Oisko paikalla ketään, jonka lapsi saa perhe-eläkettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyttävää

Vieras
Onko tosiaan niin, että 9-vuotiaaltakin peritään siitä perusosasta verot (20%), vaikka mitään muuta verotettavaa tuloa ei lapsella ole? Tuohan on täysin älytöntä! Perusosa on "huikea" muutenkin, verojen jälkeen maksuun jää reilu 40 euroa. Aivan naurettava summa.

Miten teidän lapsillanne tuo asia menee?

Kelan sivuilla lukee, että on verotettavaa tuloa, paitsi jos muuta veronalaista tuloa ei ole ja saadut eläkkeet jää alle 700 euroon.
Mut silti kelan päätöksessä lukee, että verot menee.

Soitin jo Kelaankin, muttei se puheluun vastannut osannut sanoa juuta eikä jaata. Selvittää asiaa ja ilmoittaa parin päivän sisällä.

aika jännä? siis tuleeko tämä perhe-eläke kelalta vai vakuutusyhtiöstä? mun lapsilla tulee perhe-eläkettä sekä kelalta että vakuutusyhtiöltä, eikä niistä peritä ollenkaan veroa. lapset ovat siis 6v ja 5v.

Kelalta tulee. Ja siinä oli että pidätys 20%.

Verohallituksen sivuilta löysin seuraavaa:
Perhe-eläkettä ovat leskeneläke ja lapseneläke. Molemmat eläkkeet verotetaan ansiotulona. Verohallinto tekee perhe-eläkkeistä eläketulovähennyksen. Sen vaikutus on, että pienistä eläkkeistä ei mene veroa. Eläketulovähennyksen saa sekä valtion että kunnan verotuksessa. Vähennyksen määrä riippuu saajan kaikista verotettavista palkka- ja muista ansiotuloista. Verohallinto tekee eläketulovähennyksen viran puolesta

Ja eikö tuo lapsen saama perusosa ole pieni eläke? Jos joku 60e/kk ei ole pieni eläke, niin mikä sitten on?
Ja muutenkin ihan oikeasti kuulostaa tosi karulta että 9v maksaa veroa siitä rahasta, jonka hän saa vanhempansa kuoltua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyttävää;28041697:
Siis saako 9-vuotiaalle edes mitään verokorttia? Lapsihan se edunsaaja on, en minä? Lapsi saa eläkettä, koska toinen vanhempi on kuollut, en minä.

Saako Astrolabe joku sinun lapsistasi perhe-eläkettä?

Verokortin saa, jos on verotettavaa tuloa, vaikka vauvakin. Veronpalautuksena viimeistään saatte takaisin, jos on nyt verotettu liikaa tai kokonaan aiheettomasti.

Ja puhun siis tässä ketjussa koko ajan tuosta lapseneläkkeestä, vaikka käytän "perhe-eläke" sanaa. Tuolla sanamuodolla se taisi Kelassa olla, siksi käytin sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyttävää;28041820:
Ja puhun siis tässä ketjussa koko ajan tuosta lapseneläkkeestä, vaikka käytän "perhe-eläke" sanaa. Tuolla sanamuodolla se taisi Kelassa olla, siksi käytin sitä.

sun pitää hakea muutosverokorttia, jolloin veroa ei pidätetä, eli saat lapsillesi 0% verokortin, omani saa sekä kelasta että vakuutusyhtiöltä, ja niistä ei veroteta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyttävää;28041697:
Siis saako 9-vuotiaalle edes mitään verokorttia? Lapsihan se edunsaaja on, en minä? Lapsi saa eläkettä, koska toinen vanhempi on kuollut, en minä.

Saako Astrolabe joku sinun lapsistasi perhe-eläkettä?

Mie maksan perhe-eläkkeitä.

Eli sä Astrolabe olet Kelalla töissä?
Ihan tosi kiva, ettei tästä muutosverokorttiasiasta kukaan ole sanallakaan maininnut missään, ei Kelassa eikä missään.
Saanko hommattua lapsille muutosverokortit netin kautta?

[QUOTE="aapee";28042992]Eli sä Astrolabe olet Kelalla töissä?
Ihan tosi kiva, ettei tästä muutosverokorttiasiasta kukaan ole sanallakaan maininnut missään, ei Kelassa eikä missään.
Saanko hommattua lapsille muutosverokortit netin kautta?[/QUOTE]

Et saa ellei lapsillasi ole nettipankkitunnuksia. Soitat verotoimistoon ja pyydät uuden verokortin.

Lapseni saa Kelasta ja vakuutusyhtiöltä perhe-eläkettä yht. n. 500,-/kk eikä niistä mene veroa. Mutta muistelen, että alussa taisi mennä ja tuli sitten palautuksena takaisin.
Muuten, eikös Kelasta voi hakea myös "lisäosaa" jos saa pelkän "perusosan"? Vai muistankohan ihan väärin...

Yhteistyössä