Olen aivan onneton vauvani kanssa (tai ainakin siltä tuntuu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton

Vieras
Nyt mun täytyy hieman vuodattaa tuntojani täällä, kun tuntuu ettei mikään suju vauvan kanssa. Tai eniten minua satuttaa muiden ihmisten sanomiset. Itse olenkin päättänyt, että koskaan en kysy seuraavia kysymyksia pienen vauvan äidiltä, varsinkaan sellaiselta jolla ensimmäinen lapsi.

"Miten se noin vähän aikaa vain nukkuu"
Vauvani nukkuu vain 1.5h-2h ja sitten herää. Ja tätä on tosiaan ihmetelty miksi se niin vähän aikaa nukkuu. Kun kyllä muut vauvan nukkuvat 4 tuntia. Ihmettelyhän sen minua tosi paljon auttaa. En voi muuta kuin toivoa, että minunkin vauva nukkuisi joskus sen 4 tuntia.

"Riittääkö maito?"
Tämä on todellakin sellainen kysymys, jota en haluaisi kuulla! Siis aivan tuntemattomat ihmiset kysyvät tätä. Niin oma maito kun ei riitä vaan joudun antamaan lisämaitoa niin tuomio kysyjiltä on sellainen, että olen huono äiti, kun maito ei riitä. Sehän minua helpottaa tosi paljon, kun muutenkin hermoilen vauvan painon kanssa, että nousee tarpeeksi. Minulla on mennyt täysin jo usko omaan "maidontuotantoon" ja olisin aivan valmis jo luovuttamaan. Yritän kuitenkin jaksaa osittaisimetystä.

Jospa tämä hieman helpottaisi pahaa oloa. Teksti taisi olla hieman sekavaa, mutta kiitos kuitenkin, kun jaksoit lukea :)

Alkuperäinen kirjoittaja Onneton:
Nyt mun täytyy hieman vuodattaa tuntojani täällä, kun tuntuu ettei mikään suju vauvan kanssa. Tai eniten minua satuttaa muiden ihmisten sanomiset. Itse olenkin päättänyt, että koskaan en kysy seuraavia kysymyksia pienen vauvan äidiltä, varsinkaan sellaiselta jolla ensimmäinen lapsi.

Vauvani nukkuu vain 1.5h-2h ja sitten herää. Ja tätä on tosiaan ihmetelty miksi se niin vähän aikaa nukkuu. Kun kyllä muut vauvan nukkuvat 4 tuntia. Ihmettelyhän sen minua tosi paljon auttaa. En voi muuta kuin toivoa, että minunkin vauva nukkuisi joskus sen 4 tuntia.

"Riittääkö maito?"
Tämä on todellakin sellainen kysymys, jota en haluaisi kuulla! Siis aivan tuntemattomat ihmiset kysyvät tätä. Niin oma maito kun ei riitä vaan joudun antamaan lisämaitoa niin tuomio kysyjiltä on sellainen, että olen huono äiti, kun maito ei riitä. Sehän minua helpottaa tosi paljon, kun muutenkin hermoilen vauvan painon kanssa, että nousee tarpeeksi. Minulla on mennyt täysin jo usko omaan "maidontuotantoon" ja olisin aivan valmis jo luovuttamaan. Yritän kuitenkin jaksaa osittaisimetystä.

Jospa tämä hieman helpottaisi pahaa oloa. Teksti taisi olla hieman sekavaa, mutta kiitos kuitenkin, kun jaksoit lukea :)

:hug: mulla pienempi nukkuun erittäin huonosti vaikka on jo 8kk, pienenäkin ihan tunnin tirsoja.. ja maito ei oo koskaan riittäny muutamaa viikkoa pitemmälle.. ja silti tiiän että oon paras mahdollinen äiti noille huligaaneille.
kyllä se siitä! sulla on varmasti vielä hormonit niin sekaisin että kaikki tuntuu loukkaavalta ja osaahan ihmiset töksäyttää asiansa rumasti. jaksuja!

Herttijeijaa, rentoudu hyvä ihminen!

Ei tuo meidänkään apinamme juuri kahta tuntia pidempiä unia vedellyt, mutta ihan täysipäinen siitä on kehittynyt :)

Mitä se kellekään kuuluu, että riittääkö maito vai ei?

Oma maitoni ei riittänyt ja hermoilinkin aivan älyttömästi asiaa. Neuvolassa käskivät siirtymään lisämaitoon ja kun olimme olleet osittan pullolla 2 viikkoa, ei tissi enää kelvannut. Joskin se maidontuotanto vähenikin, koska minulla oli aivan järetön stressi, enkä kerennyt syömään taikka juomaan, sillä minä olin todellinen superäiti. Ylisuorittamista jaksoin 3 kuukautta, kunnes päätin, että nyt riitti.

Taidat olla nyt aika herkässä mielentilassa. Ota ihan vaan rennosti, tuskin kukaan pahalla niitä kysymyksiä ja ihmetyksiä heittelee.

pienet vauvat voivat vaatia maitoa muutaman tunnin välein.
Oman vauvani tiheän heräilyn (nukkui koko ensimmäisen vuotensa vain tunnin kerrallaan päivin öin) takana oli kuitenkin hoitamaton ruoka-aineallergia. Heräilyn lisäksi muina oireina oli ripuli (kakka imeytyi vaippaan), huono painonnousu ja hengityksen rohina. Myös ihottuma voi olla ruoka-aineallergian oire.

:hug: yritä jaksaa. muistan kun vauva-aikana masennuin niin pahasti, kun imetys ei onnistunut. kaksoset eivät keskosuuden takia jaksaneet imeä ja kuopus ei vaan millään oppinut imuotetta.
eikä ollut niin paljoa aikaa opetella, kun kaksoset olivat sillon vasta 1v3kk.

yritä vaan sinnikkäästi osittaisimettää, ja keksi jotain nasevaa vastaukseksi typeriin kysymyksiin.
eihän se kenellekkään kuulu sun tissien maidontuotanto. :)

Ei kaikkien vauvat nuku neljää tuntia. En tiedä kuinka vanha vauva on kyseessä, mutta ei ainakaan meidän kuopus 6kk ole ikinä nukkunut 4 tuntia putkeen. Lapset ovat erilaisia.

"Riittääkö maito" nyt on sellaista smalltalkia, pienten vauvojen äidit kun yleensä haluavat puhua vain vauvasta eikä siitäkään puheenaiheita loputtomiin llöydy jos ruokailusta ei saa puhua, se kun on aika keskeinen osa vauvan elämää. Rohkenen epäillä että kysyjät ovat sinulle sanoneet että olet huono äiti jos maito ei riitä, tai sitten sinulla on todella omituisia ystäviä/sukulaisia. Oikeasti harvemmin kukaan ulkopuolinen edes miettii että joku on huono äiti vaikka ei haluaisi imettää ollenkaan, ne joilla imetys ei onnistu vain luulevat että jokainen kysymys imetykseen liittyen on heidän syyllistämistään. Aika harva ulkopuolinen kuitenkaan jaksaa sen kummemmin päätään vaivata sillä paljonko imetät.

Kannattaa keskittyä siihen vauvanhoitoon eikä niin siihen mitä luulee muiden ajattelevan.

Muiden jutut kannaattaa jättää noteeraamatta. Jokainen lapsi on yksilö, nukkuu ja syö yksilöllisesti. Mulla on 4 lasta (kohta kuusi, kaksosten laskettuaika näillä näppäimillä) ja jokainen on käyttäytynyt hyvin erilailla. Nuorommainen poika nyt 2v esim. ei ole nukkuja ihmisiä vieläkään. KUn taas vanhemmat tytöt ovat nukahtaneet päivälläkin kun on laitettu kypärämyssy päähän.
Mitä maidontuotantoon tulee niin sitä heruu kysynnän ja tarjonnan mukaan johon kyllä vaikuttaa äidin vointi ja hermot. Rauhotu ja anna lapsen imeä niin pitkään ja omassa tahdissaan kuin haluaa ja anna lopuksi lisämaitoo jos tuntuu tarpeelliselta. Et ole huono äiti vaikka antaisitkin maitoa pullosta lisää.
Itse makoilin päivät pitkät sängyllä pojan kanssa kun poika "tissutteli", tytöt taas aikoinaan hörppäs annoksensa reippaasti ja lähtivät omiin touhuihin.
Yksilöitähän me kaikki ollaan.
Toivottavasti edes vähän helpotti.

"Riittääkö maito?"

Minulla oli tämä sama tilanne vuosia sitten omani kanssa. Ja ihmiset todella tuomitsee, jos et imetä. MUTTA ei muuta kun ihan ekaksi lopetat hermoilun ja löysäät vähän. Sit seuraavaksi nostat nenäsi pystyyn ja jätät arvostelijat omaan arvoonsa. Mitä se heille kuuluu, miten sinä lapsesi ruokit. Meillä tyttö oli 3 kk ikäisestä täysin pullolla, ja kasvoi tosi hyvin. Eikä sairastanu. Nyt vaan annat piutpaut kaikille arvostelijoille, ja hoidat lapsesi omalla tyylilläsi! :hug: Koitahan jaksaa!

Älä, Onneton, välitä toisten ajattelemattomista kommenteista ja kysymyksistä. Kuitenkin sinä olet paras asiantuntija oman vauvasi suhteen ja toivon sulle ja pikkuiselle ihania vauva-aikoja ja kyllä ne unet siitä pitenee. :hug:

meidän vauva nukkuu yleensä päivisin vain puolituntia kerralla.. 3-kuisena saattoi välillä olla nukkumatta päiväunia ollenkaan ja sitten seuraavan päivän nukkui lähes kokonaan... Jotkut vaan ei ymmärrä että vauvat on yksilöitä.

Unohda muut ja elele vauvasi kanssa ihan niinkuin teille parhaaksi sopii. Rento äiti on kivempi äiti, muista se ja näytä utelijoille/ihmettelijöille kieltä (selän takana, ja itserakkaasti hymyillen) :saint: :D

Meidän vauva alkoi nukkumaan päikkäreitä vasta noin puoli vuotiaana, ja nyt niiden pituus on maksimissaan 2 tuntia: siihen puoli vuotiaaseen asti torkkui vartin- puoli tuntia, sen pidempään ei nukkunut ikinä.

Ota ihan rennoin liikkein, katso sitä vauvaasi ja unohda muiden ajatukset. :hug:

:hug: Meillä kans ku kaksoset synty, niin vauvoina nukkuivat vaan n.2h ja jokainen aina kysyi imetänkö vielä ja miten maito riittää :kieh: No ei se riittänytkään kauvaa :headwall: Ja se todella otti päähän, ku jokainen aina jaksoi kysyä sitä samaa... Josta podin kauvaa huonoa oma tuntoa kuinka huono äiti oon ku en pysty imettämään :( Toimit nii ku itestä parhaalle tuntuu. Voimia sulle ja pikkuiselle! :hug:

Eiköhän nuo ole suurimmalle osalle ihmisiä ihan normaaleja jutustelun aiheita äidin kanssa, eikä tarkota yhtään mitään. varsainkin tuo maidon riittävyys nyt on semmonen, että kun ei tiedä mitä sanois, on helppo kysyä sitä.

Voimia sinulle.

Uskon ihan vilpittömästi, että suurin osa noista kyselijöistä ei tarkoita pahaa, kunhan kyselevät kun ajattelevat, että jotain pitää kysyä. Ja ainakin vanhemmat ihmiset pitävät ihan normaalina sitä, että lisämaitoa pitää antaa.

Minä ainakin arvostan sitä että jaksat osittaisimettää.

Ja tuo unijuttu. Onhan se raskasta, kun yöt pätkii, mutta sellaista se joskus vauvoilla on, ja kyllä se joskus ohi menee. Ottakaa miehen kanssa vuoroja, kumpi saa viikonloppuna nukkua oikein kunnolla, niin jaksat paremmin.

Juu ei täälläkään montaa kertaa ole nukukttu yli kahta tuntia päivällä. Ensimmäiset 5kk yleisimmin neiti nukku 45 minuuttia. Tosin taustalta löyty allergia, mutta enivei. Niin ja allergian toteamisen jälkeen unet ovat olleet juurikin tuommoista 1,5-2 tuntia. Hyvällä tuurilla on mennyt kolmekin, mutta se on harvinaista herkkua.

Niin ja mitä tuohon imettämiseen tulee, niin tiedän tunteen. Minäkin hampaat irvessä imetin ensimmäiset 4kk pääosin ja sen jälkeen luovutin. Vielä kuukausi mentiin osittaisella ja sitten, kun ois pitänyt ryhtyä maidottomalle dieetille yhden yöimetyksen takia päätin lopettaa kokonaan. Hyvä päätös oli meillä. Sekä äiti ja tyttö olivat heti tyytyväisempiä.Toki edelleen harmittelen välillä, että imetys meni miten meni, mutta meillä ilmeisesti tuo allergia vaikeutti hommaa. No josko seuraavan muksun kanssa menis paremmin.

Eli älä ota stressiä, et sä ole ainut "huono" äiti tässä maailmassa. ;) :hug:

Pitäisi varmaan rentoutua, mutta vaikeaa se on.

Varmasti kysyjät ja ihmettelijät tarkoittavat vain hyvää, mutta "riittääkö maito?" kysymys tuntuu varmasti erilaiseltä äidistä, jolla maito riittää kuin äidistä, jolla se ei riitä. Ja kun olet valmistautunut imettämään lastasi ja sitten se ei onnistu suunnitelmien mukaan niin onhan se jo kolaus.

:hug: Kyllä muakin risoi tuo maidon riittävyydestä utelu, vaikka sitä tuli runsaasti. Eräänä huonosti nukutun yön jälkeisenä aamuna kun alakerran hyväntahtoinen mummeli kun taas kerran uteli "riittääkö sulla maitoa", tiuskaisin että "Vain vauvan tarpeisiin, jos tarvitset niin voin tuoda sulle tölkin kaupasta!"

"Riittääkö maito?"

No siis tuo maitokysymyshän liittyy siihen, että pikkuinen nukkuu lyhyitä pätkiä...tai siis saattaa liittyä, jos maitoa tulee sinuilta vähän, niin sittenhän vauveli herää aikaisemmin jo kun on nälkä.
Sulla taitaa olla hormonit vielä vähän sekaisin. :hug:

Yritä jatkaa osittaisimetystä niin kauan kun pystryt, ja jois se maito sitten loppuu kokonaan jssain vaiheessa, niin sitten loppuu. Parhaasi olet sitten ainakn tehnyt, se on tärkeintä.

Minkä ikäinen vauva sulla on?

...niin ja serkkuni muuten aikanaan (21 v sitten siis...) nukkui tätini mukaan max 1,5 h kerrallaan.
Täti oli vähän väsynyt, mutta terve nuori nainen tuosta serkustani kasvoi.

Meillä on kuuauden ikäinen vauva, ja muutamat itkut olen minäkin tekenyt yön pimeinä tunteina imettäessäni rinnanpäät kipeinä, ja ajatellut, että tämmöistäkö tämä on, silti en pikku kullastani luopuisi.
Nyt on syöttövälit pidentyneet ja olo jo pirteämpi.

Ihmiset nyt sanoo kaikenlaista tajuamatta, että ne voi loukata. Itseäkin ärsyttää tuommoiset kysymykset, mutta niitä tulee ja sun on pakko saada itses uskomaan, että sinä tiedät parhaiten ja tunnet lapsesi. Koska kaikenlaista neuvoakin tulee satelemaan, etkä voi niitä kaikkia noudattaa.

Muakin loukkasi kun poika oli ihan pienenä aika itkuinen ja äiti sitten toisteli jatkuvasti mulle, että sillä on nälkä ja että mun maito ei riitä. Itse tiesin aivan hyvin että maito riittää ja ettei itku siitä johtunut. Äidin mielestä vauva ei itke kuin nälkäänsä. Sitten kaiken maailman puolitutut sanoi kanssa, että joo se johtuu varmasti nälästä. V-mäistä.

Meidän esikoinen ei ole eläissään, ei siis vastasyntyneenäkään nukkunut kuin max 14 tuntia päivässä. Tätä ei meinaa kukaan uskoa. Otti pitkin päivää semmosia 5-15 min tirsoja tissillä, yöt nukkui paremmin, mitä nyt söi välillä.
Päivisin söi 2h välein, illalla 1h ja yöllä 3h välein. Hermot oli mennä, mutta kyllä tuo näyttää malko terveeltä. Lopetti myös päiväunet varhain, 2-vuotiaana. Nyt siis 4½.

Jos ne ihmiset on huolissaan samasta asiasta kuin sinä eli siitä ettei vauvan paino nouse niinkuin pitäisi? Ja kysyvät siksi riittääkö maito ja annatko lisämaitoa. Saattavat myös miettiä josko lisämaidon antaminen saisi vauvan nukkumaan pidempiä pätkiä.

voimia sinulle :hug: ihmiset ovat ajattelemattomia sanomissaan, muistan kuinka kun aloin odottamaan niin kaiken maailman ihmiset olivat taputtelemassa masuani ( se kyllä loppu alkuunsa kun vilkaisivat naamaani) ja pojan syntymän jälkeen lähes tuntemattomat ihmiset myös yök yök miespuoliset kyselivät maidon tulosta mutta siihen oli helppo vastata ei ole maitoa ei tule ja siitä nukkumisesta meilläkin poika oli ja on edelleen (nyt 4v) todella vähä uninen päivisin vauvana saattoi jopa hyvässä lykyssä nukkua 45 min jos sitäkään yöt mentiin kahden tunnin jaksoissa poika nukkui ekan kokonaisen yön 2 vuotiaana mutta ollaan kaikki vielä toistaiseksi hengissä ja suht selväjärkisiä :whistle: kuten sanoin voimia sinulle ja tärkeintä on että puhut tunnoistasi etkä patoa sisääsi. pyydä lapsen hoitoon apua kaverilta kummilta mummilta jotta saat itse levättyä jos on tarvis :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja sekä imettänyt että pulloa antanut äiti:
Jos ne ihmiset on huolissaan samasta asiasta kuin sinä eli siitä ettei vauvan paino nouse niinkuin pitäisi? Ja kysyvät siksi riittääkö maito ja annatko lisämaitoa. Saattavat myös miettiä josko lisämaidon antaminen saisi vauvan nukkumaan pidempiä pätkiä.

Eivät nämä ihmiset tiedä mitään vauvan painon nousun ongelmista. Ovat siis aivan tuntemattomia. Toisekseen tämä vauva saa lisämaitoa pullosta eikä nuku siltikään kuin 1,5-2 tuntia.

Yhteistyössä