Olen eroamassa.Pohtinut asiaa ja vielä kysymyksiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Enni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Enni"

Vieras
Eron suurin huoleni on kuinka talouteni kestää.
Meillä 3 alaikäistä lasta, jotka oletettavasti asuisi kanssani.
Meillä asunto, josta velkaa jäljellä n.95 000e.
Tulisiko asunto myydä,maksaa velkaosuus ja voitto menisi puoliksi?
Jos ostaisin asunnon itselleni, maksaisinko miehelleni arvioidusta voitto osuudesta puolet vai mitä?
Paljonko saisin elatusapua lapsista, jos miehellä mininmi tulot?
Vaikuttaako päivähoitomaksuun?

Hirvittää talous.

Voiko isän velvoittaa maksamaan jatkossakin harrasteita jne?

[QUOTE="Enni";25521634]

Voiko isän velvoittaa maksamaan jatkossakin harrasteita jne?[/QUOTE]

pääsääntöisesti lasten harrastekulut eivät kuulu etävanhemmalle koska hän osallistuu lasten elatukseenmaksamalla elatusmaksuja.

elatusmaksuja ei myöskään makseta sen perusteella, paljonko etävanhempi tienaa, vaan sillä perusteella että lasketaan lapsen kohtuullinen elatuksen tarve (tilastokeskuksen kulutustutkimukseen perustuva määrä, 250-390€/kk) josta vähennetään lapsilisät ilman yh-korotusta ja jäljelle jäävä summa jaetaan vanhempien kesken ottaen huomioon molempien osapuolten maksukyky.

Saat tuloista huolimatta kelalta (jos mies ei maksa) minimin joka on noin 148€/lapsi, sen lisäksi saat lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen (mikäli lapset jäävät sinulle) ja päivähoitomaksuun vaikuttavat vain sinun tulosi, jos lapset sinulla (miehellä sen jokatoinen vkl).
Näin oli ainakin silloin kun olin itse yh (meillä oli kylläkin yhteishuoltajuus, mutta lapset isällään vain jokatoinen vkl).

[QUOTE="vieras";25521713]pääsääntöisesti lasten harrastekulut eivät kuulu etävanhemmalle koska hän osallistuu lasten elatukseenmaksamalla elatusmaksuja.

elatusmaksuja ei myöskään makseta sen perusteella, paljonko etävanhempi tienaa, vaan sillä perusteella että lasketaan lapsen kohtuullinen elatuksen tarve (tilastokeskuksen kulutustutkimukseen perustuva määrä, 250-390€/kk) josta vähennetään lapsilisät ilman yh-korotusta ja jäljelle jäävä summa jaetaan vanhempien kesken ottaen huomioon molempien osapuolten maksukyky.[/QUOTE]
Mikä mahtaa olla etävanhempi? siis jos on yhteishuoltajuus, mutta käytännön syistä asuu äidillä, mutta tapaa isää säännöllisesti, onko se etä vanhemmuus?

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;25521753:
Saat tuloista huolimatta kelalta (jos mies ei maksa) minimin joka on noin 148€/lapsi, sen lisäksi saat lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen (mikäli lapset jäävät sinulle) ja päivähoitomaksuun vaikuttavat vain sinun tulosi, jos lapset sinulla (miehellä sen jokatoinen vkl).
Näin oli ainakin silloin kun olin itse yh (meillä oli kylläkin yhteishuoltajuus, mutta lapset isällään vain jokatoinen vkl).

Siis milloin on yh? Jos ollaan eroamassa ja minulle jää lapset sen takia, että minulla varaa isompaan asuntoon.Mutta lapset näkisivät isäänsä joka toinen vkonloppu.Olenko yh vai mikä?

[QUOTE="Enni";25521831]Osaako kukaan vastata tuohon asuntilaina asiaan?[/QUOTE]

Noh, kaikkihan menee luonnollisesti puoliksi. Eli se mitä olette talosta maksaneet puolitetaan, ja sinä maksat miehelle hänen puolikkaan (jos jäät taloon asumaan), ja loppu laina jää sulle, jos pankeille sopii.

[QUOTE="Vieras";25521850]Noh, kaikkihan menee luonnollisesti puoliksi. Eli se mitä olette talosta maksaneet puolitetaan, ja sinä maksat miehelle hänen puolikkaan (jos jäät taloon asumaan), ja loppu laina jää sulle, jos pankeille sopii.[/QUOTE]

Eikös se mene niin, että KAIKKI omaisuus ja velat käydään läpi.Ei vain asunto.Ja puoliksi kaikki, myös velat.Joka ikävää jos toinen enempi velkainen.

Jos laitan eropaperit menemään huomenna ja mies muuttaa saman tien pois.Olenko heti oikeutettu yh-tukeen, pienempään pk-maksuun jn?Vai tuleeko ne voimaan vasta kun 6kk harkinta aika umpeutunut ja ero virallinen?

[QUOTE="vieras";25521713]pääsääntöisesti lasten harrastekulut eivät kuulu etävanhemmalle koska hän osallistuu lasten elatukseenmaksamalla elatusmaksuja.

elatusmaksuja ei myöskään makseta sen perusteella, paljonko etävanhempi tienaa, vaan sillä perusteella että lasketaan lapsen kohtuullinen elatuksen tarve (tilastokeskuksen kulutustutkimukseen perustuva määrä, 250-390€/kk) josta vähennetään lapsilisät ilman yh-korotusta ja jäljelle jäävä summa jaetaan vanhempien kesken ottaen huomioon molempien osapuolten maksukyky.[/QUOTE]

Joltain sivuilta laskin, että mun pitäs saada 1200e /kk elatusmaksua mieheltäni,koska lasketaan että 0-6v maksetaan vähiten ja maxi on 13-17v.

Ja käytännössä saan hikiset 480e/kk.

Kuka huijaa ketä?

[QUOTE="mmm";25521966]Joltain sivuilta laskin, että mun pitäs saada 1200e /kk elatusmaksua mieheltäni,koska lasketaan että 0-6v maksetaan vähiten ja maxi on 13-17v.

Ja käytännössä saan hikiset 480e/kk.

Kuka huijaa ketä?[/QUOTE]

HIkiset 480??? Harva saa tuollaisia elatusmaksuja. Jossainhan se katto tulee, ei kai kukaan saa 1200 euron elatusmaksuja vaikka etävanhempi olisi ökyrikas ellei sitten vapaaehtoisesti etä halua maksaa noin paljon. Tarkoitushan on elättää lasta, ei koko ex-puolison elämää. Lapsen elatukseen ei mene 1200 euroa/kk ja kyllähän lähivanhemmallakin on velvollisuus osallistua lapsensa kustannuksiin.

[QUOTE="vieras";25522017]HIkiset 480??? Harva saa tuollaisia elatusmaksuja. Jossainhan se katto tulee, ei kai kukaan saa 1200 euron elatusmaksuja vaikka etävanhempi olisi ökyrikas ellei sitten vapaaehtoisesti etä halua maksaa noin paljon. Tarkoitushan on elättää lasta, ei koko ex-puolison elämää. Lapsen elatukseen ei mene 1200 euroa/kk ja kyllähän lähivanhemmallakin on velvollisuus osallistua lapsensa kustannuksiin.[/QUOTE]

1200e/kk kolmesta lapsesta ei ole paljoa.
Mulla menee 240e/kk päivähoitoon, 120e/kk iltapäivähoitoon ja kaikkien harrastekuluihin 440e/kk.Eli ihan perus asioihin 800e/kk.Päälle harrasteiden välineet,vaatteet,turnausmatkat,leirit yms. joten summa on 1200e tuplana kk mitä menee.
Vähän sitä rahaa menee jos lapset 0-6v,eihän silloin vielä kulutetta.

Yhteistyössä