Okt asuminen ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi asukas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi asukas

Vieras
Miten mahtaa olla yleistä, että (uudehkolla) okt alueella lapset iältään 3-7v kuljelsii naapureiden pihoilla ihan omia aikojaan?! Tulevat siis hiekkalaatikolle tai leikkimökkiin leikkimään vaikka talonväki (=lapset) ei ois paikalla? Meillä tässä lähinaapureissa ainakin kolmen perheen lapset tuota tekee...on sanottu sekä vanhemmille että isommille lapsille itselleen ettei tykätä, että meidän pihalle tullaan leikkimään jos ei itse olla paikalla. Ei vaikutusta!
Meillä on vielä pihatyötkim kesken, mitäs jos joku mukula satuttaa itsensä vaikka kivikasaan yksin meidän pihalla ollessaan, kenen vastuulla? Tai rikkoo jotain?
Omille lapsille on terotettu, että ilman lupaa ei saa toisten pihoille mennä ja ainakin tähän asti 4 ja 6 v on tuon ymmärtäneet!

Meidän naapurustossa suunnilleen sama ikäjakauma lapsilla ja liikkuvat melko vapaasti lähipihoilla. Mutta vain jos joku talon väestä on paikalla ja sittenkin kysytään aina lupa että saako tulla. Ominpäin ei ole muiden pihoille mitään asiaa.

Mä sanoin naapureille että meillä on vaarallisia työkoneita pihalla(niinkuin olikin) sekä että myrkytämme nurmikkoa rikkaruohosta ja että emme ota vastuuta siitä että jos heidän lapsilleen tapahtuu jotain meidän pihalla.
Pysyivät pois kuukauden :(
Tänä keväänä rakennettiin aita ja rajattiin tonttia pensasaidoilla katsotaan miten käy .

Korkea aita ja useampi iso koira pihassa rajoittaa kummasti näitä vierailuita. ;) Tosin meillä päin ei kyllä ipanoita ole riesaksi asti. Kivoja ovat kaikki lähitalojen lapset.

Me asutaan uudella omakotitaloalueella, missä on paljon alle kouluikäisiä lapsia. Ei kyllä olla moiseen ilmiöön törmätty, että lapset kulkisivat toisten pihoilla miten sattuu. Toisten pihoille mennään luvan kanssa ja jos talonväkeä on paikalla.

Ei ole tapana, että kuljeskellaan toisten pihoilla ilman lupaa. Ollaan opetettu lapsille (niin omille kuin muidenkin), että pihalle saa mennä leikkimään, jos talon väki on kotona ja on saatu siihen lupa. Mutta muuten ei mennä. Eikä meidän suunnalla kyllä mennäkään.

Meilläpäin lapset kyllä kulkevat sekä omilla että kavereidensa pihoilla asiaa joka kerran erikseen kysymättä. :) Ja näin tehtiin myös omassa lapsuudessani (paleontologisella kaudella). Lapsettomien perheiden (no, ei niitä kyllä ole kuin yksi tässä kadulla) pihoilla eivät kulje. Itse asiassa muunlainen käytäntö tuntuisi tosi omituiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26312747:
Meilläpäin lapset kyllä kulkevat sekä omilla että kavereidensa pihoilla asiaa joka kerran erikseen kysymättä. :) Ja näin tehtiin myös omassa lapsuudessani (paleontologisella kaudella). Lapsettomien perheiden (no, ei niitä kyllä ole kuin yksi tässä kadulla) pihoilla eivät kulje. Itse asiassa muunlainen käytäntö tuntuisi tosi omituiselta.

Menevät siis leikkimään pihaan vaikka isäntäperhe ei ole kotona?

Minä oon kyllä surutta ajanut naapurin pojan pois kun on joskus tullut meidän pihan puolelle. Ei ole edes lasteni kaveri joten ei ole tähän pihään mitään asiaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26312780:
Kyllä ja ihan luvan kanssa. Yhdellä pihalla on leikkimökki, toisella tramppa jne. Kaikki saavat leikkiä. Ja myös toisten perheiden lasten toimintaan puututaan, jos tarve vaatii. "Koko kylä kasvattaa". :)

tämmönen taas tuntuis musta ihan hullulta! :O kuka on vastuussa jos jollekin muksulle sattuu jonkun naapurin trampalla jotain? kun isäntäväki ei oo paikalla, ketään ei valvo..

mun nuoruudessa näin ei todellakaan ollu.. kenenkään pihoihin ei menty ilman lupaa.. :O ja saman aion kyl opettaa omille lapsilleni, kunhan on sen ikäisiä..

Onpa rasittavan kuuloinen alue. Ei meillä kuljeksi lapset toisten pihoilla huvikseen. Kavereita voi mennä hakemaan, mutta toisten pihoihin ei täällä kukaan jää leikkimään ilman lupaa tai kun ketään ei ole kotona. Se kuuluu jo alkeellisimpiin tapoihin se tietää. Ei lapsuudessanikaan kuljeksittu toisten pihoilla. Nyt on siellä leväperäisiä vanhempia.

[QUOTE="...";26312795]tämmönen taas tuntuis musta ihan hullulta! :O kuka on vastuussa jos jollekin muksulle sattuu jonkun naapurin trampalla jotain? kun isäntäväki ei oo paikalla, ketään ei valvo..
[/QUOTE]

Arvasin! Tämähän se nykyihmistä huolettaa aina ensimmäisenä! Kuka vastaa, kenen vika? Itsehän ei tietenkään olla mistään vastuussa, vaan aina pitää löytää syyllinen jostain muualta. Jos lapsi kaatuu koulumatkalla pyörällä, niin nämä vanhemmat tsekkaavat haukkana, löytyisikö sieltä pyörätieltä joku kuoppa tms., jotta saadaan syylliset vastuuseen.

Älkää jaksako! Eikä sitten herneitä nekkuun, ok? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26312780:
Kyllä ja ihan luvan kanssa. Yhdellä pihalla on leikkimökki, toisella tramppa jne. Kaikki saavat leikkiä. Ja myös toisten perheiden lasten toimintaan puututaan, jos tarve vaatii. "Koko kylä kasvattaa". :)

Näin on meidänkin tiellä ja välillä on koko naapuruston lapset pihalla yms. mutta ei koskaan silloin kun isäntäväki on poissa.

Mutta näitä sävyerojahan on.

Korkea aita ja useampi iso koira pihassa rajoittaa kummasti näitä vierailuita. ;) Tosin meillä päin ei kyllä ipanoita ole riesaksi asti. Kivoja ovat kaikki lähitalojen lapset.

Joo matala aita ja pari keskikokoista koiraa ei ainakaan riitä, ne kiipee kiven kautta aidan yli leikkimään koirien kanssa vaikka ei ois lapsia ja lelujakaan pihassa :D

Yhteistyössä