OKT-asujat! Kuinka suuri pääsulake teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antisähkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antisähkäri

Vieras
Ostettiin vanha rintamamiestalo, ja pääsulakkeena on 3 x 25A.

Itse olen aika n00b näiden sähköjen kanssa, ja koska en koskaan ole onnistunut polttamaan sulaketta vaikka huoletta olen pitänyt sähkölaitteita samanaikaisesti päällä, niin en osaa sitä "pelätäkkään".

Mutta mies harmittelee jatkuvasti tuota miten vähän sähköä on ja että pitää tarkkaan miettiä ettei ole kahvinkeitin, hella, uuni ja mikro päällä samaa aikaan jne. Ja koska meillä on lämminvesivaraaja, toinen varaaja suihkun lattialämmitykselle ja vielä sähkölämmitys, niin hänestä sähköä ei riitä muille asioille (esim. autojen lohkolämmittimet mitkä minusta on pakolliset sitten talvella).

Onko tuo oikeasti todella pieni pääsulake? Vai onko mies vain ylihuolehtivainen?

:) kiitos vastauksista.

Olen vähän itsekin ajatellut että vähän turhan hermostunut hän on noista sähköistä, mutta en ole sen kummemmin viitsinyt alkaa vääntämään koska en tosiaan itse noista oikeastaan paljoa tiedä.

jos kuvitellaan että mies tosiaan olisi oikeassa ja että teillä on ihan liikaa kulutuskohteita verrattuna sulakkeiden kokoon niin sehän paljastuisi siinä, että sulakkeita menee tämän tästä

jos ei mene niin homma kunnossa

jos kuvitellaan että mies tosiaan olisi oikeassa ja että teillä on ihan liikaa kulutuskohteita verrattuna sulakkeiden kokoon niin sehän paljastuisi siinä, että sulakkeita menee tämän tästä

jos ei mene niin homma kunnossa

Juu, mutta ollaan asuttu tässä vasta kuukausi, ja mies on tosiaan aika tarkka noiden laitteiden kanssa :D
Minun täytyykin joskus hänen poissaollessa kokeilla kuinka monta keittiön sähkölaitetta voikaan pistää päälle ilman että kärähtää. Eihän ne sulakkeet kuitenkaan mahdottoman paljoa taida maksaa.

Harmittaa eniten tuo lähestyvä talvi tulipalopakkasineen, kun kahden auton lohkolämppärit ja sisätilanlämmittimet on samanaikaisesti päällä, ja talon sähkölämmitys huutaa, niin ehkä ne yhdessä kuormittaa (hetkellisesti) aika paljon. Noo, sen näkee sitten :)

Juu, mutta ollaan asuttu tässä vasta kuukausi, ja mies on tosiaan aika tarkka noiden laitteiden kanssa :D
Minun täytyykin joskus hänen poissaollessa kokeilla kuinka monta keittiön sähkölaitetta voikaan pistää päälle ilman että kärähtää. Eihän ne sulakkeet kuitenkaan mahdottoman paljoa taida maksaa.

Harmittaa eniten tuo lähestyvä talvi tulipalopakkasineen, kun kahden auton lohkolämppärit ja sisätilanlämmittimet on samanaikaisesti päällä, ja talon sähkölämmitys huutaa, niin ehkä ne yhdessä kuormittaa (hetkellisesti) aika paljon. Noo, sen näkee sitten :)

mun ei tartte oottaa edes ens talvea kun osaan heti suoriltaan sanoa että saat tehdä keittiössä mitä haluat ja laittaa huoletta molemmat autot vielä roikkaan

3*25A vastaa tehossa 17250 wattia että siitäpä sitä voi lähteä ynnäilemään, hetkellisesti teho kestää olla reilusti suurempikin

mun ei tartte oottaa edes ens talvea kun osaan heti suoriltaan sanoa että saat tehdä keittiössä mitä haluat ja laittaa huoletta molemmat autot vielä roikkaan

Tästä on kyllä työpaikallakin sanottu että yllättävää kyllä, kaikkia laitteita EI voi pistää samaan aikaan päälle. Tosin silloin kyseessä oli kaksi tuplakahvinkeitintä + vedenkeitin. Mutta nämä laitteet saavat kuulemma satavarmasti sulakkeen menemään, monet harjoittelija ovat kuulemma tätä koittaneet :D
En sitten tiedä minkäkokoinen sulake juuri siihen keittiöön oli.

Tästä on kyllä työpaikallakin sanottu että yllättävää kyllä, kaikkia laitteita EI voi pistää samaan aikaan päälle. Tosin silloin kyseessä oli kaksi tuplakahvinkeitintä + vedenkeitin. Mutta nämä laitteet saavat kuulemma satavarmasti sulakkeen menemään, monet harjoittelija ovat kuulemma tätä koittaneet :D

Kaksi kahvinkeitintä ja vedenkeitin laukaisivat pääsulakkeen, niinkö? :O

Meillä on sähkökiukaan ja olohuoneen lattialämmityksen välillä sellainen vaihdin kun kiukaan laittaa päälle niin lattialämmitys tipahtaa pois päältä. Näin ei mene pääsulake.
Keittiössä kyllä voi olla kaikki hellan levyt ja uuni sekö kahvinkeitin samaan aikaan käytössä. Tosi harvoin ne kyllä kaikki on samaan aikaan päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28876520:
Kaksi kahvinkeitintä ja vedenkeitin laukaisivat pääsulakkeen, niinkö? :O

No ei sentäs, mutta sen keittiön sulakkeen.

Sekin on tuolla meidän talossa pieni ongelma, eli sähköt on kytketty vähän miten sattuu. Makkarin kattolamppu ja olkkarin pistorasia on yhdessä vaikka itse huoneet ovat eri puolilla taloa. Tai ehkä tuo on jollain tavalla järkevää, minä en sitä vain tajua :D

Mies sanoikin että molemmille autoille pitää sähkötaulusta vetää eri sulakkeista ne roikat, koska meillä ei kuulemma ole ns. tyhjää sulakepohjaa, vaan kaikki on jo käytössä, ja että 2 lohkolämppäriä + sisätilanlämmittimet kuulemma veisivät liikaa virtaa jos ne pistettäisiin saman sulakkeen alle.

Luonnollisesti minun ajatukseni ulkopistorasiasta jossa ois sekä pihavalot, jouluvalot ja lohkolämmittimet tyrmättiin täysin. Ei kuulemma onnistu, ei ainakaan ilman täydellistä sähkötaulun uudelleenjärjestämistä :D

Toi on ihan normaali vanhan ookooteen sähköliittymäkoko. Uusissa sähkölämmitteisissä 3x35 on nykyään vissiin yleisempi, tarpeen mukaan.

Matematiikka sanoo, että 25A x 240V = 5725W, joten tönön yhtäaikainen maksimikulutus on 17250W. Mikäli ja kun sähköt on suunniteltu edes sinnepäin, niin suuret sähkösyöpöt, kuten lämmitys, liesi ja varaajat käyttävät kaikkia vaiheita tasaisesti ja kuormitus muutenkin jakautuu tasaisesti pääsulakkeiden kesken, niin kyllä tuo melko pitkälle riittää, mutta ei määräänsä enempään. Kandee muistaa, että ookootaloissa on monasti lämmitystä ja käyttövettä tuottamassa vaikkapa keskuslämmityskattila, jonka teholuokka on 20000W. Sähköliittymä on silti tuo 3x25.

Nykyään vallan yleinen kytkentä on semmoinen, että milloin sähkösauna 9000W laitetaan päälle, niin sähkölämmitys kytkeytyy siksi aikaa pois päältä. Just tarpeettoman suuren liittymäkoon välttämiseksi.

Mitä ton pääsulakkeen jälkeen tapahtuu on sähkötaulusta ja suunnitellusta jaosta kiinni. Pääsulakkeiden ei ole tarkoitus palaa, paitti vanhat posliinitötteröt joskus palavat ihan vanhuuttaan. Mut systeemi on se, että ensin palavat noi pienemmät käyttösulakkeet. Mitään kun ei ole suoraan kytketty pääsulakkeiden taakse.

Sulake voi palaa helpostikin. Normi käyttösulakkeet kun ovat 10A = 2300W ja 16A = 3680W. Ne ovat johdonsuojia joiden duuni on yksinkertaisesti olla heikko paikka virtapiirissä ja siten estää sähköletkun sulaminen seinään.

Ainuttakaan sukotöpseliin kytkettävää laitetta ei markkinoilla ole, jonka kulutus olis yli kaksi kilovattia, joten mikään yksittäinen ehjä laite ei sulaketta polta. Tosin, joissain laitteissa käynnistysvirtapiikki saattaa pikasulakkeen polttaakin.

Miehesi saattaa olla oikeassakin. Autoja lämmitetään talviaamuisin ja jos on pohjalla 12kW sähköpattereita ja varaajat, niin sit sitä sähköä ei enää välttämättä riitä autosähkötolpille.

No ei sentäs, mutta sen keittiön sulakkeen.

Sekin on tuolla meidän talossa pieni ongelma, eli sähköt on kytketty vähän miten sattuu. Makkarin kattolamppu ja olkkarin pistorasia on yhdessä vaikka itse huoneet ovat eri puolilla taloa. Tai ehkä tuo on jollain tavalla järkevää, minä en sitä vain tajua :D

Mies sanoikin että molemmille autoille pitää sähkötaulusta vetää eri sulakkeista ne roikat, koska meillä ei kuulemma ole ns. tyhjää sulakepohjaa, vaan kaikki on jo käytössä, ja että 2 lohkolämppäriä + sisätilanlämmittimet kuulemma veisivät liikaa virtaa jos ne pistettäisiin saman sulakkeen alle.

Luonnollisesti minun ajatukseni ulkopistorasiasta jossa ois sekä pihavalot, jouluvalot ja lohkolämmittimet tyrmättiin täysin. Ei kuulemma onnistu, ei ainakaan ilman täydellistä sähkötaulun uudelleenjärjestämistä :D

Toi on sit ihan eri asia. Jos taulusta sulakepohjat loppuu, niin lähimmästä sähköliikkeestä saa lisätaulun ihan pilkkahintaan. Asennukset tosin hieman maksaa, mut oletan, että miehesi osaa itte kaivaa ja vetää piuhaa, joten asentajaa tarttee paikalla sen hetken mitä piuhojen kytkeminen kestää.

Ei siis tartte uusia päätaulua, vaan laittaa lisätaulu johonkin katseenkestävään paikkaan, vaikkapa ullakolle.

Ei siis tartte uusia päätaulua, vaan laittaa lisätaulu johonkin katseenkestävään paikkaan, vaikkapa ullakolle.

Eli pääsulake ja sulaketaulu eivät liity toisiinsa millään lailla???

Itse naisen logiikalla olen ajatellut että jos pääsulake on 3 x 25A (eli 75A?), niin siihen sulaketauluun ei voi änkeä niitä sulakkeita ihan kuinka paljoa vaan, vaan esim. 7kpl 10A:n sulaketta?? Tosin tuo kuulastaa kyllä kovin pieneltä määrältä, ei tuo ehkä toimikaan noin, höh!!

Meillä on ullakolla jo sulaketaulu, tosin siellä on juuri tuo 3 x 25A. Ulkoseinästä löytyy sit taas 3 x 35A, joka on mielestäni aika hämäävää. Meiltä laskutetaan kuitenkin 3 x 25A:n mukaan.

Täytynee kysyä tutulta sähkömieheltä jos hän vois vähän valaista tätä tilannetta :D

Eli pääsulake ja sulaketaulu eivät liity toisiinsa millään lailla???

Itse naisen logiikalla olen ajatellut että jos pääsulake on 3 x 25A (eli 75A?), niin siihen sulaketauluun ei voi änkeä niitä sulakkeita ihan kuinka paljoa vaan, vaan esim. 7kpl 10A:n sulaketta?? Tosin tuo kuulastaa kyllä kovin pieneltä määrältä, ei tuo ehkä toimikaan noin, höh!!

Meillä on ullakolla jo sulaketaulu, tosin siellä on juuri tuo 3 x 25A. Ulkoseinästä löytyy sit taas 3 x 35A, joka on mielestäni aika hämäävää. Meiltä laskutetaan kuitenkin 3 x 25A:n mukaan.

Täytynee kysyä tutulta sähkömieheltä jos hän vois vähän valaista tätä tilannetta :D

No liittyy ne tietty silviisiä, että ovat piuhalla kytketyt toisiinsa. Mittarin jälkeen noit aputauluja voi olla vaikka hurumycket. Ihan normiratkaisu on semmoinen, et päärakennuksessa on oma taulunsa ja ulkosaunassa omansa ja puuliiterissä vielä yksi.

Jos sähköliittymän koko ittessään on riittävä, niin sulakepohjien lisääminen ei o kauheen vaikeeta.

Meillä on vain 3 x 20A ja sen kyllä huomaa. Keittiöstä sulake menee, jos uuni, mikro, kahvinkeitin ja joku ekstralaite ovat yhtäaikaa päällä ja pääsulakekin ollaan saatu menemään yhdistelmällä kuivausrumpu+oksasilppuri+normaalit perusvempeleet. Hieman ylivarovaiselta siis aloittajan mies kuulostaa.

Yhteistyössä