Olen HUOLESTUNUT ystävästäni

• Viestiketjun aloittaja Vinkula
  • Ensimmäinen viesti
Vinkula
Olen todellakin huolestunut hyvästä ystävästäni. Hänellä on samanikäinen poika kuin minulla, 3v 7kk. Äiti on oikeastaan koko ikänsä ollut yksinhuoltaja, eikä hänellä ole ketään joka esim. joskus tulisi siivoamaan tms.

Heidän asunto on suoraansanottuna niin paskainen, :whistle: että ei oikein huvittaisi edes mennä sinne. Yhteen aikaan kävin hänelle siivoamassa, vaikka ei hän edes pyytänyt, mutta ei kyllä kiittänytkään. Nykyään en enää siivoa, sillä minulla on kaksi lasta itsellänikin. Sitten rupesin ajattelemaan, että enhän minä voi olla vastuussa toisen aikuisen ihmisen taloudesta. Miehenikin sanoo minulle että älä ssivoa hänelle enää, koska muuten se ei koskaan ota itseään niskasta kiinni ja ryhdistäydy. Kyllä hän tosiaan joskus siivoaa,mutta se tapahtuu niin harvoin että pinttyneet liat ja se LEMU ei koskaan häviä.

Tämä on todellakin rassaavaa, koska minusta tuntuu ettei kukaan muu ole kiinnostunut tästä tilanteesta kuin minä. Olen kehoittanut häntä ottamaan yhteyttä psykiatrille, että saisi käydä juttelemassa, mutta ei hän "viitsi" kun "ne varmaan aattelee et mä oon joku hullu".
Olen ajatellut,et soittaisin itse mutta arvaapa suuttuisiko hän siitä.

Välillä minusta tuntuu että ei me edes ystäviä olla vaan minä olen huoltaja. Kauheaa on vielä sekin kun ystävälläni ei oo edes ppyykkikonetta! Ennen pesin nekin,mutta kun minun pitäisi hakea ne pyykit,pestä,ostaa pesuaineet,kuivattaa ja viedä takaisin, ei tule mitään. \|O Nyt hän pesee ne äitinsä luona,mutta hän liikkuu niin harvoin missään,joten hänellä on vielä vuodenkin takaisia pyykkejä pesemättä. On hän jo noin puoli vuotta päivitellyt että pitäisi tilata pesukone jostain osamaksulla,mutta itse ei voi koska luottotiedot on mennyt. Yrittää siis vihjata että minun pitäisi se tehdä.

3v 7kk ikäinen poika on edelleen vaipoissa yötäpäivää. poika on ehkä 5 kertaa elämänsä aikana käytetty potalla. Minua ahdistaa ,v*tuttaa,itkettää ja samalla naurattaa. Eikö se antaisi jo itselle uutta potkua elämään jos vaatteet ja koti edes joskus tuoksuisi hyvältä? Äiti ei kuljeta poikaansa enää seurakunnan kerhossakaan joka olisi kerran viikossa.Äiti ei kuulemma jaksa herätä ja viedä poikaa sinne. Ja "kun sillä on niin pitkät hiuksetkin ettei kehtaa viiä."Minä oisin leikannu ne mutta kun "viimeks leikkasit ne liian lyhyeksi". Vieköön sitten kampaajalle ja maksakoon siitä.

Mitähän tässä oikein pitäs tehä, vai eikö mitään. :/

Tee ystävänpalvelus ja ilmoita lastensuojeluviranomaisille tai neuvolaan!! Samalla autat myös lasta. Jonkinasteiselta masennukselta tuo minun mielestäni kuulostaa. Kyllä äiti tarvitsisi jostain uutta asennetta elämäänsä!! Voimia & :hug: halaus. Kauhea tuollaista on varmaan katsella, mutta miehesi on oikeassa, YKSIN et voi heitä auttaa...

Olen edellisen kanssa samaa mieltä. Ei ole todellakaan karhunpalvelus tehdä ilmoitusta lastensuojeluun. Äiti saa apua sitä kautta, ennen kuin asiat ryöstäytyvät käsistä lopullisesti. Toisten kynnys lähteä hakemaan apua on vain todella korkea ja niin kuin edellinen kirjoittaja uskoi äidin olevan masentunut, niin avun hankinta on aina vain hankalampaa (lähinnä äidin mielestä). Ei kannata pitkittää tilannetta enempää, vaan oitis tuumasta toimeen. Myötäelämme mukanasi ja sinä itse tietenkin olet ystäväsi tukena. :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2005 klo 08:54 Öppiäinen kirjoitti:
Tee ystävänpalvelus ja ilmoita lastensuojeluviranomaisille tai neuvolaan!! Samalla autat myös lasta. Jonkinasteiselta masennukselta tuo minun mielestäni kuulostaa. Kyllä äiti tarvitsisi jostain uutta asennetta elämäänsä!! Voimia & :hug: halaus. Kauhea tuollaista on varmaan katsella, mutta miehesi on oikeassa, YKSIN et voi heitä auttaa...
Samaa mieltä, ota yhteyttä viranomaisiin, hän tarvitsee ammattiapua, ei ystävätkään kaikkeen voi revetä. Lapsen takia, jos ei muuten...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2005 klo 10:46 vinkula kirjoitti:
Tiedän että eteenpäin ilmoittaminen on oikea ratkaisu. Mutta ystäväni kyllä suuttuu jos tietää minun sen tehneen. Sitä hän kokoajan pelkää että joku saa tietää miten laiska hän on. :/
Ilmoituksen voi tehdä nimettömänä, siis siten, ettei ilmoituksen kohde saa koskaan tietää, kuka ilmotuksen on tehnyt.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2005 klo 08:54 Öppiäinen kirjoitti:
Ehdottomasti samaa mieltä! Todella surullista. Ja etenkin lapsen kantilta...

Kaverisi saattaa menettää lapsensa ja lapset saatetaan sijoittaa lastenkotiin. En tiedä olisko lapset siellä yhtään onnellisempia, varsinkin jos ovat yhtään ujomman puoleisia :/ . Eikö ystävälläsi olisi ketään omaisia joka vois tukee ja auttaa pahimman vaiheen yli. Kun lapset kasvaa isommaksi, he eivät sotke enää niin paljon ja äiti pääsee vähemmällä. Missä lasten isä on??eikö hänestä olisi yhtään apua.

Juuri tuollaista oli kaverillani myös. Ja syynä oli pahemman laatuinen masennus, joka oikeastaan tajuttiin vasta kun tämä yritti tappaa itsensä. Puhui kyllä toisinaan kuinka tekisi mieli ensin nukuttaa lapsi (3v silloin) ikiuneen ja seurata sitten itse perässä. Jostain syystä en tajunnut tilanteen vakavuutta. Eli tee ystävän teko ja puhu hänet hoitoon. Ei hän lastaan menetä. Kaverini oli pitkät ajat osastolla, olisi hyvä jos kaverisi pääsisi aikaisemmin hoitoon ettei joutuisi noin syvälle masennuksen valtaan..

yks vaan
Millainen ystäväsi on ennen ollut, onko hän muuttunut pikkuhiljaa väsyneeksi? Minä ainakin ilmoittaisin neuvolaan tai lastensuojeluviranomaisille, ystäväsi tarvitsee apua. Ystäväsi voi olla masentunut, väsynyt ja syynä voi olla joku helposti hoidettava elimellinen juttu, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa tosi pahaa väsymystä ja masentuneisuutta. Ei muuta kuin rohkeasti apua pyytämään, kuitenkin ajatushan se on tärkein, haluat ystäväsi parasta, kyllä ystäväsi sen jossakin vaiheessa ymmärtää. Tsemppiä

ystävä
Hei, pehmeämpi tapa olisi soittaa kaupungin perhetyöntekijälle. Käsittääkseni kaikissa kaupungeissa on sellaiset; eli ei lastensuojeluun, vaan perhetyön yksikköön, jossa pitäisi olla henkilö, joka menee vierailemaan kotona ja järjestää apua sinne joksikin aikaa; toimivat kuten kodinhoitajat: tekevät kotitöitä ja leikkivät lapsen kanssa. Jollei sitten äiti ole niin pahassa jamassa, että tarvitsee pakkohoitoa välittömästi. Tästä voisi päästä alkuun ja saada äidille aikaa mennä terapiaan ja siitä asiat paranisivat.
Toinen vaihtoehto on soittaa seurakunnan diakoniatyöhön. Eivät hekään uskontoa tyrkytä, vaan apua. Minä ainakin tiedän perheitä, joissa äiti on palanut loppuun ja kaupungin perhetyöntekijät ovat varsin pitkään olleet siellä kodinhoitajina, kunnes äiti on päässyt jaloilleen.

moi,olet hankalassa tilanteessa,ehdota ystävällesi tukiperhettä.tai jos olet itse kiinnostunut pitämään hänen lasta,joskus viikonloppuisin ja jopa joskus viikolla.sosiaalihuollon kautta se onnistuu ja on tosi yleistä,sinä saat pienen korvauksen,lapsi hyvää hoitoa ja äiti hetken hengähdystauon,pelastakaa lapset ry:llä on myös tätä toimintaa.
kannattaisi ehkä ensin kertoa tästä,netistä löytyy paljon tietoa ainakin pelastakaa lapset sivuilta.
tsemppiä ja voimia,olet todellinen ystävä hänelle :flower:

ehkä sosiaalitädin käynti avaa ystäväsi silmät,kyllä hän sitä miettii,ja tottakai sekin mietityttää häntä,kuka ilmoitti viranomaisille.mielestäni teit oikein ja taidatkin olla ainoa,joka hänestä ja lapsen hyvinvoinnistä välittää.voimia sinulle :heart:

Hyvä kun olet tehnyt asian eteen jotain. Neuvola voi olla toinen hyvä paikka, mihin kertoa ystäväperheen asioista - ellei tosiaan ole perhetyöntekijöitä. Sosiaalityöntekijät voivat yhden käynnin perusteella arvioida perheen tilanteen väärin, ja siksi minusta on tärkeää puhua asiasta vielä jollekin. Ihan jo lapsen takia!
Voihan toivoa, että tilanne kääntyy hyväksi työn ja lapsen hoitoon viemisen kautta. Valitettavan usein on niin, että lapsen ongelmat kotitaustassa otetaan tosissaan vasta tämän siirtyessä hoitoon tai kouluun...
Ja tosiasiahan on se, että sos.työntekijät näkevät nykysuomessa jo niin paljon pahempaa, että tällainen saatetaan luokitella "normaaliksi" perhe-elämäksi :\|
Jos ystäväsi kuuntelee sinua, voisit puhua hänen kanssaan ja sanoa, että sinustakin sosiaalityöntekijän lapulla esittämät väitteet (kuulostaa kyllä hassulta toiminnalta :/ ) olivat liioiteltuja. Mutta olisiko hän ehkä kiinnostunut esim,tukiperhetoiminnasta. Mm. PeLalta voi asiasta kysellä!

Älä nyt kuitenkaan ota ystäväsi ongelmia liian suureksi taakaksi itsellesi, vaikkakin hyvä, että on vielä ihmisiä, jotka välittävät! :saint:

:hug:

Yhteistyössä