Olen ihan varma, että Enkeli-Elisa on fiktiivinen hahmo !!

  • Viestiketjun aloittaja "ruu"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiina"
On aivan sama onko tämä kyseinen Elisa totta vai tarua, se on kuitenkin varmasti totta, että Suomessa on kymmeniä Elisoja ja Esoja, ihan oikeasti, jotka kokevat kauheaa koulukiusaamista. Ja osa heistä miettii itsemurhaa ja jotkut sen tilastojen mukaan myös tekevät. Ja siksi projekti on hyvi totta. Minä itse uskon Elisan olevan todellinen, kuollut nuori, mutta jos hän ei oliskaan, se ei vähentäisi projektin merktystä.
Ottiko yksikään aikuinen tai kiusaaja vastuuta kun minua kiusattiin? Olisiko koulu julkisesti tunnustanut näin tapahtuneen? Ei, ei ja ei. Tai sikäli tuo on väärin sanottu, yksi kiusaajistani sanoi 9. luokalla muille, Lopettakaa, mä ainakin voin istua M... vieressä. Silloin en tiennyt oliko vittuilua vai mitä, mutta ehkä hän otti vastuun silloin. Ja jos nyt kysttäisi kyseiseltä koululta kiusataanko siellä, niin luulisin rehtorin vastaavan: meillä ei kiusata ja jos kiusataankin, niin siihen puututaan. Ehkä näin onkin nyt kohta 30v myöhemmin, silloin ei ollut. Enkä ollut läheskään ainoa kiusattu ja opettajat eivät voineet olla näkemättä sitä, se on totuus.
Kauanko sinua kiusattiin :(? Onneksi edes 9 lk:lla joku reagoi ja ymmärsi kiusaamisen. Ei auta enää ei. Miten voit nyt?
 
SIIIS
Tietenkin sellaisenaan tarina on fiktiivinen. Tämä itsemurhan tehnyt tyttö ei varmasti ollut nimeltään Elisa. Mutta fiktion taustalla on ihan oikea tarina ja ihan oikea isä, joka on menettänyt tyttärensä. Näitä elisoja valitettavasti löytyy useampikin. :/

Fiktio se on siksi, että olis vähän turhan rankkaa perheelle tulla esiin omilla nimillään. Kaikki tietäis, kenestä puhutaan, puolitututkin.

Näin oon siis ymmärtänyt.
 
SIIIS
[QUOTE="Tiina";26024572]Kauanko sinua kiusattiin :(? Onneksi edes 9 lk:lla joku reagoi ja ymmärsi kiusaamisen. Ei auta enää ei. Miten voit nyt?[/QUOTE]

En ole tuo sama vieras, mutta minua myös kiusattiin koulussa ja pahasti. Jostain 4. luokalta yläasteen loppuun. Se oli täyttä helvettiä, itsemurha kävi omassakin mielessäni. Onneksi minulla oli kuitenkin kaksi hyvää ystävää, joiden turvin selvisin hengissä.

Mutta kyllä se jäljen jätti. Oon 30v nyt ja mulla on edelleen huono itsetunto. Edelleen ajattelen helposti, ettei muut tykkää musta, etten kelpaa, ettei mua haluta seuraan jne. Tottakai muistutan sitten itseäni, ettei asia ole näin, mutta silti noita tunteita edelleen tulee. Ja terapiassakin oon aikuisiällä käynyt...

Ja ne kiusaajat, muistavatkohan edes kiusanneensa?
 
fvvge
Uskoisin, että on totta, tosiaan päiväkirjamerkinnät ovat muokattuja ja ehkä Elisa ei ole kyseisen henkilön oikea nimi. Kun olin lukion toisella, niin lukiostamme kaksi oman ikäistäni teki itsemurhan. Koulukiusaamista oli taustalla.
 
"Tiina"
En ole tuo sama vieras, mutta minua myös kiusattiin koulussa ja pahasti. Jostain 4. luokalta yläasteen loppuun. Se oli täyttä helvettiä, itsemurha kävi omassakin mielessäni. Onneksi minulla oli kuitenkin kaksi hyvää ystävää, joiden turvin selvisin hengissä.

Mutta kyllä se jäljen jätti. Oon 30v nyt ja mulla on edelleen huono itsetunto. Edelleen ajattelen helposti, ettei muut tykkää musta, etten kelpaa, ettei mua haluta seuraan jne. Tottakai muistutan sitten itseäni, ettei asia ole näin, mutta silti noita tunteita edelleen tulee. Ja terapiassakin oon aikuisiällä käynyt...

Ja ne kiusaajat, muistavatkohan edes kiusanneensa?
Kuulostaa tosi kamalalta :(! Onneksi saat apua ja olet osannut hakea sitä! Minua ei ole kiusattua koulussa, minua on kiusattu kotona. Minulla myös terapiatausta ja itsetunto-ongelmia. Minun onneni on ollut kaverit ja hyvät koulut!

Minä uskon, että kiusaajat muistavat kiusanneensa. Jos eivät muista, ovat sosiopaatteja ja psykopaatteja, ja heilläkin omat ongelmansa. Voimia!
 
kiusattu
[QUOTE="Tiina";26024572]Kauanko sinua kiusattiin :(? Onneksi edes 9 lk:lla joku reagoi ja ymmärsi kiusaamisen. Ei auta enää ei. Miten voit nyt?[/QUOTE]

Kiusaaminen alkoi 5. luokalla kun muutettiin maalta kaupunkiin. Pahimmilaan oli 5-7 luokilla, sen jälkeen en enään niin välittänyt. Haukkumista, ulkopuolelle jättämistä, jääkokkareilla heittelyä ja joskus lyömistä ja tietysti tavaroisen piilottalua yms.
Lukiossakin vielä muutama samasta koulusta tullut jatkoi, mutta se oli minulle ihan sama silloin.
Olen selvinnyt hyvin, olen varmaan selviytyjä tyyppiä. Mutta kyllä minä yhä muistan sen nöyryytyksen tunteen kun syyttä haukkuivat äitiäni huoraksi ( tavallinen työssäkäyvä yh äiti), nauroivat ja välttelivät, pelasivat hippaa minun bakteereilla jne. Ja oikeasti aikuiset vaan sulkivat silmänsä, ehkä se oli heille helpompaa. Kiusaamista siis tapahtui myös oppitunneilla mm jos pidin esitelmää, muut saatoivat heittää märällä taulusienellä. Ei kait ope voi olla sitä näkemättä.
Mutta se on varmaa, että minun lapseni eivät kiusaa ketään ja jos kiusaavat, se asia hoidetaan ja selvitellään. Siis en tarkoita että sukoisin, että eivät voisi kiusata vaan arkoitan, että tietävät kyllä että siitä ei hyvää seuraa.
 
"Tiina"
Kiusaaminen alkoi 5. luokalla kun muutettiin maalta kaupunkiin. Pahimmilaan oli 5-7 luokilla, sen jälkeen en enään niin välittänyt. Haukkumista, ulkopuolelle jättämistä, jääkokkareilla heittelyä ja joskus lyömistä ja tietysti tavaroisen piilottalua yms.
Lukiossakin vielä muutama samasta koulusta tullut jatkoi, mutta se oli minulle ihan sama silloin.
Olen selvinnyt hyvin, olen varmaan selviytyjä tyyppiä. Mutta kyllä minä yhä muistan sen nöyryytyksen tunteen kun syyttä haukkuivat äitiäni huoraksi ( tavallinen työssäkäyvä yh äiti), nauroivat ja välttelivät, pelasivat hippaa minun bakteereilla jne. Ja oikeasti aikuiset vaan sulkivat silmänsä, ehkä se oli heille helpompaa. Kiusaamista siis tapahtui myös oppitunneilla mm jos pidin esitelmää, muut saatoivat heittää märällä taulusienellä. Ei kait ope voi olla sitä näkemättä.
Mutta se on varmaa, että minun lapseni eivät kiusaa ketään ja jos kiusaavat, se asia hoidetaan ja selvitellään. Siis en tarkoita että sukoisin, että eivät voisi kiusata vaan arkoitan, että tietävät kyllä että siitä ei hyvää seuraa.
Kuulostaa sietämättömältä! Miten vanhempasi reagoivat kiusaamiseen, vai kerroitko asiasta? Ja on kyllä ollut todella törkeää, että opettajat eivät ole puuttuneet asiaan! Uskomatonta!

Ja minä allekirjoitan tuon viimeisen kappaleen! Olen ajatellut, että jos joskus kuulen hiiskahduksenkaan, että omat lapseni kiusaisivat, niin asiaan puutuisin heti! Enkä ole niin naivi, että en voisi kuvitella oman lapseni kiusaavan. Olen eräänkin äidin kuullut sanovan, että "minä tunnen lapseni, hän ei kiusaa". Olenkin sanonut, että vaikka ei olekaan pääkiusaaja, niin ihan yhtä syyllinen on se naureskeleva ja hyväksyvä yleisö! Oksettavaa!
 
kiusattu
Isälleni en kertonut, näimme joka toinen viikonloppu. Äidilleni itkin asiaa usein ala-asteella, hän lohdutti mutta ei kai (?? en ole varma) ollut yhteydessä kouluun vaan tsemppasi minua pysymään omana itsenäni jne. Opettajat tosiaan ummistivat silmänsä koko asialta, rehtori kuulutti miten koulussamme ei kiusata. Joitakin kiusattiin vielä rajummin mm yritettiin viilellä kotitaloustunneilla jne ja en tänä päiv'näkään voi käsittää, miten aikuiset voi tuollaisilta sulkea silmänsä. Minä joskus puutun oletettuun kiusaamiseen kun sitä ohikulkiessani näen ja toivon muidenkin aikuisten tekevän niin. Olen mm soittanut ala-asteen reksille kun näin pojan ajavan toista takaa koulun pihalla linkkarilla. Toki käskin lpettaakin, mutta ilmoitin siltä. Olkoon leikkiä tai ei niin vahinkoja voi sattua ja jos oli tosissaan, niin paras puuttua silloinkin.
 
Isälleni en kertonut, näimme joka toinen viikonloppu. Äidilleni itkin asiaa usein ala-asteella, hän lohdutti mutta ei kai (?? en ole varma) ollut yhteydessä kouluun vaan tsemppasi minua pysymään omana itsenäni jne. Opettajat tosiaan ummistivat silmänsä koko asialta, rehtori kuulutti miten koulussamme ei kiusata. Joitakin kiusattiin vielä rajummin mm yritettiin viilellä kotitaloustunneilla jne ja en tänä päiv'näkään voi käsittää, miten aikuiset voi tuollaisilta sulkea silmänsä. Minä joskus puutun oletettuun kiusaamiseen kun sitä ohikulkiessani näen ja toivon muidenkin aikuisten tekevän niin. Olen mm soittanut ala-asteen reksille kun näin pojan ajavan toista takaa koulun pihalla linkkarilla. Toki käskin lpettaakin, mutta ilmoitin siltä. Olkoon leikkiä tai ei niin vahinkoja voi sattua ja jos oli tosissaan, niin paras puuttua silloinkin.
Kirjotat kyllä ihan mun sanoilla...

ps. kiusaajat muistaa kyllä ja vielä kun peruskoulusta on 12v niin osa jatkaa edelleen. Muutin pois kesken koulun ja aloitin "uuden" elämän käyden terapiassa pitkälle aikuisikään, nyt yritän elää arpieni kanssa - joista osa tulllut omista ratkaisuista, osa kiusaajilta.
Koulun reksi on sanonut että heidän koulussaan ei ikinä ole kiusaamista ollut ja tyttö valehtelee saadakseen huomiota.
 
"vieras"
Toinen vaihtoehto on, että enkeli-Elisa oli oikeasti nimeltään jotain ihan muuta. Vaikka Jenni Elisabeth ja kuolinaikaa/syntymäaikaa myöten tarina on muokattu niin, ettei henkilöitä voida tunnistaa. Se selittäisi...

Luulisi muuten tosiaan jo useamman rahanahneen teinin "naapurin", "rinnakkaisluokkalaisen", "harrastuskaverin" jne. jo ilmoittautuneen lehdistölle ja lehdistön ottaneen innolla haastattelun maksua vastaan!
 
........ll
45 Minuuttia –ohjelman jälkeisen mediamylläkän jälkeen kuulemma Otava kiinnostui kirjasta… nyt se julkaistaan omakustanteena… kuten tuolta FB-ryhmästä selviää. Minttu repii joka tapauksessa rahat pois hyväuskoisilta ;-)
 
"jooh"
Minäkin uskon, että keksitty hahmo, ja vaikka idea on hyvä, torjua koulukiusaamista, niin mielestäni olisi korrektia kertoa, että kyseessä on useista tarinoista yhdistelty "hahmo".

todellakin suomi on niin pieni maa, että "Elisa" tiedettäisiin.
 
Teos
Ymmärtääkseni "Elisalla" ei ollut sisaruksia. Ottaen huomioon, että heidän AINOA LAPSENSA KIDUTETTIIN ITSEMURHAAN ja siitä löytyy vielä yksityiskohtaiset päiväkirjat niin uskomattoman rauhallisia ja "järkeviä" ovat. Voisi kuvitella, että tuossa vaiheessa koulun nimi, kiusaajat ja saamattomien opettajien nimet vuodatettaisiin julkisuuteen vaikka anonyymisti, jos poliisi on vaikka kieltänyt levittämästä.

Näitä ihmisiä löytyy vaikka kuinka, joilla olisi suuri motiivi tehdä näin: "Elisan" sukulaiset, hänen paras kaverinsa "Marika", perhetutut. Todella vaikea kuvitella, että kaikki lähiomaiset ovat näin tunteettomia, eivätkä janoa mitää oikeutta syyllisille, VARSINKIN kun heidän ra'at teot ja nimet ovat tarkkaan tiedossa.

Toiseksi, kovin nopeasti meni homma kaupalliseksi, kirjatilauksia piisaa. Jos raha ei kiinnostaisi vaan ainoastaan tiedon levittäminen, julkaiskoon sen netissä ilmaiseksi. Näin paljon useampi sen lukisi ja tieto leviäisi. En yhtään yllättyisi, jos tämä Minttis paljastaisi jutun olevan jonkinlainen taidetempaus.
 
"vieras"
En muista tapausta sen tarkemmin, mutta muutama vuosi sitten netissä oli ainakin yhden isän muistosivut kuolleelle tytölleen. Olikohan tehnyt jotain biisejä kuunneltavaksi. Tai runoja. Päiväkirjaa. Kuvalla esiintyi, en muista oliko nimelläänkin. Ja en todellakaan muista, oliko kyse tästä samasta tytöstä.
 
"vieras"
En ole tuo sama vieras, mutta minua myös kiusattiin koulussa ja pahasti. Jostain 4. luokalta yläasteen loppuun. Se oli täyttä helvettiä, itsemurha kävi omassakin mielessäni. Onneksi minulla oli kuitenkin kaksi hyvää ystävää, joiden turvin selvisin hengissä.

Mutta kyllä se jäljen jätti. Oon 30v nyt ja mulla on edelleen huono itsetunto. Edelleen ajattelen helposti, ettei muut tykkää musta, etten kelpaa, ettei mua haluta seuraan jne. Tottakai muistutan sitten itseäni, ettei asia ole näin, mutta silti noita tunteita edelleen tulee. Ja terapiassakin oon aikuisiällä käynyt...

Ja ne kiusaajat, muistavatkohan edes kiusanneensa?
Aloin kirjoittamaan omasta kokemuksestani, mutta luin tämän ja tämä on kuin minun elämästäni. Minua myös kiusattiin 4-9 -luokat ja olen nyt 30v. Terapiassa käyn myös. Minulla on todella huono itsetunto, olen todella arka ja pelkään, ettei muut hyväksy minua / tykkää minusta.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";26352816]Vantaalla ei ole kukaan teini tehnyt itsemurhaa tuona aikana... Tämän on viranomaiset tarkistaneet.[/QUOTE]

Ja mitenkäs sinä tämän tiedon sait? Ei itsemurhista ilmoiteta julkisesti. On vaan tilastot pidemmältä ajalta...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26352984]Tossa muutama viesti ylempänä tarkoitakohan Tiiaa? Helsingissä tappoi itsensä s. 1990, isä kirjoitti biisin/biisejä "Avoin kirje".[/QUOTE]

Kuulostaa tutulta tuo Avoin kirje, joten sen varmaan sitten olen nähnyt.
 
totuus
Alkuperäinen kirjoittaja Todennäköisesti on;26022684:
Uskon myös, että "Elisa" on Minttu Vettenterän luoma fiktiivinen hahmo kirjaansa. Ehkä hän on todennäköisesti aloittanut kirjoitusprojektin purkaakseen omia kokemuksiaan, koska mainostaa olleensa rankasti koulukiusattu ja kokeneensa paljon samanlaisia tilanteita kuin "Elisa".

En voi kuvitella, että yksikään isompi kustantaja edes paneutuisi keskivertokirjoittajan fiktiiviseen koulukiusaamistarinaan ja/tai muistelmiin - tositarinat kyllä myyvät.

Sydäntäriipivä tarina kiusaamisen vuoksi itsensä tappaneesta teinitytöstä.... ei kai media voi olla uutisoimatta?

Näkyvyys 45 minuuttia -ohjelmassa, muissa ajankohtaisohjelmissa, valtakunnan radiokanavilla, maakuntalehdissä, iltapäivälehdissä jne. on ollut mitä mielettömintä pr:ää kirjaprojektille, joka on saanut kustantajat heräämään - ei suinkaan tarinan takia VAAN rahan. Nokkelasti ideoita mediatempaus!! Asia on tärkeä - keinot ovat väärät.

Vauva-lehden foorumilla jotkut ovat listanneet aika hyviä pointteja:

- "Elisan" ja Mintun käsialojen yhtäläisyys
- "Elisan" isän ikä Elisan syntyessä
- Tämän kokoisessa maassa henkilötiedot harvemmin pysyvät salassa... kaikella mässäillään! Murossa, Minfossa yms. ei ole kukaan koskaan ilmaissutkaan tietävänsä Elisan perhettä / tunteneensa Elisaa.
- Teinit Vantaalla (mistä Elisa kuulemma on) eivät todellakaan tiedä vastaavasta... kuolinaikakin (helmikuu 2011) on annettu tarkkaan tietoisuuteen.
- Elisan vanhemmat eivät anna haastatteluja, vaan Vettenterä on heidän tiedottajansa. Hmmm... kirjoittavat avoimesti blogissa, niin mikseivät etunimillään (ilman kasvoja) voisi antaa haastattelua. Muutama iso lehti on kieltäytynyt kirjoittamasta Enkeli-Elisasta, koska Elisan vanhempiin ei ole saanut yhteyttä
- Lisäksi minusta jopa Enkeli-Elisa "rimmaa" jotenkin turhan hyvin ;-)


Tunnen itseni tyhmäksi, että alun perin menin edes halpaan!
Saa nähdä julkaiseeko yksikään ISO kustantaja tätä tapaamatta/puhumatta Elisan vanhempien kanssa.....

Eksyinpäs minäkin pitkästä aikaa tänne. Ja heti on ihan pakko kommentoida. En ota kantaa edellisiin kirjoituksiin. En arvostele ketään, enkä varmaan tuo edes mitään uutta asiaan, kuin sen...että ... Enkeli-Elisan vanhempien blogi aloitettiin kirjoittamaan IHAN ALUN ALKAEN kopioimalla minun vuodatusblogini osoite tuon Elisan vanhempien blogin osoitteeksi. JA miksikö? Miksi Elisan vanhemmat olisivat aloittaneet blogin kirjoittamisen minun blogiosoitettani kopioiden, sillä meillä ei ole mitään yhteyttä? Emme edes tunne toinen toisiamme. Kirjan kirjoittajan kanssa kyllä onkin...Valitettavasti olen tästä yhteydestä joutunut kärsimään hyvin paljon. Joten ensimmäinen ajatus joka mieleeni tuolloin juolahti oli se, että tämä oli TAAS KIUSAN TEKEMISTÄ ja häiriköintiä MINULLE ja blogilleni. Oma blogini oli osoitteella "elankerran.vuodatus.net".. Ja Enkeli-Elisaa alettiin kirjoittamaan osoitteella "elankerrann.vuodatus.net".....
Minä en väitä mitään, enkä esitä mitään , mutta kysyn vaan... Onko kaiken tämän takana yksi ja ainoa henkilö? Miksi Elisan vanhemmat olisivat halunneet tehdä kiusaa minulle ja blogilleni aloittamalla kirjoittamaan jotakin itsemurhablogia minun blogiosoitteellani?
 

Yhteistyössä