Oksennustauti. Mikä pysyis parhaiten sisällä? Mitä ei sais syödä?

varmaan just kaikki nestemäinen pysyy sisällä parhaiten, juoda pitää muistaa paljo!! koskahan meillä oksennetaan... mä oon nyt tässä kuukauden ollu kipeenä, on käyty läpi perus flunssa, keuhkoputkentulehdus, poskiontelontulehdus ja antibiooteille allergisoituminen ja nyt on taas flunssa. kerkes tos välis olla varmaan 2päivää terve |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mejan:
varmaan just kaikki nestemäinen pysyy sisällä parhaiten, juoda pitää muistaa paljo!! koskahan meillä oksennetaan... mä oon nyt tässä kuukauden ollu kipeenä, on käyty läpi perus flunssa, keuhkoputkentulehdus, poskiontelontulehdus ja antibiooteille allergisoituminen ja nyt on taas flunssa. kerkes tos välis olla varmaan 2päivää terve |O
:eek: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nappi82:
Mustikkasoppaa ja gefilustuotteita, juu ja meillä alko 4-vuotias oksentaan tänä aamuna :x

*muoks. kannattaa koittaa syödän noita mun mainitsemia.
no ei meillä taida olla mustikkasoppaa mutta jos illalla ostasin. Ei oikein mitään gefilustakaan paitsi noita maitohappobakteerikapseleita. ehkä yhen sellasen vois laittaa mehuun..
 
vieras
Nykyään on annettu sellaisia ohjeita, että syödä ja juoda voi mitä vaan, mitä tekee mieli. Jos tulee ylös, niin tulee, oli se mitä tahansa.

Odotuspalstalla oli sellainen vinkki, että kantsii syödä sellaista, mikä ei ylöstullessaan maistu niin pahalta... (yök)

Ja meillä aina se klassinen keltainen Hartwallin Jaffa yleensä ensimmäisenä mahaan jää.
 
Riippuu kuulema taudin aiheuttajasta: sokeriset juomat ja ruuat voivat lisätä bakteerin kasvua suolistossa ja pitkittää tautia kuulema. Itse olin pari viikkoa sitten ko taudissa ja join litratolkulla sitruunavishyä jääkaappikylmänä. Se tuntui hyvältä oksentaa ja p***taa. :LOL:

Osmosalin juomista suosittelen myös. Taudin loppuvaiheessa olo parani vauhdilla jo yhden lasillisen juotuani!
 
Muistan kans lääkärin maininneen joskus tuosta, ettei olisi hyvä kauheasti juoda niitä sokerijuomia juuri sen vuoksi että pitkittää tautia. Mutta tiedä sitten, meillä ollaan ainakin hörpitty jaffaa, kun on kerta joku edes maistunut. Myös mustikka/mansikkasoppa hyvä ja ne lasten hedelmäsoseet :) Pääasia tietty on, että lapsi jotain suostuu syömään/juomaan. Paranemista sinnepäin!
 
kannttii kokeilla gefilustuotteita ite olin oksennustaudissa ni ei oikee mikää leipä sisällä
pysyny mutta kyllä ite join gefilus mehua joka kyllä auttoi hyvin ja jos ei mikään pysy sisällä ni kanttee syyä semmosta mitä on mukava oksentaa pois esim vanukasta tai
mansikka kiisseliä sen enempää en tiiä mutta kanttii koittaa että söis jotain kiinteämpääki esim puuroa:)
 
"Joku"
taas pidän itselläni ja lapsilla sen linjan että niin kauan kuin oksettaa ei oteta mitään mahaan..eli ei syödä tai juoda..kun tuntuu että se vesitilkan hörppääminen kin pitkittää tautia.yleensä on niin että lapset oksentaa muutaman tunnin koko ajan ja sitten pikuhiljaa aletaan otamaan pieniä määriä gefilusjuttuja..mehukeitot on hyviä.Eikä ole kukaan kuivunut tällä tavalla vaika ovatkin oksentaneet rajusti monta tuntia.
 
"vieras"
Happamia tuotteita, koska keho menettää happoja oksennuksen mukana ja kehon happo-emäs-tasapaino järkkyy, josta tulee vaan huonompi olo.

Colaa, viiliä, apteekin ''ripulijuomia''. Jos paljon tulee tavaraa ulos niin aika nopeesti keho myös kuivuu ja suoloista tulee puute, tuo ripulijuoma auttaa siihen.
 
MinaT
Itse tässä parhaillaan oksennustaudissa ja nää on aina toimineet mulla: Jäiset mustikat sokerin kanssa, keltainen jaffa, kuiva näkkileipä (tai vähän rasvaa päälle), suola-soker-vesi ja kaurapuuro. Aloitettuna pienillä lusikallisilla/siemauksilla ja kun alkaa paremmin pysyä niin sitten enemmän.
Myös se kun lapsen tai aikuisen tekee mieli jotain ruokaa on hyvä antaa sitä, sillä näiden jälkeen olen yleensä vetänyt grillin lihapiirakoita tai mäkin hamppareita :p
 
Saakeli
mauton jogurtti sokerilla, limukka, paahtoleipä hunajan kera, risotto, pinaattikeitto ja kaakao. ne on mulla ainaki pysyny sisällä. taas purukumin jauhaminen tai lihan syöminen ei ole viisainta.
 
"hanna"
neste on tärkeintä nyt.Ensin vesi ja sitten laimea mehu.Jos tykkää kivennäisvedestä,niin sellaista jossa on suolaa(Novellessa ei ole,muissa yleensä on)Sitten voi siirtyä mustikkakeittoon.Sen jälkeen keittoruokiin.Apteekin ripulijuomat ovat koostumukselta hyviä,mutta maistuvat pahalta.
 
"Piu"
Mitä vaan mitä tekee mieli, en voi ees kuvitella juovani vichyä tai syöväni kaurapuuroa oksutaudissa. Jos tekkee mieli sipsejä ja leipää niin niitä sitte, ne kropan mieliteot on ylleensä aika hyviä johtolankoja siitä mikä parhaiten pysyy sisällä. Juomana vetelen ite yleensä jaffaa koska siinä on sokereita tai vettä sillonkun se oksennusvaihe on päällä. Piimä ois hyvä vatsan ph tasolle, mutta jälleen kerran pelkkä ajatus piimän juomisesta oksennustaudissa oksettaa.
 

Yhteistyössä