Olen aika varma, että mulla on rintasyöpä. Paniikki.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Kohta soitan lääkärille ajan.
Noin kuukauden ajan vasemmassa rinnassa on ollut kipeä kohta. On tuossa rinnan ulkosyrjällä, kainalosta hieman alaspäin. Kipu oli itseasiassa poissa muutaman viikon, mutta palasi takaisin. Rintaan sattuu jos siihen painaa tai se osuu johonkin.
Välillä olen tuntevinani kyhmyn siinä ja välillä en tunne mitään. Kipeä kohta selvästi ärsyyntyy jos painelen sitä. Mitä teen aika paljon, koska olen niin paniikissa.
Olen vasta 24-vuotias ja minulla on kaksi vuotias lapsi.
Molemmista rinnoista tulee myös edelleen maitoa, vaikka imetyksen lopettamiseta on yli vuosi. Luulin koko ajan, että se on normaalia kunnes luin, että se on rintasyövän merkki. tosin nestettä tulee molemmista rinnoista, mikä ei taas viittaa syöpään..Olen ihan sekaisin pelosta!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kohta soitan lääkärille ajan.
Noin kuukauden ajan vasemmassa rinnassa on ollut kipeä kohta. On tuossa rinnan ulkosyrjällä, kainalosta hieman alaspäin. Kipu oli itseasiassa poissa muutaman viikon, mutta palasi takaisin. Rintaan sattuu jos siihen painaa tai se osuu johonkin.
Välillä olen tuntevinani kyhmyn siinä ja välillä en tunne mitään. Kipeä kohta selvästi ärsyyntyy jos painelen sitä. Mitä teen aika paljon, koska olen niin paniikissa.
Olen vasta 24-vuotias ja minulla on kaksi vuotias lapsi.
Molemmista rinnoista tulee myös edelleen maitoa, vaikka imetyksen lopettamiseta on yli vuosi. Luulin koko ajan, että se on normaalia kunnes luin, että se on rintasyövän merkki. tosin nestettä tulee molemmista rinnoista, mikä ei taas viittaa syöpään..Olen ihan sekaisin pelosta!

Se voi olla ihan kystakin. Soita lääkärille (yksityiselle) ja kerro tilanne, varaa aika mamografiaan.

Kuulostaa ennemminkin tulehtuneelta rauhaselta tai kystalta. Suuri osa kasvaimista on kivuttomia, eivätkä aika ajoin häviä ja tule takaisin. Mä veikkaisin sitä kystaa.
Käy kuitenkin lääkärissä, niin saat varmuuden asiaan. Tsemppiä! :flower: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Glorinha:
Kuulostaa ennemminkin tulehtuneelta rauhaselta tai kystalta. Suuri osa kasvaimista on kivuttomia, eivätkä aika ajoin häviä ja tule takaisin. Mä veikkaisin sitä kystaa.
Käy kuitenkin lääkärissä, niin saat varmuuden asiaan. Tsemppiä! :flower: :heart:

Kiitos. En ole varma oliko se kokonaan poissa vai enkö vai tuntenut sitä koska en räplännyt rintaa.

En jaksa uskoa, että sulla olisi syöpä.Ehkä tulehtunut rauhanen tai kysta, kuten ylläoleva kirjoitti.Ymmärrän toki paniikkisi ja siksi suosittelen jo oman mielenrauhasi vuoksi menemään lääkäriin :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kiitos. En ole varma oliko se kokonaan poissa vai enkö vai tuntenut sitä koska en räplännyt rintaa.

Tilaat ajan lääkärille ja pääset tutkimuksiin. Mulla on suvussa pajon rintasyöpää ja siksi erittäin suuri riski sairastua siihen. Olen tiuhassa seurannassa tuon riskin takia. Oon nyt 30v ja neljä kertaa on löytynyt noita kystia ja niitjä poistettu. Usein ne poistuvat itsekseenkin. Ne ovat ajoittain arkoja ja joskus niitä särkee.

Jos ei suurta riskiä ole, niin noin nuorella on kuitenkin se syöpä todella harvinaista. =)

Mene lääkäriin!Jokaisen naisen tulisi käydä viimeistään 40v. täytettyään mammografiassa,sano onkologi joka äitiäni hoiti.Tehkee se kanssasisaret :heart:
Mutta siun kohalla epäilen jotta voisi olla kysta tms.,mutta varaa aika ja käy tarkastuttamassa. :hug:

Kiitos vastauksista. Yritän koko ajan soittaa lääkäriin. Niin ja lisäksi vasen käsi kipuilee oudosti, sekin viittaa rintasyöpään. Olen ihan sekaisin pelosta. Olen varma, että kuolen.

Ymmärrän hyvin sun hädän. Nyt yrität kuitenkin rauhoittua ja realistisesti miettiä miten pieni todennäköisyys olisi, että on rintasyöpää. Se kystakin voi säteillä kipua käteen, jos on tulehtunut. En halua vähätellä sun pelkoasi, mutta en usko, että kyseessä olisi rintasyöpä.
Lähde lasten kanssa ulos ja nauti ihanasta kesäpäivästä. Tehkää jotain kivaa yhdessä. =) :heart:

Ymmärrän hyvin sun hädän. Nyt yrität kuitenkin rauhoittua ja realistisesti miettiä miten pieni todennäköisyys olisi, että on rintasyöpää. Se kystakin voi säteillä kipua käteen, jos on tulehtunut. En halua vähätellä sun pelkoasi, mutta en usko, että kyseessä olisi rintasyöpä.
Lähde lasten kanssa ulos ja nauti ihanasta kesäpäivästä. Tehkää jotain kivaa yhdessä. =) :heart:

Kiitos, yritän rauhoittua. Siis kystakin voi aiheuttaa käden kipua? Helpottavaa kuulla. Onneksi sain pian ajan. :)

Eikös lääkärit aina muistuta, että tyyliin kellään alle 25-vuotiaalla ei ole todettu rintasyöpää. Tosin tällä palstalla on sitten aina satoja ihmisiä, jotka tuntevat jonkun alle 25-vuotiaan rintasyöpää sairastaneen.

Mutta joka tapauksessa se todennäköisyys on häviävän pieni, ja niin monet muut asiat aiheuttaa aivan samoja oireita. Ja stressaaminen tietenkin pahentaa niitä.

mulla patit rinnassa osoittautuivat fibroadenoomiksi. koskaan en ollut moisista kasvaimista kuullutkaan . mutta ne leikattiin pois .
ymmärrän että sua pelottaa.itsekin pelkäsin ihan hirveesti, mutta hei tsemppiä! =)

Varasitko siis mammografiaan vai ultraan ajan?

Ei kyllä kuulosta pahalaatuiselta, mutta kannattaa käydä ultrassa. Minulla oli kasvain, joka lopulta ilmeni biopsiassa pahalaatuiseksi. Mammografiassa ei näkynyt lainkaan, mutta ultrassa todettiin 2X2 sentin kokoinen epätarkkarajainen kasvain. Otettiin biopsiat ja odoteltiin vastauksia 3 viikkoa. Paha oli, mutta onneksi saatiin leikattua kokonaan.

KAsvaimet eivät satu. eli tuo sinun kyhmysi ei kuulosta oikealta kasvaimelta, vaan on monta muuta vaihtoehtoa mikä se voi olla.

Varasitko siis mammografiaan vai ultraan ajan?

Ei kyllä kuulosta pahalaatuiselta, mutta kannattaa käydä ultrassa. Minulla oli kasvain, joka lopulta ilmeni biopsiassa pahalaatuiseksi. Mammografiassa ei näkynyt lainkaan, mutta ultrassa todettiin 2X2 sentin kokoinen epätarkkarajainen kasvain. Otettiin biopsiat ja odoteltiin vastauksia 3 viikkoa. Paha oli, mutta onneksi saatiin leikattua kokonaan.

KAsvaimet eivät satu. eli tuo sinun kyhmysi ei kuulosta oikealta kasvaimelta, vaan on monta muuta vaihtoehtoa mikä se voi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös lääkärit aina muistuta, että tyyliin kellään alle 25-vuotiaalla ei ole todettu rintasyöpää. Tosin tällä palstalla on sitten aina satoja ihmisiä, jotka tuntevat jonkun alle 25-vuotiaan rintasyöpää sairastaneen.

Mutta joka tapauksessa se todennäköisyys on häviävän pieni, ja niin monet muut asiat aiheuttaa aivan samoja oireita. Ja stressaaminen tietenkin pahentaa niitä.

Öh... Mihin ihmeeseen perustat väitteesi, jotka ovat TÄYSIN puppua?!?

Varsinkin, jos suvussa rintasyöpää, niin aggressiivimmat syövät esiintyvät yleensä alle 30-vuotiailla. Tai siis ovat todettavissa jo paljon alle 30v. Sitten ihan toisen tyyppiset rintasyövät iskevät vaihdevuosien jälkeen.

Varsinkin synnyttäneillä nuorilla naisilla on ihan yhtä suuri todennäköisyys rintasyöpään kuin keski-ikäisillä.

P.S. Rintasyöpäkasvaimella ei yleensä ole mitään oireita. Minun kasvaimeni oli täysin kivuton, kuten suurin osa rinnan pahalaatuisista kasvamista. Mitään muitakaan oireita ei ollut. Vain pikkuhiljaa kasvanut kyhmy, joka ei edes näkynyt mammossa.

Pitää lukea tuosta mastopatiasta. endie, minkälaisia kasvaimia nuo ovat?

sidekudoskasvaimia,hyvälaatuisia,mutta kuitenkin suosittelivat että leikataan pois :) mulla oli niitä loppujen lopuksi kolme oikeassa rinnassa.
mitään syytä niiden syntymiseen ei tiedetä.
mun kasvain -se suurin joka tuntui selkeästi tunnustellen - oli sellai muljuva ja "pyöreäreunainen,röpelömäinen",aika ällö.ei ollut kipee paitsi kun tietty sitä sitten huomattuani kokoajan näpräsin niin alkoi jomottaa.lisäksi kun pelkäsin paljon kuolemaa jne,niin kehitin varmaan psyykkisesti itselleni erilaisia tuntemuksia ..

• Tykkää
Reactions: Heinäkuu
Varasin ajan ihan vain tarkistukseen. Hoitaja sanoi, että lääkäri mahdollisesti ultraa ja/tai laittaa lähetteen mammografiaan.

Hyvä! Siellä asia selviää!

Kuulostaa hyvältä, että se kohta sattuu ja kipuilee. Oikea kasvain harvemmin sattuu.

Varasin ajan ihan vain tarkistukseen. Hoitaja sanoi, että lääkäri mahdollisesti ultraa ja/tai laittaa lähetteen mammografiaan.

multa vaan ultrattiin.sanoivat, että nuorelle se usein jo riittää. ja lekuri antoi arvionsa kasvaimsita jo siinä 99%n varmuudella. oli ihana vanha mies lääkäri =) ottivat myös ohutneulanäytteen,joten varaudu sinäkin että voivat sellasen ottaa siinä =)