Olen ihan varma, että Enkeli-Elisa on fiktiivinen hahmo !!

  • Viestiketjun aloittaja "ruu"
  • Ensimmäinen viesti
"ruu"
kirjailija Mintun keksimä "projekti".
keskustelupalstoilla joku AINA tuntee vaikkapa perhesurmien, onnettomuuksien, henkirikosten uhrit, nimet, paikkakunnat jne
Enkeli- Elisasta EI KUKAAN osaa sanoa mitään, kukaan ei tiedä koulua, ei tunne Elisaa jne
 
"Jenis"
Munkin mielestä ne tekstit on jotenkin epäuskottavia. En siis epäile etteikö kamalaa koulukiusaamista olisi, mutta just noi jutut on varmaankin jonkun muun kuin "oikean" teinin kynästä.
 
"tinde"
Olen niin samaa mieltä !
Tuollaisella julkisuudella pitäisi löytyä suomesta edes yksi hlö, joka tietäisi esim mikä koulu kyseessä !!!!!!!!!!!!!
Tämä on Mintun oma projekti, kertoo ehkä omista kokemuksistaan
 
jöpö
Itse en ole niin syvällisesti perehtynyt että osaisin ottaa kantaa väitteeseesi. Mut lopulta, onko sillä oikeastaan mitään väliä, onko Elisa fiktiivinen vai ei???

Tarkoitus on jokatapauksessa saada ihmiset heräämään tähän koulukiusaamisasian vakavuuteen. Ja siinä se on varmaan monen kohdalla onnistunut.

Periaatteessa jopa toivoisin että olis fiktiivinen, niin järkky on tuo tarina.

Ja ajatelkaapas montako "elisaa" meillä on tälläkin hetkellä suomenmaassamme...?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";25998090]Mun käsitykseni mukaan Enkeli-Elisa on projekti jossa kirjoittaja kertoo fiktiivisesti itsemurhan tehneen tytön elämästä ja ajatuksista.[/QUOTE]

Itsemurha ja koulukiusaus ovat siis faktoja mutta itse kirjoitukset fiktiota.
 
Mä oon itse ollu pahasti koulukiusattu, mutta ei sitä koulu myönnä ja kiusaajatkaan tuskin.
Mä en epäile hetkeäkään etteikö tossa taustalla olis aito tarina - sehän pohjautuu elämänsä päättäneen tytön päiväkirjamerkintöihin, ei kukaan voi enään sanoa oliko asiat juuri niin isoja vai kokiko tyttö ne niin. Kiusaaminen pitää saada pois tabu-listalta ja oikeasti asiaan puuttua.

Mitä niitä päiväkirjamerkintöjä luin - niin olisin voinu kirjoittaa samat asiat, ehkä vielä pahempaakin...
 
---
Elisan päiväkirjat
Kun projekti lähti liikkeelle, ensimmäinen ajatus oli, että Elisan päiväkirjoja ei tulla julkaisemaan sellaisinaan. Koska päiväkirjamerkinnät koettiin kuitenkin hyvänä tapana välittää nuoren tunteita, syntyi Elisan fiktiivinen päiväkirja, joka sinällään kertoo Elisan päiväkirjamerkintöjen kuvaamista tapahtumista ja muista tosielämän kiusaustilanteista, mutta jotka on kuitenkin kirjoitettu kaunokirjalliseen muotoon aikuisen ihmisen toimesta.

Päiväkirjamerkinnät netissä ovat siis Minttu Vettenterän kirjoittamia, mutta tunteet ja tapahtumat todellisia.
 
"teelikamentten"
En tiedä aiheesta muuten mitään, mutta näin dokumentin, tai olisko ollut 45 minuuttia-ohjelma, jossa se kirjailija kertoi Elisasta ihan oikeana henkilönä. Hän sanoi, että Elisan vanhemmat ottivat häneen yhteyttä ja pyysivät kertomaan Elisan tarinan, ja apuna hänellä on mm. Elisan päiväkirjat. Siinä ohjelmassa myös annettiin otteita Elisan päiväkirjoista koululaisille, ja pyydettiin kommentoimaan niitä. Ja koko ajan Elisasta puhuttiin ihan todellisena henkilönä, ja kerrottiin mm. että hän kuoli omassa huoneessaan lääkkeiden yliannostukseen.
 
"Jenis"
Sanoin jo tuolla aiemmin, että en kiellä kamalaa koulukiusaamista olevan (itselläkin on aiheesta kokemusta) ja mitä enemmän siitä puhutaan julkisesti, sen parempi. Jospa keskustelu edes jotakuta koululaista auttaisi. Mutta mun mielestä noilta päiväkirjamerkinnöiltä puuttuu semmoinen "voima", jota niillä olisi, jos ne ei ois niin selkeästi muokattuja. Tai muokatun kuuloisia.
 
dgkd
Jos osaisi lukea niin sieltä voisi huomata että päiväkirjamerkinnöt eivät ole suoria otteita päiväkirjasta vaan kirjailija on kirjoittanut ne Elisan merkintöjen pohjalta.

Aika ironista että Elisan isä itse oli koulukiusaaja aikoinaan..
 
Todennäköisesti on
Uskon myös, että "Elisa" on Minttu Vettenterän luoma fiktiivinen hahmo kirjaansa. Ehkä hän on todennäköisesti aloittanut kirjoitusprojektin purkaakseen omia kokemuksiaan, koska mainostaa olleensa rankasti koulukiusattu ja kokeneensa paljon samanlaisia tilanteita kuin "Elisa".

En voi kuvitella, että yksikään isompi kustantaja edes paneutuisi keskivertokirjoittajan fiktiiviseen koulukiusaamistarinaan ja/tai muistelmiin - tositarinat kyllä myyvät.

Sydäntäriipivä tarina kiusaamisen vuoksi itsensä tappaneesta teinitytöstä.... ei kai media voi olla uutisoimatta?

Näkyvyys 45 minuuttia -ohjelmassa, muissa ajankohtaisohjelmissa, valtakunnan radiokanavilla, maakuntalehdissä, iltapäivälehdissä jne. on ollut mitä mielettömintä pr:ää kirjaprojektille, joka on saanut kustantajat heräämään - ei suinkaan tarinan takia VAAN rahan. Nokkelasti ideoita mediatempaus!! Asia on tärkeä - keinot ovat väärät.

Vauva-lehden foorumilla jotkut ovat listanneet aika hyviä pointteja:

- "Elisan" ja Mintun käsialojen yhtäläisyys
- "Elisan" isän ikä Elisan syntyessä
- Tämän kokoisessa maassa henkilötiedot harvemmin pysyvät salassa... kaikella mässäillään! Murossa, Minfossa yms. ei ole kukaan koskaan ilmaissutkaan tietävänsä Elisan perhettä / tunteneensa Elisaa.
- Teinit Vantaalla (mistä Elisa kuulemma on) eivät todellakaan tiedä vastaavasta... kuolinaikakin (helmikuu 2011) on annettu tarkkaan tietoisuuteen.
- Elisan vanhemmat eivät anna haastatteluja, vaan Vettenterä on heidän tiedottajansa. Hmmm... kirjoittavat avoimesti blogissa, niin mikseivät etunimillään (ilman kasvoja) voisi antaa haastattelua. Muutama iso lehti on kieltäytynyt kirjoittamasta Enkeli-Elisasta, koska Elisan vanhempiin ei ole saanut yhteyttä
- Lisäksi minusta jopa Enkeli-Elisa "rimmaa" jotenkin turhan hyvin ;-)


Tunnen itseni tyhmäksi, että alun perin menin edes halpaan!
Saa nähdä julkaiseeko yksikään ISO kustantaja tätä tapaamatta/puhumatta Elisan vanhempien kanssa.....
 
Epäilijät ei usko sen takia, kun eivät saa tietoonsa sitä, että missä koulussa tämä Elisa oli. Mitä ihmettä TE sillä tiedolla teette? Miks haluatte tietää myös kiusaajien nimet? Eiköhän tossa ole mun mielestä ihan ymmärrettävää vanhempien kohdalla pysyä kuitenkin vähän piilossa julkisuudelta, ovat antaneet rakkaan lapsensa, ainokaisensa päiväkirjan jaettavaks ja luettavaks kaikille, näin helpottaen omaa tuskaa ja surua, auttaen muita samassa tilanteessa olevia ja estämällä sitä, että näitä enkeleitä ei tulis enempää. Miks teijän pitäis saada haukkoina repiä ja raadella tieto itellenne? Ette usko vaan sen takia, kun kaikki ei anna kasvojaan ja tietojaan, kaikkien tietoon. Mitä nää epäilijät luulee muka kostuvansa noista tiedoista?? Ihmettelen tollasia ihmisiä ja todella paljon.
 
mä ymmärrän erittäin hyvin miksi vanhemmat eivät halua tulla julkisuuteen.jos tulisivat, olisi seuraavaksi lehdissä koulun henkilökunta kertomassa kuinka heidän koulussaan ei ikinä ole tuollaista tapahtunut, kiusaajien vanhemmat puolustelemassa lapsiaan, luokkakaverit kertomassa omia versioitaan joko siitä et kiusaamista oli tai siitä et kiusaamista ei ollut.
johan se on niin moneen kertaan nähty.
Kukaan vanhempi ei kestäisi tuollaista ryöpytystä vielä lapsensa menetyksen lisäksi.
kouluilla on (ikävä kyllä ) paljon enemmän aikaa selitellä kiusaamattomuutta, kuin tehdä sille asialle jotain silloin kun se vielä on mahdollista.
Elisa on fiktiivinen hahmo, ehkä kaupunki,nimi ja ikä on muutettu, ihan vaan jo senkin takia ettei kukaan osaisi suoraan yhdistää tarinaa tiettyyn ihmiseen.Mutta tarina on todellisuutta, satojen, ehkä tuhansien lasten/nuorten arkipäivää, tänäänkin.
ja vaikka koko juttu olisikin keksittyä, mitä sitten? ketä se loukkaa ja miten? harmittaako ihmisiä et tuntevat surua ja ehkä vihaakin "huijattuna" ?
koulukiusattujen ei nykyään tarvitse taistella pelkästään niitä kiusaajia vastaan, vaan myös koulun henkilökuntaa, ja lähes kaikkia muitakin vastaan saadakseen oikeuden oireilla pahaa oloaan, kokea tuskaa ja saadakseen apua.Järkyttävää, mut todellista.ja niin väärin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
kiusattu
On aivan sama onko tämä kyseinen Elisa totta vai tarua, se on kuitenkin varmasti totta, että Suomessa on kymmeniä Elisoja ja Esoja, ihan oikeasti, jotka kokevat kauheaa koulukiusaamista. Ja osa heistä miettii itsemurhaa ja jotkut sen tilastojen mukaan myös tekevät. Ja siksi projekti on hyvi totta. Minä itse uskon Elisan olevan todellinen, kuollut nuori, mutta jos hän ei oliskaan, se ei vähentäisi projektin merktystä.
Ottiko yksikään aikuinen tai kiusaaja vastuuta kun minua kiusattiin? Olisiko koulu julkisesti tunnustanut näin tapahtuneen? Ei, ei ja ei. Tai sikäli tuo on väärin sanottu, yksi kiusaajistani sanoi 9. luokalla muille, Lopettakaa, mä ainakin voin istua M... vieressä. Silloin en tiennyt oliko vittuilua vai mitä, mutta ehkä hän otti vastuun silloin. Ja jos nyt kysttäisi kyseiseltä koululta kiusataanko siellä, niin luulisin rehtorin vastaavan: meillä ei kiusata ja jos kiusataankin, niin siihen puututaan. Ehkä näin onkin nyt kohta 30v myöhemmin, silloin ei ollut. Enkä ollut läheskään ainoa kiusattu ja opettajat eivät voineet olla näkemättä sitä, se on totuus.
 
ccfr
[QUOTE="vieras";26024123]Elisa on ollut ihan todellinen henkilö, vanhemmilla on syynsä, miksi eivät tule omilla kasvoillaan julkisuuteen..[/QUOTE]

Vanhemmat kirjoittavat hyvinkin avointa blogia. En minä heidän kasvojaan kaipaa, mutta tuntuu erikoiselta, että yhden isomman lehden toimittaja ei saanut heihin edes puhelinyhteyttä, kun olivat halunneet haastatella vanhempia vain etunimillä.

Ei ole totta tämä tarina. Liian moni tekijä puhuu sen puolesta.

Aihe on tärkeä... Vettenterän rahanteko on kyseenalaista.

Totta kai maa on täynnä kiusattuja, ja tulee aina olemaan - huolimatta siitä montako kirjaa aiheesta kirjoitetaan.
 

Yhteistyössä