjäämään noilla rahoilla...[/QUOTE]

No nyt ymmärsi tääki :) Katoin vaan ku ketjussa kaikki puhuu niistä elareista.

Varmaan tuut toimeen, jos ootte tulleet tähänki asti. Voithan sää kuitenki sossusta kysyä.

Yhteistyössä