A
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597460:Tonni kuussa käteen on kyllä aika vähän.
Mulla ei olisi riittänyt edes asumiskuluihin. Siis silloin, kun oli kolmihenkinen perhe. Eikä kyllä riittäisi nytkään, mutta varmaan voitaisiin nyt asua pienemmässä asunnossa. Tosin syötäisi ei silloinkaan, koska jo kuopuksen kouklumatkat ja koulukirjat nielisivät sern satasen, mikä jäisi kännyyn. Mutta saisin tietty yhteiskunnan tukia ja kuopus opintotukea ja opintolainaa, joten tonni kuussa ei olisi ainoa tulo.No ei se ole siltä vaikuttanut... Jos asumiskulut siitä vaikkapa 600/kk (vuokra + sähkö + vesi) niin siitä jää vielä 400 kulutukseen joka kuukausi. Siitä puolet ruokaan (joka on ihan ruhtinaallisesti, paljon pienemmälläkin pärjää) niin jää vielä 200 joka kuukausi kulutukseen.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597491:Mulla ei olisi riittänyt edes asumiskuluihin. Siis silloin, kun oli kolmihenkinen perhe. Eikä kyllä riittäisi nytkään, mutta varmaan voitaisiin nyt asua pienemmässä asunnossa. Tosin syötäisi ei silloinkaan, koska jo kuopuksen kouklumatkat ja koulukirjat nielisivät sern satasen, mikä jäisi kännyyn. Mutta saisin tietty yhteiskunnan tukia ja kuopus opintotukea ja opintolainaa, joten tonni kuussa ei olisi ainoa tulo.
Joten tonni kuussa tuloja on aika vähänYhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle köyhyysraja onkin lähes 1800/kk![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597503:Joten tonni kuussa tuloja on aika vähänEsikoinen on viime aikoina katsellut kämppiä ja kaksioonkaan ei tahdo 600 euron vuokralla päästä. Kerrostalokolmiot on jo vähintään 800 e/kk.
Köyhyyskin on ilmeisesti aika subjektiivinen asiaNoissa köyhyysrajoissa siis otetaan huomioon kaikki talouden käytössä olevat tulot, myös tuet. Tonni kuussa palkkaa on pieni palkka mutta yksi aikuinen elää sillä ihan hyvin. Jos tällä aikuisella on lapsia saa hän siihen lapsilisät ja elarit jolloin tulot nousevat jokaisen lapsen myötä n 280/kk. Ja todennäköisesti heruu asumistukeakin.
Eli pieni palkka se toki on, mutta en köyhyydeksi sanoisi![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597536:Köyhyyskin on ilmeisesti aika subjektiivinen asia![]()
Noinhan se on. Esikoisella on velaton kerrostaloyksiö, mutta opiskelijana saa vain haaveilla kaksiosta. Rivitalokaksiosta ei uskalla uneksiakaan. Tietsikka, telkkari ja kännykkä...taitavat nekin olla lahjaksi saatujaNo eikös tota alle 60% mediaaniansioista mallia kutsutakin suhteellisen köyhyyden mittaamiseksi?
Minä elelen tällä hetkellä köyhyyden rajoilla - mä matkustan ulkomaille 2 kertaa vuodessa, asun mukavassa rivarikaksiossa, oma piha, mulla on tietokonetta, kännykkää, lapsella hienot kalliit statusulkoiluvaatteet yms... Että tällaista tämä suomalainen köyhyys on :xmas: Kyse on enemmänkin siitä mihin rahansa laittaa kun kuinka paljon sitä saa. Tottakai on paljon johon mulla ei ole varaa, mutta mä en näe miksi mua pitäisi se suuresti haitata. Kun olenhan mä silti rikkaampi ku 99% maailman väestöstä.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597557:Noinhan se on. Esikoisella on velaton kerrostaloyksiö, mutta opiskelijana saa vain haaveilla kaksiosta. Rivitalokaksiosta ei uskalla uneksiakaan. Tietsikka, telkkari ja kännykkä...taitavat nekin olla lahjaksi saatujaEikä olis tainnut ilman mun apuani päästä elokuun lopussa Meksikostakaan pois, kun paikallinen lentoyhtiö menikin konkurssiin. Puhumattakaan hurrikaani Alexista. Opintotuella sitä kaikkea ei tosiaan olisi rahoitettu.